|
|
| Bider/napper hvad gør jeg? |
|
|
Min hest har fået den uvane at jeg f.eks. står og snakker med den så vil den meget gerne hele tiden nappe og bide i min jakke eller tage fat i mit hår. Jeg tror ikke den mener det ondt, men det er ret irritende fordi den sommetider kommer til at få rigtig fat i en og så gør det jo ondt. Jeg tror den gør fordi den gerne vil have opmærksomhed eller så noget. Kender i problemet eller har en løsning på det så vil jeg meget gerne høre mere? Stine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| unoder |
| Forfatter:  |
fruhestepige |
| Dato:  |
14-03-2008 17:08 |
|
Hej nikoline !!!! Det problem kender jeg godt , jeg har en hoppe som uanset hvad jeg gør for at nusse så tager hun hovdet frem bidder i jakken eller hvis hun slikker min hånd kommer tænderne frem . Jeg har prøvet at sige nej , hver gang eller taget fat i grimen det er bare pisse ireterende da jeg jo gerne vil nusse og ik nappes eller bides . Selv når jeg rider og vi varmer op eller skridter af vender hun hovdet og skal li have fat i støvlen . veed ik om det bare er en dårlig vane eller at jeg ik lyder bestemt nok når jeg siger , nej . Som nikoline kunne jeg os godt bruge lidt forslag til at komme over dette problem
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| napper... |
|
|
fruhestepige... Må give dig ret i at din hoppe er ligesom min, hun gør også det med at tage hovedet om og bide i støvlen når man sidder på hende. Desuden har hun det også med hvis man går ud i folden og nusser, så skal hun også lige til ens fødderne nappe og bide i skoene. Jeg aner simpelthen ikke hvorfor de gør det, men vil meget gerne have en metode til hvordan man kan få dem til at lade vær, en skønne dag er det ikke kun et nap. Stine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kontakt/social adfærd |
| Forfatter:  |
Sys 1 |
| Dato:  |
14-03-2008 19:32 |
|
Du må tilrettevise din hest, hver gang den "kommer til" at nappe dig i jakken eller - som en anden skriver - napper i skoene. Min er så vallak - og han har lært - efterhånden - at han ikke skal bruge tænderne - heller ikke nede ved mine sko. Jeg opfatter hans adfærd som kontaktsøgende, at han gerne vil være social, men jeg er så ikke en hest. Jeg har reageret, hver gang han har brugt tænderne, og trukket mig fra den sociale kontakt. Har så vendt tilbage og så længe han kun bruger mulen, kan vi nusse. Han har også været meget interesseret i mine ben og sko !! Han har dog lært nu, at han "bare" skal snuse og nusse. Sys
Living is - knowing which bridges to cross - and which to burn !! Trekker Master dressursadel til salg, brugt 3 måneder, str. medium, 17 tommer, se præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kender det godt |
|
|
Ja den ene af vores er også meget sådan... nappe nappe nappe.... man må jo lære hesten at der er en grænse, at det er ok at nappe i tøjet - men ikke ok at nappe "igennem". Hun gør det også indimellem under ridning, hvis der er noget der ikke lige passer hende. Jeg havde fx set sådan et smart videoklip hvor en pige havde lært sin hest at løfte forbenet når hun let berørte hestens albue med støvlesnuden... jeg prøvede meget forsigtigt - HAK! "det var en DÅRLIG idé moster!!! jeg kunne IKKE lide det...!" well... okay okay.... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| napper |
| Forfatter:  |
fruhestepige |
| Dato:  |
15-03-2008 13:32 |
|
Hej !!!! Ja det er ik altid ligenemt at få styr på deres uvaner , føler mig bare magtesløs , da jeg jo meget gerne vil nusse kæle uden at blive ædt , ved godt at heste er forskellige , men de to andre jeg har er nogen værre nusse trolde . Men tror jeg vil prøve det med at gå eller vende ryggen til hende , måske er hun bare ik til at nusse . Det er jo træls hvis der er børn i stalden hvis de skal give hende noget guf , jamen så er hun uanset hvordan man gør det ved at tage hele hånden i munden . Jeg gør så det at jeg strækker hånden så meget jeg kan for at undgå at få fingre eller hun niver i hånden . Det er bare underligt for når vi rider , og jeg skridter af nusser jeg hende på halsen og ørene uden det mindste bøvl , så jeg forstår bare ik at hun ik gider når hun ik har rytter på .Men hun har jo altid været nem at hygge med måske har hun bare fundet ud af at hun har magten hvad det angård . Hvad tror i der er grunden . Hun er sund og rask , så det er ik fordi hun har ondt . . . .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ???????????? |
|
|
bruger du godbidder i hverdagen?hvis ja:hvornår? skal hesten gøre noget for sin godbid?har du hænderne nær omkring hestens mule når du vil snakke med den?er der noget du kan gøre som straks får din hest til at vige for dig? er der en berøring den bare ææælsker?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bidende hest |
|
|
Hej jeg har en unghest på 3 1/2 og hun har også været RIGTIG RIGTIG slem til at bide, kunne godt stå og nusse ved mit lår, og naiv som jeg vel er, tro at det var det ENESTE hun kunne drømme om at gøre, for derefter at få et fint tandaftryk på låret!! Hun bed i ALT og var ligeglad med at det også indebar mig, hvor hun kom fra var hun tydeligvis vant til at få et dask over mulen, for hurtige bevægelser ved hovedet får hende til at fare tilbage, og det er ikke den metode jeg synes er fin. Tog hende med i hallen iført rebgrime og tov, og lavede lidt hms med hende, specielt hvor hun skulle stå stille ved siden af mig, UDEN at bide, når hun vendte hovedet over mod mig, skubbede jeg det stille og roligt væk, når hun stod stille i 5 sek. uden at bide, eller vende hovedet over mod mig, gik vi videre. Nu kan vi faktisk stå og nusse, uden at hun absolut skal bide mig, selvfølgelig kan hun sommetider gøre det men det er blevet markant bedre og vi træner stadig!! Hun har også fundet ud af at der ikke sker noget ved at jeg rører hende i hovedet, så det er bare dejligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dumdidej |
|
|
Ja jeg aksepterer ikke at mine heste bider i mig - så får de altså et slag over mulen ! Det gør de så kun EN gang, og konsekvensen kommer med det samme. Og så har jeg ikke problemer med det napperi mere. Tvært imod har jeg 2 hingste og en vallak, som får lov at nusse, lyne lynlåse op m.m., og som VED at de ikke må bide i mig - og de er trygge ved at blive blive nusset i hoved, og er ej heller bange for hurtige bevægelser. De heste som jeg har oplevet er bange for hurtige bevægelser er ofte heste, som ikke er vant til konsekvens i deres opdragelse, og som ikke stoler på mennesker - det kan man jo godt forstå. For det hestene har gang i når de står og bider til, er altså MEGET grænseoverskridende, og hesten ved udemærket at gjorde den det mod en højre rangerende hest ude på folden, ja så ville der falde brænde ned af den meget hårde slags ! Så de prøver grænser af - og ja falder der ikke brænde ned med det samme, ja så må hesten jo udlede at DEN er på vej til at blive chefen i det forhold, og det kan være utrygt for en hest, når den er i gang med at skulle stige i rangen i flokken. Afklarer man rangordnen med det samme, ja så bliver hesten også tryg ved en, fordi den ikke behøver at se om den lige kan skubbe med dig, bide i dig, få dig til at vige, true af dig m.m. - alt det de gør på folden mod andre heste når de skal etablerer rangordnen. Så konsekvens - altid at gøre og mene de samme ting i opdragelsen/ridningen m.m. hver dag, det gør heste trygge og nemme at omgåes. MVH Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nemlig... |
|
|
Nemlig morgan, jeg vil dels give dig ret i det du siger.. Hesten ved udemærket godt hvad det betyder når den bider rytteren/ejeren også for sjov. Det er respektløs og havde det været en andet hest så havde den fået svar på tiltale. Jeg ville dog ikke slå hesten i hovedet, men det jeg altid gør, hvis jeg er ved en hest som bider, så bider jeg igen, ikke med tænderne hehe, men jeg napper den i halsen med to fingre og når den så står stille og ikke søger kontakt, så nusser jeg den. Det er altid den med højeste rang som tager kontakt til nusseri, en laverestående hest må ikke søge kontakt uden og være inviteret til det, ellers mister rytteren sin lederstatus.. Det har altid virket for mig, håber det kunne hjælpe jer..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| napper |
| Forfatter:  |
fruhestepige |
| Dato:  |
16-03-2008 19:12 |
|
Hej !!! Så har jeg læst hvad i har skrevet .Jeg tror ik det er noget med rangorden for der er ik andre problemer , tror mere hun syns det er sjovt for hvor lang tid går der inden jeg reagere , hver gang hun lægger op til noget , siger jeg nej , meget bestemt ellr går væk fra hende . På halsen kan vi godt nusse indtil hun ik synes det er sjovt mere . Synes at det at slå dem over mulen kan gøre det hele meget værre og nappe ved jeg ik li om jeg synes om .Jeg skal nok bare have en masse tålmodighed også lave nogle øvelser med hende . Det med godbider bruger jeg ik så meget , jeg bruger klap og ord , selvfølgelig skal de da forkæles , men jeg gider ik have en hest som kun gider en p g a godbidder . Så det er i stunder hvor vi begge synes at hiandes selskab er godt og er i harmoni .Men rart at høre om hvordan i andre takler de frække hypper
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| humanship |
|
|
jeg hæfter mig ved du skriver at du siger nej eller flytter dig! Tror du skal søge løsningen der. Når du flytter dig kan man jo sige (lidt for sjov og lidt for alvor ) at hesten laver "humanship" med dig, altså nipnap og menneske viger! Altså, den øvelse der kan hjælpe dig bedst (tror jeg med min ringe erfaring ) er at flytte på din hest, det kan både være bak, men fx også at vige for en hånd på hals el.lig.det træner du først (hvis i ikke allerede kan sæføli), når så nappedyret kommer op i hesten, siger du ikke nej, men "vig-bort"-kommandoen, den skal selvfølgelig også ha en "mod-kommando", som betyder kom herhen igen", den kan du bruge som belønning, så tror jeg, at du hurtigt er af med problemet  ...og så lige generelt omkring "muledyr":prøv at hold hænderne væk fra mund/mule på heste der har de tendenser, for det er lidt modsatrettet info: SE her er en hånd, rør den IKKE.Det er jo tildels en sund nysgerrig adfærd at undersøge en genstand, der nærmer sig  (sagde hende, der klør sin hests gummer dagligt... )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Oralfase børn |
|
|
Ja jeg har også et oralfase barn, eller det er han ikke så meget mere... Jeg har "kureret" det med en høj lyd såsom NEJ,HEY eller WEE, samtidig med jeg har lavet en hurtig bevægelse med armene eller hoppet... så for hesten nemlig et lille chok, og så snart jeg har gjort det, har jeg fortsat med det jeg nu var igang med... som om jeg faktisk var lidt ligeglad med at den bed mig... og så finder de hurtigt ud af at det ikke er interessant, at bide... Men det er nu ikke altid jeg gør sådan... hvis nu han får rigtigt fat i tøjet eller andet, får han nu en hurtig flad lige over mulen, men jeg fortsætter igen som om intet er sket... Jeg tror på at man som lille menneske blive nødt til at være hård og kontant, når det er påkrævet overfor sådan et stort dyr som en hest.... Skal lige siges at jeg elsker også og nusse min hest, og jeg IKKE går ind for mishandlig.... Christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ingen godbidder |
|
|
Hejsa jeg har lært at man ikke må fodre sin hest med hånden, har selv to heste en vallak og en hingst der er ingen af dem der napper, man skal heller ikke bruge godbidder til ros det er nok med et klap på halsen, men der er jo lige så mange måder at gøre tingene på som der er heste folk 
Aldrig bliv for lige med din hest!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min pony gjorde det |
| Forfatter:  |
Julie »leight« |
| Dato:  |
22-03-2008 20:38 |
|
Men ikke fordi han var respektløs,fræk eller dominerende og det er din hellere ikke, men fordi han ikke vidste at det gjorde man ikke og det var blevet til en vane. Hvis jeg havde givet ham en over mulen var han blevet hovedsky. Jeg synes absolut ikke du skal give din hest en over mulen. Jeg var på kurus hos Ute Lehmann og hver gang han prøvede skulle jeg enten bakke ham eller få ham til at gå frem så han kom til at tænke på noget andet også langsomt blev den vane slettet. Når hesten napper fjerner man sig ofte og så sætter den hak ved den handling. Desuden er han blevet roligere efter den vane forsvandt da det var noget han gjorde når han blev nervøs. Held og lykke - det kræver tålmodighed 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mange tak.. |
|
|
Tusind tak for alle jeres svar, det er klart noget jeg vil tænke på og kan bruge til noget. Stine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|