Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Skader longen ? Spørgsmål.
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 18:27

Hej jer der rider klassisk dressur!

Jeg er meget interesseret i den klassiske dressur, og jeg har nogle spørgsmål, som jeg håber nogle kan hjælpe mig med :-)

- Hvad starter man med, når man vil ride klassisk dressur?

Jordarbejde - med hvad, og hvordan begiver man sig ud i det?

- Hvordan får i hesten til at strække sig frem og ned i kapsunen i longe og bære sig korrekt? Er der nogle øvelser hesten bør kunne inden?

- Hvordan laver man travers. fra jorden? Er der nogle øvelser hesten bør kunne inden?

- Hvor lang tid træner i ca. om dagen, hvordan varmer i op?

- Og endelig er jeg nysgerrig efter at høre hvor meget longe arbejde i laver. Man hører jo tit om at det belaster hestens ben helt vildt at være i longe, men gør det også det når hesten bærer sig korrekt? Og hvor meget longearbejde laver man når man træner hesten op til ridning?

Zandra Lind Nørskov

EOR ! Cassie <3

Undervisning søges i 6710 området.

Med henblik på horsemanship - skriv!

0
0
Svar på denne tråd

Svar...
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 19:15

Hej Zandra.

Det bedste og mest overordnede svar jeg kan give dig er dette: find en underviser!

Det kan godt være svært at vide hvad man skal gøre og især hvad man skal kigge efter, når man træner på egen hånd - her er en underviser i mine øjne uundværlig.

Derudover vil jeg prøver at svare på dine spørgsmål.

Du er selv inde på at man starter med jordarbejde, det er rigtigt - de fleste arbejder i kapsun hvor de går ved siden af hestens skulder, og lærer den at skyde indvendige hofte frem og træde indvendige bagben længere frem når der bøjes.

I dette arbejde lærer hesten også at strække sig frem og ned i kapsunen. Helt konkret gør jeg selv det, at jeg lærer hesten at stå stille og først gå frem når jeg siger hyp eller giver et tryk i schenkellejet. Så tager jeg fat i tovet i den miderste kapsunring og trækker blidt nedad. Hvis hesten går frem, bakker jeg den og prøver igen. Hurtigt forstår hesten, at den skal følge kapsunen med sit hoved, og ikke med benene. Dernæst kan jeg bede den gå frem og så få den til at strække sit hoved frem og ned.

Du spørger til longe, men det er ikke mit indtryk at longe-arbejde er særligt udbredt i hvert fald ikke på dette niveau. Jeg longerer selv ikke, i stedet går jeg ved siden af hesten. Grunden til dette er at jeg, når jeg er ved hesten, meget hurtigere kan give de rette signaler og korrigere hesten ved berøring - det er meget sværere når der er 3 m line i mellem os.

Det er altså ikke nødvendigt at longere i akademisk, og der er mange, der ikke gør det.

Men det kan selvfølgelig gøres, især hvis hesten allerede har lært at blive formgivet og kan bære sig.

Travers fra jorden - er der nok andre der er bedre til at svare på en mig, for jeg laver det nemlig ikke fra jorden

Men jeg vil sige, at hesten skal kunne formives (i bøjning - skyde indvendige hofte frem) - og stort set kunne holde denne form, inden man begynder på sidebevægelser.

Man kan sige det sådan, at vi først formgiver hesten - lærer den hvordan den skal bruge sin krop når den går - og først derefter begynder vi at styre hvilken retning den skal gå. Om det er op ad langsiden, slangegange etc.

Så grundarbejdet fra jorden i det klassisk/akademiske er at arbejde med at løsgøre, bøje/formgive hesten (indvendige hofte...) på en cirkelvolte hvor man går ved siden af.

Alt andet - longe, sidebevægelser og ridningen etc. kommer bagefter

Jeg håber du kan bruge det til noget.

Men altså - få en underviser - der er mange ting man kan gøre forkert i starten, og en underviser vil hurtigt lære dig selv at kunne se hvornår hesten gør det rigtigt og forkert - og på den måde bliver det lettere for dig at træne, også uden underviser ved siden af.

I

0
0
Svar på denne tråd

Issina
Forfatter: 
Dato:  27-03-2008 20:25

Tak for dit svar :-) - det var noget jeg kunne bruge

Det er desværre ikke rigtig muligt for mig at få undervisning i klassisk dressur, selvom jeg gerne ville - men Ute som underviser mig en gang i mellem, har hjulpet mig med at få hyppen til at træde bedre ind under sig og lave versader osv. Men vi er først lige begyndt.

Jeg ved godt det er svært at begive sig ud i noget uden en træner, men jeg syntes godt jeg kan prøve så godt jeg kan, nu når jeg ikke kan andet :).

Zandra Lind Nørskov

My horse is my passion.

0
0
Svar på denne tråd

kursus
Forfatter: 
Dato:  28-03-2008 07:18

Hvis du mener at du ikke har mulighed for at få en underviser ud, er der mange af os der tager på kurser i stedet. Der sættes man igang og sendes hjem med "lektier" indtil næste gang.

Der er en udemærket tråd herinde om traversader fra jorden, så det kan du prøve at søge på.

Jeg mener heller ikke at longearbejde og klassisk/aka hører sammen på dette niveau, det er først når hesten har lært at bære sig og træde ind under sig.

Du kan jo kigge forbi min hjemmeside

Tjek lige min hjemmeside
Tror på en vej frem uden vold!

Akademisk er vejen for os!!

Medlem af HN Elite Guards (WoW)

0
0
Svar på denne tråd

longere
Forfatter: 
Dato:  28-03-2008 12:28

ja se om du kan få undervisning.

jeg er aka/klassisker og jeg longerer ret ofte. ( min 1 gang pr uge). Jeg har en unghest der kun rides let.

noget man eks skal træne sit øje til at se når man gerne vil longere uden at belaste hesten er, udover at se når den bærer sig og træder korrekt ind og bøjer sig fra snude til hofte/hale - også det meget vigtige at den skal have vægten på udvendige forben - ikke indvendige. Den må ikke falde ind og lægge hele sin vægt på indvendige - det er skadeligt.

balancerer den godt på udvendige forben så er belastningen langt mindre og hesten har nemmere ved at finde sin ligevægt.

men det kræver et ret godt øje at se - og at man ved hvad man kigger efter.

Formidling af LUSITANO heste.

Salgsheste på http://www.klassisk-dressur.dk

Åben for tilmelding til Golega 2008. Hestefestival.

Working Equitation intro kursus 5+6 April.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider