flere total-skadede heste, altså psykisk-traumatisk og min erfaring er at den VÆSENTLIGSTE udløsende faktor for den slags adfærd er
TID.
Altså:
* de er ikke vant til eller trygge ved - så meget kontakt
* de kan klare nogle sekunder-minutter eller deromkring, men ikke en halv time...
* pointen er at de skal trappes langsomt OP i tid, man skal STOPPE = gå ud af boksen inden den reagerer med stress/konflikt/ usikkerhedssymptomer.
Ligeså må man finde ud af hvor tit.Men generelt hellere lidt og tit end meget og sjældnere.
Den første af mine tossede hopper ankom og blev lukket på græs: den var ikke-fuldt-håndterbar og kunne find på at angribe og den truede ikke først.
Jeg sad på folden med en bog, gulerødder og så videre...da vi efterhånden kunne få fat i hende kom hun, hveranden dag - blev trukket ind, striglet, løftet ben, skyllet/vasket...alt det kunne hun godt. Det var en højtuddannet hest som var fuldt vant til håndtering, men som helt havde afskrevet kontakt med mennesker. Hun valgte selv hvor meget hun magtede/tilbød.
De eneste gange jeg ubetinget forlangte kontakt (og det var i en stærk kapsun), var når hun på psykotisk-forvirret vis, prøvede at skade sig selv ved at banke hovedet i væggen.Det skete kun to gange tidligt i forløbet, indtil jeg fandt ud af at hvad der udløste det og fandt en vej ud, så det ikke skete igen.
Næste var en pony som var meget truende, men som egentlig aldrig gjorde noget her (den var dog smidt ud af opstaldningssted og opgivet ridemæssigt pga aggressiv og farlig adfærd= bid, spark og bagover-stejl) og hende "forlangte" vi kontakt af og gik væk hver gang hun slappede af = tålte kontakten uden at true med at æde nogen...mange små sessioner, få minutter og gå igen.
Begge disse heste blev temmelig normale. Hesten er velfungerende idag, med ny menneske-familie.Ponyen er noget sær, men der blev heller ikke fulgt op på det, efter den kom retur til ejer.
Dette var to ældre heste som ikke var "piece of cake" - med en plag skal I bare gå roligt, konsekvent og systematisk frem.
Respekter og forlang, i små bidder. Hun skal altså lære det med kontakt.
Eva