Mine grundregler bygger på nøjagtig samme hjælpere som alle andre, men er nok sat en del i system.
Sædet styrer bagpartens motor.
Schenklerne styrer løft af ben og flyt af ben.
Grundreglen er altid vig for tryk.
Jo mere man kan styre hestens ben i luften, jo nemmere er den at samle. 
Schenkler fremme støtter skuldren. Schenkler fremme og med tryk løfter skuldren.
Schenkler tilbage sætter hesten mere bagtil. Schenkler tilbage og med tryk betyder løft bagben.
Ved at bruge disse meget enkle regler kan man styre motor og alle fire ben. Ved at kunne det kan man bestemme hvordan, hesten skal bevæge sig og så er det egentlig bare at ride.
F.eks: i en schenkelvigning ligges den ene schenkel tilbage og trykker let. Hesten flytter bagbenet for at vige for tryk.
Den anden schenkel ligger fremme for at støtte op og giver så et tryk for at flytte forbenet. Da hesten er på vej i retning mod den støttende schenkel vil den gå en smule i spænd og idet trykket tages fra vil den få let overbalance og flytte forparten.
Så derfor er det nødvendigt at give et let tryk hver gang man vil have hesten til at flytte forparten, for at man kan få hesten til at lave en flydende schenkelvigning.
Her er det jo egentlig centrifugalkraften (staves) man benytter sig af.
Jo mere jeg kan styre hestens ben jo bedre kan jeg ride den i samling og den vil så søge nærmere loddet.
Hånden skal altid være på højkant og med let runde håndled og foran navlen, netop fordi her kan håndleddene nemmere arbejde frit.
Test:
1)
Hold hænderne ca. foran navlen med skuldrene let tilbage og let strakt hals. Rund håndleddene så de vender knoer mod knoer på højkant. Hold albuerne ind til kroppen.
Rund i håndleddet.
2)
Hold hænderne ca. nederst på lynlåsen i dine ridebukser og rund i dine håndled med albuerne ind til kroppen.
Vil påstå du har mere fleksibilitet i dine håndled ved 1. som ved 2.
Samtidig så vil du kunne runde mere i håndleddet ved 1. som ved 2., uden at du spænder i underarmen.
Spænder du i underarmen så vil hesten mærke en mur istedet for en let elastik.
For at komme tilbage til emnet, så lærer jeg mine heste helt fra starten af tilridningen at tilbagelagte schenkler med tryk betyder stop. Her er det så jeg også bruger tøjlen, men forsøger med schenklerne først hver gang.
Ret hurtigt finder hesten ud af det er mere behageligt med tryk og at tøjlen derefter kommer som sidste stopklods.
Når hesten kan stoppe for tryk i skridt går jeg videre til trav osv. Hesten lærer hurtigt at stoppe for schenklerne.
Trykket med schenklerne tilbage betyder jo løft dit bagben og sæt det ned igen og derfor vil hesten også sænke tempoet.
Det vil den simpelthen være nød til for ikke at få overbalance.
Kommer jeg op på en hest som ikke kender disse signaler, så vil den nærmest løbbe bagbenene ind under mig og så er det jo jeg stopper med tøjlen.
Netop trykket med de tilbagelagte schenkler fortæller hesten den skal løfte benet og sætte det længer ind under sig og det er det jeg benytter mig af.
Så egentlig er det ikke så indviklet.
Det sidder dog så dybt i mig at jeg som første hjælper lægger schenklerne tilbage og trykker og det kan da give overraskelser.
Har da redet heste som har været ved at løbe af med mig, fordi de ikke fattede pointen, men efter et par uger så har de gerne lært det.
Håber det hjalp lidt på forståelsen.
Mvh.
Britta