Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Longering hvordan og hvorfor?
Forfatter: 
Dato:  30-12-2007 14:49

Når jeg sådan læser på hestenette, er det blevet meget tydeligt for mig at der er meget stor forskel på hvordan og hvorfor jeg longerer i forhold til mange andre herinde.

Jeg vil derfor lige skrive hvordan og hvorfor jeg gør som jeg gør, og håber at andre som gør noget andet, vil skrives deres kommentarer.

Longering handler for mig om mange ting, som lydighed, at søge frem og ned, for at bære ryggen rigtigt til en senere rytter, stemme-krops kommandoer, samarbejde, balance og sikkert også en masse andre ting. Noget som det ikke handler om for mig er konditionstræning eller opvarmning.

Til min træning bruger jeg en kapsun, en longeline og en longepisk. Jeg bruger ingen form for indspændning da jeg mener at hesten skal lave bevægelserne løsgjort og uden muskelspændinger. Frem og ned formgivningen kommer når hesten har musklerne og balancen til at bære sig selv.

Jeg skal lige sige at dette forløb jeg beskriver nedenfor måske strækker sig over 6 måneder eller mere.

Først går jeg rundt med hesten i skridt på volten. Her ser jeg på det indvendige bagben træder til tyngdepunktet. Jeg ser efter det udvendige bagben træder til det udvendige forben, hvis det træder ved siden af udvendige forben, er det et tegn på ubalance i hesten, og at hesten har for stor bøjning. Jeg ser efter en lille bøjning igennem hele hesten, fra halen til atlasknoglen.

Så sender jeg hesten ud på volten i skridt. Når heste søger frem og ned øver vi tempo skift. Jeg skal kunne øge skridt hastigheden og sænke skridthastigheden.
Så øver vi stop på volten, og at ændre volten fra højre til venstre og omvendt.

Når det er på plads sker det samme i trav. Frem og ned, hastighedsændring, skift af volte.
Til sidste også i gallop og skift i gang arter. Skridt/gallop, gallop/skridt, gallop/stop/gallop, skridt/trav osv. og hvad man nu ellers kan finde på.

For mig er longering et meget vigtigt skridt i hestens uddannelse, det forgår som regel roligt og uden jagen, helt løsgjort.

Mit mål er en hest som er samarbejdsvillig, som lære de første menneske-hest kommandoer, en hest som udvikler sin egen balance, en hest som lære at bruge ryggen rigtigt og en hest som er lydig for sin træners vilje.

Jeg glæder mig til at høre hvorfor, og hvordan I andre gør det

MVH
Henrik

0
0
Svar på denne tråd

longering
Forfatter: 
Dato:  30-12-2007 16:40

Jeg er også en af dem som bruger longering som en del af uddannelsen, som afveksling i den daglige træning, som hjælpemiddel til en løsgjort hest osv.

Jeg kigger også rigtig meget på hvordan hesten placerer sine ben i forhold til hinanden. (Vil gerne som Henrik se at hesten træder lige op i sit spor - og ikke ved siden af).

Af den unge hest, bruger jeg aldrig andet end grime, longe og longepisk. Her for at lære hesten kommandoerne: skridt, trav, galop og stop (eller parér (staves?)).

Når det gælder den trænede hest er jeg stor beundrer af pessoaen! Synes (når den bruges korrekt) den gør rigtig meget for hesten. For mig hjælper den meget med at få hesten ind i rammerne og dette sker uden at snorrene på pessoaen er stramme, men de er mere vejledende. Bruger meget at longere i pessoa og gerne over bomme med min egen. Og det fungerer han rigtig godt med.

Ville rigtig gerne lære at longere korrekt uden hjælpemidler (ud over kapsun, longe og pisk) så hvis der er nogen som kender nogle kurser i jylland (evt. fyn) så skriv endelig en pb til mig! :-)

Med venlig hilsen
Zooropa - Anne

**** To touch is to heal. To hurt is to steal. ****
- Mysterious Ways, U2

Har jeg hovedpine er det fantomsmerter :-D
0
0
Svar på denne tråd

jeg har altid
Forfatter: 
Dato:  30-12-2007 19:24

...undret mig over folk, der mente, longering blev brugt til opvarmning. Jeg har set én pige bruge longen til det formål, og på bud fra sin underviser i en måneds tid. Måske har jeg bare færdedes i andre stalde end de fleste (har været Århus rundt *S*). Hehe.

Den kan stadig blive brugt til at krudte hestene af, og helt ærligt, så er det ret smart ind imellem. Det ved vi, der har meget livlige heste *S*.

De fleste bruger longen til det formål du skriver. Eller kommer til det.

Lone

Massage, healing hest/rytter

Søger du et nyt rækkehus ved Århus? :)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  30-12-2007 19:33

Bruger det som afveksling og få brugt sig selv uden rytter!!

Longere normalt kun med hovedtøj, en longe og en pisk...

Kender I Shannons fortid? Hun kommer fra Nordjylland (Nykøbing Mors)! Se præs. for billede og mere info!

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-12-2007 19:46

Jeg bruger det som kort introduktion til den unge hest i opdragelsesøjemed men aldrig lagt ind som træning i sig selv førend hesten er HELT udvokset. Jeg er simpelthen bange for at belaste den unødigt.

Jeg longerer faktisk som Henrik beskriver; med en tung solid kapsun, der ikke kan dreje og irretere hesten over næseryggen.

Den klassiske model er afprøvet i et romantisk forsøg på "blidere påvirkning", men mine heste irreteres over den rutcher og den gamle blev fundet frem igen.

Jeg longerer ydermere på i andres øjne meget små volter - jeg render bare ligeså meget som hesten Jeg starter nemlig med en lang dressurpisk og går først derefter over til en kørepisk da jeg ikke kan styre en rigtig longepisk. Ved at kunne kontrollere pisken til detaljen kan jeg bruge den med større sikkerhed.

I starten viser jeg hesten med berøring af pisken hvad jeg vil have den til og senere kan disse berøringer erstattes med "vink" eller stemme.

En hest i longe hos mig arbejder i roligt tempo, langstrakt hals med skulderen på plads og store rygsving i en krop der er stillet efter volten.

Løsgjort og afbalanceret holdning og helt uden hjælpetøljer: Dette opnås mere korrekt på denne måde end ved brug af feks pessoa-tortur.

HeidiS

0
0
Svar på denne tråd

samme her
Forfatter: 
Dato:  02-01-2008 05:08

kapsun, en pisk og et reb... jeg træner både lydighed ifa. øvelser men bruger den også for konditionens skyld, så hesten kommer ud og bruge sig fysisk og psykisk de dage den ikke har rytter på ryggen...

Venlige hilsen hende der i stilhed river sig i håret når hestene kan bide sig selv i bringen!!

Og husk ridning skal være en fornøjelse - ikke en slåskamp

Lidt frelst og Stud.agro

0
0
Svar på denne tråd

både og
Forfatter: 
Dato:  05-01-2008 19:49

hej henrik

jeg har brugt longering til min pony som vedligeholdelses træning da han blev halt af at gå med rytter ofte pga. gigt. Ellers synes jeg at det er rart når jeg prøver ny hest hvis den ikke blir' vist frem li' at longere den først så ikke man bliver taget med bukserne nede af en glad hest.

min hest på snart 4 longere jeg altid inden jeg rrider, jeg kører ham med to linier ligesom lange tøjler det har gjort ham dejlig styrbar og er ikke så hård ved hans ryg.

det er min plan at han skal gå dsa til sommer og jeg har tænkt mig at lægge en fast longe dag ind i hans program sådan at han ikke blir overanstrengt.

men det er jo bar' min måde at gøre det på, og det har virket godt for mig.

smil

håber det var opklarende

jeg gør mit bedste,kan man forlange mer'??

0
0
Svar på denne tråd

Longering
Forfatter: 
Dato:  07-01-2008 14:34

Pingu er en shetlænder på 3 år, som jeg skal tilkøre.

Ved ham bruger jeg longeringen til en form for lydighedstræning, hvor han lærer kommandoerne, og derudover også at bevæge sig alene - uden at have nogen at følge.

En gang imellem bruger jeg nu også longeringen til at få krudtet ham af med, hvor jeg lader ham løbe i galop et par minutter på hver volte.

På grund af hans unge alder bliver han dog ikke longeret så ofte og aldrig mere end 10 minutter ad gangen.

Jeg longerer altid med forholdsvis kort line, men løber til gengæld lige så meget som hesten, så volten bliver ikke mindre af den grund. Det er nemmere for heste at forstå hvad man mener med "trav" når man ikke bare står stille i midten og vifter med en pisk.

Jeg longerer også islænderen nogle gange, det er mest når jeg enten vil se hvordan han egentlig bevæger sig, ellers hvis han lige har brug for lidt kommandotræning.

Jeg longerer med grime og reb. Kørepisk til Pingu, longepisk til den store.

- Heidi

... what is and what should never be...

0
0
Svar på denne tråd

Lige en tråd for mig
Forfatter: 
Dato:  07-01-2008 15:05

Jeg er startet lidt forfra med dressuren efter at jeg desværre løb ind i en mindre god underviser da jeg og hesten skulle starte dressuren op fra A .

Nu har jeg skiftet underviser, og har læst en del teori om emnet så pt. er vi igang med longearbejde med det formål, at lære hesten at bære sig rigtigt, at søge frem og ned.

Og jeg som troede, at longearbejde var lige til, jeg er blevet klogere. Synes min hest har svært ved at forstå, at jeg ønsker den skal søge frem og ned, hun lystrer frem kommandoerne og wooa kommandoerne pænt, men jeg synes ikke hun søger ned med mindre jeg sætter løse indspændinger på hende, skal jeg så bare fortsætte med det?

Det med hvordan de træder på sporet det ku jeg godt tænke mig at blive klogere på. I skridten træder hun ca 20-30 cm over sit forbens spor, skal hun træde lige over, hvad betyder det hvis hun træder over, men det er på inder - eller ydersiden, og ikke lige efter, forstår I hvad jeg mener?, svært at forklare. Hvad skal jeg se efter i skridten, og hvad skal jeg se efter i traven mht. sporet. Hvornår er sporet som det skal være?? hjælp indvig mig

Èn gang fuldblod - altid fuldblod

0
0
Svar på denne tråd

Longering
Forfatter: 
Dato:  07-01-2008 17:47

cama70: Ja longearbejde er ikke bare sådan lige til, når man først finder ud af hvordan det skal gøres.

Jeg synes absolut ikke du skal bruge indspændinger, selvom de er løse.

Når du longere din hest skal du sørge for at den er bøjet rigtigt. Den måde jeg kontrollere om min hest er bøjet korrekt på, er at der skal være en 90 graders vinklen fra selve longen og hesten hoved. Når du har den korrekte bøjning, vil den hen af vejen automatisk søge frem og ned og begynde at svinge det indvendig ben ind i tyngdepunktet.

Så længe du har tålmodigheden med dig skal det nok gå.

Håber du kan bruge det til noget.

Skriv endelig hvis du er i tvivl om noget, også held og lykke med det hele.

Cecilie Pedersen

Med sin helt egen Lunamus!

Anatomisk Rigtig Ridning

- Er vejen frem til et bedre liv

0
0
Svar på denne tråd

der er godt nok
Forfatter: 
Dato:  19-01-2008 11:05

Der er godt nok en del indlæg om longering i øjeblikket, hvorfor læser folk ikke dem som allerede er få man er fri for at skrive det samme flere gange?

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har ikke longeret
Forfatter: 
Dato:  19-01-2008 12:45

i nogle år.

Brugte temposkift i longen sammen med en ægte chambon på min gamle hest - han havde lidt tendens til at stampe i galoppen, fordi han satte sig for meget uden helt at have afskubbet til det.

Jeg var selv gravid og kunne dels ikke holde til så meget galoparbejde, der skulle til, dels havde jeg ikke motorik til det på det tidspunkt (balance osv. er jo lidt anderledes, når man tilhører det vraltende folkefærd).

Chambonen fik ham langt frem og langt ned med næsen (nu har jeg da heldigvis set en metode, hvor man kan lære hesten det uden brug af hjælpetøjler, så den model bruger jeg fremover).

Jeg lavede mange temposkift med ham i longen for at få afskubbet bedre, og det virkede rigtig godt.

Siden har jeg slet ikke brugt longering, men skal i gang igen med min plag/unghest, der skal lære det på den gode måde.

Dvs. med kapsun/grime, longepisk og selvfølgelig linen. Med klare og adskilte signaler og masser af ros.

"Man skal vælge de krige, man vil tabe, med omhu"

citat Niels Hausgaard

Dejligst af alle glæder, er glæden for slet ingenting...

Skøn 6½års oldenborghoppe på 172 til salg

0
0
Svar på denne tråd

longering
Forfatter: 
Dato:  20-01-2008 13:10

Jeg bruger det som afveksling, smidighedstræning og til indlæring af nye signaler - fx parade/galop osv. Jeg bruger det også til at forfine kommunikationen mellem Chili og mig.

Jeg bruger ikke andet end en evt. pisk.

www.hestegalleri.dk/html/ alb_vis.asp?AlbumID=25940

Tit og ofte er livet bedst, hvis hest får lov at være hest!
0
0
Svar på denne tråd

Jeg bruger longeringen
Forfatter: 
Dato:  20-01-2008 19:11

til at lære hesten at strække sig frem og ned og dermed bruge ryggen. Samtidig lærer han kommandoerne, hvilket er en stor hjælp når han skal i gang med tilridningen.

Pt arbejder vi mest på at han skal gå afslappet i sit eget grundtempo uden at trække ud eller ind på volten. Det tager lidt tid, men han er ved at forstå det.

Han forstår kommandoerne til trav og at stoppe, men at gå fra trav til skridt samt fra trav til galop er ikke helt på plads endnu. Galop kommandoen må vente lidt endnu, for hans balance er ikke god nok til det (han har været skæv i korsleddet, så derfor er vi startet helt forfra med longeringen).

For mig er longering et arbejdsredskab hvor hesten skal arbejde løsgjort og smidigt i den rette holdning (hvor den bruger sig korrekt bagfra), og ikke til at krudte hesten af og give den noget hurtigt og nemt motion.

Bruger udelukkende en kapsun (eller grimen), et longetov og en longepisk når jeg longerer. Ville aldrig longere direkte i biddet.

Longering er ikke nemt, hvis det skal gøres korrekt.

De 4 videoer på www.epona.tv har været en stor inspiration for mig, og de kan kun anbefales.

Linda.

At vide hvad man ikke ved er også en slags klogskab!

Freja - verdens smukkeste pige

Mosegaards El Diablo

0
0
Svar på denne tråd

longering
Forfatter: 
Dato:  20-01-2008 23:51

jeg har brugt longering til min unghest i "afkrutningsøjemed". Af samme grund har der ikke været grund til nogen form for hjælpemiddel. Jeg har altså ikke på nogen måde brugt eller tænkt mig at bruge longering i træningssammenhæng, sålænge jeg ikke er sikker på, at hesten er fuldstændig fuldt opvokset.

Derudover har jeg altid lært (af meget dygtig dressurberider), at longering er "farligt" for hestenes led og sener i benene. At det simpelthen overbelaster dem. kan dette af- eller bekræftes af andre?

Så jeg er altså ikke "opvokset" i en kultur hvor vi benytter longering til træning.

Til gengæld har jeg set flere heste med låsninger i lænden, der har fået reddet livet af pessoalongen. Den er nem at håndtere og synes meget nyttig og effektiv, når man endelig skal bruge en longe.

DeCaprio-E: Et lille stjerneskud...

Dik-diks resultater:

Klubmester, Hillerød Sportsrideklub - 66,1 og 71,3%

nr. 3 i TAFs 4årschampionat - 8,3

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider