Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

løsspring af føl
Forfatter: 
Dato:  26-11-2002 11:55
hej

jeg ville meget gerne vide om der er nogle der ved hvornår man kan begynde at løsspringe et føl/unghest, selvfølig i kortere tid af gangen

rikke
0
0
Svar på denne tråd

Re: løsspring af føl
Forfatter: 
Dato:  26-11-2002 12:00
Det kommer vel an på racen..? Jeg kender mest til islændere, og der ville det være stupidt at gøre før de i hvert fald var 5-6 år. En almindelig race skal vel mindst være 4? Så at løspringe et føl vil nok ikke være en god idé under alle omstændigheder.

-Tanja
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-11-2002 12:20
Undersøgelser fra USA har vist at hvis man starter forsigtigt max 50cm meget tidligt i hestens alder, udvikler den stærkere sener og knogler.(i) "en bortcensureret FYNBO" (i)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-11-2002 12:21
De kan godt begynde med SMÅ spring som de næsten bare traver over når de er 3- 3½. Det må bare ikke være anstrengende for dem, men de har godt af ar trave over nogle små spring. Så er de også bedre rustet til de skal begynde med lidt højere spring som de skal springe over

(i) Gitte (i)
Det er ikke hvor god hesten er,det er at du værdsætter den"

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-11-2002 12:35
Hej.

Hvis vi taler holsteinere og DV, som er det eneste jeg kender noget til, så ved jeg at der er nogle der starter allerede når de er 1½ - 2 år i det små, min egen DV var dog 2½ inden hun prøvede første gang.

Med venlig hilsen
Karen
:-D
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-11-2002 13:21
1½ år?? det var da tidligt syns jegB-)Katten: tigeren ved din side? næh du, tigeren i dén stol DU gerne ville have siddet i!!:-D

(I)http://www.thilles-oase.webbyen.dk(I)
0
0
Svar på denne tråd

Re: Sillemusen
Forfatter: 
Dato:  26-11-2002 13:27

Det synes jeg også, de er ikke mere end nogle små forvirrede unger, der slet ikke kan finde ud af noget som helst, på den anden side har de jo godt af at prøve at bruge deres krop, men alligevel så synes jeg altså at 1½ er for tideligt.

Med venlig hilsen
Karen
0
0
Svar på denne tråd

Hvad
Forfatter: 
Dato:  26-11-2002 14:07
gør de egentlig når de selv render rundt på marken????

Hopper 1 m. over græsstrå og grene.
Hopper 1 m. over vandpytter.

også videre....

Hvad skulle der lige være anderledes ved at hoppe over en pind i 50 cm. højde, når andre beder om det!!!!

Mine unge føl/plagehar fået lov til at leje med den gamle pony vi havde, han lærte dem at springe over ALT også små forhindringer, Ingen af dem har haft problemer med ben eller sener.

Man skal selvfølgelig IKKE overdirve det, men de tager ikke skade af at man lejer løsspringningen ind i dem fra de er små.(i) "en bortcensureret FYNBO" (i)
0
0
Svar på denne tråd

Enig med Jytte!
Forfatter: 
Dato:  26-11-2002 14:25
Hejsa!
Vil gi' Jytte ret....alt selvfølgelig med måde! Men at udfordre føl og ungheste med lidt opgaver er kun godt for dem, samtidig med at det styrker knogler og led/sener!
Mange større stutterier arbejder med løsspringning af helt unge heste....bare som en leg!
Mvh Dorte
0
0
Svar på denne tråd

Re: Til Jytte
Forfatter: 
Dato:  26-11-2002 15:14
Hej Jytte

Jeg tror at du har misforstået mig, eller har jeg ikke udtrykt mig klart nok, jeg synes ikke at det er for belastende fysisk for plagene at springe, der hvor jeg stejler, er fordi det netop i de tilfælde hvor jeg har set løsspringning af plage, ikke er blevet leget ind i dem, men de er blevet jaget til det, med stor forvirring til følge, og det mener jeg ikke er godt, det er en 1½ års ikke psykisk moden til.
Rent fysisk synes jeg at det er en udemærket diciplin, og du har ret i at de ofte belaster sig noget mere i leg på marken.

Med venlig hilsen
Karen
0
0
Svar på denne tråd

Re: Til Jytte
Forfatter: 
Dato:  26-11-2002 19:36
Hej Jytte,

Det lyder rigtig interessant med de studier fra USA - det ville jeg gerne vide mere om! Hvis du ved mere om det eller, hvordan jeg kan få fat i noget om det, kunne jeg godt tænke mig lige at høre fra dig.

Hilsen Pia.
0
0
Svar på denne tråd

Pia
Forfatter: 
Dato:  26-11-2002 20:18
Det har været i et hesteblad i en artikkel, nok Landsbladet Hest i starten det kom.(i) "en bortcensureret FYNBO" (i)
0
0
Svar på denne tråd

Løsspring...
Forfatter: 
Dato:  27-11-2002 14:34

.....en mulighed for ungheste er at lave et spring på folden, hvis de synes det er sjovt at springe over, ja så gør de det selv ( hvilket er temmelig underholdene )

MVH. KJ.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider