Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 gør en hest trafiksikker
Forfatter: 
Dato:  19-12-2007 21:59

hei alle:D


jeg har en dejlig islænder vallak, som ikke er trafiksikker.


jeg har været ude og ride 3 ture på ham med på 2 ud af 3 ture har han stejlet.

jeg har snakket med min far om om man måske kunne sende ham til en berider eller hvad det hedder som kunne gøre ham trafik sikker.


her kommer spørgsmålene:


kan man godt sende ham til en der gør ham trafiksikker?


hvor mange måneder tager det?


og til sidst kan det betale sig, eller skal man bare trække en masse ture med ham?


håber der er nogle der kan hjælpe mig:D





:) hilsen nanna :)


;)Snarfari min egen lille skat<´3;)

islændere

verdens bedste heste








0
0
Svar på denne tråd
 
 Hjælp fra prof...
Forfatter: 
Dato:  19-12-2007 22:29

Er en god ide, hvis du ikke føler dig tryg, jeg har enlig redet mange ture på min araber og 8 og ud 10 gange jeg møder biler er der ingen problemer,

men hun regere stadig engang i mellem, og nogle gange lidt voldsomt, jeg er ikke ung og frygtløs længere, så jeg har valgt at få profosionel hjælp.

Hun bliver sendt afsted i januar og jeg regener med ca. 3 mdr. der vil hun også blive trænet i lidt alm dressur, men hovedformålet med det er af øge hendes trafiksikerhed.

Men du skal nok ikke regne med at det er alle beridere og trænere der tilbyder den slags træning.



Lotte O


Araber heste er bare sjovere

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tja, de fleste steder
Forfatter: 
Dato:  20-12-2007 09:32

hvor man sender sin hest i træning, bliver de redet på bane eller i ridehus - i al fald når det drejer sig om "almindelige" rideheste - ved ikke hvad man gør med islændere. Jeg har gjort mange heste trafiksikre, og det vil klart være min anbefaling, at du gør det selv - det er slet ikke så svært.


Jeg starter altid ude på folden, på ridebanen, eller på et afgrænset område. Her får du en hjælper til at køre en bil ind, som du så går rundt om - først mens den står slukket og stille, så mens den går i tomgang, og til slut kører bilen med lidt frem og tilbage. Hvis hesten ikke siger noget til det, så find en lille vej - gerne en blin én af slagsen uden nogen trafik, og få så hjælperen til at passerer dig nogen gange - først i total sneglefart, og så efterfølgende med lidt mere tempo - han skal naturligvis aldrig bare ræse forbi...


Når hesten tager dette roligt, så begynd at trække en masse ture med den - først ad mindre og små veje, hvor trafikken er langsom og ikke for voldsom, men gør langsomt vejene større og trafikken tættere - vælg også de tidspunkter hvor du trækker ture med omhu - f.eks. ved 16-tiden kan der godt være temmelig megen trafik, så det er måske et dårligt tidspunkt at starte med.


Du kan også lidt længere henne i forløbet vælge at ride nogen ture med en anden rutineret hest. Når der så kommer trafik, så skridter din hest bare bagved eller på indersiden af den rutinerede hest. Når din hest ser, at den anden hest tager det stille og roligt, så lærer din hest det også normalt hurtigt.


Man kan ikke sætte tid på sådan noget. Med nogen hest går der 1 uge, hvor man arbejder seriøst med det, og med andre heste kan der gå år, inden de bliver helt ok med bilerne, og nogen heste lærer det bare aldrig helt 100%. Min egen hest er f.eks. 8 år. Han har altid gået terræn, jagter og distance, så han har om nogen været utrolig meget ude i naturen, og dermed også blandt biler og alt andet der rører sig. Han siger intet til almindelige biler, men jeg tror aldrig, at han lærer ikke at hoppe lidt, når der f.eks. kommer en bus, en lastbil eller en traktor. Det har jeg lært at acceptere, for det er ikke noget problem, at han lige spænder op, stepper lidt, og trækker lidt ind til siden, når en sådan passerer.


Som sammenligning har jeg en toårs frieserhingst, som er 110% trafiksikker. Jeg kan trække ham overalt, og alt kan passerer ham, uden han flipper ud. Han har, lige fra han var 5 mdr. været vandt til at blive trukket mange ture efter ovennævnte princip, og han er i dag noget af det mest ukomplicerede at have "med i byen".


Held og lykke med det, og husk at passe på dig selv, og sætte sikkerheden i første række! Gå ikke hurtigere frem, end din hest er klar til!


Mvh. Dianna.


Skal du have din hest klippet? Jeg klipper heste over hele Fyn og Jylland.


Rid jagt og distance - du og din hest vil elske det

Tjek også hjemmesiden www.fynsrideforening.webbyen.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dianna
Forfatter: 
Dato:  20-12-2007 11:57

Sådan gør jeg også hvis jeg skal gøre en hest trafik sikker :)


Louise

&
Stald Kelon´s Lerano

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmmm...
Forfatter: 
Dato:  22-12-2007 02:44

Jeg fik mi hest for 1 år siden.

Jeg red hende selv til og sku dermed oss selv gøre hende trafiksikker.

Det vej vi har, er en trafikeret landevej.

Uden at ha gjort noget forarbejde, red vi op på vejen.

Hun kiggede lidt, men ik det ville.

Så hun er rimelig go i trafik.

Vi tog en kold tyrker, som man siger.

Tilgengæld ku jeg godt tænke mig, at hun var muldyrs-sikker.

Dem ka hun satme ik li!!!


Tror ik det hjælper med en berider, det er bare træning.

Rom blev ik bygget på 1 dag...


Nu, fotograf på Roskilde08



Hold Kjeft Og Sett Deg Ner!!!


Don't look back, just helpyourselfish...


www.jessie-fotos.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 der er jo...
Forfatter: 
Dato:  22-12-2007 08:44

... ingen der siger at det skal være en berider der skal/kan gøre arbejdet...

Sys ikke du selv skal kaste dig ud i det hvis du ikke føler du kan magte det eller at du har en smule frygt i kroppen... Men det handler om træning... dog hvis du evt kender en i nærheden af hvor du bor der evt kunne hjælpe dig med problemet sys jeg det ville være en bedre løsning... Du skal jo os lære hvordan du evt skal takle kommende problemer med din ismule, da ALLE heste kan blive bange, uanset alder og idet han kan mærke en vis frygt hos dig går det lige ned i ham... hvis du forstår...

Pøj pøj med det...


Heste er ærlige... De skelner ikke mellem deres følelser og deres handlinger...

Du får hvad du ber om....

Nogle gange bliver hesten nødt til at gå frem, trods for at den vil bakke...

0
0
Svar på denne tråd
 
 mange tak:D
Forfatter: 
Dato:  24-12-2007 11:19

mange tusind tak for svarende.

i har ret i at det er bedst at jeg får anden person der er tryk ved at ride ham i trafikken til at hjælpe mig:D





:) hilsen nanna :)


;)Snarfari min egen lille skat<´3;)

islændere

verdens bedste heste








0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider