Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Den halve parade.
Forfatter: 
Dato:  21-02-2008 21:24

Den alle snakker om.... den halve parade.

Jeg synes alle laver den forskelligt - men hvordan laver DU en halv parade?

Sabrina & Feykir

nu også med Malte

akademisk ridekunst

"skridten lever af sving!"

springsadel sælges!

0
0
Svar på denne tråd

Tja.....
Forfatter: 
Dato:  21-02-2008 21:30

Jeg laver den ligesom en parade, men giver efter, inden hesten stopper; dvs. jeg laver en anholdning (sæde og evt. begge tøjler - afhængig af hestens uddannelsesniveau) og giver efter, når jeg mærker, at hesten "tipper" vægt bagud.

Det skal føles på samme måde som det føles lige inden hesten tager det første skridt i en tilbagetrædning - samme vægtforskydning i hestens krop, altså.

Kun stor viden og rig erfaring, parret med en fin fornemmelse og fremfor alt en udpræget indfølingsevne kan sætte rytteren i stand til at hæve sig fra det håndværksmæssige til kunsten

Podhajsky

0
0
Svar på denne tråd

Den halve parade.
Forfatter: 
Dato:  21-02-2008 21:35

Og hvad mener du helt præcist, du gør med sædet? :)

Sabrina & Feykir

nu også med Malte

akademisk ridekunst

"skridten lever af sving!"

springsadel sælges!

0
0
Svar på denne tråd

jeg gør
Forfatter: 
Dato:  21-02-2008 22:38

som gsims. Jeg trækker lænden an, spænder nærmest lidt i underlivet, lægger vægten lidt bagud... (jeg kobler tøjle på hvis hesten ikke reagerer for sædet, men jeg bruger sædehjælpen først) og når hesten så bremser op så sidder jeg normalt igen... Enten så bruger jeg den for at sænke tempo eller også bruger jeg den for at få mere samling, og rider derfor lidt frem igen lige efter den har svaret min bremsende hjælp...

Venlig hilsen hende der i stilhed river sig i håret når hestene kan bide sig selv i bringen!!

Frelst

Og nej, jeg tror IKKE at jeg er bedre end jer andre...

Jeg fortæller bare hvad der virker for mig :)

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  22-02-2008 10:50

Min veninde, som har undervist ponyryttere i mange år, plejer at forklare "det med sædet" som,..... Forestil dig at du sidder oppe i skolen og skal slå en prut men selvfølgelig ikke vil. Så "holder" du ligesom på prutten. Det forstår de fleste

Maria

Box udlejes i lille hyggelig stald i Haslev.

Kig på www.flickr.com/photos/mundboegaard

Hellere lugte af hest end lugte af hash. Citat Erhard Jakobsen

0
0
Svar på denne tråd

Det jeg gør med sædet
Forfatter: 
Dato:  22-02-2008 17:06

vil jeg forklare som at jeg lader kroppen blive tungere, så mine bevægelser bliver en smule langsommere end hestens. Når så hesten skyder vægt bagud, så rider jeg "med" igen (jeg sidder ikke og pumper med sædet, men følger hesten i dens bevægelser).

I bund og grund tror jeg også nok det er en knibeøvelse, man laver, sådan som Maria forklarer (og ja, efter to fødsler burde jeg vide det med sikkerhed, men det gør jeg altså ikke helt ).

Kun stor viden og rig erfaring, parret med en fin fornemmelse og fremfor alt en udpræget indfølingsevne kan sætte rytteren i stand til at hæve sig fra det håndværksmæssige til kunsten

Podhajsky

0
0
Svar på denne tråd

jeg gør...
Forfatter: 
Dato:  22-02-2008 18:40

ligesom jannej :)

men på min egen er det uden tøjle.. :)

Mia

Livet er konsekvensen af en række tilfældigheder

I'm not scared of dying, I just don't want to

0
0
Svar på denne tråd

Ja man satser
Forfatter: 
Dato:  22-02-2008 22:17

efter at kunen ride dem uden tøjle, dvs for så fint signal som muligt... Vi ønsker jo alle på sigt at kunne ride vores heste kun for sæde og vægt :)

VH hende der i stilhed river sig i håret når hestene kan bide sig selv i bringen!!

En hjernevasket lemming :)

Den største forhindring er folks illusion om viden

0
0
Svar på denne tråd

sådan gør jeg
Forfatter: 
Dato:  23-02-2008 13:04

Jeg gør sådan og i den rækkefølge :

Jeg klemmer med overlårene,læner mig lidt tilbage,trækker sædet an og laver en let anholdning med begge tøjler,hvorefter jeg giver efter igen og sidder normalt.

Mvh Graven

2 pladser til hingsteplage ledige i løsdrift

Springpart søges til Welsh cob

Passere/ parter søges til 2 Oldenborgere .

Fronerthig Prince Teyrnon kåret Welsh cob står til avlsbenyttelse

0
0
Svar på denne tråd

Det kommer an på
Forfatter: 
Dato:  23-02-2008 18:17

Hvad jeg vil med den halve parade.

Lægger jeg schenklerne tilbage så flytter hesten bagbenet længere frem (mere afskub).

Trykker jeg med de tilbagelagte schenkler skifter hesten gangart eller parerer alt efter tryk og uddannelsesgrad.

Laver jeg en knibeøvelse holder hesten benet længere i luften.

Når knibeøvelsen er igang så lægger jeg også mere vægt ned i selve sadlen.

Flytter mig ikke i opstillingen så vidt muligt. Man skal selvfølgelig aldrig sige aldrig, men pointen er at holde den lodrette driftslinje uanset hvad man foretager sig.

Tøjlen fortæller kun hesten hvor den skal finde hånden, men er hesten meget grøn i sin uddannelse, så bruges tøjlen først og så er det altid lige meget runding på begge tøjler.

En anholdning for mig er at vippe på den ene tøjle og støtte op med den anden.

En halv parade er vip på begge tøjler samtidig.

Både brugen af knibeøvelsen og de tilbagelagte schenkler med eller uden tryk bruges til at få vægten på bagparten.

Virker det ene ikke så virker det andet som regel og virker ingen af delene, så gør det det i en kombination.

Ved godt at ikke ret mange bruger de tilbagelagte schenkler til skift af gangart, men personligt synes jeg det er fedt at gå fra galop og bare flytte indv. ben tilbage og så traver hesten.

Den gamle garvede hoppe på 14 kan så gå direkte fra galop til parade på dennne hjælp og se det er ret fedt. Men man skal godt nok lære ikke at falde forover.

mvh.

Britta

0
0
Svar på denne tråd

Britta...
Forfatter: 
Dato:  24-02-2008 19:26

Kan godt lide at læse dine forklaringer... for tror ikke jeg kender nogen der træner som dig. Synes det er fedt at det virker for det, men for mig virker det vildt uoverskueligt... Hvordan pokker indlærer du det? Jeg gætter på at du på en ung hest bruger tøjlen og så kobler benene bageude på som klassisk betinget signal?

VH hende der i stilhed river sig i håret når hestene kan bide sig selv i bringen!!

En hjernevasket lemming :)

Den største forhindring er folks illusion om viden

0
0
Svar på denne tråd

indlæring
Forfatter: 
Dato:  24-02-2008 21:22

Mine grundregler bygger på nøjagtig samme hjælpere som alle andre, men er nok sat en del i system.

Sædet styrer bagpartens motor.

Schenklerne styrer løft af ben og flyt af ben.

Grundreglen er altid vig for tryk.

Jo mere man kan styre hestens ben i luften, jo nemmere er den at samle. ;-)

Schenkler fremme støtter skuldren. Schenkler fremme og med tryk løfter skuldren.

Schenkler tilbage sætter hesten mere bagtil. Schenkler tilbage og med tryk betyder løft bagben.

Ved at bruge disse meget enkle regler kan man styre motor og alle fire ben. Ved at kunne det kan man bestemme hvordan, hesten skal bevæge sig og så er det egentlig bare at ride.

F.eks: i en schenkelvigning ligges den ene schenkel tilbage og trykker let. Hesten flytter bagbenet for at vige for tryk.

Den anden schenkel ligger fremme for at støtte op og giver så et tryk for at flytte forbenet. Da hesten er på vej i retning mod den støttende schenkel vil den gå en smule i spænd og idet trykket tages fra vil den få let overbalance og flytte forparten.

Så derfor er det nødvendigt at give et let tryk hver gang man vil have hesten til at flytte forparten, for at man kan få hesten til at lave en flydende schenkelvigning.

Her er det jo egentlig centrifugalkraften (staves) man benytter sig af.

Jo mere jeg kan styre hestens ben jo bedre kan jeg ride den i samling og den vil så søge nærmere loddet.

Hånden skal altid være på højkant og med let runde håndled og foran navlen, netop fordi her kan håndleddene nemmere arbejde frit.

Test:

1)

Hold hænderne ca. foran navlen med skuldrene let tilbage og let strakt hals. Rund håndleddene så de vender knoer mod knoer på højkant. Hold albuerne ind til kroppen.

Rund i håndleddet.

2)

Hold hænderne ca. nederst på lynlåsen i dine ridebukser og rund i dine håndled med albuerne ind til kroppen.

Vil påstå du har mere fleksibilitet i dine håndled ved 1. som ved 2.

Samtidig så vil du kunne runde mere i håndleddet ved 1. som ved 2., uden at du spænder i underarmen.

Spænder du i underarmen så vil hesten mærke en mur istedet for en let elastik.

For at komme tilbage til emnet, så lærer jeg mine heste helt fra starten af tilridningen at tilbagelagte schenkler med tryk betyder stop. Her er det så jeg også bruger tøjlen, men forsøger med schenklerne først hver gang.

Ret hurtigt finder hesten ud af det er mere behageligt med tryk og at tøjlen derefter kommer som sidste stopklods.

Når hesten kan stoppe for tryk i skridt går jeg videre til trav osv. Hesten lærer hurtigt at stoppe for schenklerne.

Trykket med schenklerne tilbage betyder jo løft dit bagben og sæt det ned igen og derfor vil hesten også sænke tempoet.

Det vil den simpelthen være nød til for ikke at få overbalance.

Kommer jeg op på en hest som ikke kender disse signaler, så vil den nærmest løbbe bagbenene ind under mig og så er det jo jeg stopper med tøjlen.

Netop trykket med de tilbagelagte schenkler fortæller hesten den skal løfte benet og sætte det længer ind under sig og det er det jeg benytter mig af.

Så egentlig er det ikke så indviklet.

Det sidder dog så dybt i mig at jeg som første hjælper lægger schenklerne tilbage og trykker og det kan da give overraskelser.

Har da redet heste som har været ved at løbe af med mig, fordi de ikke fattede pointen, men efter et par uger så har de gerne lært det.

Håber det hjalp lidt på forståelsen.

Mvh.

Britta

0
0
Svar på denne tråd

Men vil man ikke gerne
Forfatter: 
Dato:  25-02-2008 19:27

have at hesten bremser med forbenene og dermed sætter dig bagtil?

Hvordan indlærer du frem, når dine schenkeler bagude betyder stop og fremme betyder flyt dig? er de så bare fremme begge to når den skal gå frem?

Jeg stræber efter i fx en schenkelvigning, at hesten selv er ligeudrettet og træder lige ind mod tyngdepunktet og at den så viger for tryk, stadig ligeudrettet... så man i bund og grund kun bruger et ben for at flytte sidelæns... Hvis hesten så bliver rudn i kroppen, hvilket den tit gør i indlæring, så ligeudretter man og rider så sidelæns igen... men det er da super interessant at høre din udlægning :)

Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)

JUHU - nu snart med trailerkort :) :) :)

0
0
Svar på denne tråd

frem og tilbage
Forfatter: 
Dato:  25-02-2008 20:05

Når jeg vil have hesten går frem så er begge schenkler fremme.

For at hesten kan gå op af bakke så skal den jo have afskub (sædet er motoren).

Tryk fremme ved gjorden betyder jo løft skulder og når hesten har det rette afskub og løftes fortil så vil den jo gå op af bakke.

Jo mere hesten skal løfte skulderen, jo mere skal den jo flytte bagbenet for at kunne løfte sig.

Altså jeg rider hesten op fortil først for at udligne den går på forparten og når den så er i balance, så kan jeg begynde at sætte den bagtil.

På den måde rider jeg overlinjen ind i hesten først og bruger så overlinjens styrke til at sætte bagtil.

Andre sætter så bagtil for at få hesten op fortil. Det er jeg så ikke så meget tilhænger af, da det er for hårdt for hesten inden den har sat muskler.

Problematikken i det er gerne at hesten vil have en tendens til at dykke fortil og dermed bøje på det forkerte sted på halsen.'

Netop for at undgå at hesten dykker, så bruger jeg tryk med schenklerne fremme ved gjorden for at kunne styre halsens højde(rejsning).

I schenkelvigningen vil hesten have en tendens til at bøje sig istedet for at være ligeudrette og det er derfor jeg sådan set holder hesten i kassen på schenklerne. Desværre fortæller du ikke detaljeret hvad du gør for at lave en schenkelvigning og kan derfor ikke helt følge hvad du gør.

Indlærer faktisk versaden før schenkelvigningen pga. i versaden bruger man kun den ene schenkel.

Eller indlærer bagpartsvendingen før versaden.

På den måde kan jeg lære hesten at vige for tryk og på den måde indlære nye øvelser uden den store kamp.

Kan godt forstå du gerne vil bremse med forbenene, da hesten jo så vil være nød til at lægge vægten på bagparten, hvis hånden forhindrer den at dykke.

Ved at stoppe, på tøjlen kan hesten jo kun gøre det at den lægger vægten det sted hen, hvor den slipper for modstanden fra hånden.

Det er jo også det vi gør når vi rider op til hånden.

Dvs. hesten har en vis tøjlelængde og når tøjlen strammes, så kan hesten ikke andet end at bremse me forbenene, men her er det så vigtigt at hesten bruger energien op af bakke istedet for energien fiser ud for lavt nede. Det vil nemlig få hesten til at gå på forparten, hvis du forstår.

Så jeg rider hesten op til tøjlen ved at trykke fremme med schenklerne og bruge sædet til fremdriften. På den måde kan jeg få energien i den rigtige retning.

Andre bruger så at have schenklerne længere tilbage for at få det rette afskub og når hesten så møder tøjlen, så kommer den i spænd og vil være nød til at bremse med forbenene og dermed hvis man er heldig gå op af bakke.

Siger ikke jeg har de vise sten, men forsøger bare at forklare at tingene også kan gøres på en anden måde.

Der er faldgrupper ved begge metoder og man skal gøre det man har det bedst med.

Puha. Nu blev det endnu et romanindlæg. ;-)

mvh.

Britta

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider