Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 McL - vægt på bagparten?
Forfatter: 
Dato:  13-03-2008 18:27

Jeg arbejder i øjeblikket på at omskole hesten og jeg selv til McLean - men jeg har lidt problemer med at få hesten nok på bagparten

Så vidt jeg har forstået foregår en McLeans 'samling' ved at ride lidt ekstra frem for derefter at stoppe lidt op (hesten bremser en smule og tipper dermed vægten bagud) eller omvendt, anholdning og derefter frem..

Men det er bare som om det ikke rigtig virker......Han er fin rund i overlinjen min hest, men han ligger stadig vægten på forparten.


Hvad gør jeg forkert? Og findes der andre McL'ske metoder at samle på?


Måske skal det lige tilføjes at han er 9 og kan øvelser til LA og derfor synes jeg jo godt at jeg efterhånden kan forlange noget mere samling..



Mvh. J u l i e

Med Ferrari'en :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 hvor længe
Forfatter: 
Dato:  13-03-2008 18:33

har du redet hesten i frem og ned holdning? den skal jo måske sætte nogle helt nye muskler som den ikke har haft brugt så meget før...


Sagde Janne der har lært af sine fejl...


Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)


Tak for en god debat i høflig tone :) :) :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 ned og frem
Forfatter: 
Dato:  13-03-2008 19:09

jeg har haft han i ca. 1½ måned - hvor han er blevet redet ned og frem.. Er det for tidligt at samle ham mere?

Jeg bliver lidt utålmodig, men kommer også i tvivl om om jeg nu gør det rigtigt



Mvh. J u l i e

Med Ferrari'en :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 gsgsgsgss
Forfatter: 
Dato:  13-03-2008 19:22

Jeg vil næsten sige at din hest ikke skal være på bagparten - men heller ikke på forparten, men du skal ligge og lege med at få ham i ligevægt i stedet for :)


Så vente lidt med at tippe ham på bagparten til han er helt klar til det. Ellers når du har ham i ligevægt stortset hele tiden, kan du efterhånden stille og roligt nogle runder måske prøve ride ham mere på bagparten og så igen ride ham i ligevægt derefter. Sådan så han roligt får musklerne.


Så fx frem og ned nogle gode runder, så få ham i ligevægt - og når han har flere muskler, roligt få ham mere og mere på bagparten gradvist.




Jeg Er Ikke SelvCenteret Eller Egoist - Jeg Er Bar Perfektionist !


Sandra - nu endelig med drømmehesten - Cashew <3' - Samt den skøre kanin Tøffe..

0
0
Svar på denne tråd
 
 bagparten
Forfatter: 
Dato:  13-03-2008 19:38

Sandra: det lyder meget logisk - but how? Tror det er nødvendigt med en 'på bagparten for dummies'

Måske har han lidt tendens til stadig at trække halsen sammen i stedet for at bremse, så det kan jo selvfølgelig også være en af årsagerne til at han ikke forstår hjælpen...



Mvh. J u l i e

Med Ferrari'en :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 altså ...
Forfatter: 
Dato:  13-03-2008 20:17

efter min har været skadet i oktober har jeg redet frem og ned i trav og letridning...


Hvem var det tidligere ejer havde redet undervisning hos? for jeg er ret sikker på at det er samme underviser som Matilde med Shalu har redet hos... og hun har jo også omlagt sin ridning, med et rigtigt godt resultat... så hun kan sikkert give dig en masse gode råd... Vi arbejder dog stadig med ligevægt og slet ikke med samling endnu... og det er så snart ½ år siden jeg startede hos Susan...


Sagde Janne der har lært af sine fejl...


Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)


Tak for en god debat i høflig tone :) :) :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja det er
Forfatter: 
Dato:  13-03-2008 22:41

så mig i snakker om. Det skal da ikke være en hemmelighed. Har redet pågældende hest ca 3 gange om ugen i 5 mdr.


Julie> Jeg synes faktisk det er mærkeligt, hvis han har tendens til at gå bag lod? (hvis jeg forstår dig rigtigt ;-) ) Jeg har ikke haft problemer med det, nærmere har jeg synes han nogle gange har ville blive for lang, og så gå ud og tage fat i den højre side. Men som jeg sagde, så er det fordi han ikke er lige, og derfor suger lige på begge tøjler. Jeg ved ikke hvor godt styr i fik på hans skuldre?


Jeg håber at du får god hjælp til ham. Du har i hvertfald alletiders mulighed for at få en rigtig god hest i mange år i ham :-)


(Jeg kan forresten sendt et par billeder over mail, hvis du vil vise vidundert frem herinde?) ;-)



-HeidiZ :-)


The trust between horse and rider creates a unique partnership

***


0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja det kunne være fedt
Forfatter: 
Dato:  13-03-2008 22:46

at se billeder fra hvordan den er redet før...


og som du selv er inde på, så når den krøller halsen samme, så har den endnu ikke forstået stop 100 %... og det er jo første skridt på vejen at basis signalerne er helt på plads...


prøv at se de billeder der er lagt ind i denne tråd, hvor der vises først frem og ned og herefter hvor hesten samles lidt mere op...


Sagde Janne der har lært af sine fejl...


Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)


Tak for en god debat i høflig tone :) :) :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 denne tråd
Forfatter: 
Dato:  13-03-2008 22:47

www.heste-nettet.dk/forum/3/312599/ 312599/


hehe.... var ikke lige så skarp...


Sagde Janne der har lært af sine fejl...


Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)


Tak for en god debat i høflig tone :) :) :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Julie jeg
Forfatter: 
Dato:  13-03-2008 23:18

har mailet dig en stak billeder :-) Om du vil lægge dem herind må du selv om, men så har du da lidt af dem ;-)





-HeidiZ :-)


The trust between horse and rider creates a unique partnership

***


0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for
Forfatter: 
Dato:  14-03-2008 16:01

billederne Heidi. Det er modigt af dig at låne dem ud til HN-debat Jeg har ikke selv fået taget noget, så det er dejligt at jeg må bruge dine..


Here goes:





Og for en god ordens skyld vil jeg lige tilføje at Heidi har lagt et stort arbejde i Nikee - og at det er hende jeg kan takke for at han kan nogle øvelser



Mvh. J u l i e

Med Ferrari'en :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tilbagetrædning
Forfatter: 
Dato:  14-03-2008 16:42

Jeg deltog med Freja på McLean kursus sidste år og har derefter været på Susan kursus flere gange. Freja har meget tendens til at gå på forparten, og det spottede begge lærere straks. Kuren var tilbagetrædning. Det var helt tydeligt at mærke, at når hesten gik tilbage for en let hånd (hovedets placering skal man slet ikke tænke på - den tog hovedet i vejret), tippede den om og væk fra forparten og blev mere balanceret. Det var tydeligt at mærke i sædet, og så snart den faldt på forparten igen, lavede vi en ny tilbagetrædning. Tilbagetrædningen blev lidt senere afløst af en parade - så var dét nok. Og endnu senere var en halv parade nok. Men det er vigtigt, at det ikke laves, når hesten går bag lod - så falder den nærmere på forparten af øvelsen.


Mange hilsner fra Misser
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider