Jeg har efterhånden tilredet heste i mange forskellige aldre - lige fra 3-8 år og der er fordele og ulemper ved begge dele.
Personligt vil jeg tilride mine egen heste når de er 3 år - hen over sommeren og efteråret, selvfølgelig afhængingt at vokseperioder. Hestene plejer kun at få pauser bagefter hvis de begynder at vokse - men ridningen indtil foråret hvor de er 4 er let og 3-5 gange om ugen.
Tilrider jeg en 4 års hest, vil jeg selvfølgelig stadig tage hensyn til vækst, men samtidig er træningen lidt mere intens så den er stævneklar om efteråret.
5-8 års heste har jeg ikke så god erfaring med. De er godt nok færdigudviklet, men mentalt er det også noget helt andet. De har ofte været svære at arbejde med, og været meget selvstændige.
Shane Mosele vil helst tilride dem som 2 årig - så kun ride en tur på dem hver 14. dag indtil de er 4 år for så derefter at ride dem jævnligt.
En ting er dog ret væsentligt når jeg skal tilride - jo mere rå og utrænet de er, jo nemmere er de at arbejde med.
Der er ingen som ejerne der kan spolere en unghest 
For min skyld ingen træning før de kommer - så går det meget nemmere hos mig.
De eneste heste jeg har måtte opgive var dem hvor ejerne selv havde forsøgt at gøre forarbejdet.
Den ene havde nusset og pudset hesten siden føl, og den var som en hund. Ergo mente den også at den skulle bestemme når vi kom til tilridningen, og jeg kunne slet ikke komme på ryggen af den. Den måtte Shane Mosele lige en gang på nakken af og så er det siden gået fint.
Den anden havde ejer selv forsøgt at snige sig på ryggen af med det resultat at de var blevet meget skræmt over at hun var faldet af - vi arbejdede med det helt fra bunden af men den var virkelig panisk og er vist aldrig blevet tilredet - gjorde det så heller ikke bedre at den var 7 år gammel.