Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

passoaline ??
Forfatter: 
Dato:  28-12-2007 23:16

hej.

jeg har nu fået købt mig en passoaline, da jeg har hørt de skulle være smadder gode.

dog så er jeg lige nu lidt forvirret over alle de snorre der skal alle steder han og hos den butik jeg købte den af var der ingen tegning eller noget.. nogen der ved hvor man kan få oplysninger vedr. sådan en og evt. et billede af hvordan den sættes på ??

0
0
Svar på denne tråd

Fandt dette
Forfatter: 
Dato:  29-12-2007 09:21

her på google til dig

www.equito.dk/0418-47320000.html

0
0
Svar på denne tråd

ererwwer
Forfatter: 
Dato:  29-12-2007 10:19

synes den tegning som maren viser det godt nok...

men jeg synes dog det er meget underligt at der ingen tegning eller noget er med...

da jeg købte min line, var der en tegning og en udført beskrivelse...

billede lånt fra google

du skal jo bruge en longegjord med MANGE ringe helst, for at have flest muligheder..

nu ved jeg jo ikke om din er magen til min

men den karabin hage i "midten" (som skal sidde på longegjorden), den placere du alt efter hvad du vil træne... hvis du sætter den i nederste ring bør hsten gå lang og dyb, og højere oppe, så går hesten mere i holdning...

det er bedst at starte med "lang og dyb"

jeg vil dog have solgt min nu, da jeg ikke bruger den mere... har kun brugt den ca 3 gange.. men jeg får den ikke brugt

DU MÅ ALDRIG TABE DIN MISSION AF SYNE - NYD DIN HEST

www.hestegalleri.dk/ uploads_large_wm/284711.jpg

Jeg nyder og elsker i hvertfald min :-)

0
0
Svar på denne tråd

hej igen
Forfatter: 
Dato:  29-12-2007 23:35

tusinde tak skal i have ..

det var da ærgeligt sandia jeg har ellers søgt efter en på nettet men uden held og måtte derfor i butik og hente en, men jeg har jo så købt en efterligning til 400 kr. i stedet for den dyre til 1000 men det hr vel ikke andet på sig andet end den ene er med ægte lammeskind og den anden ikke ??

0
0
Svar på denne tråd

eee
Forfatter: 
Dato:  30-12-2007 08:24

jeg ved faktisk ikke hvad forskellen er...

DU MÅ ALDRIG TABE DIN MISSION AF SYNE - NYD DIN HEST

www.hestegalleri.dk/ uploads_large_wm/284711.jpg

Jeg nyder og elsker i hvertfald min :-)

0
0
Svar på denne tråd

Godt ?? tvivler
Forfatter: 
Dato:  30-12-2007 13:21

Inden du begynder at bruge den på din hest bør du nok overveje det tryk sådan en ligger på hestens nakke.. et tryk på over 1 ton..

Hilsen Signe :-)

Min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

Signe?
Forfatter: 
Dato:  30-12-2007 16:31

Signe er det pessoalinen der lægger tryk på hestens nakke? Hvordan det? Der går da ingen snore rundt om nakken?

Vil du ikke udpensle det for mig?

Med venlig hilsen
Zooropa - Anne

**** To touch is to heal. To hurt is to steal. ****
- Mysterious Ways, U2

Har jeg hovedpine er det fantomsmerter :-D
0
0
Svar på denne tråd

Så vidt jeg forstår
Forfatter: 
Dato:  30-12-2007 17:05

Kommer trækket fra bidet og går op over nakken gennem trensen.. det står i det nye magasinet hest i en artikel om en hestefysio.. der står at presset på hestens nakke under rytter er ca 200 kg (hvis rytteren indvirker på tøjlen) men med pessoa øges trykket til over 1 ton.. og at hun ser rigtig mange heste med skader pga longering med pessoa..

Jeg troede også det var en rigtig god ting da de kom frem.. men ikke længere.. også fordi alt hvad der får hesten til at bukke nakken gennem bidet ødelægger stop signalet..

Min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

Der er,,
Forfatter: 
Dato:  30-12-2007 18:01

Der er brug - og misbrug,,.!

Hvis du har introduceret linen korrekt for hesten, og stille og roligt arbejder frem - ja, så har jeg ikke set noget træk..

Men klart hvis du tvinger hesten "til biddet" , eller har en modvillig hest der spænder og kaster sig - så er den til skade.

Men det er nu engang den der styrer hesten, der samtidig styrer indspænding samt tempo.

Så opstår der hér, altså aldrig noget træk?

Så kan det godt ske jeg er for mild, og min pessoa er for løs - Men jeg får den form jeg vil have, og hesten søger den rigtige vej.

Hesten er klar over hvor positionen er rigtig, og snoren dermed løs.

Selvfølgelig må det aldrig blive en kamp mod snoren.

Ultra tynde bid gør heller ingen skade - men hiver og flår vi i det, så gør det.

Ny hest - nye mål

Denne gang uden krone og bølge..

0
0
Svar på denne tråd

Signe...
Forfatter: 
Dato:  30-12-2007 20:24

Signe: Hmm måske har jeg ikke forstået dig rigtigt. Men der går ikke nogen snor/line op omkring hestens nakke med min pessoa. Det eneste der ligger om nakken er nakkestykket fra trensen ;-) Har jeg misforstået dig?

Med venlig hilsen
Zooropa - Anne

- Mysterious Ways, U2

0
0
Svar på denne tråd

ja du har
Forfatter: 
Dato:  30-12-2007 23:13

misforstået hende. Når hesten går imod pesssoaen får den et tryk i munden pga af pessoaen som jo går gennem biddet og derved får hesten samtidigt et tryk i nakken af nakkestykket på trensen.

Selv uden rytter vil en hest

altid være en hest.

Men en rytter uden en hest

vil altid kun være et menneske.

0
0
Svar på denne tråd

Som Sambuca
Forfatter: 
Dato:  30-12-2007 23:52

skriver er det nakkestykket der giver trykket, som kommer fra pessoaen gennem bidet..

Jeg ville så ikke turde tage chansen, hesten kan altid blive forskrækket eller slå fra fordi den får øje på noget og så får den altså en gevaldig kæberasler..

Og der må jo være ret mange heste der går imod når hende fys'en skrev hun fik mange ind med skader efter pessoaen..

Ud over det vil mange heste efter at have gået bare lidt imod vælge at gå bag tøjlen for at undgå ryk i munden hvilket heller ikke er særligt smart..

Så jeg syntes godt nok at ulemperne (eller muligheden derfor) overskygger fordelene..

Min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

hmmm...
Forfatter: 
Dato:  30-12-2007 23:59

ja okay... på den måde... kan jeg selvfølgelig godt se.

Har dog ikke de store problemer med Monark, og at han går imod. Heller ikke at han går bag... Han står flot fremme til bidet, foran lod.

Han er ret følsom i munden, så er der noget der strammer i kæberne så lægger han tungen ud og går med åben mund. Så et tegn på at han har det godt er når han går med en lukket mund, tungen på plads samt har et afslappet udtryk i ansigtet... :-)

Men kan sagtens se at det kan gå galt...

Med venlig hilsen
Zooropa - Anne

- Mysterious Ways, U2

0
0
Svar på denne tråd

gizmomis (Signe Larsen)
Forfatter: 
Dato:  31-12-2007 14:36

Hvad en person definerer som mange er meget subjektivt - det afhænger af hendes kundekreds, dennes størrelse, deres mindset og hvad de anvender deres heste til.

Og man går jo ikke til en privatlæge for at fortælle, at man er rask vel? ;) Så størstedelen af hendes kunder har nok problemer af den ene eller den anden art.

Blot en venlig sidekommentar :)

Mvh. Simone

0
0
Svar på denne tråd

hjælpemidler
Forfatter: 
Dato:  31-12-2007 17:02

Tja set fra min synsvinkel så er det med pessoaen som så mange andre hjælpemidler, det kan bruges rigtigt og være nyttig, eller den kan misbruges og gøre skade -som med pisk, sporer, bid, osv osv.

trykket som kommer i nakken må jo så også komme ved at rytteren sidder og hiver i tøjlen for at bukke nakken på hesten, hvilket der jo er mange der gør desværre, hørte en gang følgende "Puha man skal godt nok hive hårdt nogen gange for at få hende til biddet" Så dette hårde tryk er nok desværre noget mange heste døjer med, selv om det er voldsommere ved pessoaen.

De heste jeg har trænet , so har været i pessoa, har forbedret sig væsentligt i denne periode, fået bedre balance og selvbæring, og generelt blevet bedre at ride på, og deres stop knap har været den samme som før, og DERFOR siger jeg til pessoaen, men som sagt så som så meget andet, en skidt ting i de forkerte hænder.

Med Tequila og Medina, og nu også med Champ <3

Frelst, uden at være fanatisk!! ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Simone
Forfatter: 
Dato:  01-01-2008 13:56

Jo selvfølgelig er mange er relativt begreb.. men tvivler nu på at hun ville have brugt beskrivelsen mange hvis det drejede sig om 10 heste fx.. Men når man tænker på at sådan en behandler oftest har et begrænset geografisk område hun arbejder i, så synes jeg nu alligevel det er foruroligende at hun ser mange (en stor del af hendes patienter) med skader efter pessoaen..

Sandra: Jeg synes så også tallet på tryk i nakken under rytter var foruroligende, det må være når folk rider på tøjlen som du skriver.. kan ikke forestille mig det er så slemt ved en let anholdning eller halvløse tøjler..

Min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

hej alle sammen
Forfatter: 
Dato:  06-01-2008 20:54

tak for alle jeres svar.

jeg fik sat den på og det fungerede bare rigtig godt, men vil tilføge nogle ting.

min er kun en plag på 2½ og går derfor ikke med bid, hun bliver longeret i en kapsun for det andet bliver hun slet ikke spændt så hårdt ind den skal bare hjælpe med at få lidt mere selvbæring specielt af ryggen samt få hende til at træde bedre ind under sig.

og da hun er meget højt rejst skal den bruges til at lære hende ikke at gå så højt med hovedet men søge frem og ned.

jeg er nok mest med på den vogn der hedder alle hjælpe midler kan være tvangs midler der gøre alting værre i de forkerte hænder men har man lidt sundfornuft og erfaring kan det være en stor hjælp.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg kunne..
Forfatter: 
Dato:  06-01-2008 21:24

nu godt tænke mig at se en hest i pessoaline, som IKKE går på forparten...

Mvh

Line

Frelst... heldigvis ;-)

Den som aldrig laver fejl, laver som regel slet ingenting

0
0
Svar på denne tråd

For tidligt...
Forfatter: 
Dato:  06-01-2008 22:35

Kvistgaarden: Jeg er ked af at sige det, men det er alt for hård træning at longere i pessoaline som 2 1/2 års. Selvbæring skal komme fra korrekt longering uden tvangsmidler, som pessoalinen er for den utrænede hest.

Det bedste for en hest på den alder er lange skridtture og ingen longering, da det belaster deres led for meget. Din hest er slet ikke udviklet i sit skelet endnu, og du risikerer at ødelægge hende allerede inden du er kommet igang.

0
0
Svar på denne tråd

Billede
Forfatter: 
Dato:  06-01-2008 22:37

Det er godt nok et dårligt billede... men hesten går i hvert fald ikke ned af bakke - om end heller ikke ind i himlen...

Har desværre ikke bedre...

Med venlig hilsen
Zooropa - Anne

- Mysterious Ways, U2

0
0
Svar på denne tråd

også herfra
Forfatter: 
Dato:  06-01-2008 22:38

der er da ingen grund til at longetræne så ung en hest med en pessoa? longer den i skridt, træn masser af versader fra jord og så ud og gå ture i nogle bakker med den... så får den masser af røv og ryg muskler...

Venlige hilsen hende der i stilhed river sig i håret når hestene kan bide sig selv i bringen!!

Og husk ridning skal være en fornøjelse - ikke en slåskamp

Lidt frelst og Stud.agro

0
0
Svar på denne tråd

Den er..
Forfatter: 
Dato:  06-01-2008 22:39

da på forparten og en del bag lod... Så jeg er stadig ikke overbevist om at pessoalinen virker positivt på nogen måder.

Mvh

Line

Frelst... heldigvis ;-)

Den som aldrig laver fejl, laver som regel slet ingenting

0
0
Svar på denne tråd

LineG..
Forfatter: 
Dato:  06-01-2008 22:49

Forklar lige hvorfor du mener han er på forparten... bag lod ja... men på forparten? Billedet er også vinklet ret uheldigt (ikke at det skal være en undskyldning).

Med venlig hilsen
Zooropa - Anne

- Mysterious Ways, U2

0
0
Svar på denne tråd

LineG...
Forfatter: 
Dato:  08-01-2008 00:00

Jeg er klart af samme menning,bortset fra at jeg mener en pessoa burde forbydes.... men bare min mening.

0
0
Svar på denne tråd

Anbefalet af dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  09-01-2008 13:02

Hejsa.

Jeg er lige blevet anbefalet at longere min hest i Pessoa i tre uger og gerne dagligt. Hun skal lægges meget dyb så hun kommer op og får brugt ryggen. Min hest har nemlig ondt i ryggen, derfor denne træning... så jeg tænker da, at når dyrlægen anbefaler det i en tre ugers periode, er det vel begrænset hvor dårligt det kan være for hesten......

Mange hilsner fra

Karina

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  09-01-2008 13:59

Efter hvad jeg har lært så går en hest på forparten når den går bag lod, men jeg er ikke ekspert

Vh

Camilla

0
0
Svar på denne tråd

hmmm...
Forfatter: 
Dato:  09-01-2008 15:32

...man kan sagtens have en hest, som går op af bakke, men stadig har næsten bag lod...

Efter min opfattelse og hvad jeg har set - men er heller ikke ekspert...

Med venlig hilsen
Zooropa - Anne

- Mysterious Ways, U2

0
0
Svar på denne tråd

hejhej
Forfatter: 
Dato:  09-01-2008 16:39

Jeg bruger altid kapsun når jeg longerer med pessoa netop fordi pessoalinen hiver i biddet hele tiden. Fra side til side hver gang hesten tager et skridt. For min hest fungerer det fint med kapsun/pessoa. Bruger den dog ikk så tit. Har hørt delte meninger om den. En dyrlæge der siger den er super for heste der skal op og bruge ryggen og en anden dyrlæge der siger de kan få ondt i ryggen af den og blive stive. . Synes det er svært at finde ud af hvad man skal bruge. Men hvordan er den så i forhold til alm indspænding og dem der rider med elastik chambon???

Min stikker bare hovedet op hvis hun har alm indspænding på og ved pessoaen ligger hun sig fint i holdning og jeg har den aldrig stram. (Har aldrig brugt elastikchambon, kom bare til at tænke på den må give et større træk i hestens nakke)

Nu med Susi Porsbøl alias Porsi!!

R.I.P min smukke dreng. 4-12-2006-altid savnet!!

0
0
Svar på denne tråd

pessoa
Forfatter: 
Dato:  09-01-2008 23:53

en hest bruger ikke ryggen bare fordi at den bukker i nakken (med tvang). Lige gyldigt om den tvinges ned pga træk i munden eller om det er et træk i munden samt træk i bagben (pessoa).

til zoorapa: jeg synes også det ligner at den har meget mere vægt på forparten end bagtil, og at den går bag lod samt knækker helt forkert i nakken...

hvis man vil bruge tvang for at bukke hestens nakke, så bør man i det mindste kun tvinge den ind i lod og ikke krøllet sammen bag lod...

Venlige hilsen hende der i stilhed river sig i håret når hestene kan bide sig selv i bringen!!

Og husk ridning skal være en fornøjelse - ikke en slåskamp

Lidt frelst og Stud.agro

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  09-01-2008 23:58

hej Anne

Det er faktisk ikke rigtigt, at heste bruger sig lige så korrekt når den går bag lod som når den går i lod eller let foran.

Prøv at læse lidt her om falsk samling: sustainabledressage.com/collection/ false_collection.php

Og korrekt samling:

sustainabledressage.com/collection/ true_collection.php

Den side er SÅ godt at blive klog på :-))

Ellers har Epona også flere gode indslag om, hvordan hesten samler sig - samt det med hende den danske berider, der arbejder sine ungheste i longe. Hun fortæller SUVERÆNT godt om, hvad der sker i hesten

Åh - jeg håber du vil kigge lidt på det :-)

KH

Søs

Kursus med Susan Kjærgård på Vilsbækgård i Brovst, Nordjylland. Er du interesseret, så send mig en PB.

Tidspunkt fastsættes, når jeg ved, om der er nok interessede. Men mon dog ikke?

0
0
Svar på denne tråd

Bruge sig
Forfatter: 
Dato:  10-01-2008 13:39

Jeg synes tit, min ene hest putter sig rigtigt meget, når hun virkelig skal bruge sig bagfra. Jeg tror ikke, det er fordi jeg saver hende i munden, for det gør jeg ikke.

Hvordan er det lige, man skal få hesten til at gå ned i longen, hvis man ikke må bruge noget, altså enten en løs elastik eller pessoa eller indspændinger?

Mange hilsner fra Cathrine

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-01-2008 19:06

Cathrine - jeg gentager. Det er ikke rigtigt, at hesten kan bruge sig korrekt bagfra, når den putter sig/ går bag lodret. Det er en fysiologisk umulighed, når man er en hest.

En hest der går bag lodret smider rygger og taber bagparten - sådan er den fysiologisk sat sammen og ligegyldig, hvad der bliver skrevet af modsatte formodninger - så bliver det aldrig anderledes.

Man kan så få noget andet ved at ride bag lodret - f.eks. meget buet halse og spetakulærer forbensbevægelser. Men man får ALDRIG ryg eller bagpart.

Mht. longen - så er det der er vigtigt ifølge berider på Epona - at hesten strækker sig ud ad kroppen (frem og ned) og ikke ind i den (frem og dyb) som de gør når putter div. hjælpemidler på. Dette svarer fuldstædnig overens med det der står på sutainable dressage og hvad professioner i hestens biomekanisk Hillary Clayton har fundet frem til. Kan også ses på epona.tv

Hvordan det kan lade sig gøre - så vil tyngdekraften sørge for at hesten søger ned, når hesten går og er afslappet. Men hun forklarer RIGTIG godt på epona.tv hvordan hun gør og arbejder med hestene i longen.

KH

Søs

Kursus med Susan Kjærgård på Vilsbækgård i Brovst, Nordjylland. Er du interesseret, så send mig en PB.

Tidspunkt fastsættes, når jeg ved, om der er nok interessede. Men mon dog ikke?

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider