Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

hjælp til bidene plag
Forfatter: 
Dato:  25-11-2002 08:20
For 1 mdr siden fik vi en islænderhoppe på 1½ år.
Hun bider hele tiden efter os. Hjælp....
Hun er trænet udelukne med horsemanship af forrige ejer. Det var ingen tvivl om lederskabet der. Hun har aldrig været bundet, Hun har aldrig været inde i en stald. Havde et læskur på marken. Hun har gået med sin mor, og har ikke været vildt meget i hænder det sidste ½ år.
Før kunne hun aldrig finde på at bide, forrige ejer kunne simpelthen alt med hende.
Vi fik afvide at hun meget gerne ville overtage føringen og det galdt om at vi var meget konsekvente.
Når jeg går ind til hende går hun rundt med flade øre og pludselig sidder hun i armen på en.
Igår gik vi og skovlede noget grus på deres fold. Hun stod og så nysgerrigt til. Pludselig haps. lige i skulderen. Hun fik en verbal skideballe og blev jaget væk. Men så tager hun kampen op, kommer tilbage med flade øre. Vi jager hende væk igen.
De går i løsdrift, og når de kommer ind, står hun fint og kigger på os over væggen. Ørene er fremme. går jeg så hen for at vil nusse, jeg når lige at tage hånden frem med hende, og nusse 1 sek. Så drejer hun lige hovedet og napper efter min arm.
Når jeg skal ind i løsdriften f.eks med hø, og hun er der, flader hun straks øre.
Hun virker meget utryk.
Det virker som om hun bare ikke kan lide os.
Hvad gør vi??
Hun har somsagt aldrig været bundet, jeg syntes jo det er lidt rart at man lige kan binde dem ind i mellem, hvordan griber jeg det an??
Hilsen den frustrede Margit
0
0
Svar på denne tråd

Re: hjælp til bidene plag
Forfatter: 
Dato:  25-11-2002 09:00
Heste føler sig utrygge, når de er i tvivl om deres status.....

Hun har været vant til, at den tidligere ejer "forstod" hende og tog føringen, og nu skal hun finde ud af, hvor hun står i forhold til dig (jer).

Heste finder hurtigt ud af, hvornår de har højere rang end mennesker, og jeg kan forestille mig at hun er forvirret, fordi hendes status i forhold til jer er svingende : hun er tilstrækkeligt højere i status til at kunne bide jer, men alligevel jarger I hende væk, og "flygter" ikke, som en evt. underdanig hest ville gøre!

Hvis jeg var jer, ville jeg tale med den gamle ejer, og om muligt få hende ud og vise jer nogle teknikker, som viser jeres rang. Ellers så få noget undervisning i horsemanship....har selv haft stor glæde af dette, på trods af, at jeg er meget ny i "faget"!

De bedste tanker
Luise

Står din hest i nærheden af Herning? Mangler du en passer/halvpart, eller bare en til at komme forbi mens du er på ferie? Mail til mig på mailto:luiseEriksen84@hotmail.com
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-11-2002 10:31
Jeg kan helt tilslutte mig LillePu's forklaring.

Mht. at lære hesten at stå bundet, så må du for Guds skyld ikke bare binde den og regne med, at det går. I stedet skal du lære hesten at give efter for tovets tryk. Først kan du sætte et tov i grimen, stramme det, og belønne hesten, så snart den flytter hovedet lidt frem, så tovet slappes. Når den er god til det, så sæt tovet igennem en ring eller lignende, der hvor du alligevel bagefter vil binde den - UDEN at binde det fast, det skal bare løbe igennem ringen. Så står du og venter. På et tidspunkt strammer hesten rebet ud, og vil formentlig trække imod det, så holder du bare igen med moderat styrke, og så snart hesten flytter hovedet lidt frem, så rebet slappes så roser du den.

Når den har forstået princippet, så begynder du at stramme rebet, og meningen er så, at hesten skal flytte hovedet frem med det samme, så rebet slappes i stedet for at trække imod det.

Når hesten hver gang giver efter for rebets tryk i stedet for at trække, så kan du begynde at binde den, i starten med halmbånd i grimen, så den kan sprænge den frem for at komme til skade, hvis der går panik i den.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-11-2002 10:59
Når du så har lært hesten at den skal rykke frem for tryk, så gå endelig ikke ud og køb en solid jernkæde og bind den i.

Brug et almindeligt torv eller en af de der specielle gummibånd, der giver lidt efter, så hesten ikke når at opleve panik ved optøjringen!

-miki-

...som nu ikke har flere mislinger til "salg".. og jeg er sikker på at de har fået et godt hjem! sammen!!! :-D
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-11-2002 11:58
Jeg tror også at plagen er forvirret mht. hvilken position den har i forhold til jer. Prøv at lære nogle øvelser af den gamle ejer, det lyder som en god idé.

Mht. til at binde plagen, synes jeg ikke at Tina MJ har helt ret...bare sørg for at have en panikhage i træktovet hvis det skulle gå helt galt. Så bind hesten, lad den rykke et par gange (Det vil den jo nok gøre) og derefter har de som regel fattet at der ikke er noget at gøre. Jeg har haft islændere i en del år, og sådan har vi altid gjort med plagene. Ingen har taget skade. Det er oftest den mest effektive måde, da islænderen er en begavet race og hurtigt finder ud af at det ikke kan betale sig at rive og slide.

Held og lykke med det!

-Tanja
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-11-2002 15:25
Tusind tak for alle jeres svar.
Jeg har vist fået lidt at arb. med....men jeg må jo tage det fra en ende af, så må det jo tage den tid det tager.
Hej fra Margit
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-11-2002 10:24
Tanja, hvor mange af de islændere, der har rykket har fået checket deres nakke af en kiropraktor?

Min egen plag trak i 2 sekunder, og det blev ved efterfølgende kiropraktorbesøg konstateret, at hun havde en forskubbet nakkehvirvel, det vides selvfølgelig ikke med sikkerhed, om det skyldtes dén episode, men kiropraktoren understregede, at når hestene er meget unge, så skal der næsten ingenting - fx. kortvarig trækken ved panik under opbinding, før hvirvlerne forskubber sig, så jeg vil under ingen omstændigheder anbefale, at man bare binder en hest uden at vide, hvordan den vil reagere.

Når først hesten er i panik, så kan sikkerhedsknuder ikke bindes op, og det er slet ikke sikkert at man uden risiko for liv og lemmer kan komme til at udløse panikhagen, og jeg HAR altså også set ulykker, hvor hesten er væltet i panik, og vægten af en hel hest kan altså godt skade den ret så meget.

Det var ikke min hest, der skulle lægge krop til den risiko - og i den forbindelse er islændere da ikke anderledes end andre heste, altså er der heller ikke forskel på risikoen ved bare at binde dem. Desuden prøver jeg også at træne mine heste med et minimum af panik, og det gør man heller ikke ved din metode.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider