Når jeg sådan læser på hestenette, er det blevet meget tydeligt for mig at der er meget stor forskel på hvordan og hvorfor jeg longerer i forhold til mange andre herinde.
Jeg vil derfor lige skrive hvordan og hvorfor jeg gør som jeg gør, og håber at andre som gør noget andet, vil skrives deres kommentarer.
Longering handler for mig om mange ting, som lydighed, at søge frem og ned, for at bære ryggen rigtigt til en senere rytter, stemme-krops kommandoer, samarbejde, balance og sikkert også en masse andre ting. Noget som det ikke handler om for mig er konditionstræning eller opvarmning.
Til min træning bruger jeg en kapsun, en longeline og en longepisk. Jeg bruger ingen form for indspændning da jeg mener at hesten skal lave bevægelserne løsgjort og uden muskelspændinger. Frem og ned formgivningen kommer når hesten har musklerne og balancen til at bære sig selv.
Jeg skal lige sige at dette forløb jeg beskriver nedenfor måske strækker sig over 6 måneder eller mere.
Først går jeg rundt med hesten i skridt på volten. Her ser jeg på det indvendige bagben træder til tyngdepunktet. Jeg ser efter det udvendige bagben træder til det udvendige forben, hvis det træder ved siden af udvendige forben, er det et tegn på ubalance i hesten, og at hesten har for stor bøjning. Jeg ser efter en lille bøjning igennem hele hesten, fra halen til atlasknoglen.
Så sender jeg hesten ud på volten i skridt. Når heste søger frem og ned øver vi tempo skift. Jeg skal kunne øge skridt hastigheden og sænke skridthastigheden.
Så øver vi stop på volten, og at ændre volten fra højre til venstre og omvendt.
Når det er på plads sker det samme i trav. Frem og ned, hastighedsændring, skift af volte.
Til sidste også i gallop og skift i gang arter. Skridt/gallop, gallop/skridt, gallop/stop/gallop, skridt/trav osv. og hvad man nu ellers kan finde på.
For mig er longering et meget vigtigt skridt i hestens uddannelse, det forgår som regel roligt og uden jagen, helt løsgjort.
Mit mål er en hest som er samarbejdsvillig, som lære de første menneske-hest kommandoer, en hest som udvikler sin egen balance, en hest som lære at bruge ryggen rigtigt og en hest som er lydig for sin træners vilje.
Jeg glæder mig til at høre hvorfor, og hvordan I andre gør det
MVH
Henrik