|
|
| Piaf på 4-5 års |
|
|
Hvornår begynder man at træne piaf med sin hest/pony ? Jeg spørger fordi at der er en inde på hestegalleriet der stolt fortæller at hendes 4½ års kan gå piaf både fra jorden og med rytter.. mange er imod det.. men lige så mange mener det bare er helt i orden.. Jeg mener jo slet ikke at en hest i den alder bør have musklerne til sådan en øvelse eller samlingen (hvilket det på videoen heller ikke ser ud til).. de fleste der mener det er okay, mener det giver mange muskler og derfor er okay.. jeg mener jo så det kræver musklerne er der først.. Og når hesten så samtidigt på videoen, er spændt, pisker med halen og små bukker/sparker efter træneren.. ja så er den slet ikke klar.. Men hvad siger i ? er jeg bare pylret.. har selv en i samme alder og kunne absolut ikke forestille mig hun skulle lære sådan noget endnu.. Laver man musklerne før man begynder på de svære samlede øvelser eller begynder man på øvelserne for at de skal få muskler ??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen hvad er piaff.... |
|
|
er det blot trav på stedet eller hvor hesten virkelig er sat bagtil? Nu har du så en video at holde dig til, som jeg ikke har set, men jeg mener sagtens, at man kan begynde at ligge piaff ind i en tidlig alder. Selvfølgelig skal der tages hensyn til hestens muskulatur og træning, men det at ligge selve øvelsen ind tidligt, ser jeg ikke som et problem. Dog skal hesten ikke være presset ud over evne eller stresset, som det lyder til denne hest er. Men selve øvelsen, hvis den udføres korrekt har jeg ikke noget problem med.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Piaff og passage |
|
|
Haha, min har da kunne alle disse øvelser allerede som 3-års, dog ikke på kommando, men hvis hun var oppe og køre over noget MEGET farligt f.eks. i skoven  Det er dog gået ned ad bakke siden, for nu bliver hun 7 og er noget mere idiotsikker, så det er meget sjældent hun bliver bange og spænder op, med dertil hørende øvelser... Mvh Alette
Kursus i dressur eller spring med Nikolaj Hein Ruus afholdes på Vestegnens Rideklub. Skriv hvis du er interesseret eller vil vide mere!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Piaffe |
|
|
...kommer af sig selv når hesten har styrken og evnen til at bære sig så samlet. Trav-på-stedet kan man sagtens forcere, men det er IKKE piaffe. Jeg synes det lyder som om det tilfører hesten nogle fuldstændig unødvendige spændinger, og måske får den sværere ved at lave rigtig piaffe en dag (såfremt den dag kommer...) - jeg ved det ikke. Men jeg ville ikke gøre det; der er masser af andre sjove tricks man kan lære sin hest når den er ung - i stedet for pseudo-samlede øvelser - især når hesten jo tydeligvis ikke synes det er sjovt (som du siger) - hvis den selv tilbød det, var det noget andet. Så nej, synes ikke du er pylret. har du evt. et link eller må man ikke det?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Piaffe |
|
|
Som Susanne spørger er det piaffe, hvor hesten virkelig er sat bagtil eller er det bare trav på stedet? Der er en væsentlig forskel... Muskler kommer ikke af sig selv. Og derfor mener jeg ikke der sker noget ved at bede hesten momentvis at gå ind og trave på stedet, for at bygge musklerne op. En hest lærer ikke at piaffere så den er klar til grand prix på 14 dage - det tager mange år. Monark lærte det som 6 års, men det er først de sidste par år han virkelig er kommet ind og sætte sig. Så kan ikke se der sker noget ved at man momentvis går ind og beder hesten om at sætte sig i traven. Desuden tror jeg ikke heller ikke på at det er nær så slidende i benene for hesten at gå nogle få piaffe trin (som i mine øjne er styrkende) frem for tusinder versader, travøgninger, schenkelvigninger etc. Men alting med måde og det vigtige er jo at hesten forstår hvad den skal...
Med venlig hilsen Zooropa - Anne **** To touch is to heal. To hurt is to steal. **** - Mysterious Ways, U2 Har jeg hovedpine er det fantomsmerter 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg synes |
|
|
nærmest af princip, at en hest først bør begynde sin piaff-træning som 5½ års fra jorden - og kun hvis den ellers er uddannet, således at løsgjorthed og ligeudretning er helt på plads. Jeg kan ikke forestille mig, at en 4års har dette på plads. Men som sagt er der jo virkelig forskel på hvad "piaff" betyder, og et par enkelte trin sker der måske ikke noget ved. Dog tvivler jeg stærkt på at en fireårs har så meget styr på sig, at det gavner noget muskulært osv. Personligt starter jeg først piaff træningen med min når han er helt klar efter løsgjortheddligeudretninggsamlingss metoden (og ja, det er den tyske metode) - om det så er om et halvt år eller der går længere tid, ja, det må tiden jo vise...
Husk ridning SKAL være en slåskamp!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| link til video |
|
|
Mvh Berit Se vores smukke tinkere Hingste/Hopper & Afkom på www.jlt-tinkere.dk Vi venter 2 føl til sommer the road may be rocky and times can be hard but the days are getting longer and there's sunshine in my heart
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Altså umiddelbart... |
|
|
efter at have set videoen, så er min største bekymring nu, at hun går lige bagved hesten, og så tæt på. Tænk hvis den gjorde alvor at sit småbukken. Men ja hesten er spændt, bag lod og virker utilfreds, men igen så synes jeg faktisk den gør det godt alt taget i betragtning. Jeg ville dog ikke selv øve dette i liner, som hun går, men stå ved siden af hesten. Håber ikke jeg bliver for personlig i indlægget, så det bliver slettet.... Og hvis jeg er for personlig, så slet kun mit indlæg, for diskussionen er god nok at tage op...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Som flere andre |
| Forfatter:  |
gsims |
| Dato:  |
01-02-2008 14:05 |
|
ville jeg heller ikke træne piaffe, før piaffen nærmest kommer af sig selv. Eller dvs. det vil jeg ikke. For jeg har gjort det.  Jeg gjorde det på min gamle vallak - og han gik altså en glimrende piaffe, selv om jeg er ret sikker på, at jeg ikke fik startet rigtigt. Og så tror jeg, at jeg trænede det for meget, fordi han var så god og virkelig gerne ville arbejde for mig. Han fik altså konstateret spat som 8 års. Ikke at det nødvendigvis har sammenhæng - men man ved aldrig, og den skyldfølelse vil jeg ikke pålægge mig selv igen, nu hvor jeg er blevet opmærksom på, at det måske kan være direkte skadeligt for hesten at starte før den samlingsmæssigt er klar til det... Jeg har ikke set videoen, skal jeg sige - og jeg ønsker heller ikke hverken at se den eller kommentere på den. Derfor taler jeg udelukkende ud fra egne erfaringer og holdninger til emnet  Men ja, en generel diskussion af emnet synes jeg faktisk er god at tage.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har ikke |
|
|
set videoen, men jeg syntes nu ikke det er verdens undergang rent træningsmæssigt. Jo, hvis man træner piaffen som den skal være i et GP program, men det er en glimrende øvelse til at aktivere bagdelen lidt ekstra i nogle få skridt enkelte gange hist og pist. Så det skal på ingen måde være en dagligdags øvelse ej heller noget der skal trænes, fordi hesten skal kunne det, men som en hjælp til at sætte flere muller på bagparten. Også skal det selvfølgelig ikke laves på en hest der ikke har almen grundridning iorden. -Den skal jo for det første fatte hvad der bliver bedt om, men dens krop skal jo også være rimelig forberedet på hvad der nu kommer.
Mvh. Tine Equi-work.com Jobportalen for hestefolket 2 bokse ledige pr. 1. januar. Ledøje område. Se mere på præs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
de få gange den virkelig laver en piaff, ser det ok ud, men meget af tiden tripper den jo bare rundt, og ser langt fra tilfreds ud. men synes nu det er ok at træne hvis hesten er klar til det, og den behøves jo ikke blive samlet helt som der bliver gjort i de store klasse. emma kan også lave lidt piaff, men intet vi direkte træner, har kun gjort det på hende 2 gange for lige at samle hendes opmærksomhed kort.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Altså min |
|
|
har da også lavet piaf og passage et par gange når jeg trak med hende og hoved kogte over  Nu var det jo mere sådan general diskution, motiveret af diskutionen på HG.. derfor jeg ikke linkede til videoen.. Jeg ville ikke selv begynde på så svære øvelser før grundridningen var helt på plads og hesten var fysisk og psykisk klar.. nok tidligst ved 6 års alderen.. Og spændte min hest voldsomt op og viste alle tegn på ubehag, så ville jeg nok lige tage et skridt tilbage og tænke over om jeg havde haft for travlt..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det kommer vel af sig selv |
|
|
når hesten bliver mere klar til at sætte sig bagtil... Min hoppe gjorde dt ofte ca ½ år efter jeg var kommet på ryggen af hende... hun små stejlede og travede frem samtidig... dada - en smuk piaffe lignende øvelse... rideskole eleverne kunne ikke se forskel Dog forsvandt det igen da hun begyndte at slappe af og vi har ikke trænet det siden... Rikke Andersen (kiropraktor) har dog udtalt at hun minder om en spansk hingst, så det kommer nok til den på et tidspunkt i dens træning... Og nej, jeg synes ikke man skal træne det på en ung hest, men først når hesten er klar til at bære sig korrekt bagtil... Og som Tine er inde på, så "tester" man et par skridt af gangen og pludselig får man lidt piaffe at bygge videre på.. 
Venlig hilsen hende der i stilhed river sig i håret når hestene kan bide sig selv i bringen!! Frelst Og nej, jeg tror IKKE at jeg er bedre end jer andre... Jeg fortæller bare hvad der virker for mig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Piaffe |
|
|
Jeg har arbejdet i en stor dressurstald i Tyskland, og er begyndte man altså at træne lidt piaffe med de helt unge heste både med og uden rytter. Og det tog de absolut ikke skade af - tværtimod.... De begyndte at vente lidt og var nemmer at ride bagfra, når de engang imellem lavede lidt piaffe. Man lavede også en anden øvelse, som på tysk hedder "halbe tritte". Den går ud på, at man 5-6 skridt rider hesten ned i en helt langsom trav og så øger frem igen. Det svarer til, at man laver en masse travovergange, bare lidt mere ekstremt i skiftet. I begge øvelserne lærer hesten at vente, og bliver nemmere at ride bagfra og lægge vægten mere på bagparten. Selvfølgelig kan så ung en hest ikke lægge vægten på bagparten hele tiden, men øvelserne her er med til at styrke bagparten, så man langsomt kan lægge mere vægt bagpå. Se øvelserne som en slags styrketræning. For starter man ikke et sted, når man jo aldrig videre. Og det er jo det samme, når vi skal lave armbøjninger. Vi kan jo heller ikke tage ret mange med det samme, men efter lang tids træning kan vi alle lave mange i træk. Derudover synes mange af hestene også, at det var smaddersjovt. Det er jo det der med at variere træningen, så hesten hele tiden synes det er sjovt. Men man skal selvfølgelig ikke træne det hver dage, men alt med måde. Dernede blev det gjort en gang i ugen eller hver 14. dag, alt afhængig af hvordan hesten gik og om den var klar i hovedet til det. Så jeg syntes det er helt OK, hvis man gør det rigtigt.
Hoppe 3-8 år søges. DV eller lign. med papirer, uden handelsfejl og stangmål mellem 168-172 cm. Maks. pris 45.000 kr.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lkjhkjgkh |
rfx |
03-02-2008 09:49 |
|
øhh har den også indspændinger på?
DET ER EN KLOG KAT DER SPISER OST OG ÅNDER NED I MUSEHULLET EJER AF CASMIR AF HAUERSLEVGÅRD og bANDIDO MISSOS Turbo og Gangster
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu så jeg lige videoen |
|
|
og synes godt nok den er holdt meget stramt fortil... den forsøger flere gange at få næsen frem og enten holder hun den fast eller også er den spændt ind... synes ikke det er specielt kønt... Tror nu ikke en hest ville tage skade af det rent træningsmæssigt i den alder, hvis det bare var små momenter man trænede, det er jo mest bare samlet trav den går i... Men den skulle have plads til at få hovedet frem på plads og ikke gå så snævert...
Venlig hilsen hende der i stilhed river sig i håret når hestene kan bide sig selv i bringen!! Frelst Og nej, jeg tror IKKE at jeg er bedre end jer andre... Jeg fortæller bare hvad der virker for mig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
jeg synes ikke man skal træne det før hesten selv har musklerne til det og tilbyder det... min bandit tilbyder dog regelmæssigt piaff når han lige tænder lidt.. han bliver kun 6 i år og jeg mener ikke han er klar til det endnu da vi stadig mangler nogle byggesten før jeg vil det.. men når han tilbyder det får han ikke skæld.. jeg sætter mig godt i sadlen og laver en halv parade efterfulgt af lidt shenkel og forfra igen.. hvilket resulterer i få skridt piaff, efter slipper jeg ham og rider godt frem, som regel kommer han i passage et par skridt og jeg slipper ham helt og klapper ham mens jeg rider ham godt frem og ned i en sund arbejdstrav...  på denne måde lærer han at det ikke er forkert at tilbyde noget og jeg tager imod hans glæde men at jeg ikke træner det med ham på komando.. jeg mener man skal tage imod når de tilbyder noget nyt (man skal bruge senere hen) men virkelig tænke over hvordan man skal takle det.. de må jo heller ikke tro det er forkert og må da gerne lære signalerne, men som sagt ikke noget jeg bare overvejer at lære ham på komando endnu...
Chihuahua hvalpe til salg (se præsentation) Opstaldning tilbydes i 4460 Snertinge. Dressurtante med de 2 stjerner !! * Hannibal & *Morning Star www.123hjemmeside.dk/staldhansen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tidligt |
|
|
jeg synes det lyder lidt tidligt, men det kommer vel an på så meget, til sammenligning kunne min pony lave passage 4 måneder efter tilridning - da jeg prøvede at trave over bomme, og sådan fortsatte hun med at gøre, når man travede bomme, hvilket jeg meget sjældent gjorde, og ikke mange gange af gangen, da det jo ikke var meningen den skulle lave passage.. I min ponys tilfælde kunne man nok have indlært det stille og roligt, ved leg, ved at trave over bomme en gang i mellem, hun var jo ikke samlet overhovet, men lavede bare benløftene i alm trav.. men generelt tror jeg da de helst skal være en 6-7 år, før man for alvor TRÆNER den slags.. bare mit gæt/mening.. 
Med Ridedyrene Monty og Champstar <3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm...... |
|
|
OK - jeg kan godt nok se at mine 4 års skal til at stramme numseballerne lidt - den ene har haft rytter på 2 gange, den anden er rå.... Jeg synes personligt det er for tidligt med piaffe på så ung en hest, men igen så går jeg af princip ikke ind for at heste skal være i decideret arbejde hverken som 3 eller 4 års 
Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Grandeur DH 342 - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Grete... |
|
|
...og det er du bestemt ikke ene om! Det er i min verden helt sund fornuft... Jeg forstår ikke hvorfor man skal bede en så ung hest om at lave en piaffe som den slet slet ikke kan lave korrekt (i bæring) - den eneste grund jeg kan se er at man kan blære sig over for rideveninderne og det er ikke en fair målsætning i min verden. Da slet ikke når der ikke er noget at blære sig med - hesten laver jo ikke piaffen korrekt, i bæring, med kip i hoften +løsgjorthed. Jeg fik 50 m passage i forgårs, der var fastalavn og hornmusik og unghesten (6 år) var overbevist om han stadig var hingst, så den fik ikke for lidt af gummibolds-gang og halve trin. Jeg modarbejdede/irettesatte ham ikke, for han var ikke hysterisk, lyttede stadig og bar sig rigtig pænt - men tog ham ned i skridt da jeg syntes det var nok. Men ville aldrig bede ham om det. Der er masser af sjove øvelser man kan lave med en unghest, som hesten også synes er sjovt... -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er kun enig ! |
Eva 2 |
06-02-2008 13:30 |
|
Det skal jo helst være sjovt for hesten at lave nye ting, og det bliver det jo ikke hvis den slet ikke er fysisk parat til det! Og heller ikk hvis den slet ikk har musklerne! Først: Musklerne+træning Og derefter:"det seriøse ! Knus Eva 
Davinde Rideskole er det bedste sted at have sin hest til at stå, hvis man elsker den ! En Hjaelpende Haend, det firma ejer min far  Bounty er den bedste !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| undrer mig meget |
|
|
over, hvor mange der skriver, at "min hest kan også både paiff og passage, når den er lidt tændt". Det kan alle heste vel fra naturens side, de kan changere, lave traversader og hvad ved jeg. Jeg har da set naboens shetterhingst lave en fantastisk passage, da der kom nye damer på besøg. Jeg troede, at kunsten var at lære hesten at lave øvelserne på kommando, i samling og korrekt bæring. Nu er videoen lidt mørk på min skærm, og jeg kan ikke se om den er spændt ind eller om den bliver kørt, men det ser da ud til, at den bliver holdt forfra, hovedet hopper op og ned, og den er "knækket" i nakken, altså det forkerte sted. Står den hest ikke bare og tripper mere eller mindre på stedet, med piskende hale og et hoved der anspændt hopper op og ned? Eller er jeg helt forkert på den? Skal der ikke mere samlingsgrad til for at øve den slags? Jeg ved godt at man skal starte et sted, men ville det ikke være et andet sted? F.eks med at øge samlingsgraden, hvilket jo fint kan trænes fra jorden. Bare lidt uvidende reflekternde tanker fra en western rytter, som har en quarter vallak, som sandelig også kan piaffere og lave de nydeligste passager, når han nu synes. Han kan også lave et slidingstop på 3½ meter ude på folden, og hvor ryggen er oppe og hovedet nede, men det ville jeg da aldrig byde ham, hverken med rytter på eller i longen. Selv om vores quartere kan den slags fra naturens side, så skal der da en masse træning til før end den stopper korrekt med bagparten inde under sig, og det trænes i skridt og trav i lang tid inden man overhovedet må øve det fra galop, og jeg kan ikke lade være med at sammenligne de to øvelser lidt, for det kræver virkelig noget muskulatur for at gøre det bare nogenlunde korrekt, og ellers ved jeg ihvert fald at bentøjet ikke holder i længden. Kommentarer?
JC Great Pine Image Rainy June,smuk guldpalomino hoppeføl sælges (30.06.07) Crates Western sadel sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Piaffe for hånd |
|
|
ser jeg intet problem i overhovedet - det kan jo også være en måde at bygge muskler på. Selvfølgelig er der hesteracer der ikke er mindede for det, men faktisk kan du jo se hestene tage piaffetrin af egen fri vilje på fold blandt sine legekammerater eller ex. i løsdriften hvis de leger. Der findes massere af 4 års der sagtens kan piafferes, også massere der ikke kan. Kan dyret (talent) og vil den (Vilje, kampgejst og lærevillighed) så er det da bare at lære den det.
Dejó *Kilinga* Former known as Linse Frelst - The old fashioned way! Når alt kommer til alt, tror jeg, vi bliver nødt til at konkludere at dyrene har ligeså meget ret til denne planet som vi.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm....... |
|
|
Problemet ligger vel sådan set ikke i at en 4 års hest går piaff - problemet ligger i det arbejde der ligger forinden med at lære den det!!! Jeg har som flere af jer andre uddannet flere heste - og generelt er det mit indtryk at det er indlæringsprocessen der slider - ikke når de kan deres ting, og det er her der er en markant forskel på om hesten af egen fri vilje udfører en eller anden dressur/spring øvelse af egen fri vilje eller om det er noget der bliver dem påtvunget. Jeg har da også været ude for at en af mine ungheste har sprunget porten i ridehuset (165 cm høj), men dette er ikke det samme som at jeg mener at hesten er klar til at løsspringe på S- niveau, derimod fortæller det mig at jeg nok skal lukke den yderste port hvis jeg har tænkt mig at slippe hesten løs derinde. Det samme gælder S-dressurøvelser, fordi hesten kan gå piaff, passage og seriechangementer på fold er det ikke nødvendigvis der mit fokus skal være i forbindelse med ridning. Bortset fra det så tror jeg egentlig aldrig jeg har set en hest i piaff på fold - trippen når de skal ind, trippen når de skal stifte bekendskab med vandslangen, men piaff nej!!!
Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Grandeur DH 342 - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|