Hej Alle HN´er.
Jeg har en dejlig vallak på 7 år. Han er sød og omgængelig, men han har den dumme uvane at nappe.
Nogle dage står han bare og sover når jeg ordner ham, men andre dage napper han i mig konstant. Jeg siger nej og slår ham på halsen/bringen, eller et rap over mulen. Han virker som et lille barn, som synes det er sjovt. Nogle gange når jeg har irettesat ham, gør han det igen med det samme. Han har det med at nuldre min jakke med mulen, for derefter at nappe i den. Det virker som om, at hans mule bare skal beskæftiges hele tiden.
Han napper ikke hårdt, og han er især vild med min ene vinterjakke, som er af "regnjakke stof". Min part fortæller også, at han ikke kan lade hende være i fred, når hun har sin regnjakke på.
Det er nu ikke fordi det gør ondt, men synes faktisk det er ved at være trættende efterhånden. Jeg synes jeg er god til at reagere og sætte ham på plads, men det virker som at han ikke helt forstår det. Hvis jeg skal reagere voldsommere, så føler jeg at jeg skal udøve vold mod min hest, og det er jeg heller ikke interesseret i. Har også prøvet at "nappe" i ham med hænderne når han gør det, men det hjælper ikke en fis. Han kan også finde på at skubbe til folk med hovedet.
Når jeg renser hove, kan han finde på at nappe mig bagen, eller hive min hue af.
På folden er han en legefætter og meget nysgerrig, og han har nok svært ved at forstå når de andre heste siger nej. I hvert fald har han ofte skræmmer efter bid, når de andre heste prøver at sætte ham på plads.
Jeg kom tilskade med mit knæ sidste sommer, og han har selv døjet med lidt sygdom her i efteråret, så han har ikke været brugt meget de sidste måneder.
Han er ellers en meget omgængelig og sød hest.
Hvad gør en klog?