Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Min hest napper
Forfatter: 
Dato:  02-02-2008 22:23

Hej Alle HN´er.

Jeg har en dejlig vallak på 7 år. Han er sød og omgængelig, men han har den dumme uvane at nappe.

Nogle dage står han bare og sover når jeg ordner ham, men andre dage napper han i mig konstant. Jeg siger nej og slår ham på halsen/bringen, eller et rap over mulen. Han virker som et lille barn, som synes det er sjovt. Nogle gange når jeg har irettesat ham, gør han det igen med det samme. Han har det med at nuldre min jakke med mulen, for derefter at nappe i den. Det virker som om, at hans mule bare skal beskæftiges hele tiden.

Han napper ikke hårdt, og han er især vild med min ene vinterjakke, som er af "regnjakke stof". Min part fortæller også, at han ikke kan lade hende være i fred, når hun har sin regnjakke på.

Det er nu ikke fordi det gør ondt, men synes faktisk det er ved at være trættende efterhånden. Jeg synes jeg er god til at reagere og sætte ham på plads, men det virker som at han ikke helt forstår det. Hvis jeg skal reagere voldsommere, så føler jeg at jeg skal udøve vold mod min hest, og det er jeg heller ikke interesseret i. Har også prøvet at "nappe" i ham med hænderne når han gør det, men det hjælper ikke en fis. Han kan også finde på at skubbe til folk med hovedet.

Når jeg renser hove, kan han finde på at nappe mig bagen, eller hive min hue af.

På folden er han en legefætter og meget nysgerrig, og han har nok svært ved at forstå når de andre heste siger nej. I hvert fald har han ofte skræmmer efter bid, når de andre heste prøver at sætte ham på plads.

Jeg kom tilskade med mit knæ sidste sommer, og han har selv døjet med lidt sygdom her i efteråret, så han har ikke været brugt meget de sidste måneder.

Han er ellers en meget omgængelig og sød hest.

Hvad gør en klog?

Med venlig hilsen
Trine
:-)

0
0
Svar på denne tråd

Hest der napper..
Forfatter: 
Dato:  02-02-2008 22:39

Ej, det problem har jeg også haft, det er bare så surt.

Først gjorde jeg ligesom dig, sige nej hver gang og sådan.

Til sidst fandt jeg ud af det hjalp hvis jeg HVER gange hun gjorde det, sagde en høj lyd, og forsat mit arbejde - så hun fat ud af det ikke var sådan hun fangede min opmærksomhed.

Det det jo godt være fordi du ikke har haft så meget tid til den, og du ikke har fået brugt den så meget.

- Men det er simpelhen en dårlig vane.

Held og lykke med arbejdet ..

Kærlig Hilsen Camilla

Ejer af araber hoppe

- til døden os skiller

0
0
Svar på denne tråd

prinsesse ♥Jasmin♥
Forfatter: 
Dato:  02-02-2008 22:53

Jeg siger altid nej når jeg irettesætter, men måske jeg bare skulle opfinde en lyd, så jeg overrasker ham .

Har også prøvet at vifte med armene for at fortælle ham, at han skal lade mig være, og han fjerner da også hovedet fluks. Men så snart jeg stopper så kommer det igen.

Tænker godt at hans manglende stimulation har sin del af årsagen, men han har nu altid haft tendens til denne opførsel. Den er bare værrere nu, og det er som regel altid kun om vinteren han gør det. Om sommeren er der ingenting.

Med venlig hilsen
Trine

0
0
Svar på denne tråd

Arme hypper
Forfatter: 
Dato:  03-02-2008 00:09

her forsøger han af alle kræfter at få dig til at lege med ham og så er der kun straf....han ville nok være den perfekte parelli hest til at lege med...for han forsøger af al sin kraft at få dig til sin ven...

Jeg ville nok give ham nogle gode lege...men igen det kommer jo helt an på hvad man er til...

Her er noget fra legesyge heste der får lov til at udfolde sin leg:

www.youtube.com/watch?v=GpGjlXomH5Y

www.youtube.com/watch?v=-ZKFKezg9kA

MVH Dorthe

Dygtig HMS handler om at have den samme hest i mange år,

ikke at have mange heste på få år.

Vores kat Pjevs er bortløbet under en pasning i Rødby.

Se billede på mit HN.

Øremærke nr. ZGO383

Dusør gives

0
0
Svar på denne tråd

Dorthe
Forfatter: 
Dato:  03-02-2008 21:56

Jeg ville ønske du havde ret, men tror ikke det er fordi han vil lege. Det virker mere til at han er fræk.

Men måske jeg alligevel skulle lege lidt med ham, det er ved at være længe siden. Men det bliver nok svært at gøre dem i videoerne kunsten efter, det ser super hyggeligt ud.

Med venlig hilsen
Trine

0
0
Svar på denne tråd

hej hej
Forfatter: 
Dato:  03-02-2008 22:38

det gør min vallak også og gør det heler ikke hårdt,jeg lader ham bare gøre det men den dag han bider til får han en over mulen,måske det kan være fordi han gerne vil gnubbe dig

jeg bor i slagelse med min mor til maj juni flytter vi til jylland hvor jeg skal have hesten og hund+kat med min fjordhest han er 11 år og jeg 20 år ...

0
0
Svar på denne tråd

Min vallak
Forfatter: 
Dato:  09-02-2008 09:26

napper også. Det er det samme napperi som vores drenge gør ved hinanden på folden når de leger. Han gør det kun ved mig. Tro det er " den man elsker tugter elsker man " Har forsøgt at skælde ud og klaske ham nogen, men lige meget hjælper det.

RIGTIGE KVINDER RIDER HVER DAG.

0
0
Svar på denne tråd

cool nok..
Forfatter: 
Dato:  11-02-2008 10:14

Der er mange heste der gør det for at få opmærksomhed.

Negativ opmærksomhed er bedre end ingen opmærksomhed.

Så husk at ros ham og gnub ham når han ikke napper dig, men faktisk når han bare står og slapper af.

Og prøv evt at ignorere ham når han gør det, så blir han måske træt af det. Det virker på noge heste.

Hestes sind ligner i mange henseender børns sind ;-)

Cool nok med de to videoer, er der nogle der ved hvor man kan købe sådan en stor bold henne??

Mvh Stella. (pædagogstuderende og horsemanship-udøver ;-))

At ride er at leve

Be-Dancer Højgård kåret med 8 i helhed. Fløjhoppe!

0
0
Svar på denne tråd

Også min,,,
Forfatter: 
Dato:  11-02-2008 11:39

Min gør det også hvis han er lidt indebrændt.

Jeg gør ikke noget ved det for det er som en anden siger sådan de gør når de leger ude på folden. Det er kun går det gør ondt han får et klask.

Synes bare det er sødt min hest ser mig som en kammerat som man kan have det sjovt med...

Louise

&
Stald Kelon´s Lerano

Dressurpart søges til Lerano :) klik her

0
0
Svar på denne tråd

wodhoedhie
Forfatter: 
Dato:  12-02-2008 19:10

jeg ville hurtig daske det over mulen ikke slå med daske...

så stopper den efter et par gange...

0
0
Svar på denne tråd

tænder/mule
Forfatter: 
Dato:  12-02-2008 21:08

Min napper ikke i den forstand - men har meget travlt med at "nusse tilbage" og det er både i håret og i tøjet. I starten jeg fik ham, tog han fat med tænderne - men det holdt hurtigt op, når jeg markerede "nej", til gengæld har jeg beholdt tilliden til ham - og i dag foregår det kun med mulen - dog med et vist opsyn fra mig, og det er yderst sjældent han "får fat" - og så er det kun fordi, han bliver for ivrig.

I bund og grund handler det om, at de gerne vil være sociale med en - og jeg har god erfaring med (gennem flere heste) at man godt kan markere sig, når de tager fat med tænderne og at de derefter lærer, at mulen er ok - tænderne ikke ok.

Sys

Living is - knowing which bridges to cross - and which to burn !!

Trekker Master dressursadel til salg, brugt 3 måneder, str. medium, 17 tommer, se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Der kan man bare se
Forfatter: 
Dato:  13-02-2008 10:00

Tusind tak for alle Jeres svar.

Var nede og lege med ham på banen med klikkeren forleden. Den fik ikke for lidt med bukspring, så jeg skulle se mig for. Men græsset i siden af banen syntes mere interessant.

Faktisk har han været sød og rar den sidste uges tid, har ikke prøvet at nappe i mig overhovedet.

Roser og snakker altid med ham, når han står roligt.

Med venlig hilsen
Trine

0
0
Svar på denne tråd

ja undskyld mig
Forfatter: 
Dato:  13-02-2008 10:55

min han nappe også, nusser mig i ryggen når jeg renser forhove eller i hovet når jeg børeste bringe og forben, og han vil gerne "børste tædner" med strigler, jeg syndes det er en del af hans personlighed, og hvis han en dag bare står og hænger vil jeg tag det som om der er noget galt, han bider ikke og hvis han gør siger jeg Nej med det samme. når jeg står udefor hans boks sutter han med læberne på min skuller (ikke altid) og ja jakken bliver beskidt,men helt ærlige hvis ikke den måtte det kunne jeg jo bare lade vær med at tag den på i stalden, får næsten altid mudder på tøjet når jeg er i stalden

det er sådan vi står og hygger når vi strgler.

Alice og Marco

0
0
Svar på denne tråd

Det er en klassisk hesteleg
Forfatter: 
Dato:  15-02-2008 13:08

han har gang i. Man kan se den på folden, hvor to heste kan bruge timer på at nappe hinanden i hovedet og skubbe hovedet væk på hinanden. Den er venlig ment, og hvis skubber ham væk "leger du bare med" og han fortsætter. Hvis du slår ham, forstår han ikke, hvorfor du pludselig er så ubehagelig og han mister tillid til dig.

Det jeg har gjort ved den slags leg, som ofte ses ved føl - er at sørge for, de ikke får fat i noget, først og fremmest.

Er det rigtigt grelt holder jeg albuen sådan, at de altid rammer den - den er spids og ubehagelig - men det er dem selv, der slår sig og ikke dig ;O)

Kombineret med en meget høj og ubehagelig lyd hver gang, hesten prøver - jeg bruger en meget høj BA-BA-BA-BA-lyd til at al uønsket opførsel, hvis en venlig henstilling ikke virker. Det har virket for mig - held og lykke

Mange hilsner - Lena

0
0
Svar på denne tråd

Tjaaa...
Forfatter: 
Dato:  16-02-2008 17:58

Min part har også tendens til det - især hvis han har været nød til at stå stille i længere end en uge. Desværre kan han ikke altid nøjes med at nulre. Jeg godkender det så længe det er nulren, men i det øjeblik han sætter tænderne i, råber jeg altid meget højt av og giver ham et dask.

Det får ham til at sakmme sig i omkring to - tre minutter så er den gal igen.

Men han gør det som sagt mest hvis han ikke er blevet redet i over en uge, så tror det er sådan lidt "ej kom nu, vi skal da lve noget, du er da oss bare så kedelig"

"Why is it that the only person who can make you stop crying is the one who caused your tears?"
Kort, bordkort, bordpynt mm. sælges til enhver lejlighed - HP på vej!
Medlem af ACO - Anonyme Cocioholikere
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider