Nu ved jeg ikke hvor længe du har springtrænet din hest eller hvor højt i springer, men bagbensfejl kan opstå fordi den enten ikke har nok rutine eller ikke nok muskler og energi til at komme op over.
Tempospring er godt til både muskler og rutine (Obs: den skal være sådan i hovedet at den kan overskue flere spring på en linie). Her kommer hesten nemlig ind i en rytme og får samlet sig sammen. Serien består typisk af et par små spring, et lidt højere og et lidt højere igen. Ved at hesten har taget de små spring først og er i rytme, har den nemmere ved at komme rigtigt over det lidt højere spring til sidst.
Ellers er det vel bare træning og mere træning. Hesten vil jo aldrig med vilje ramme bommen med bagbenene hvis den kan blive fri.