Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Tilridning af ældre hest med adfærdspr.
Forfatter: 
Dato:  04-02-2008 15:32
For lidt siden overtog vi en hest, fordi ejeren ikke kunne klare ham mere. Hun studerede langt væk fra stalden, og var der kun en gang om måneden, hvor hun red ham i ti minutter op og ned ad vejen. Sidste sommer blev han svært forfanget på alle fire (!) ben, og ejeren blev så overtalt at lade os overtage hesten, eller flytte ud med ham da ejeren af stalden ikke gad mere.

Vi overtog ham, og han kom sig og tabte sig som han skulle, og i starten gik det da også fint når vi var gået i gang med genoptræningen. Men.

Vi var godt klare over, at han ville være godt forkælet efter at i fem år have gjort, lige præcis som han ville, og at han derfor ville være svær at ride. Dog viste han sig være mere svær, end hvad vi havde forventet.

Han har meget krudt i sig. Derfor laver han alt mulig fis, når man rider. Han vil meget gerne løbe, og hvis man af en eller anden grund ikke lader ham løbe lige præcis når han vil (fordi det måske er glat eller bare ikke egnet til at løbe), bliver han håbløs. Han hopper på stedet, han nægter at gå eller bakker, og bliver generelt umulig, at have med at gøre. Hvis man bruger pisk eller alt for meget ben, bliver han tosset og prøver at bukke dig af.

Generelt set er han ret urolig, og det er også derfor, vi har problemer; vi vil ikke lade ham løbe når han ikke engang kan finde ud af, at skridte stille og rolig ned ad en vej uden at hoppe eller blive bange, og så er vi i gang med den onde cirkel.

Han stikker også af, og et par gange har han prøvet, at lægge sig på pigen, der har part i ham. Det ved jeg dog, hvad man gør ved da min andre hest også gjorde det før. Problemet er jo bare, at man ikke kan tilrettevise ham fordi han bliver gal, og jeg er ærligt talt rigtig bange for, at han stikker af da vi er nødt til at ride ret tæt på en vej for overhoved at komme ind i skoven (han stikker også af hvis han har smidt rytteren). At ride i skoven er lige nu slet ikke til at tænke på.

Er der nogen, der har nogle gode idéer, om hvad vi kan gøre, for at han - og vi - skal have det bedre? Vi har haft heste længe, men aldrig tilredet nogen unghest, og slet ikke hest i den her alder - han er cirka 13! Pigerne i vores stald synes, vi skal starte helt forfra og simpelthen lære ham, at høre efter, og gå med og longere ham indtil han er mere pålidelig. Det gør vi også nu, da han jo stadig skal motioneres (han er dog ret vild, selv når man longerer ham, men ikke uhåndterlig), men vi kunne godt tænke os nogle mere konkrete råd - "starte på den her måde, når det går godt kan I starte med det her i stedet for", osv.

Vi ved godt, han måske er lidt for gammel for at blive tilredet, men vi vil ikke opgive ham da han ellers er meget sød og sjov (og han fortjener da også bedre!); han elsker at arbejde og komme ud, og han elsker at bare blive nusset/håndteret da han jo stod næsten helt alene i fem år, og det ville være synd, hvis vi ikke kunne få det her til at virke. Vi er meget taknemmelige for alle tips og idéer, der kan hjælpe.

Forget about world peace. Visualise using your turn signal.
0
0
Svar på denne tråd

Når nu hesten
Forfatter: 
Dato:  04-02-2008 20:08

ikke reagerer kontrolleret "fremad" på ben, pisk og tøjle og reagerer med hop, løb og buk, og heller ikke standser for signal, vil jeg tage det som tegn på, at hesten ikke forstår hvad du beder den om og måske tolker dine signaler som "hjæææælp lad mig komme væk" .

JEG tror bare, den er forvirret, men det er svært at vurdere, når man ikke har set den.

Hvis det nu var mig, ville jeg først arbejde lidt fra jorden, hvor hesten trænes i at gå frem for træk eller pisketap (ikke hårdt, bare så den føler pisken) eller smæld med tungen.

Og så ville jeg også træne stop for træk i tøjlen.

Jeg ville også bruge bak i visse situationer, fordi det virker forstærkende på stoppet, hvis man nu bruger det rigtigt. Men hvis man ikke lige har styr på hvordan og hvornår det bruges, er det bedre bare altid at flytte hesten på plads, hvis den fx gå frem uden at blive bedt om det - eller tilbage for den sags skyld.

Stop altid presset med det samme hesten reagerer (dvs giv efter når den stopper benene, stop pisketap eller træk når den går frem).

Ros gerne når den gør det rigtigt.

Det du egentlig gør, i bund og grund, er at få kontrol over hestens ben. Dvs. den skal gå frem når du beder den om det og ellers ikke. Den skal stoppe, når du beder den om det og ellers ikke.

Når det fungerer fra jorden (det kan være efter 10 minutter eller 10 dage, men så helst ikke længere ), sætter du dig op (evt. med en hjælper, der har været med fra jorden og ved, hvad det handler om, så vedkommende kan give signalet fra jorden, hvis den ikke reagerer når du sidder på den).

Så arbejder du i skridt med stop for tøjlen, og med at få hesten til at gå fremad for tryk med schenklen og evt. smæld med tungen (eller evt. pisketap). Stop trykket (schenkler eller tøjle) når hesten reagerer, som du ønsker (ikke før).

Når det fungerer i skridt, så kan du trave osv.

Meget firkantet, koldt og kontant. Jeg synes, at det virker formidabelt

Det ville nok også være en glimrende idé at få noget hjælp, så du får timet signaler og eftergift helt rigtigt. I hvert fald lige indtil du får prøvet at gøre det "rigtigt", så du ved, hvordan du selv skal fortsætte.

Moral er godt -

Dobbeltmoral er dobbelt så godt

Skøn 6½års oldenborghoppe på 172 til salg

0
0
Svar på denne tråd

jeg tilslutter mig gsims
Forfatter: 
Dato:  04-02-2008 20:45

...og tilføjer at man også kan have stor glæde af en "lærehest" at følges med ud i skoven (især hvis skoven kun nåes via befærdet vej!),det er vigtigt at sådan en hest er lydig, men især! at den er væsenligt højere i rang end problemhesten!

(...og tilsidst selvfølgelig skal hesten lytte til menneskets anvisning, men et godt (heste)eksempel understøtter fint det øvrige arbejde med hesten)

held og lykke med hesten!

Venlig hilsen Sarah

0
0
Svar på denne tråd

Ingen smerter
Forfatter: 
Dato:  04-02-2008 21:08

Og i har selvfølgelig sikret jer, at hesten ikke har ondt nogen steder - ryggen, benene - og at tænderne er efterset. Har en dyrlæge tjekket den?

Er det OK - ja - så er det nok at starte helt forfra med ridningen, den skal fakisk "rides til" igen og med stor, stor tålmodighed.

Sys

Living is - knowing which bridges to cross - and which to burn !!

Trekker Master dressursadel til salg, brugt 3 måneder, str. medium, 17 tommer, se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er enig med
Forfatter: 
Dato:  04-02-2008 21:08

Pigerne i stalden.

Start forfra med ham og giv ham en chance for psykisk at følge med i, hvad i forventer af ham.

Stil en masse små krav til ham, som han kan indfri, så han kan få succes og ros, så vil han også blive mere lydhør overfor jer og i vil opnå hans respekt Jeg ville personligt droppe ridningen indtil respekten og den gængse opdragelse sad fast fra jorden.

Det er en stor omvæltning for en hest, der har været overladt til sig selv.

Held og lykke med ham.

Mvh

Charlotte, der accepterer at andre har deres egen mening.

0
0
Svar på denne tråd

Tak skal I ha'!
Forfatter: 
Dato:  04-02-2008 23:48

Ja, det var præcis noget i den her retning, vi manglede. Tak for hjælpen! Vi starter forfra igen i morgen.

Og Sys - ja, han er okay. Han har et par "hanker" i to tænder der skal fjernes for at gøre ham lidt blødere i munden, men ellers er han 100 %. ;)

0
0
Svar på denne tråd

hvad for
Forfatter: 
Dato:  05-02-2008 20:00

han at spise?

med venlig hilsen Susanne.

Dejlig gård sælges i Hobro.

3 pony søger rytter eventuelt salg.

Din underskrift kan hjælpe. www.animalsmatter.org/

0
0
Svar på denne tråd

du skriver...
Forfatter: 
Dato:  05-02-2008 20:12

hesten har været forfangen.

Alle de reaktioner du beskriver kunne tyde på, han kunne have ømhed i sine hove. Mit første bud ville være, at få ham røntgenundersøget, så i er sikre på, at det ikke er et drejet hovben der gør han har ondt, og dermed reagerer som han gør.

0
0
Svar på denne tråd

jer er
Forfatter: 
Dato:  06-02-2008 10:35

enig med Moesby, få tjekket hovene, det kan MEGET nemt være dem der får ham til at være så meget oppe og køre, og ellers synes jeg måske i skal finde et sted med nogle der kan tilrie ham, hvis i ikke har prøvet det før, er det nok ikke den nemmeste hest at starte med og lave "forsøg" med...

Ravnstrupgaard
Avl af Welsh sec. B samt tilridning og træning af problemheste
Part søges til traver

0
0
Svar på denne tråd

Undskyld...
Forfatter: 
Dato:  11-02-2008 23:10

...det tog så lang tid at svare, men vores computer fald død ned i sidste uge... :(

Nej, han er blevet tjekket i hoved og *** og fejler slet ikke noget - heldigvis. Jeg er begyndt at tro, at han simpeltheden bare er snotforvirred. Dog prøver vi med at arbejde ham fra jorden lige nu, og det går fint. :)

Susanne, han får hø, Standfree, Safe&Sound og Lucerne. Det har han det tydligvis godt af, selv om prutterne blir lidt... våde. *hoste*

0
0
Svar på denne tråd

snotforvirret
Forfatter: 
Dato:  12-02-2008 07:41

Ethuil:

Det er meget sandsynligt, at du har fuldstændig ret.

Det er supervigtigt at være superskarp i sine signaler, hvis hesten først ér blevet forvirret, så I får den belønnet på de helt rigtige tidspunkter.

Arbejder I altid flere med hesten?

For så kunne klikkertræning måske være et godt redskab for jer.

0
0
Svar på denne tråd

Nej, normalt...
Forfatter: 
Dato:  12-02-2008 10:03

...er det desværre kun mig, der arbejder med ham; det er mest på weekenderne, at vi kan være begge to ejere. Dog prøver vi at så vidt det er muligt bruge de samme signaler når vi arbejder med ham.

Lige nu er vi ude og øver stop-gå-drej signaler fra jorden på forskellige måder, og vi er også ude ved alle de steder, hvor han normal "flipper" og prøver helt enkelt at "bare" gå forbi og ignorere det farlige. Han får gulerødder eller ros når han opfører sig, så han fremover vil forknippe den plads med noget godt. Næste weekend skal vi prøve med en der rider og en der går ved siden af. *krydser fingre*

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider