metoden gsims benytter kan jeg også tilslutte mig.
Den hest jeg rider på for tiden har lært stopteknikken ud fra samme principper, dog har jeg startet den fra jorden i en grime.
Det man skal have for øje er, at den hjælp man ønsker hesten skal reagere på, skal være den første hjælp man giver, reagerer hesten ikke på den hjælp forstærker man hjælpen til den ønskede reaktion indtræder = forøger presset, hvorefter man i samme sekund som hesten reagerer slipper den helt = fjerner presset.
Hvis du starter med forøget pres vil hesten vente med at reagere indtil det forøgede pres indtræder.
Jeg lærte min hest stopteknikken på følgende måde:
Hesten var iført en rebgrime og et træktov (alm. grime kan også bruges).
Jeg havde fat ca 20 cm nede af træktovet fra grimen (hesten er en islænder)
Stoppet blev delt op i flere faser.
1. Jeg gik i et roligt tempo og startede stopbevægelsen med at lægge min vægt lidt bagud, ingen reaktion fra hesten.
2. Jeg tog et let tag i træktovet således, at hestens hoved blev ført ned og let ind mod bringen, min hånd berørte hestens hals der hvor den går over i forparten samtidig med stopsignal for stemmen, hesten stoppede, slæk på træktovet. På denne måde sænker hesten hovedet samtidig, hvilket er en god hjælp når hesten senere skal lære den rigtige tilbagetrædning uden, at stikke hovedet i vejret.
3. Umiddelbart efter hesten stod stille og træktovet var løst, tog jeg let fat i træktovet igen, og berørte hesten samme sted på halsen, gik selv tilbage med tilbagelænet overkrop, hesten tog et skridt tilbage, træktovet blev slækket i samme sekund.
4. Gradvist blev tilbagetrædningen forøget med flere skridt efterhånden som hesten forstod signalerne, til sidst udførte hesten stop og tilbagetrædning kun ved min kropsholdning.
5. Når stop og tilbagetrædning sad helt fast lagde jeg en løkke af reb rundt om halsen på hesten, så den lå på samme punkt på halsen som jeg brugte hånden.
Stop og tilbagetrædning blev gentaget, hvor tryk på halsen med hånden bev erstattet med en let anholdning i halsremmen.
6. Når hesten reagerede uden tøven for halsremmen blev samme metode med halsremmen begyndt fra ryggen, stadig med halsremmen på hesten.
Hesten skridtede frem. Første hjælp jeg gav var, at læne mig lidt tilbage, her må man gerne overdrive en lille smule, samtidig med at jeg trådte lidt frem i stigbøjlerne, også lidt overdrevet, ingen reaktion fra hesten.
7. Da hesten ikke reagerede på pkt 6 tog jeg et let tag i halsremmen samtidigt med brug af stemmen, hesten stoppede og taget i halsremmen blev sluppet og hesten stod stille. Dette blev gentaget til hesten til sidst stoppede for vægtfordelingen
8. Da pkt 7 lå helt fast blev standsningen udbygget til, at få hesten til at gå tilbage, samme metode som fra jorden, men samtidig med at jeg lagde vægten tilbage og trådte ned i stigbøjlerne lod jeg schenklerne skubbe lidt længere frem, uden at klemme med dem. Så snart hesten stoppede gav jeg meget kort efter i halsremmen, hvorefter jeg igen tog et let tag i halsremmen til hesten gik tilbage, til at starte med kun et skridt hvorefter jeg gav helt efter, igen et let tag i halsremmen som hesten igen gik et skridt tilbage for, og jeg gav efter, lod hesten stå et par sekunder og red frem igen.
Da pkt 8 var helt på plads kunne jeg til sidst stoppe hesten og få den til at gå tilbage ved at lægge vægten tilbage og træde benene frem. Hesten stoppede så med at gå tilbage når jeg satte mig i normalt sæde og slap med benene. Efter meget kort tid kunne hesten gå flere skridt tilbage og ret hurtigt kun ved den hjælp.
Nu blev det en ordentlig smøre, men det tog faktisk ikke ret lang tid. Arbejdet fra jorden lavede jeg en dag i en halv time, og fra ryggen dagen efter, også ca en halv time.
Naturligvis var den del der foregik fra ryggen ikke til UG på den halve time, men blev trænet let i starten af hver ridetur i nogle dage, så lå den der. Nu træner jeg den måske en gang hver anden til tredje uge højst.
At det så virker fik jeg konstateret forleden i skoven.
Min hest bliver redet på hackamore, da hun pga sin store vilje har let til at spænde sig lidt for biddet (hun er ung og under uddannelse).
Jeg havde redet som jeg plejer og trænede lidt tempo skift i tølt. Pludselig knak næsestykket på hackamoren (en gammel, tør og billig en jeg ikke har været for god til at vedligeholde), jeg havde lidt tempo på og på en god stor og åben grusvej.
Jeg brugte de sædehjælpere jeg nu havde fået installeret, og dæleme om hesten ikke gik fra godt middeltempo til total stilstand i det samme jeg gav hjælpen, puha jeg kunne ånde lettet op ved tanken om hvordan det ellers kunne have gået.