Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Ondskabsfuld hest
Forfatter: 
Dato:  07-01-2008 16:41

Vil høre om nogen har har en ide om, hvordan man omvender en hest, som har et meget dårligt temperament?

Det drejer sig om en hoppe på 3 år. Kommer man i nærheden af den, når den står inde, skal man passe meget på ikke at blive bidt. Den har ørene ned, helt blottede tænder, slår med halen og gør tegn til at ville slå.

Man skal være meget opmærksom, hvis man går ind til den og helst have en grime på den.

Når den trænes er den rimelig sød, men man kan ikke stole 100 % på den.

På fold skal man også passe på, især hvis man har givet den rugbrød eller lign. så kan den finde på at angribe når man vender den ryggen.

Nogle gode råd?

Anni

Heldige ejer af en mini palomino

shetlænder hoppe.

Fordi farven også betyder noget!

0
0
Svar på denne tråd

Ikke ondskabsfuld.
Forfatter: 
Dato:  07-01-2008 16:57

Det lyder som en meget usikker hest!

En sådan hest kræver meget tid og indsigt i hestenes sprog. Ligeledes kræver det, at de personer der omgåes hesten, ikke er bange eller nervøse for hesten, da dette gør hesten usikker lige med det samme.

Tillid er det første der skal vindes og det skal ske fra en person der også kan leve op til det - altså forstå hesten og reagerere korrekt på dens sprog.

Vælger du at sende den ud til et sted der kan hjælpe, skal du være forberedt på, at der kan komme et "tilbagefald" når hesten kommer tilbage igen, da hesten kan forbinde stedet med den gamle usikkerhed. Det er ligeledes vigtigt at ejer/træner er med i forløbet og er rustet til, at arbejde videre med hesten hjemme.

Har selv haft en sådan hest - købte ham som en "ondskabsfuld" hest. Han blev "farlig" så snart en usikker person trådte ind i stalden. Ørerne blev lagt, tænderne blottet og forbenene fægtede.

Vendte jeg ham ryggen og stillede mig op ad bokslågen så han kunne nå mig, vendte situationen 100% - han kom frem og nussede...men det gør man ikke medmindre man ved hvordan netop denne hest reagerer!!

Håber i finder en god løsning, så hesten kan komme til at hvile i sig selv.

Mvh May.

Vores Charmetrolde

Frieseren Shaman & Shetlandsponyerne Thilde & Clyed

Hestene er vores partner og ledsager gennem livet

Slå aldrig - vær en blid, kærlig og retfærdig leder

Vær ydmyg

Sig tak

0
0
Svar på denne tråd

"Ond" hest...
Forfatter: 
Dato:  07-01-2008 17:09

Hesten er ikke min, men min venindes........det er bare mig det går ud over, da jeg har min pony stående overfor den....

Jeg ville gerne hjælpe min veninde med at få en god hest ud af den, men har ingen ide om hvor vi skal begynde.

Anni

shetlænder hoppe.

0
0
Svar på denne tråd

En lang vej
Forfatter: 
Dato:  07-01-2008 17:46

Jeg er meget enig med horsespirit - aggression kommer næsten altid fra angst. Når I ikke aner, hvor I skal begynde, så skal I have hjælp. Ikke i form af en, der bare rider hesten, men i form af adfærdsbehandling der kan klarlægge, hvorfor hesten reagerer som den gør, hvad der skal til for at få den til at ændre sig.

I sådan et tilfælde drejer det sig normalt langt fra kun om træning. Tvært imod drejer det sig ofte mere om at gøre hesten tryg, for først derefter at starte træningen.

At gøre hesten tryg handler om at have den opstaldet et sted med rolige omgivelser, en stabil flok, mange timer på fold og faste rutiner. Dernæst om en forstandig træning, hvor I tager ALTING trin for trin. Det er ikke spor let. Det er helt sikkert, at det ikke vil hjælpe at vise hesten hvem der bestemmer eller at straffe den.

Det er en usikker, angst og ked hest, der opfører sig sådan!

Hvorfor har din veninde anskaffet sådan en hest? Hvor meget kender hun til dens fortid?

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

www.hesteforstand.dk

Hjælp til problemheste, undervisning, kurser og foredrag

0
0
Svar på denne tråd

"Ond" hest
Forfatter: 
Dato:  07-01-2008 17:58

Hesten kommer fra et ok sted, en opdrætter i Jylland.

Hun har fået den som selskab for en gammel hest og fordi hun ønsker at lave et palomino føl på den.

Jeg tror heller ikke selv på at straf hjælper, men kan ikke rigtig se hvad den skulle være usikker eller bange for.

Den er på fold mange timer dagligt, står i en hjørnebox, hvor der er roligt, får masser af god mad, hø, gulerødder.

Anni

shetlænder hoppe.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  07-01-2008 18:14

Jeg vil helt klart også sige at i / din veninde burde få besøg af en heste - adfærdsekspert. Uanset hvor mange profesionelle folk der end måtte læse denne tråd, vil det være utroligt svært at vejlede omkring dette problem. Hoppen skal ses og opleves "life" for at kunne give en sikker problemløsning.

Bort set fra det, ved du om hoppen bliver værre når den er brunst? Jeg har få gange oplevet hopper med homonelle forstyrrelseer, som netop har givet denne agrassive adfærd. Det blev altid værre i brunst - perioder.

Lipizzaner bedre end du aner!

www.lipizzan.dk

Charmerende rødbroget 3 pony sælges!

0
0
Svar på denne tråd

"Ond hest"
Forfatter: 
Dato:  07-01-2008 18:48

Har ikke lagt mærke til om den er anderledes i brunst........synes altid den er sur.......

Tror ikke min veninde vil kontakt en adfærdsekspert, for tror ikke hun selv synes det er så galt, så hvis der var noget vi selv kunne ville det være dejligt.

Jeg er dog bange for at der en eller anden dag er en som kommer alvorligt til skade.

Hvorfor mener i den er bange og ikke bare ond........er det ikke muligt?

Anni

shetlænder hoppe.

0
0
Svar på denne tråd

Tralalalal
Forfatter: 
Dato:  07-01-2008 19:26

Hvor er det synd, at ejeren ikke vil gøre noget ved det. Men sådan er det jo tit, og uden ejerens samtykke er det umuligt, måske du kunne "lufte" dine tanker lidt for hende alligevel? Hvis du mener er der er en reel risiko for at der er nogen som kan komme til skade pga hoppens adfærd, så har ejeren jo også et kolosalt ansvar, ikke kun overfor hesten, men såsandelig også overfor de mennesker som omgåes den i det daglige.

Heste er ikke "onde", at være ond er menneskelig egenskab som man ikke kan tillægge dyr. Heste kan udvise defensiv adfærd, altså en adfærd hvor den af den ene eller anden årsag finder det nødvendigt at forsvare sig selv, deraf kommer betegnelsen "en angst hest". Der er som sagt altid en grund til en sådan adfærd, og man bør som hesteejer tage dette meget alvorligt, da det beviser at hesten mistrives og absolut har det dårligt.

Lipizzaner bedre end du aner!

www.lipizzan.dk

Charmerende rødbroget 3 pony sælges!

0
0
Svar på denne tråd

hvorfor det ikke er ondskab
Forfatter: 
Dato:  07-01-2008 19:29

Det er dels hendes uro i boksen og hendes bideri i ryggen og at hun ikke kan li folk omkring hendes box. Heste har et meget stærkt instinkt over for ting som er "farlige". Det varierer meget men ligger dybt. Ting som bevægelse, nogen som går forbi hendes box f.eks, kan hos meget følsomme heste være nok til at de føler sig utrykke/truet på livet og det eneste de kan gøre er at forsvare sig.

Jeg syntes det er en god ide at få noget god proffessionel hjælp. Det er vigtigt at din veninde også er med i forløbet, så det ikke bare er hesten der bliver "fixet" men at hun selv får mulighed for at hjælpe hendes hest. Måske kan du overbevise din veninde, netop for at ungå ulykke.

Læren om adfærd syntes jeg personligt er meget spændende og
jeg er helt sikker på at hvis i finder en god prof. hjælp kan i alle 3 få meget ud af det.

Måske er det en god ide ikke at håndfodre hende.

The fool doth think he is wise, but the wiseman knows himself to be a fool.
(As You Like It V.i. 30-31)Shakespeare

0
0
Svar på denne tråd

"Ond" hest
Forfatter: 
Dato:  07-01-2008 20:04

Jeg vil forsøge at snakke med hende, men tror ikke der sker noget, hvis det ikke er noget vi selv kan gører.

Jeg forsøgte i starten, at give hende enguf når jeg gik forbi, for at hun skulle se det som noget godt jeg var der...........det blev tingene kun værre af og idag lader jeg som om hun ikke er der, når jeg er i stalden.

Anni

shetlænder hoppe.

0
0
Svar på denne tråd

hvad man kan gøre
Forfatter: 
Dato:  07-01-2008 20:15

i kan jo låne lidt bøger om heste adfærd på biblioteket.

F.eks.

Mcclean: "træning på hestens premisser"

Rikke shultz: "forstå din hest."

Kelly Marks: "gode manerer"

Det er bare sikrest og langt hurtigere at få proffesionel hjælp.

0
0
Svar på denne tråd

Se her..
Forfatter: 
Dato:  07-01-2008 22:11

Det her fandt jeg på nettet et sted.........det er helt som at se min venindes hest og der står jo den er vred.......hvad siger i til det?

Gal eller truende

Spidsede tilbagelagte ører, hoved strakt frem, evt. blottede tænder, svingende hale, stirrende øjne.

Anni

shetlænder hoppe.

0
0
Svar på denne tråd

forskellen
Forfatter: 
Dato:  07-01-2008 22:28

forskellen på om det er angst eller agression er f.eks. hastigheden hesten bevæger sig i. Et bid/spark som bunder i angst er lyn hurtigt og sket inden man så det komme.

Er det derimod langsomt og målrettet er der mere tale om en hest som er helt velovervejet. F.eks efter at få det brød som i har givet.

Det er ikke nok at vide hvad der er hvad,(man kunne jo tage fejl ;-) ) i bliver også nød til at have viden om hvad i skal gøre ved det, så det bliver forståeligt for hesten og ikke forværret.

Man må huske på at heste har andre værdier end os mennesker + en anden måde at kommunikere på. Jeg mener ikke at der findes onde heste!

0
0
Svar på denne tråd

"ond" hest
Forfatter: 
Dato:  07-01-2008 22:57

Som de andre skriver, så er heste ikke onde.. selvfølgelig kan den være sur eller agressiv, men der er altid en grund, oftest angst eller usikkerhed, men også smerte kan få heste til att reagere agressivt.. selv om der ved et billede på nettet står gal, truende og vred betyder det jo ikke at heste kan være onde..

Jeg ville fores¨å din veninde at få hjælp af Tina MJ der også svarer her i tråden.. hun har virkeligt stor forstand på heste med problemer.. tror det er farligt at rode med det selv..

Hilsen Signe :-)

Min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

Tak for hjælpen
Forfatter: 
Dato:  08-01-2008 06:05

Tak allesammen for hjælpen, jeg vil tage en snak med min veninde idag.

Anni

shetlænder hoppe.

0
0
Svar på denne tråd

Løsningen
Forfatter: 
Dato:  08-01-2008 08:51

Har talt med min veninde........tror ikke hun ser det som noget problem, at hendes hest er som den er, så hun vil sætte noget op så den ikke kan få hovedet ud og bide.

Det løser mit problem, så jeg er tilfreds, men.......

Anni

shetlænder hoppe.

0
0
Svar på denne tråd

pictus....
Forfatter: 
Dato:  08-01-2008 10:35

At sætte noget op for boksen løser vel kun noget af problemet??

Er den ikke også agressiv på folden?

Det der gøres er vel kun symptombehandling og ikke fjernelse af årsagen til at den er sådan?

Hilsen

Anne

0
0
Svar på denne tråd

Åhh nej........
Forfatter: 
Dato:  08-01-2008 11:01

Det ærgrer mig, at høre at din veninde griber sagen an på en sådan måde!

Synd at hun ikke sætter sig ind i, hvad det er hesten forsøger at fortælle hende.

Jeg har ondt af hesten og håber brændende, at den får hjælp af en kyndig person - og gerne inden nogen er kommet tilskade og hesten så betegnes som utilregnelig.

Problemet i hestenes verden er, at de så ofte ikke aflæses korrekt og derfor udvikler de en uhensigtsmæssig adfærd - og de eneste man kan tillade at kaste skylden på - er os mennesker!!!

Du burde lade din veninde læse denne tråd - måske hun så tænker sig om en ekstra gang...fremfor bare at bure hesten inde!

May.

Vores Charmetrolde

Frieseren Shaman & Shetlandsponyerne Thilde & Clyed

Hestene er vores partner og ledsager gennem livet

Slå aldrig - vær en blid, kærlig og retfærdig leder

Vær ydmyg

Sig tak

0
0
Svar på denne tråd

Ja som horsespirit skriver
Forfatter: 
Dato:  08-01-2008 13:20

Få din veninde til at læse denne tråd eller print den ud til hende..

Hilsen Signe :-)

Min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

Tja....
Forfatter: 
Dato:  08-01-2008 19:55

Kan desværre ikke printe den ud, og min veninde er nok lidt af den gamle skole og tager vist tingene som de kommer....

Hesten er heller ikke en hun vil beholde, så tror ikke hun vil bruge de penge og tid på den.

Den er ikke så slem på fold, men den er bestemt ikke en man bør vende ryggen til og stole på.

Anni

shetlænder hoppe.

0
0
Svar på denne tråd

gal hest
Forfatter: 
Dato:  09-01-2008 19:45

en hest kan både blive gal som følge af ondskab men såmænd også af overdreven forkælelse.

Det jeg læser du skriver at den angribe på folden -får at få flere godbider-

den bider i stalden for at vise dig at det er den der bestemmer og så håber den på at få flere godbider....

vi har en sur hoppe på 18-19 år nu som vi har haft siden føl, vi kender avleren og den er aldrig blevet behandlet grimt tilgengæld har hun svært ved at finde ud hvor grænsen går. Hun bider hvis hun kan, hun sparker for at ramme. og det eneste vi gør at altid at sætte hende på plads når hun gør det, og sørge for at hun ikke kan komme til det. hun er den sødeste hest når hun har rytter på men bestemt ikke en hygge/kæle hest og det respekter vi.

efter 15 år er hun stadig en @!#$ og det vil hun altid være.

heste har altså forskelligt temperament, det er et spørgsmål om hvordan man takler dem.

håber du kan bruger noget af det til noget

jeg gør mit bedste,kan man forlange mer'??

0
0
Svar på denne tråd

En tanke..
Forfatter: 
Dato:  14-01-2008 00:41
Det billede du har fundet, ligner sådan som min gamle hest engang gjorde mod en hund, som syntes den skulle gå lige foran hovene på ham. Han var den sødeste hest, som næsten aldrig lagde ører. Men den hund følte han, trængte til at blive irettesat.
Måske er den ikke bange og føler sig truet, men ond - det er noget mennesker kan finde ud af og ikke andre.
Heste er flokdyr, og de har brug for at vide hvor de hører til i hirakiet - både mellem mennesker og andre heste.

Prøv at lægge mærke til hestens adfærd sammen med de andre heste.. Bliver den mulet, eller styrer den med hård hånd? Måske har den fundet ud af, at ved at true ad jer på staldgangen, så kravler den lidt op i hirakiet.
Det kan da også være at den har haft en dårlig oplevelse engang.

I den stald, hvor min hest står, er der en pony, som altid lægger ører ad alt og alle. Står den på staldgangen mens ejeren muger boksen, så ser den h....... sur ud, og man tør næsten ikke gå forbi den. Men jeg har bidt mærke i nogle ting. For det første, så har jeg aldrig set ejeren give hesten kærlig opmærksomhed. Hun siger hun har forsøgt at lære den akademisk ridekunst, men at den "sagde kraftigt fra" Jeg ved ikke hvad hun mener med det, men synes det ser ud som om hun har mistet båndet til hesten. Hun trækker den ud, binder den, muger og lukker den ind. Selv er hun faktisk også lidt indelukket og er aldrig i stalden for at "hygge"
For det andet, så ser hesten meget truende ud, lige til man kommer i fysisk kontakt med den, så vender dens humør, og ørerne kommer frem??????

Jeg tror at den pony trænger til at have et menneske. Jeg kan da tydeligt mærke på min hest, når jeg har haft perioder, hvor jeg ikke har haft tid nok til den, og det tror jeg også gælder denne pony. Som menesker, reagerer heste forskilligt på manglende kontakt. Nogle har mere brug for omsorg og røgt end andre.

Men prøv lige at spørge din veninde, om hun med god samvittighed, kan sælge ponyen til en eller anden (måske uerfaren) pige, som måske bliver bidt eller sparket, fordi hesten ikke kan finde ud af at omgåes mennesker?

Louise

Godt og blivende hjem søges

til SUPERDEJLIG dressurhoppe

Sælges lige nu billigt til den rette rytter

45.000,-

0
0
Svar på denne tråd

jeg har en hoppe
Forfatter: 
Dato:  22-01-2008 11:03

som kan blive vred når hun er i boksen.

Men når hun er på fold er det anderledes.

Jeg tror det bunder i, på den ene side er vores gamle hoppe som hun er glad for og den anden side, er der vores 2 års plag. Og hende, er hun ret sur på indimellem.

Da den var i ridning, var den i en boks, den ikke kunne se ind til naboen. Kort sagt, den kunne gå i fred i boksen. Og der var ikke problemer.

Vi skal have hende flyttet, så hun kun har vores gamle hoppe på den ene side.

Når vi eks. lægger stråfoder ind til hende, bliver det også lagt inde i boksen, så hun vender rumpen ud ad mod bokslågen. Og det er hun faldet mere til ro ved.

Samt når de bliver lukket ind, har vi lagt kraftfoder i hendes krybbe, og når hun har spist, vender hun om og spiser stråfodre. Og der er ro på hende.

Om morgen er det jo selvfølgelig anderledes, fordi hun er utålmodig og vil have noget her og nu.

Og når hun spiser, er der ingen der får lov til at røre hende. For det gider hun ganske enkelt ikke!!!

Så jo mere fred og ro hun har i hendes boks. Jo mere ro er der på hende.

Hun er en hoppe, som er glad for at man arbejder med hende, altså jo mere hun kan få lov at være med i, jo bedre.

så lige nu hvor vejret har været umulig for at træne i, da vi ikke har ridehus eller mulighed for at komme i, så har hun kedet sig. Og så har hun virket mere sur og irriteret end hun plejer.

Men det skal også siges at hun er drægtig første gang, så der går mange ting i kroppen på hende, som er uvant for hende.

Mvh. Lotte

Dejlig oldenborg hoppe og hingst sælges se mere på www.staldmiller.dk med videoklip. Købes: Kieffer Donau str. 17 med mellem bom, brun. Mails med billeder foretrækkes.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider