Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hvad er DU endt med?
Forfatter: 
Dato:  06-01-2008 17:54

Hej alle :-)

Jeg syntes endelig det kunne være sjovt og høre jer ad, hvilken sport i startede med at ride, og hvad i er endt med nu??

Måske var du dresurrytter, og det var det du ville indtil en dag hvor du prøvede og springe, og så blev du springrytter i stedet for!

Jeg kan godt lægge ud...

Startede selvfølgelig med at tulle rundt på en lille pony, som mange af os nok har gjort!

Jeg begyndte så at gå til dresurundervisning, og det var det jeg ville og satsede på, jeg havde en god ridelære, og hun satsede også på mig!

Jeg begyndte så selv om undervise 2 gange i ugen hvor jeg havde 6 forskellige hold.

Men en dag kom jeg i travhestenes verden, hmm... en helt anden sport kom frem, og det var bare hammerende sjovt, jeg begyndte og træne de dejlige heste, folk var venlige og rare og det sammen galt hestene, jeg syntes der var et eller andet specielt ved dem!

Nå, men jeg kom lige så stille ud af travsporten igen (desværre) pga ejers sygdomsforløb!

Vidste endelig ikke rigtig hvad jeg skulle gøre, jeg havde den her helt unikke hoppe for mig, og jeg kunne bare ikke undvære hende så jeg "kom til" at købe hende, prøvede og omskole hende, hvilket er gået rigtig godt. Nu har jeg sørme 2 af slagsen, og er blevet hygge rytter på seriøs plan hvis man kan kalde det det :-)

Så ja, jeg er gået fra at være en go dresur rytter til at blive hygge rytter, og jeg fortryder intet, jeg har slet ikke det behov længere for at starte stævner eller løb længere, nej bare gå og hygge og ride seriøst "når man vil", springe i ny og næ, eller spænde sulkyen bag og så en tur i naturen, og hvor jeg nyder det :-)

Hvordan er du endt?

Mvh Lise...

En hest har 4 ben, 1 hale, 1 krop, og desværre tror nogen også de har 2 hoveder!

0
0
Svar på denne tråd

hej hej
Forfatter: 
Dato:  06-01-2008 18:06

Jeg har prøvet at springe 2 gange og faldt af begge gange, så jeg er og bliver en dressurrytter og en god en synes jeg da selv

knuss

0
0
Svar på denne tråd

Red skovtur
Forfatter: 
Dato:  06-01-2008 18:08

Seriøst, altså hver dag året rundt.

Så jagt

Og nu skovtur året rundt, seriøst.

Illum

Som også i 2008 forbliver sig selv, så er det nemlig svært at falde ud af "rollen" ;-)

0
0
Svar på denne tråd

ddd
Forfatter: 
Dato:  06-01-2008 18:14

jeg startede som skovturs rytter og hyge rytter...

august 06 blev jeg bidt af et galt spring og har elsket suset lige siden... efterår 07 blev jeg lidt bidt af dressuren... men det slår aldrig suset ved springningen

DU MÅ ALDRIG TABE DIN MISSION AF SYNE - NYD DIN HEST

www.hestegalleri.dk/ uploads_large_wm/284711.jpg

Jeg nyder og elsker i hvertfald min :-)

0
0
Svar på denne tråd

Endt med
Forfatter: 
Dato:  06-01-2008 18:26

Jeg startede på rideskole da jeg var 6 år, og gik der i 8 år.

Da jeg fik min egen hest som 16 årig var jeg spring rytter.

I den stald jeg stod i var der nogle westernryttere, som jeg så hoppede over til, synes godt om samarbejdet mellem hest og rytter og horsemanship.

Derefter begyndte jeg med dressuren. Western ridningen var ikke tilfredsstillende nok for mig.

Men dressuren fandt jeg ud af var alt for voldelig for mig. Folk hev hestene i munden, sparkede dem i siden med sporene og slog dem med pisken. Der var ikke rigtig nogle som kunne forklare mig øvelserne, hvorfor man skulle lave dem, hvad-og hvem de gavnede...

Derefter blev det Akademisk ridning. Der fik jeg mine svar.

Jeg synes det er dejligt at man kan træne sin hest(og sig selv) til fordel for den. Det samarbejde, som det bliver nød til at være, ville jeg ikke være foruden.

Et lille citat fra 16oo'tallets store ridemester.

"Min ædle Fyrste og Herre. Nøglen til al fornem ridekunst ligger i, at hesten bevæger sig i overensstemmelse med rytterens indsigt og klogskab.
For dette er den mest nænsomme, såvel som den mest hensigtsmæssige fremgangsmåde.
Med magt, at undertvinge en hest, vil aldrig bringe det bedste frem i den.
Vi må for en hver pris bestræbe os på, ikke at tage modet fra hesten, og ikke undertrykke dens skønhed og ynde.
For det er med den, som med duften fra en blomst. Når først den er borte, kommer den
aldrig igen."

Af Antoine de Pluvinel

Mvh Maria

Akademisk ridekunst

"Dressuren er til for hestens skyld,

ikke omvendt"

www.123hjemmeside.dk/Maria-Dalsgaard

0
0
Svar på denne tråd

jeg er og bliver. .
Forfatter: 
Dato:  06-01-2008 18:39

dressurrytter har aldrig overvejet andet. . men jeg springer da også til tider. . men jeg er og har altid været dressurrytter og har altid ville være dressurrytter. .

Mia

Livet er konsekvensen af en række tilfældigheder

I'm not scared of dying, I just don't want to

0
0
Svar på denne tråd

har aldrig været i trivl...
Forfatter: 
Dato:  06-01-2008 19:06

da jeg startet for 8-9 år siden, var det dressurrytter jeg ville være. har aldrig været i trilv om den ting, selvom jeg godt kan lide at springe en gang imellem.

dressur betyder meget for mig tror aldrig jeg bliver springrytter..

hilsen signe

0
0
Svar på denne tråd

Da jeg red
Forfatter: 
Dato:  06-01-2008 19:41

pony, så var det spring,military og lidt jagt, da jeg gik til stor hest var det stadig spring og military, da min sidste store hest, blev aflivet i en tidlig alder pga sygdom, så skiftede jeg spor og købte en islænder, som jeg trænede en del dressur med og ellers bare hyggede mig med, men så hev min søster mig med til et langdistancestævne, og det har jeg så redet de sidste par år.

Hilsen Rikke

0
0
Svar på denne tråd

Jeg startede på
Forfatter: 
Dato:  06-01-2008 20:11

rideskole - lærte på et tidspunkt at springe, og ja det er da det jeg dyrker mest endnu

Dejó *Kilinga*

Former known as Linse *Dejó*

Gud give mig klarsynet til at acceptere de ting jeg ikke kan ændre, modet til at ændre de ting jeg kan, og klogskaben til at skelne mellem dem.

0
0
Svar på denne tråd

I år 1999
Forfatter: 
Dato:  06-01-2008 20:41

jeg startede på rideskole, for 8 år siden, der var jeg vel "bare" rideskoleelev.. Så fik jeg egen pony, for 3-4 år siden, så var jeg spring rytter + lidt militæry, så da ponyen blev solgt fik jeg en stor hest af springafstamning, der aldrig havde sprunget, den red jeg mest dressur på, og nu leder jeg efter en ny der er til dressur, samt ture og spring på hyggeplan ;)

Derudover har jeg også redet ponygames i 3 år + været træner for et hold...

Anna Krab

- R.I.P Springtime, min elskede hest

Født: 07.04.94 død: 02.01.08

Der er ingen hemmeligheder så tætte som dem mellem hest og rytter..

0
0
Svar på denne tråd

Springrytter
Forfatter: 
Dato:  06-01-2008 20:57

jeg startede som springrytter og fandt efter at have redet min kat.2 pony og vundet distriktsmesterskab (for hold) ud af, at jeg overhovedet ikke kunne se afstande og det var starten på enden af min karriere som springrytter.

Nu rider jeg dressur, og det holder jeg aldrig op med, tror jeg.

Jeg synes det er superfedt hele tiden at kunne tænke over små detaljer - hele tiden at analysere sin træning og vurdere på, hvad der går godt og skidt - spørge mig selv hvorfor og hvad jeg gjorde forkert eller hvordan en ny ting fungerede.

Gode resultater er fede at få, men jeg har meget meget mere ud af træningen; det er den jeg lærer mest af...

En skovtur er meget hyggelig, og luftforandring skal der til - plus det er ude i verden, man mærker, om træningen virker ordentligt. Men jeg skal ærligt tilstå, at jeg helst rider på banen og somme tider er lidt svær at trække med ud.

"Man skal vælge de krige, man vil tabe, med omhu"

citat Niels Hausgaard

Skøn 6½års oldenborghoppe på 172 til salg

0
0
Svar på denne tråd

mmm
Forfatter: 
Dato:  06-01-2008 21:26

jeg starte på en rideskole i kbh og havede redet spring og lidt dressur.og mente selv at jeg var blevet ret god,men men så flyttet jeg til nordsjælland og fik nuligeheden for at købe hest,for efter 6 års mente jeg jo jeg var blevet meget dygtigt,men ride en LC 1 havede jeg åbenbart ikke lært så det vise så fantaski jeg har kun lært at seddee fast i de forskeldige gang arter jeg begyndt så at få MANGE ene timer for det med dressuren vil jeg lære.og idag kan jeg så øvelser til mb så lide har jeg lært nu ny på de 20 år jeg har seddet i sadlen

flot MB-MA Spring pony.kat 2 til salg.

0
0
Svar på denne tråd

Ponyfræs
Forfatter: 
Dato:  06-01-2008 21:39

Jeg startede tidligt med at ride, og da jeg blev ganmmel nok til selv at styre ponyen red jeg, hvad der vel må betegnes som ponyfræs-agtig: ture, spring, ridning i ridehus/ridebane - kan ej betegnes som dressur.

Herpå overtog jeg min søsters hest, og der startede interessen for dressur. Jeg startede mit første udenbystævne og fik noget mere seriøs undervisning end Annegrethe på Tranemosegården kunne præstere.

I 1982 var jeg til pony EM i Bernstoffsparken og var S O L G T til dressuren. Jeg flyttede til Enghøjs Ponyclub og red herpå dressur med tilhørende stævner til jeg var ca. 20 år og mine heste blev solgt

Efter 15 år uden fik jeg heste igen for 3 år siden - skulel ikek været noget seriøst så jeg startede ud med en ismule, året efter kom en dsp-pony til, året efter endnu en ismule som jeg skulel kunne bruge til stævner og nu er jeg på udkig efter en 'rigtig' dresurhest. Gl. kærlighed ruster ikke.

har det meget som gsims beskriver, elsker at nørkle med detaljerne og analysere træningen. I øvrigt det ENESET sted i mit liv, hvor jeg er deltaljeorienteret

KH

Søs

Kursus med Susan Kjærgård på Vilsbækgård i Brovst, Nordjylland. Er du interesseret, så send mig en PB.

Tidspunkt fastsættes, når jeg ved, om der er nok interessede. Men mon dog ikke?

0
0
Svar på denne tråd

springrytter
Forfatter: 
Dato:  06-01-2008 22:30

Jeg er sådan en mærkelig størrelse.

Da jeg red pony (på rideskole + lejede) var jeg 100% dressurrytter og syntes det var superfedt.

Men så skulle jeg jo ha min egen hest, og det skulle være en dressurhest!

Så jeg var ude at se et væld af dressurheste, og så ringede vi på en dressurhest, der var solgt, men ejeren af den solgte hest lokkede mig ud for at se en anden... og det var sørme Tintin... som dengang var en inkarneret springhest - og som 5-årig allerede havde startet en masse LB'er... Nå.. JEG FORELSKEDE MIG PLADASK i ham. Og nu har jeg som bekendt haft ham i 15 år, så kærligheden varer ved.

Men resultatet blev, at jeg blev hardcore springrytter, da jeg efterhånden opgav at ride de helt store gangarter frem i ham.

Men det sjove er så, at jeg alligevel ikke rigtig kunne lægge dressuren på hylden, så selvom han var 100% springhest og det eneste jeg brændte rigtig for, var springning, har jeg altid redet ham som en dressurhest... og han går alle LA'er i dag (og MB spring - bortset fra at vi ikke starter stævner mere).

Så:

Jeg er gået fra dressurrytter til springrytter

Samtidig er min hest gået fra springhest til dressurhest ;-)

Stik den!

0
0
Svar på denne tråd

Epirus
Forfatter: 
Dato:  06-01-2008 22:44

Jeg startede ud som rideskole-tulle rundt rytter da jeg var 5. Da jeg blev 10 begyndte jeg så at ride hos Falcon Arabians på araberhoppen CA Zabaya. Jeg syntes selv at det var meget seriøst dressur, men når jeg nu kigger tilbage, så var jeg egentlig stadig på hyggeplanet Vi sprang da også lidt, men det var sjældent.

For 3 år siden, altså efter to år med Zabaya, fik jeg så part på arabervallakken Epirus - også hos Falcon. Han har gået alle LA klasser med placeringer, så han var den ideelle lærehest. Lige så stille fik han mig hevet op på et nogenlunde plan i dressuren, og det går hele tiden fremad. Han har virkelig vist mig glæden ved dressuren, og der er ingen tvivl om at det er det jeg vil! Det skal så lige siges at jeg ikke har fået regelmæssig undervisning siden jeg stoppede på rideskole som 8 årig, så det ér virkelig Epirus der har lært mig det hele.

Jeg er og bliver dressurrytter :b

... Støjer

- med den venlige djævlemule Epirus

Epirus, nobody is perfect but you <3

0
0
Svar på denne tråd

Spring eller dressur
Forfatter: 
Dato:  07-01-2008 00:36

Jeg har i mange år været hyggerytter, redet i skoven, lidt dressur og så en del spring. Vil selv betegne mig som værende springrytter i langt de fleste af de godt 20 år jeg har redet.

Så var jeg ude for en ulykke under springning og mit mod forsvant. Fortsatte som hyggerytter, men fandt langsomt interessen for dressuren.

Så nu er jeg dressurrytter, selvom hesten har springafstamning. Så må vi se om modet kommer igen til at springe lidt, når han er klar til det.

Elsker dressuren fordi der altid er noget man kan gøre bedre, det er ufatteligt spændende at læse teorien bag og sætte sig ind i hvorfor, hvornår og hvordan - og så afprøve de forskellige ting, se og føle hvordan de virker.

Linda.

At vide hvad man ikke ved er også en slags klogskab!

Freja - verdens smukkeste pige

Mosegaards El Diablo

0
0
Svar på denne tråd

tja jeg har
Forfatter: 
Dato:  07-01-2008 09:19

prøvet stort set alt indenfor ridning. Først skovtur , så dressur, så spring og dressur, så anatomisk korrekt ridning, DISTANCE, Ground work og arbejde fra jorden, Western og igen anatominsk korrekt ridning.

Det jeg holder fast i er nu distance, hvor vi i daglig træning kombinerer med arbejde fra jorden og undervisning i anatomisk korrekt ridning.

Hilsen

Marianne Olesen

Stald-MariBo

http://www.123hjemmeside.dk/MariBo

Vi forhandler Vaks hundefoder fra henne pet food

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  07-01-2008 09:45

Jeg startede som "alt-mulig-rytter". Red mange skovture, red springstævner, jagter, orienteringsridning, ringridning, kvadriljeridning...

Så gik jeg over til stor hest, og springene blev altså STORE og DYBE...Jeg nåede at springe et par LB´er og så besluttede jeg mig for at dette var altså FOR farligt. Og hvis jeg ville fortsætte med at ride stævner måtte jeg så smække bagdelen i sadlen og blive dressurytter...det er da også gået meget godt. Har da fået lavet en A- hest og en B-hest af hjemmeavl på middelmådige DS-hopper (de eneste 2 jeg har avlet) og er godt på vej til S-dressur på min nuværende hest...stort set uden hjælp.

Forskelligt købes og sælges. Se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Endte med rideskolehest
Forfatter: 
Dato:  07-01-2008 13:55

Jeg startede på en gård tæt på hvor jeg boede. Der tullede jeg rundt på nogle shetlandsponyer, blev smidt af i skoven og jordet af med på stranden. Men det gav mig blod på tanden for heste, og siden da endte jeg med at blive skrevet op til en hest på den lokale rideskole.

Så red jeg elevundervisning, tullede rundt i ridehallen på en mere eller mindre ustyrlig hest, indtil jeg en dag fik en ny underviser som lærte mig at ride bedre. Syntes jeg dengang. Derefter blev jeg grebet af dressur, problemet var bare at jeg red efter den der metode, 'rid med sædet, og bøj hesten igennem'. Så mistede jeg min underviser, og blev grebet af 'natural-horsemanship' - som jeg stadig prøver af finde ud af.

Ja og nu er så endt med at købe den mere eller mindre ustyrlige rideskole hest Som bare havde vundet mit hjerte. Jeg træner for det meste bidløs ridning med hende, prøver på at finde ud af hvordan jeg lære den at stoppe og ikke lægge sig på forparten. Ellers træner jeg jordarbejde, løsspring også meget andet. Elsker at ride tur! Desværre er hesten ikke så nem at ride tur på alene.

Zandra Lind Nørskov

Cassie

Your horse is your mirror.

0
0
Svar på denne tråd

Lidt af hvert
Forfatter: 
Dato:  07-01-2008 20:01

Først rideskoleponyer og efterhånden heste.

Så en helpart på et lille opstaldningssted hvor jeg senere havde to varmblod opstaldet og til sidst en helpart igen. Det var spring og dressur og skovture + lidt ringridning til de små gårdstævner. Hyggeligt og aldrig på noget højere niveau.

Derefter western hvor eg var seriøs nogen år blandet med skovture. Så gik det over i avl hvilket jeg stadig dyrker (nok hvor jeg har været allermest seriøs), men har nu også en af mine egne ungheste opstaldet ude i byen og forsøger at støve mig selv lidt af. Indenfor western selvf. Overvejer en dag at tage et lille spring på ham for sjovs skyld, men det er rimeligt seriøst western vi rider og som jeg ar avlet ham til.

Mvh Tina

Quality doesn't cost - it pays !
0
0
Svar på denne tråd

startede....
Forfatter: 
Dato:  07-01-2008 22:49

min karriere da jeg var 6 år gammel som rodeo rytter på den nyindkøbte shetter hingst. Han var mildest talt ikke børneegnet, da han bed, sparkede, smed af, og var fræk som bare pokker.

Min mor købte senere en ejendom på landet, og kom pludselig i snak med en gammel barndomskæreste, som var blevet hestehandler. Og han manglede da nogle piger til at ride hans heste til. Så min søster og jeg red hans umulige heste nogle år.

Efterfølgende købte vi en fjordhest og en araber/trakehner hos ham. Min søster fik fjollebakken og jeg fik den brune hoppe.

Vi red vildt. Markræs og sprang over alt hvad der var muligt eller umuligt at springe.

Vi startede en del springstævner på klubplan. Min lille hoppe på 152 cm i stg kom op at hoppe MB og den gule op til LA - om end stilen ikke lignede de andre til stævnerne, da vi aldrig havde modtaget undervisning.

Da vi blev 17-18 år begyndte vi at hjælpe en venindes underviser med tilridning af heste, da han havde hørt at vi var vant til at tilride en masse umulige heste.

Han hjalp os og vi begyndte så småt at få en smule undervisning.

Min søster blev interesseret i dressur og jeg i spring.

Søster har købt en ny moderne fjordhest og jeg har efterhånden fået skrabet en masse talenter sammen hos diverese hestehandlere og har avlet mig nogle fine springheste....så om nogle år har jeg drømme konkurrencehestene tror jeg.

Meget kvalitetsudstyr sælges.

Safemate folealarm udlejes.

0
0
Svar på denne tråd

Springrytter
Forfatter: 
Dato:  08-01-2008 07:31

Jeg har altid mest været til springning

Nu er jeg både til spring og skovture

0
0
Svar på denne tråd

springrytter
Forfatter: 
Dato:  08-01-2008 08:59

Som ponyrytter red jeg ½ dressur og ½ spring startede altid to dressurklasser og to springklasser.

Det var dengang at det var tilladt/muligt et være til begge dele og i samme sadel, vel at mærke.

Min første store hest var er en lavstammet oldenborg og kombineret med at der ikke var springundervisning det sted den stod dengang, resulterede i en masse dressurstævner med middelmådige resultater.

Så kom der en ny pige i stalden, spring rytter, vi fik arrangeret en springdag om ugen, og siden har jeg stort set ikke redet en dressurklasse, mit temperament er bare mere til lidt fart og farver, og der der simple med at falder bommen ned er der fejl, i stedet for om den der schenkelvigning er en lille smule stejl eller er der lidt uro i den der overgang?

Nu har jeg købt mig en "ren" springhest efter Casir Ask.

Jeg nyder at lære min hest en masse dressur bare jeg ikke skal ride det til stævner, eller se en hel klasse.

0
0
Svar på denne tråd

ringridning
Forfatter: 
Dato:  08-01-2008 13:00

startet med og vil altid blive ved RINGRIDNING...

inkarneret hygge rytter, der altså langt fra rider jævnligt om vinteren, men er langs hver søndag om sommeren...

tilgengæld går hestene i stor stor løsdrift (3000kvm fold) vinteren igennem, og hygger sig...

skulle jeg prøve noget andet må det blive ???

western/distance eller noget i den stil...

er ikke til sandkasser...

BIRGIT

ringridning

Med mand, 2 børn og 4 heste.

små børn små problemer, store børn store problemer!

hold da helt op det er rigtigt...

0
0
Svar på denne tråd

Dressurrytter
Forfatter: 
Dato:  08-01-2008 13:47

Jeg er dressurrytter med stort "D".

Er ikke i tvivl om, at jeg engang kunne konvertere til daglig skovtursrytter... Engang når jeg anskaffer mig et ridedyr som er egnet til dette, og kan opstalde et sted hvor der er skøn natur og gode turmuligheder.

Eeelsker at ride tur - gerne tidligt på dagen.

BARONESSEN

Velvære og forkælelse
den dejligste gave:

Varmepuder med hvedekerner sælges

...Se min præsentation

SØGER 2 BILLETTER TIL GALLASHOW HERNING 2008

0
0
Svar på denne tråd

He he.........
Forfatter: 
Dato:  08-01-2008 14:30

Er selvfølgelig startet med dressuren for, at lære at ride - begyndte til undervisning som 3 års.

Ellers har den stået på spring, spring og spring i ponyårene.

Og skovtur!

Så blev det til ungheste og træningen af disse fandt jeg spændende.

Så en anelse western efter en skade der gjorde, at jeg ikke ville være god i hverken dressur eller spring (shenchelhjælp).

Nu er det igen de kære ungheste der trækker - elsker at lære dem op heeeelt fra bunden.

Er "hyggerytter" - skovtursrytter idag.

Vores Charmetrolde

Frieseren Shaman & Shetlandsponyerne Thilde & Clyed

Hestene er vores partner og ledsager gennem livet

Slå aldrig - vær en blid, kærlig og retfærdig leder

Vær ydmyg

Sig tak

0
0
Svar på denne tråd

Allround
Forfatter: 
Dato:  08-01-2008 19:31

Startede som andre på rideskolehold, og da jeg fik part måtte vi ikke rigtivt springe, men vi havde en fantastisk natur at ride i og så red vi noget forsøg på dressur.

Senere, efter at have taget det meget laaaaangsomt - man var vel kylling, og en gang kylling altid kylling , fandt jeg ud af at springning altså var lidt uhyggeligt - jeg kunne ikke styre ponyen på springbanen, hun var vidst ret stresset det stakkels dyr. Så jeg holdt mig til dressuren i noget tid.

Så rettede min kusine på min totalt fejlopfattede springopstilling og jeg opdagede at det var sjovt og at min pony havde stort talent.

Så kom jeg til USA som udvekslingsstudent og red en springhest, mest i dressur, men jeg skulle da lige vise de "små unger" hvordan man sprang høje spring og at jeg i hvert fald ikke var bange for det hehe.. Der red jeg lidt western ved min veninde der var junior allround verdensmester.

Så kom jeg hjem og fik endelig egen hest, hun var dressur skolet, men vi har arbejdet med bumme og sprunget et par gange. Desværre er min balance en pinlig efterligning af noget der engang så fint ud, så jeg holder mig mest til dressur, en smule skovtur, bomarbejde og hyggespringning og prøver at ride så lærringsteoretisk som muligt.

Fleur Cheri = super unghesten

0
0
Svar på denne tråd

puha...
Forfatter: 
Dato:  08-01-2008 19:49

Har været næsten hele vejen rundt :)

Rideskole

Hygge turrytter

Dressur/spring

Hestevognskørsel på konkurenceplan

Trav sport

Western

hygge turrytter (igen)

NU Distance ;)

samlet år's erfaringer med hest 22 dejlige år.

(gud man er ved at blive gammel)

Lotte O

Araber heste er bare sjovere

0
0
Svar på denne tråd

Fra dressur til spring.
Forfatter: 
Dato:  08-01-2008 22:35

Jeg startede faktisk som en bette dressurrytter på 6 år. Ville gerne "danse" med hesten til musik, som de "kendte" gjorde det.

Men så prøvede jeg at springe, og det fængede virkelig. d:
Siden har jeg sprunget. Har selvfølgelig redet dressur hver dag, men ikke startet så mange dressurtævner.

Jeg er faktisk også begyndt at interessere mig lidt for træning fra jorden m.m., men springrytter vil jeg altid være :D

Med venlig hilsen

Ulle <3
én gang springrytter, altid springrytter

0
0
Svar på denne tråd

Dressur og altid dressur
Forfatter: 
Dato:  09-01-2008 01:17
Jeg startede som pjevset ponyrytter. Var altid bange for at falde af. Turde først at galoper et år efter jeg begyndte at ride. Og jeg var altid bange. Jeg tror faktisk ikke jeg havde været rytter i dag, hvis ikke det var for min mor. De havde - efter plagen fra mig - købt en pony til mig og den havde jeg bare af at ride på! :)

Først da jeg blev omkring de 20 begyndte jeg at ride seriøst. Og jeg har da både prøvet at spring og ride jagt og mange skovture. Det sjoveste er skovturene. Jeg elsker at tage en god galop, men jeg føler mig mest udfordret i dressuren.

Jeg har redet en del ungheste til og har arbejdet i salgstald og på rideskole, så jeg er gået den modsatte vej. Fra tøset ponyrytter til modig hesterytter - alt er vel relativt! :)

Nu er jeg 31 og skal til at sælge min sidste hest. Det bliver hårdt, men livet byder på så mange ting - barn, hus, arbejde mand (han siger han altid kommer på sidstepladsen - hihi) så der er ikke tid til det mere - og jeg har ikke råd til at have en "pyntehest" på rideskolen! Desværre!

Louise
0
0
Svar på denne tråd

Western metode
Forfatter: 
Dato:  09-01-2008 11:23

Ved ikke om man på den måde kan snakke om at være den ene eller den anden slags rytter.. Min revolutionære periode handlede nok mere om at finde træningsmetoder jeg kunne se fornuften i.

Startede som mange andre på rideskole og lærte hiv til højre, hiv til venstre, spark nu til! osv..

Efter mange år fik jeg min egen fuldblodshoppe og fik så undervisning i dressur, det blev da også bedre, men havde stadig fornemmelsen af at jeg hev i den ene ende og sparkede i den anden, og tit gjorde denne dressur-metode både mig og min hest irritable og det føltes lidt som en evig diskussion når vi red.

Vi prøvede også springning, men igen var der meget lidt logik i de signaler hesten fik og alting handlede om at vinde over hesten.

Efterhånden fik jeg øjnene op for det horsemanship, der var ved at blive så moderne. Og de andre dressur og spring-piger grinede og de grinede endnu mere da jeg besluttede mig for at begynde med westernridning..

I denne verden fandt jeg de træningsmetoder jeg havde ledt efter. Jeg fik lov at samarbejde med min hest, at træne hende efter logiske og enkelte principper og ikke midst lærte jeg en masse om hvordan både hestens og min krop fungere bedst og mest afslappet.

I dag træner jeg efter western og horsemanship metoder uanset om jeg rider i en dressur, spring elller westernsaddel.

Dressurverdenen er da heldigvis også ved at ændre sig nu, kan til min store glæde se at træningsmetoderne bliver anderledes og mere på hestens principper..

Marlene, allroundrytter efter western træningsmetoder

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift.
Forfatter: 
Dato:  09-01-2008 12:14

Hmm, har haft pony hele mit liv. startede med den lille shetlænder da jeg var 1½, da jeg var 5 fik jeg lov at låne en kat 3 welsh pony, Princie, af naboen. Da jeg var 6 vandt jeg min første LA spring på distriktsplan på princie, hvilket ikke passede min mor, da jeg jo så var udklasset af LC.

Som 9 årig fik jeg Sir Gambler, en anden kat 3 og tiden gik med en masse distrikts stævner i LB/LA/MB på de to skønne ponyer.

Da jeg faldt for aldersgrænsen måtte jeg jo have ny pony, Det blev så Westpoint ude fra stutteri stald nørlund. Han var på det tidspunkt 4, så det var meget nyt for mig med en unghest, men jeg gik meget op i det. Stævnerne blev droppet og ponyens uddannelse var alt jeg gik op i. Både i spring og dressur.

Han opnåede at springe 145 med rytter og kunne alle ponyøvelser i dressur, da han blev solgt her i september.

Samtidig med Westpoint har jeg næsten altid haft en unghest ved siden at træne op til L niveau i både dressur og spring.

De har fanget min interesse, må jeg indrømme og nu er jeg 17 og har pt kun ponyer i stalden :D

Så jeg er gået fra at være seriøs springrytter med en lovende fremtid, til at være seriøs ungponyrytter over aldersgrænsen :D

Men der er ikke noget bedre end at skulle vise den pony frem man har arbejdet med det sidste år og så vise alle de ting den har lært.

Mener selv det er en nødvendighed at ponyen både kan springe og gå dressur og så skal den kunne håndteres af helt små børn.

/Cecilie

Søger Windsor Elite 16,5" fit 4

Helst sort

0
0
Svar på denne tråd

Startede som
Forfatter: 
Dato:  09-01-2008 12:46

.... dressurrytter, men efter et par "mislykkede" dressurstævner , har jeg nu tænkt mig at prøve kraft med springning. Jeg har ikke startet nogle stævner i spring endnu, men regner med at jeg skla her i slutningen af februar.

jeg har også altid regnet mig selv for en dressurrytter, men efter jeg havde en fjordhoppe, som mildest talt ikke egnede sig til dressur, men mere til spring og hyggeridning faldt jeg lidt for springningen. Men jeg var dog nødt til at sælge hende, for jeg havde ikke tid til to heste.(springningen var bare derhjemme - vi nåede ikke at starte stævner) Min anden fjordhest, som var vallak, var en kylling, men det var ham jeg valgte at beholde dengang, for jeg var stadig væk dressurrytter "in heart" plus at han var en kylling og kunne ikke lide at springe, men det lykkes mig da at få ham over et par spring Ham var jeg så også nødt til at sælge her i efteråret også pga. manglende tid( jeg synes ikke at man skal have tiden til at være der for dem og den tid havde jeg desværre ikke) Da han var solgt begyndte jeg at få springundervisning på en rideskolehest, som bare elsker at springe - og jeg var "hooked"!

Jeg har kun startet klubstævner og et enkelt D-stævne så min ridning er bare på hyggeplan.

Jeg kan sagtens ride dressur til daglig, men når jeg springer, giver det et helt andet sus - man bliver nærmest høj af det. Det er bedre end stoffer(ikke for at jeg har prøvet det).

KH Camilla

Ting kommer ikke af sig selv, man skal arbejde for dem!

0
0
Svar på denne tråd

sjovt emne
Forfatter: 
Dato:  09-01-2008 12:51

Dette snakkede vi faktisk om i stalden igår.

Jeg var springrytter til jeg fik min egen hest.

Jeg var knap så heldig i spring og havde et par mindre behagelige styrt, så jeg blev noget forsigtig med at springe og gik mere og mere over til dressuren.

Det var først da jeg begyndte at ride på Filippa jeg blev mere seriøs i dressuren..

Én gang oldenborg , Altid oldenborg <'3
Pernille ;-)
0
0
Svar på denne tråd

tjaa....
Forfatter: 
Dato:  09-01-2008 13:11

Rideskole med dressur -> part på privathest skovtur, lidt dressur og spring -> egen hest horsemanship, jo mere naturligt og jo mindre udstyr jo bedre -> stadig horsemanship, træning uden udstyr, men også interesse for akademisk ridning, men mest hygge, og en del træning af andres heste.

-Jane

Regulator Complete sælges ved Aalborg

www.hms4life.dk
trailerlæsning og problemløsning i nordjylland

Hvis ikke du rider den dag, du sadler, kan det være, at hesten er sur, når du endelig vil afsted.

0
0
Svar på denne tråd

hejhej
Forfatter: 
Dato:  09-01-2008 21:03

I starten var jeg til både dressur og spring - med tilhørende stævner.

Så blev jeg inkarneret springrytter - KUN springstævner i en masse år.

Nu er jeg så begyndt på noget helt andet, nu rider jeg kun islænderstævner, hvilket jeg er blevet total afhænging af.

Men vil da gerne have en springhest en dag, men lige nu nyder jeg bare min islænder.

Sandra&Tímon

Team Korshøje

Lokalkørsel på Sjælland med stor hestetrailer tilbydes. Skriv en PB.
0
0
Svar på denne tråd

blandet
Forfatter: 
Dato:  14-01-2008 16:11

Jeg startede egenligt med nogle helt andre hestekræfter da jeg oprindeligt kørte roadracing. Men har altid været glad for dyr og heste, så jeg begyndre at ride Dressur på elevhæste et par gange om ugen, og troede så det var dressur jeg ville, indtil jeg fik min egen så viste det sig at spring var det sjove. Nu er jeg ved at vende lidt tilbage til dressuren idet min hest tænder helt af på spring og er meget svær at få kontrolleret rundt på en bane, imens han har fundet en fornye ro og styrke i dressuren.

Men uanset hvad så dropper jeg nok aldrig spring, synes stadig det giver et fedt kick når man mærker bagbenene blive stemplet ned i jorden og man bliver skudt over en okse med en enorm kraft :-) og jeg tror hesten nyder at lave noget andet end dressur

M.v.h. Carsten I Nielsen.

"Det sværeste ved ridning, er at gøre det så let som muligt"
0
0
Svar på denne tråd

Lidt af det hele
Forfatter: 
Dato:  15-01-2008 10:55

Jeg startede at SIDDE på en shetlænder da jeg var 11, men da jeg som 13 årig var blevet for stor til den, begyndte jeg at RIDE på rideskole. Jeg var en klump til dressuren, min holdning var helt hen i skoven, men min ballance var god.

Ved et fastelavnsstævne fik jeg lov til at starte en springklasse (uden egentlig at have sprunget før) og jeg endte med at vinde klassen og slå min ridelærer. Så blev jeg springrytter.

Da min far mente jeg brugte for meget tid på heste, forbød han mig at ride mens jeg gik i gymnasiet, så 3 år uden heste. Da jeg blev færdig købte jeg en hest at ride tur på. Så blev jeg turrytter.

Da hesten stod ret langt væk, valgte jeg at sætte den tættere på hjemmet. Der begyndte jeg at springe igen. Så tilbage til springningen igen, dog uden stævner.

For 2 år siden prøvede jeg kræfter med jagt og military og sidste år prøvede jeg distance.

Nu rider jeg la spring og dressur, CNC100 i military, skal ride DM for hold i distance i år og red Hubertusjagt i november, så jeg er vel blevet en all round rytter.

Mvh

Sille

Alle kommentarer er KUN udtryk for min egen mening og erfaring.

For hver hesteejer, er der en mening om at holde hest.

Jeg respekterer at andre har en anden mening end mig :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider