|
|
| BID!! 2-3 delt eller stang?? |
|
|
jeg er snart ved at få grå hår i hovedet da jeg er ved at give helt op... min skønne hoppe er en yderst tændt hoppe (ren fuldblod) på snart 14 år.. både kloge og tossede har kommet med bud på hvilket bid der ville være godt til hende men indtil videre har intet været et hit.... det skal siges at hun er tjekket fra mule til hale uden resultat. der er prøvet alt i 2 + 3 delte bid både i alm metal, kobber, æble og sågar HS og alt fra tykke til tynde... intet der syntes at hjælpe på hende... hun er super blød i munden men gaber over biddet med let åben mund og tungen tilbage som hvis man renser tænder og hovedet let på skrå.. jeg har som sagt snart prøvet alt og er ved at gå ud af mit gode skind... jeg har sågar fået "det kloge råd" med at stramme næsebåndet så hun ikke kan åbne munden men må da indrømme at det i mine ører virker som den rene totur... det tager måske problemet men ikke årdagen, og det er årsagen jeg vil ordne. hun har en meget lille mund og bruger 12,5cm og jeg har så idag været ude og invistere i en pelham stang med lille port i... jeg tænker, at så er der tungefrihed så hun måske ikke trækker tungen tilbage samt at porten er så lille at den ikke går op i ganen på hende, jeg vil så sætte både trensen samt tøjlen fast i ringen i selve stangen i bidet så det ikke er skarpt og ydemere ikke sætte kæde eller lign på... jeg vil så prøve at lægge det på hende senere bare et par minutter på staldgangen før hun kommer i boks og får sin aftensmad... håber virkelig det vil virke da jeg snart er rendt tør for gode idèeer....  så kender i et vidunderbid der lyder som noget hun ville kunne acceptere så kom endelig med gode råd... hilsen hende den snart gråhårede 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| eller et læder bid |
|
|
det er bare en slags læder snor... Hvordan bliver den redet? For det kan jo sagtens være et udtryk for at den ikke bryder sig om tøjle kontakt... Nogle heste er jo bare så sensitive så de ikke kan rides med kontakt til munden...
Sagde Janne der har lært af sine fejl... Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter  Tak for en god debat i høflig tone 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| hvad med |
|
|
bare at ride hende bidløst? altså med sidepull fx...
Sagde Janne der har lært af sine fejl... Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter  Tak for en god debat i høflig tone 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jannej... |
|
|
ja det har været til overvejelse flere gange nu, men hun skal jo udg starte stævner og det er jo fy uden bid.... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
så fik jeg prøvet det på hende... hun gumlede noget på det i starten som hun plejer at gøre men efter ca et minut stoppede hun og stod bare og kikkede og slappede af og havde tungen på plads...  jubii det er det beste resultat jeg har fået indtil videre... er spændt på at ride med det og se om hun er lige så afspændt... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvilket bid |
|
|
Hvilket bid er det du har prøvet, som ser ud til at hjælpe? Jeg har selv en hest der er checket for alt, som har svært ved at acceptere bidet. Det han indtil videre har gået bedst med er et udelt bid i "plast" med æblesmag. Det er skiftevis tyk/tynd.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Helle H... |
|
|
ja sådan et har jeg også prøvet men det var absolut ikke noget der gjorde ondtryk på damen...  jeg har idag købt en pelhamstang med port så der er plads til tungen, porten er ikke stor så den går heller ikke op i ganen på hende, og jeg har ikke sat kæde eller andet på så det fungerer faktisk bare som en alm stang uden stænger og uden kæde men med porten for tungefrihed... og damen virkede yderst tilfreds....  jeg er super spændt på at ride hende med det men hendes første reaktion var absolut den bedste jeg har fået.. dog syntes hun ikke det var imponerende da hun skulle have det ind i munden, men jeg vendte det skrå så ikke hun skulle gabe over porten og så var det helt fint...  det var da et forsøg at prøve hvis du også har prøvet alt samt kloge og tosede..*s* jeg har jo så valgt kæden fra osv grundet jeg ikke skal bruge et stærkere bid men derimod et hun kan have i munden uden gene...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hm.... |
|
|
måske kan hun ikke lide "uroen" ved leddelte bid. Mener det er hooks, der har et bid som ganske enkelt kun er en stang med alm. ringe. Der er også muligheden, at du kan ride hende i ridekapsun, med bid, uden at bruge bidet, bare lade hende vende sig til fornemmelsen medens i rider - og kun bruge kapsunen.
Ann & Gislev´s Gucci SUPER VELHOLDT PRESTIGE DRESSUR SADEL, SÆLGES 17" BOM 33 (MEDIUM MOD BRED). SADLEN HAR EKSTRA LANGE SADELKLAPPER. Eventuelt bytte med Startrekk Espaniola. Jeg springer dagligt over 2 Berner Sennen!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke en pelham... |
|
|
Jeg er desværre ikke enig i at en pelham med port er en god idé, hvis man vælger at sætte tøjle og kindstykke i samme ring. Idéen med porten i bidet er jo netop at bidet tippes når der trækkes i tøjlen, hvorved porten kontrolleres. Når I sætter kindstykke og tøjle i samme ring opnår i ikke vægtstangsprincippet, som biddet er designet til, og I vil ikke have kontrol over placeringen af porten inde i munden på hesten. Jeg synes hellere du skal ud og finde et specialbid, som er beregnet til det du vil bruge det til! Ved ikke hvad der vil virke for din hest, men jeg synes ikke det er hensigtsmæssigt at bruge en pelham forkert.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Chanel: ja dem havde de også hvor jeg var idag men idet der ikke er port i trykker det vel stadig tungen??, jeg formoder det er det hun går i fnidder over da hun trækker tungen bag biddet og holder den der... hun gør det nemlig ikke nu efter da jeg prøvede det nye på hende idag.. for jeg kikkede nemlig også på det idag da det ikke ser så voldsomt ud.. Lnilsson: hvilket specialbid der er stang med port, uden skumkæde kan du anbefale?? jeg kan desværre ikke finde nogen med mindre tøjlen sidder nede på en enormt lang stang og derved bliver skarpt og det er absolut ikke ideen med det jo.. jeg vil jo helst have det så enkelt så muligt. jeg prøver at ride hende med det som det er nu men ellers har jeg en læderstrop til at sætte under i stedet for kæden...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bianca |
|
|
Hmm et stangbid hvor du kan sætte 2 tøjler, og som har port, vil jeg tro du kan bruge de portugisiske kandar stænger. De portugisiske kandarstænger har heller ikke særlig lange stænger. Skumkæden kan jo fjernes! Kig evt www.klassisk-dressur.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trine... |
|
|
wooow hvor er der mange lækre ting derinde....  måske prinsessen skulle være klassisk dressurhest istedet for....  jeg tror lige jeg vil prøve med 2 tøjler på det jeg lige har købt inden jeg invisterer i et derindefra... er også helt syg med den trense der er som øverste billede på trenser, det brune.. wow.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Husk at opdatere |
|
|
om hvordan det går med hesten hen af vejen... Må du ride med dit nye bid til stævner?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jannej... |
|
|
det kan du tro... der kommer da video så i kan følge os...  jamen det kan jeg faktisk ikke helt blive klog på... der står derinde at bid 1-26 er godkendt men den står ikke derunder men der er så stjerne ved pelham og står under at det skal bruges med deltatøjle... så jeg må faktisk være dig svar skyldig...  hvis ikke må jeg finde en stang med port der er godkendt til stævner...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stangbid med port |
|
|
Hvad med at prøve det her. Det kan købes i Shires Shop 
**** Never argue with stupid people! They drag you down to their level and beat you with experience.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg tror |
|
|
da ikke at man i de små klasser må ride med stang?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Ellers kunne dette Nathe bid måske være løsningen?  Kan købes her: www.rideudstyr.com
**** Never argue with stupid people! They drag you down to their level and beat you with experience.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
| Ulvetænder? |
|
|
Hej Bianca, er du sikker på, hun ikke har ulvetænder, som biddet ligger og gnaver ovenpå? Det er oftest de mindste, der giver de største problemer! Hej fra Mia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja de skjulte ulvetænder |
|
|
overser mange dyrlæger og de kan drille rigtigt meget... og jeg troede du var på vej til stævne, da du afviste at træne hende bidløst... Det hjælper nogle gange, for så kan man fx opdage om biddet giver hesten smerter i munden... Ham der hedder henrik walsøe brunn er tand ekspert og han opererer også for sjulte ulvetænder...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ck1girl (BiancaB) |
|
|
Jeg har selv det med tungefriheden fra ShiresShop og det giver mere ro i munden. Til gengæld er det ikke godt hvis hesten er tung fortil og har tendens til at gå på forparten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|