|
|
| Bandager / Gamacher? |
|
|
Hejsa Jeg vil bare lige hører om I rider med nodet på hestens ben, når I rider dressur ? I form af bandager eller gamacher ! Hvorfor - Hvorfor ikke ? Bruger I Bandageunderlag under ? Hvorfor - Hvorfor ikke ? Jeg bruger som regel bandager og bandageunderlag eller dressur gamacher. Jeg gør det fordi jeg godt kan lide de har dem på. Så jeg beskytter deres ben, når de går inde på sandbanen. Hilsen Louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ingenting |
| Forfatter:  |
gsims |
| Dato:  |
13-01-2008 11:39 |
|
Jeg rider ikke med noget - kun hvis det er nødvendigt. På unge og uerfarne heste, der ikke har så meget balance er det gamascher og klokker. Helst bare trense og sadel og nichts weiter, hverken på benene eller andre steder. Synes ikke hesten behøver gå rundt og ligne et juletræ 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| benene |
Camilla Hougaard Nielsen |
13-01-2008 11:47 |
|
Når jeg rider dressur har jeg bare alm neopren klokker på forbenene, men når jeg springer har jeg spring gamascher og klokker på forbenene  Det fungere meget fint 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jep jep |
|
|
Jeg har på min nuværende hest valgt at ride med enten bandager eller gamacher. Det valg har jeg taget efter en episode for et års tid siden, hvor jeg skulle prøve de fine nye gamacher, jeg havde fået i julegave. Krikken blev bange for et eller andet og teede sig temmelig åndsvag - resultatet? Den ene bagbensgamache have et ordentligt hul og var fuldstændig ubrugelig - Hvad var der mon ikke sket, hvis han havde lavet et sådant nummer med bare ben..... Jeg kunne til gengæld aldrig drømme om at stoppe noget som helsat på ham, når han går på fold (min. 10 timer om dagen) Min tidlige hyp habde intet på, det var ikke nødvendigt.
Knabstrupperhingsteplag fra april 2006 til salg Jeg undskylder på forhånd evt. manglende punktummer, kommaer, taste og stavefejl:=)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ingen ..... |
|
|
Niix, jeg rider ikke med noget på benene. Det er ikke nødvendigt - hun slår ikke benene sammen, hun har ikke stor gang, hun træder ikke op i sig selv, og hun behøver det heller ikke til pynt eller som sikkerhedsforanstaltning =) Ingen grund til at pakke hendes sener ind..
Zandra Lind Nørskov ♥ Cassie Your horse is your mirror.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bandager |
miss-kim |
13-01-2008 14:02 |
|
Hej Jeg har desværre ikke lige hest for tiden, men har altid brugt bandager. Det er simpelthen fordi, at det er med til at holde senerne i hestens ben varme. Derfor opstår der ikke pludselige skader i benet. Jeg bruger også altid bandageunderlag, da man ikke så nemt kan komme til at sætte bandagerne for stramt, og så tager de sveden fra hestens ben. Gamacher bruger ikke, da ikke holder senerne varmer, men bruges mod stød. Klokkerne bruger jeg kun hvis hesten har tendens til at trække sko af eller sparke sig selv. Hilsen anne sofie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvorfor |
Mie ♣Spirit♣ |
13-01-2008 14:03 |
|
Tager i det @!#$ på benene af hesten? Der er absolut ingen grund til at pakke hesten sådan ind. Jeg har lige tilredet min 3 års, og det har været uden noget som helst andet end klokker. Benene er våde efter fold, og så er det slet ikke smart med noget på benene. Synes det er synd hesten skal vade rundt med en masse ting der strammer på benene når de ikke har behov for det... Det ligner de har været en tur på hospitalet og har fået 4 ben bundet ind 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| la la la la |
|
|
Tror det er meget induviduelt, og der er mange meninger om hvorvidt det er godt eller ej. Jeg har nu den holdning, at hvis hesten ikke har brug for det, er der ingen grund til det. Og tror ikke på, at hestens ben bliver stærkere af at blive pakket ind hele tiden. Før i tiden, red jeg også med gemacher, ejer faktisk hele to par .. Men det var nu mere fordi at jeg syntes det var smart og fancy også havde alle de andre heste også dem på. Nu bruger jeg dem ikke længere. Men tror at mange bruger dem fordi det ser smart ud, eller de vil beskytte hestens ben, uden at den egentlig slår benene sammen eller lign. Jeg ved det ikke Jeg har ihvertfald ikke brug for dem.
Zandra Lind Nørskov EOR ! Cassie <3 ♥ Undervisning søges i 6710 området. Med henblik på horsemanship - skriv!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bare ben |
|
|
Jeg bruger ikke noget på nogen af hestene, og den unge har aldrig haft hverken gamascher eller bandager på. Jeg overvejer dog et par gamascher til når hun løsspringes, så hun ikke skader sig selv, hvis hun rammer en bom eller sig selv. Men til almindelig ridning får de absolut intet på.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gamacher |
|
|
og ind imellem bandager. Egentlig er jeg mest tilhænger af at ride uden noget på benene, medmindre hesten går og slår benene sammen. Hesten har dog altid gamacher på hvis vi springer. Men efter en seneskade på hvert forben, som har resulteret i en del arvæv, er jeg begyndt at ride med forbens- dressurgamacher. Mest fordi Trunte er begyndt at snuble ind imellem hvorefter hun så farer afsted pga. chokket, og for så at tage det værste hvis hun skulle slå benene sammen. Før seneskaderne (og arvævet) red jeg kun med bandager til stævner for syns skyld (min far synes vi var så fine hvis vi havde bandager på, og det var også altid ham der tog dem med )ellers med "bare" ben. Jeg har spurgt flere meget dygtige dyrlæger og har altid fået samme svar: "gamacher og bandager kan ikke forebygge andre skader end de sår som de kan få af at slå benene samme. Hvis man skulle have noget på hestens ben som MÅSKE skulle kunne hjælpe, så skulle det være i stil med de støttestrømper som ældre mennesker har på, dog i kraftigere materiale. Det der bedst forebygger diverse skader er: rigtig og korrekt opvarmning, rigtig beskæring og skoning af hovene, fold og generelt sund og fornuftig omgang med hesten - både ved siden af og på hesten." Så i bund og grund er det nok en idé om at Trunte ikke får flere skader hvis jeg bruger gamacher, der får mig til at lægge dem på hende.
"Det er bedre at have elsket og mistet end slet ikke at have elsket"
Med Unette, Amadeus & Hetja fra Thorup
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| med eller uden |
|
|
Jeg bruger det kun når der er behov for det. Og behov er når hesten slår benene sammen eller går op i sig selv. Eller har tendens til at ramme bumme under springning(heste der ikke har erfaring inden for spring). Jeg syntes faktisk at hesten ser meget mere elegant ud uden, de "får" længere ben, når de ikke har noget på.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| næsten altid |
|
|
Mine har næsten altid noget på. gamacher hvis vi springer eller rider tur, om som regel også når vi rider på banen, da mine gamacher altid ender med at være temmelig ridsede, må jeg jo gå ud fra at hestene slår benene sammen nogen gange, og jeg synes lige så godt man kan være på den sikre side. Pt hvor hestene står er der kun bane, og når den er mudret rider jeg ikke med bandager når jeg rider dressur, men er ikke nået længere end at skridte (var oppe og sidde for første gang idag), så det er ikke noget jeg behøver tænke over, tror ikke der kan ske noget i skridt. Ved løsspring har de osse gamacher på. De to jeg (snart) har, er nogen jeg har lånt af andre, og derfor kommer de altid til at have noget på¨benene for en sikkerheds skyld, da det i så fald er mig der er ansvarlig for dem, og at de ikke kommer til skade, og som skrevet længere oppe, hvorfor ikke være på den sikre side? tror ikke hestene er særlig generede af dem, det har aldrig virket sådan. Mvh Sandra
Med Tequila, Medina og Champstar <3 Snart genforenet med Montypigen <3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg rider |
|
|
Jeg rider med forbensgamacher. Og det er fordi at hun har et "overben" eller noget lign. (ikke noget farligt). Så det er min grund. Jeg sys ikke der er nogen mening med at putte både klokker gamacher og sådan nogen ting hvis hesten ikke har brug for dem 
Knuz fra Hestelskeren Mette! : P (L)Splinette og Mette evigt og altid(L)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift. |
|
|
