Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Den bedste tilridningsalder?
Forfatter: 
Dato:  21-01-2008 21:13

Hejsa!

Ja, jeg ved godt at man ikke kan generalisere - men hvornår er det "bedst" at sende hesten i tilridning?

Min New Forest bliver - endelig - tre år til maj!

Oprindeligt havde jeg egentligt tænkt mig, at han skulle sendes i tilridning til efteråret i en ca. tre måneder. Dvs. når han er ca. tre år og fem måneder.

Men jeg er ved at komme på andre tanker - om det er bedre at vente til årsskiftet, dvs. ca. til januar/februar og så en tre måneder frem. Der vil han så være tre år og otte måneder...

Grunden er den, at jeg ikke har travlt - og at jeg så får ham retur til "de gode" måneder. Vi får så foråret og sommeren til at vænne sig lidt til hinanden, få ham mere stabil osv. Tænker lidt, at vinter, kulde og ridebane, ikke altid hænger så godt sammen.

Men er de "nemmere" at gøre ryttervante lidt tidlige, dvs. i efteråret? Skal de have pause gennem vinteren og så opstart igen?

Eller skal jeg gøre som sidstnævnte, sende ham afsted til januar, hvor han så bliver fire år til maj?

Eller - eller - hvad har I gjort?

Christine

Nu med Fisker-manden

0
0
Svar på denne tråd

tilridning
Forfatter: 
Dato:  22-01-2008 09:10

Jeg er tilhænger af at de skal have en pause efter tilridningen, da de tit går i gang med at vokse - og for at de lige kan få fred i hovedet.

Jeg ville bruge sommeren på at gøre ham "klar", så han er så tam og vant til udstyr osv. som muligt inden selve tilridningen og så sende ham afsted i efteråret med pause vinteren over.

Jeg tror vi var på ryggen af araberen 20 x 5-10 minutter i eftersommeren og jeg forventer at han tager det med ophøjet ro når jeg en gang begynder at sætte mig op igen. Han bliver 4 til april.

Jeg starter så op med lidt kondi og muskeltræning, da han mildest talt ligner en kamel pt. Han skulle gerne få ordnet tænder i dag, så han er klar til at blive vænnet til bid. Jeg har tilredet i en blød kapsun.

Han har faktisk tigget om at få lov at lave noget med mig, så jeg tror ikke han har været overbelastet.

Men du kan jo se hvis han ryger ind i en rasmus modsat periode eller bliver stiv bagtil, så kan det være fordi han vokser og så skal det ske på et andet tidspunkt. Man kan jo ikke indrette den slags efter sit skema.

:Pia

*

0
0
Svar på denne tråd

gggggg
Forfatter: 
Dato:  22-01-2008 09:39

jeg tilred isabella da hun var 3½ år... hun har så ikke haft nogen vokse pause.. men har til gengæld KUN gået tur næsten et år efter hun blev tilredet, og det var 4-5 gange om ugen hun gik tur

DU MÅ ALDRIG TABE DIN MISSION AF SYNE - NYD DIN HEST

www.hestegalleri.dk/ uploads_large_wm/284711.jpg

Jeg nyder og elsker i hvertfald min :-)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg hører....
Forfatter: 
Dato:  22-01-2008 10:11

Jeg hører til den, der mener at man ikke bør tage sin hest i seriøst ridebrug før den er færdig med at vokse. Man kan godt arbejde med den og gøre alle tiltagene inden. Alt efter rave, er det først mellem 5-6 år. Men ved godt at det er der ikke penge i, så det vil aldrig slå igennem.

Hvorfor tage livet så alvorligt, man dør alligevel af det! ;-)

0
0
Svar på denne tråd

seriøst arbejde
Forfatter: 
Dato:  22-01-2008 10:56

Jeg mener heller ikke man skal ligge og ride seriøs dressur på 3- eller for den sags skyld 4-års. Men let ridning ½ time et par gange om ugen tror jeg nu er sundt nok - ligesom små poder kan gå til fodbold inden de er udvokset.

:Pia

*

0
0
Svar på denne tråd

min hoppe
Forfatter: 
Dato:  22-01-2008 11:18

på samme alder som din smukke Fisker, skal stilles til kåring i Juli. Hun bliver derfor redet fra 15. april - 1. juni, derefter alm løs træning i juni. og efter kåringen får hun lov at stå ½-1 år hvis alt går efter planen

Nanna Hyllested

Sejlflodgaard

Med to kommende stjerner

Romeo's Gabbi & Stald Kiels Krønike

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har en..
Forfatter: 
Dato:  22-01-2008 16:27

4-års DV som først skal tilrides nu her.. Syntes ikke hun har været bygningsmæssigt klar før og jeg har ikke travlt, vil gerne have hende mange år endnu..

Frieserne plejer vi at tilride som 3-års.. Ride dem let i et halvs års tid, stiller dem til kåring i september også får de fri til næste forår..

Stutteri Inger-Marienlund
0
0
Svar på denne tråd

babyhest
Forfatter: 
Dato:  22-01-2008 19:56

Min babyhest bliver 4 til April og hun har været redet 1 gang om ugen siden i sommers af ca. 20 min.

Her de sidste to måneder har jeg fået uv. i en halv time 1 gang om ugen for at vi får styr på retninger og stop/gå knapper, og så redet i skoven en halv time 1 gang om ugen også.

Hun er meget glad for at blive redet, og opfører sig utrolig pænt under rytter selvom hun har tildens til at tænde op på no time, men det er som om hun falder til ro når jeg sidder på hende og hun venter på mine signaler. Det er en måde hvorpå hun bliver nødt til at opleve ridehuset og skoven på "egen" hånd fordi jeg ikker går ved siden af hende som støtte og det har modnet hende rigtig meget.

Jeg rider hende i kapsun eller duallygrime, og kun i skridt og trav, og det eneste vi rigtig træner er retningskrift og parade og overgange. Alt det fancy som at kunne søge på tøjlen og holde flere omgange i trav osv. bliver føst puttet på efter denne sommer.

Til gengæld er jeg meget modstander af at lade ungeheste få helt fri, jeg tror på at det er bedre at de kommer ud og bliver trukket nogle gode ture i skoven, laver lidt klassisk og kommer i legestue så deres sener og muskler konstant bliver brugt og styrket. Men hun får pause fra bane ridning fra maj måned og sommeren over.

Hvorfor tilrider du ikke selv din unghest egentlig hvis jeg må spørge?

Jo mere man lærer om hesten, jo mere finder man ud af at man stadig ikke ved om dyret.

Psykologisk indsigt er det kraftigste af alle redskaber når du arbejder med heste, tålmodighed er det vigtigste!

0
0
Svar på denne tråd

Til Carizma
Forfatter: 
Dato:  23-01-2008 12:02

Jeg vælger ikke at gøre det selv, fordi jeg ikke har modet til det længere.

Efter et par børnefødsler og det, at jeg har været væk fra ridningen i nogle år gør, at jeg er blevet en tand for pivset .

Det irriterer mig grænseløst da jeg har SÅ godt af, at komme igang igen, men det er ikke nemt, når man ikke har nogen ridehest.

Jeg er ret overbevist om, at begynder han at "lægge an til et eller andet", tænker jeg nok kun på at komme neeedd - og den dutter jo nok ikke .

Nej - det er nok så ikke optimalt med en kyllingerytter og måske en kyllingehest, men jeg må jo arbejde med mig selv, for før i tiden kunne hestene da hoppe alt det de ville, uden at jeg så spøgelser.

Så - for både hestens og mit bedste, vælger jeg denne løsning (om så han skal i tilridning i et halvt år, før han bliver nogenlunde stabil )..

Christine

Nu med Fisker-manden

0
0
Svar på denne tråd

I mange forskellige aldre
Forfatter: 
Dato:  23-01-2008 12:28

Jeg har efterhånden tilredet heste i mange forskellige aldre - lige fra 3-8 år og der er fordele og ulemper ved begge dele.

Personligt vil jeg tilride mine egen heste når de er 3 år - hen over sommeren og efteråret, selvfølgelig afhængingt at vokseperioder. Hestene plejer kun at få pauser bagefter hvis de begynder at vokse - men ridningen indtil foråret hvor de er 4 er let og 3-5 gange om ugen.

Tilrider jeg en 4 års hest, vil jeg selvfølgelig stadig tage hensyn til vækst, men samtidig er træningen lidt mere intens så den er stævneklar om efteråret.

5-8 års heste har jeg ikke så god erfaring med. De er godt nok færdigudviklet, men mentalt er det også noget helt andet. De har ofte været svære at arbejde med, og været meget selvstændige.

Shane Mosele vil helst tilride dem som 2 årig - så kun ride en tur på dem hver 14. dag indtil de er 4 år for så derefter at ride dem jævnligt.

En ting er dog ret væsentligt når jeg skal tilride - jo mere rå og utrænet de er, jo nemmere er de at arbejde med.

Der er ingen som ejerne der kan spolere en unghest

For min skyld ingen træning før de kommer - så går det meget nemmere hos mig.

De eneste heste jeg har måtte opgive var dem hvor ejerne selv havde forsøgt at gøre forarbejdet.

Den ene havde nusset og pudset hesten siden føl, og den var som en hund. Ergo mente den også at den skulle bestemme når vi kom til tilridningen, og jeg kunne slet ikke komme på ryggen af den. Den måtte Shane Mosele lige en gang på nakken af og så er det siden gået fint.

Den anden havde ejer selv forsøgt at snige sig på ryggen af med det resultat at de var blevet meget skræmt over at hun var faldet af - vi arbejdede med det helt fra bunden af men den var virkelig panisk og er vist aldrig blevet tilredet - gjorde det så heller ikke bedre at den var 7 år gammel.

Mvh. Gitte

www.staldolsen.dk

www.staldolsen-foto.dk

Hestefotograf

0
0
Svar på denne tråd

jhbfds
Forfatter: 
Dato:  23-01-2008 19:34

Jeg har en baby på samme alder som din...

Og jeg er så småt begyndt med at ligge sadel, trense og løse indspændiger.... regner med at sætte mig op her om et par uger...

Min begrundelse for at gøre det nu, er at nu hvor det er "Det DEJLIGE danske vejr" kan jeg gøre ham styrbar, så vi rigtigt kan komme ud på tur, når det blir varmere....

Og så vil jeg ride en 3 gange om ugen i MAX 20 min incl skridt...

Og det vil jeg så gøre indtil vi skal ud og starte 4 års champ...

Christina

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider