...hvad det er for en "type" hænder, man har med sig, hvad det er for en hest og hvad man vil ride.
Eksempel: Rider man på løs tøjle er det stort set ligemeget hvad man putter i hestens mund. Rider man med blid kontakt/let kontakt foretrækker mange heste et tyndt bid, der ikke fylder for meget. Rider man med meget kontakt er der nogen heste, der foretrækker de tynde bid, andre de tykke. Rider man med hård hånd skal man stige ned fra hesten og slå sig i hovedet med noget tungt - og få noget undervisning.
Min mands araber er OK med et todelt, tyndt sweet iron, bedre med et tredelt (KK kopi) bedst med sit Mylerbid (kombinationsbid) - han har tendens til at "putte sig" for biddet og derfor fungerer han overhovedet ikke på et tyndt todelt - tør bedre strække sig frem til KK-kopien men ELSKER sit Myler kombinationsbid (Det er Parelli C3-modellen)
Min rabarberblanding er rigtig god på sit tynde, todelte - OK på KK-kopien, en tand bedre på sit Myler end på det todelte.
Hvis du kan ride med let kontakt på biddet synes jeg ret godt om Myler's bid. Så skal du bare finde ud af at kombinere mundstykke/sidestykke, så du får det din hest har brug for.
... ~ 99E ~ ...
Your Horse Can Only Be As Brave As You Are! Love - Language - Leadership - Lightness Om vores tur til Colorado