Den ene af mine bruger jeg altid baggamacher og klokker på, da hun ikke kan gå uden. Bruger helst prof choice el lign gamacher, der går ned over koden. En anden jeg har går uden noget. Han slår ikke benene sammen på noget tidspunkt, så har ikke brug for dem. Bruger som regel gamacher på de unge, da jeg har en eller anden idé om at der er noget opdragende i det og gør det nemmere at komme til benene af dem. Bruger altid gamacher på alle 4 ben i spring. bruger ikke bandager. Syntes det tager for lang tid  Men ja, dem der har brug for det. Vil hellere være på den sikre side..
/Cecilie Søger Windsor Elite 16,5" fit 4 Helst sort
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min går |
|
|
med bandager 
Mia Livet er konsekvensen af en række tilfældighederI'm not scared of dying, I just don't want to
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hun har klokker på stort set hele tiden. Ellers jokker hun sin sko af!! (5 forskellige smede og samme resulat ) Gamacher bliver altid brugt på tur (Hun er ikke ligefrem let på tå ). Normalt rider jeg ikke med gamacher, men det kan forekomme!!
Kender I Shannons fortid? Hun kommer fra Nordjylland (Nykøbing Mors)! Se præs. for billede og mere info!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
kommer helt an på hvad jeg skal træne... hvis vi feks skal til undervisning = trailerkørsel først så får han gamasher + klokker på og hjemme får han gamasher på hvis vi skal øve nye ting samt kontragalop og lign... skal jeg bare træne smidighed får han intet på... ingen grund til at pakke ind hvor det ikke er nødvendigt... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Rider altid med gamascher eller bandager.
Har bandageunderlag under, kan dog bedst lide at bruge bandager hvor der er indbygget underlag i (: Bruger også klokker.
Bruger det fordi jeg gerne vil beskytte mine heste/ponyer, bedst muligt.
» Stald Jessen «
Ponyer/heste tages i ridning. Skriv for flere oplysninger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bandager |
Lisenr |
16-01-2008 17:02 |
|
miss-kim, når du bruger hesten bliver senerne jo varme, og det er da nødvendigt at hestens ben så kan komme af med varmen... Man afkøler jo også hesteben efter ridning for at minimere skader (ved godt at det skal gøres i 30 min + for at have effekt.) Jeg forstår overhovedet ikke at folk bruger bandager.. For det første så tager det overdrevet lang spildt tid at ligge på, og for det andet så må deres eneste effekt være at de gør senerne svagere. Hvis vi gik med støttebind om anklen, så ville senerne også blive svagere fordi vi ikke styrkede dem ved normalt brug. Så der er jeg et stort ??. Ikke sagt at det ikke kan støtte senerne mod forvridninger, men nu går de fleste heste med bandager jo på en fuldstændig flad dressurbane... Gamacher bruger jeg normalt, da de bare beskytter mod slag. Specielt på unge heste der ikke helt kan styre deres ben pga balance. Bruger dem også til springning pga. risikoen for at hesten lander forkert og får ramt forbenenes sener med bagbenene. Mvh Lise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg bruger |
|
|
bandager næsten så tit jeg kan, bruger dem under gamacher når jeg springer.. min hest har tendens til galle i bagben og har haft lidt generet sene i forben, og de daglige rideture med bandager gør at jeg kan holde det på afstand... Jeg kan se en tydelig forskel hvis jeg rider fx en mudret dag i skoven, kun med gamacher... Så selvom nogle siger det ingen funktion har så kan jeg se en en rigtig god funktion på min hest... hun går med klokker altid, både på fold og under ridning, ellers træder hun skoene af... på unge heste rider jeg som regel med gamacher og hvis de har forsko på, så med klokker... Jeg vil helst ride uden noget, men kan jeg se at det har en funktion så bruger jeg det... og det skal lige nævnes, det stort set aldrig er nogen der ser mig ride, så det er ikke for at være "smart" jeg har det på benene... Til Lise: Jeg har selv seneskedehindebetændelse og jeg rider i perioder med elastik forbindinger... det hjælper rigtig meget, fordi det støtter mine sener/holder på dem... Så for mig er det klart en hjælp både på mig selv og min hest med bandager... Hvis ikke jeg havde elastik bandager, så ville der være perioder hvor jeg ikke kunne ride...
Venlige hilsen hende der i stilhed river sig i håret når hestene kan bide sig selv i bringen!! Og husk ridning skal være en fornøjelse - ikke en slåskamp Lidt frelst og Stud.agro
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvorfor ikke? |
Baldur |
17-01-2008 00:00 |
|
Jeg kan ikke rigtigt finde ud af, hvordan det kan blive så lang en diskution, om hesten skal have bandager, gamacher eller klokker på. Er det ikke op til den enkelte rytter? Jeg kan slet ikke se nogen som helst logik i at det skulle være skadeligt for hesten. Er i klar over, hvor stram en bandage skal ligge for at støtte senerne? Jeg tror næppe man hæmmer styrkningen af sener og muskler ved at lægge bandager på? Personligt bruger jeg forbensgamacher - den slags der går helt ned om kodeleddet!. Det gør jeg fordi min hest har sko på forbenene (det er jo ikke så skide naturligt, vel...!) Og når jeg træner min hest, prøver jeg på at opnå samling og indundergriben. Når jeg forlanger samling af min heste og samtidig vil have den til at gå sidelæns, så sker det altså nemt at det ene ben strejfer det andet, og så kan hesten få overben. Derfor! Jeg kan ikke finde ud af at lægge bandager på - er bange for at de skal gå op midt under ridningen, og så tager det alt for lang tid!  Louise
Godt og blivende hjem søges til SUPERDEJLIG dressurhoppe Sælges lige nu billigt til den rette rytter 45.000,-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
Lisenr |
17-01-2008 10:03 |
|
Jannej: Ja jeg har da også haft min ankel forstuet et par gange og er da helt enig med at det hjælper. Men hvis jeg nu blev ved med at gå med bandagen så ville mine sener jo aldrig opnå fuld styrke. Så hvis hesten ikke lider af seneskedebetændelse, så synes jeg stadig at bandager er unødvendigt. Jeg mener faktisk at have læst en undersøgelse der bekendtgjorde at bandager ikke har nogen effekt på hestens sener men kan ikke huske hvor... Baldur: Nu har hesten jo ikke nogen muskler i den del af benet som man ligger bandager på  Mvh Lise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bandager... |
|
|
Min går med bandager! Med underlag under. Hvis man bruger elastikbandager uden underlag, kan man stoppe blodet i benene... hvilket jo ikke er godt... Og så går han altid med klokker, de sidste par uger op til at han skal have smed. Ellers er det forskelligt. Til tider nøjes vi også med gamascher - kommer lidt an på tiden og træningen 
Med venlig hilsen Zooropa - Anne **** To touch is to heal. To hurt is to steal. **** - Mysterious Ways, U2 Har jeg hovedpine er det fantomsmerter 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lasseminminmin - jeg elsker dig. <33 |
Chelle ♥Vestergaards In-zeit |
17-01-2008 14:10 |
|
.. Ja, men går så altid med bagbensbandager under dressurtræningen, og klokker på alle fire ben. (jeg har været ude for hun har slået den ene baghov op ad siden på den anden, og derfor slået hul. Derfor har jeg klokker på alle fire. Og på forhovene fordi hun træder op i sig selv. Bagbensbandagerne har jeg på for at støtte op om hendes sener, da hun jo ikke er helt ung mere. Under springning, har hun ALTID gamacher på ALLE FIRE, og klokker på alle fire, og for det meste, lige meget om vi rider inde eller ude, mordax på også. og dette resultere jo så også i at hun skal have maveplade på.
Lasse mitliv - (LL)
Jeg tror på lægerne kan gøre noget ved din leukæmi! Du er noget af det bedste der er sket for mig. Linka - Vi glemmer dig aldriig ! Vestergaards In-zeit! - Tico - Calypso - Tulle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er faktisk |
|
|
bevist at unødig brug af bandager på benene er med til at gøre senerne slappe, og dermed er skaderisikoen faktisk større. I samme undersøgelse lagde de vægt på, at det faktisk er fåtallet af heste som bør gå med bandager dagligt/jævnligt, og det er de heste, som går S-gp, og virkelig træder ind under sig. Det er også bevist at kombinationen bandager og gamacher ikke har en effekt.- tager man gamachen af, så støtter bandagen stadig ligeså meget som uden. Personligt rider jeg pt uden noget. Har klokker på i skoven men ellers intet. Hesten går med nogle gamacher når ejer rider undervisning på den, men ellers ikke. På ungheste rider jeg med spring gamacher, og når jeg så har luret af om de går pænt på fødderne bliver de taget af. Bandager er forresten ikke noget der tager 100 år at ligge på. Er man inde i rytmen tager det max 1½ minut (siger hende som lagde grotesk mange bandager på over et år). Alt til sin tid. Men man skal passe på med ikke at pakke dem ind, for det giver bagslag i sidste ende.
Mvh. Tine Equi-work.com Jobportalen for hestefolket 2 bokse ledige pr. 1. januar. Ledøje område. Se mere på præs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sjældent |
|
|
Jeg bruger gamascher under indlæring af sidebevægelser, fordi den unge hest ikke altid ved, hvor den har sine ben ved nye ting, og det er meget negativt for indlæringen af fx schenkelvigning, hvis den har slået benene sammen i indlæringsfasen. Ellers bruger jeg det aldrig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Camus har altid enten bandager eller prof. choice gamacher på når jeg rider dressur og tur, i spring har hun springgam. på. Klokker har hun på uanset hvor jeg rider, da hun ellers træder op i ballen fortil. Min hest er klodset, og 2 ud af 3 gange, hvor jeg ikke har brugt benbeskyttelse har hun sparket sig selv, så derfor tager jeg ingen chancer. Hun har været rigeligt syg, så hvorfor opsøge problemerne?
Hilsen Sarah og Thordahl's Camus -nu uden Cat's Chili
Påsætning af ægte swarovski sten tilbydes, både til rideudstyr og tøj.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gamacher |
Johanne ♥Corano♥ |
18-01-2008 10:32 |
|
Jeg rider altid med gamacher (Prof. Choice eller normale) og en sjælden gang bandager, da min hest har sko på alle fire. Når de har det, kan de let komme til at slå sig selv på benene, og det ønsker jeg ikke, at min hest skal have sår af..(: Hvis hesten ingen sko har på, ser jeg ikke rigtig nogen grund til det, med mindre den er en stor klovn.. x)
Joachim Christian Thomsen sidder pænest på en hest! (:
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Lise |
|
|
hvis du læser det jeg har skrevet så er der en helt klar grund til hvorfor jeg bruger bandager... Derfor sammenligning med mig selv og min ben...
Venlige hilsen hende der i stilhed river sig i håret når hestene kan bide sig selv i bringen!! Og husk ridning skal være en fornøjelse - ikke en slåskamp Lidt frelst og Stud.agro
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Jannej |
Lisenr |
18-01-2008 14:15 |
|
Ja var vist lidt hurtig. Hvis man kan se at det har en funktion, så er det jo med at bruge det der virker bedst. Pardon Se ud vi er nogenlunde enige. Mvh Lise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej, kan ikke se |
|
|
...hvad det skal gøre godt for. Hvis man bruger et år i tilridningen på at træne hestens sener+led ved fx skovtursridning inden den bliver bedt om at gå i sandkasse (=ensidig belastning), så skulle senerne gerne blive så stærke at de kan selv - og så er bandager jo ikke nødvendigt. Hvis jeg red en hest der havde tendens til at slå sig kunne jeg dog godt finde på at bruge gamacher nu og da - ligeså ved springning. Men bandager på en rask hest? Nix-bix, hellere stærke senere (og tålmodighed til at træne dem op). Har dog ikke noget imod folk der bruger bandager - deres hest, deres valg, og heste er da også forskellige. Jeg har lidt på fornemmelsen at en god del bandageryttere bruger dem fordi det ser smart/prof/'min hest har en stor gang'-agtigt ud, eller fordi de har været vant til at 'det gør man bare'. Men sikkert ingen herindefra 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg bruger.. |
Xoco82 ♣Davina♣ |
18-01-2008 23:58 |
|
gerne spring gamacher (formstøbte BR) i både dressur og spring - dette fordi hun har en ret stor gang og fordi hun stadig mangler noget balance. Har dem som regel også på på tur også skridt tur men det er nu nok mest af vane nu jeg tænker efter da vi i vinter perioden rider af veje og ikke møder lavthængende krat etc   Bandager bruger jeg aldrig da jeg ikke mener mig 110% sikker på at blodtilførslen er optimal og det desuden tager lang tid. Issina: nej da, der er da ingen herinde der ville iføre deres hest noget kun fordi det ser fikst ud? *ironi off* 
Xoco82 & Davina Stud.theol Part søges!se annonce på MP. "Han skal bringe for lyset, hvad der er skjult i mørket, og åbenbare, hvad hjerterne vil" (1 kor 4 v5)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fold... |
Julie Christina |
19-01-2008 18:27 |
|
Tja, hvis hesten går på fold flere timer dagligt (også i mudder, i vinter halvåret) så får den vel styrket sener og knogler der.. Og så kan jeg næppe forstille mig at det er skadeligt at den går med bandager/gamacher på i 45-60 min. om dagen? I 'værste' fald, er det vel uden virkning..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| og julie |
|
|
i bedste fald så hjælpe bandager på galle i benene, som nogle heste har (selvom de går på fold hele dagen)... og det tager ikke meget længere tid at lægge bandager på end gamacher... det handler bare om træning...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Janen iodog. |
|
|
Jeg gør det som jeg tror er bedst for min hest. Jeg tror på at bandagen hjælper min hest til en støtte af senen og stød. Jeg tror på at gemacher tager stødende, når den ramler ind i sig selv osv.. Derfor rider jeg med bandager (altid elastik eller strik - og ALTID med bandageunderlag). Jeg pålægger ALTID bandager på min hest så de lægger et godt snit nede omkring koden og der bliver der viklet mest rundt - for det dér den skal støtte og tage evt stød. Derfor rider jeg altid med bandager eller gemacher - fordi JEG synes og tror på det dét bedste for min hest, ikke fordi alle mulige andre synes det pænt eller tror på det støtter eller ej. De rides også altid med i skoven. Desuden går min hest også altid med klokker. Både fold og under ridning fordi han rammer sig selv i ballen, samt er god til at træde sko af - TRODS for min smed har gjort sit ypperst for at lægge skoen mere "ind" så det sværerer for min hest at smide skoen.
Jeg Er Ikke SelvCenteret Eller Egoist - Jeg Er Bar Perfektionist ! Sandra - nu endelig med drømmehesten - Cashew <3' - Samt den skøre kanin Tøffe..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| galle.. |
Julie Christina |
19-01-2008 20:59 |
|
jannej: måske et dumt spørgsmål (hvis sådanne findes ) men hvorfor har nogle heste galle i benene? Bruger gamacher/bandager HVER gang jeg rider - også når det er 3 gange om dagen... og en lille smule besværligt.. Men min tidligere kommentar var sådan set pro-gamacher/bandager - da der i tidligere indlæg blev skrevet at det kunne være direkte skadeligt for hesten (fordi senerne åbebart skulle blive svagere af det).. Men kan vi ikke blive enige om at det IKKE er skadeligt?
Mvh. J u l i e Med Ferrari'en 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamenb dog. |
|
|
Julie: Jeg har så den mening at det absolut IKKE er skadeligt - hvis de bliver lagt korrekt på (bandagerne). Gemacher kan på ingen måde være skadelige. Medmindre disse også strammes enormt stramt.
Jeg Er Ikke SelvCenteret Eller Egoist - Jeg Er Bar Perfektionist ! Sandra - nu endelig med drømmehesten - Cashew <3' - Samt den skøre kanin Tøffe..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| julie.... |
|
|
nej vi kan ikke blive enige om at det ikke er skadeligt for hesten. Teoretisk måske, men nu er det bevist, at hvis der skal snakkes om virkning lige mht bandager, ja så er den mere i retning af negativ end positiv i alt almen ridning. Jeg tror næppe der er nogle af os herinde, der rider på et plan, hvor det reelt er brugbart. Klart, går hesten på fold uden noget, så for den styrket sine sener der, men hvorfor skal den så have noget når man træder ind på en bane?? Den har jo netop stærke sener (må man gå udfra), så det skulle da kun være for at tage evt stød/slåskader? Og der er gamacher klart bedre. Mht galle kan komme af 2 ting, forkert træning og forkert fodring. Fx får en del heste galle pga en form for allergisk reaktion på fx wrap eller havre (har set den første håndfuld heste med galle, der har reageret på disse produkter). Desværre sidder det fast, når det først er der. Som oftest, heldigvis, kan det rides væk/bevæges væk eller man kan ligge en staldbandage på (og det aller bedste en back on track gamache). Men det vil altid komme igen, når hesten er i ro osv.
Mvh. Tine Equi-work.com Jobportalen for hestefolket 2 bokse ledige pr. 1. januar. Ledøje område. Se mere på præs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
Julie Christina |
19-01-2008 22:17 |
|
Sandra: jamen så er vi jo enige  Men af nysgerighed kunne jeg godt tænke mig at høre nogle argumenter for, hvorfor det skulle skade senerne med bandager/gamacher - anyone?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvis jeg skal |
|
|
uddybe nærmere så er det bedste jeg kan sige, forestil dig at gå med en bandage om dit ankelled hele tiden. -På et vist tidspunkt vil leddet/senen være vant til ikke at blive brugt optimalt, og dermed bliver den slap. Når bandagen så bliver taget af, er der fuld vægt på igen, plus koordinationen har leddet ingen hjælp til mere, så det bliver mere sådan noget hyperflexibilitet (meget groft skitseret), også er senen bare det der er mest følsomt. Hvis du kan tysk er det et spændende emne at søge på. -Mener man kan finde det meste via google. -JEg har det selv på skrift, så ved ikke præcist hvor man kan finde det på nettet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sener... |
Julie Christina |
19-01-2008 23:32 |
|
Vicky: Mit tysk er desværre ikke for godt.. Men du skriver: (...)forestil dig at gå med en bandage om dit ankelled hele tiden (..). MEN hesten går jo ikke med en bandage eller noget stramt om sine sener hele tiden - højest 1/24 del af døgnet (60 min. om dagen). Og det er når vi beder den om noget ekstra - f.eks. sidebevægelser, som jeg ikke falder hesten naturligt at lave på fold.. Og hver kan lidt ekstra beskyttelse vel have sin berettigelse?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| julie.... |
|
|
(jeg elsker en god debat, så du må bære over med mig, hvis jeg bliver for anstrengende ). Man kan også spørge tilbage, hvad er modargumentet for, at hesten ikke skal kunne klare/tåle belastningen ved fx schenkelvigninger? Når den kan tåle at spæne rundt på folden og lave krumspring? Nu ved jeg jo ikke hvordan du hest er opstaldet men her i vinter halvåret er de fleste heste jo indendørs ca 10 timer (mindst), og der styrker de ikke just deres sener (de kan ikke gå mange skridt frem og tilbage, samt bunden er blød). Du har jo nok ret i, at når det kun handler om en time dagligt gør det måske ikke det store fra eller til, men hvad nu hvis den ene time, styrker senerne på en hel anden måde, end de bliver på folden, og de så netop er stærke nok til at kunne tåle at din hest laver en glidende standsning på en mudret fold, en dag hvor legen er godt oppe og kører imellem hestene? I sidste ende styrker hestene jo deres muskler ved at bruge dem på forskellige måder, ligesom os. Det være sig i almen skridt på alment underlag. Galop i tungere underlag, samt bakket tærren. -Så må det da også have en styrkende effekt at ride i ridehus?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Problem med galle? |
Glannie |
27-01-2008 22:55 |
|
Hvordan for man gallen væk så? hvordan kommer gallen? Min pony står på træpiller og for whap... kan det være skadeligt...  Gør livet til en fest, rid pony blanding... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| okidoki |
|
|
jeg har nu aldrig mødt en hest, der har været skadet pga. af bandager eller gamacher. Jeg bruger bandager fordi det ser lækkert ud. Der er jeg da helt ærlig, den skal gå med noget, da den gerne træder lidt på sig selv, og så synes jeg bandager er pænest. Derudover har jeg også læst flere artikler omkring bandager/gamache spørgsmålet, hvor eksperter såsom dyrlæger, beridere osv. udtalte sig. Dyrlægen udtalte her, at bandager var det eneste virksomme mht. støtte (artikeler er nok 1½ år gammelt). Tror bestemt det er endnu et emne, dyrlægerne livligt diskuterer. Gamacher kommer på, hvis jeg har travlt, skal ud eller lign. jeg er nemlig ikke en af dem, der er vildt hurtig til at rulle bandager på. Og så går den også med klokker. Matchende selvfølgelig 
Husk ridning SKAL være en slåskamp!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj |
Camilla Christensen »Lady« |
31-01-2008 16:01 |
|
Jeg har ALTID gamacher eller bandager på når jeg rider min pony. Jeg har dem på, fordi det er med til at beskytte hesten. og det giver en god støtte. - Og ja, jeg har også ALTID bandage underlag inden under bandagerne, (eskadron), det er for at sætte blodomløbet igang. Man må altså aldrig undlade bandageunderlagende, hvis hesten har bandager på, det kan nemlig stoppe blodomløbet.
Camilla Christensen - og stjerneponyen Lady ! <3333
- Flot og velholdt dressur sadel sælges...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| saramalau.... |
|
|
jeg vil gerne vide hvor du har læst en artikel om, at en dyrlæge og andre eksperter har udtalt at bandager er det bedste til en gennemsnitshest?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vicky02 |
|
|
det var i en af de store blade, "magasinet hest" mener jeg det var. Det var deres "månedens tema". Som sagt for over 1 år siden. De diskuterede også meget omkring bandagens placering - om bandagen skulle ligge på kodeleddet eller under. De var alle uenige om dette...
Husk ridning SKAL være en slåskamp!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|