hvor man sender sin hest i træning, bliver de redet på bane eller i ridehus - i al fald når det drejer sig om "almindelige" rideheste - ved ikke hvad man gør med islændere. Jeg har gjort mange heste trafiksikre, og det vil klart være min anbefaling, at du gør det selv - det er slet ikke så svært.
Jeg starter altid ude på folden, på ridebanen, eller på et afgrænset område. Her får du en hjælper til at køre en bil ind, som du så går rundt om - først mens den står slukket og stille, så mens den går i tomgang, og til slut kører bilen med lidt frem og tilbage. Hvis hesten ikke siger noget til det, så find en lille vej - gerne en blin én af slagsen uden nogen trafik, og få så hjælperen til at passerer dig nogen gange - først i total sneglefart, og så efterfølgende med lidt mere tempo - han skal naturligvis aldrig bare ræse forbi...
Når hesten tager dette roligt, så begynd at trække en masse ture med den - først ad mindre og små veje, hvor trafikken er langsom og ikke for voldsom, men gør langsomt vejene større og trafikken tættere - vælg også de tidspunkter hvor du trækker ture med omhu - f.eks. ved 16-tiden kan der godt være temmelig megen trafik, så det er måske et dårligt tidspunkt at starte med.
Du kan også lidt længere henne i forløbet vælge at ride nogen ture med en anden rutineret hest. Når der så kommer trafik, så skridter din hest bare bagved eller på indersiden af den rutinerede hest. Når din hest ser, at den anden hest tager det stille og roligt, så lærer din hest det også normalt hurtigt.
Man kan ikke sætte tid på sådan noget. Med nogen hest går der 1 uge, hvor man arbejder seriøst med det, og med andre heste kan der gå år, inden de bliver helt ok med bilerne, og nogen heste lærer det bare aldrig helt 100%. Min egen hest er f.eks. 8 år. Han har altid gået terræn, jagter og distance, så han har om nogen været utrolig meget ude i naturen, og dermed også blandt biler og alt andet der rører sig. Han siger intet til almindelige biler, men jeg tror aldrig, at han lærer ikke at hoppe lidt, når der f.eks. kommer en bus, en lastbil eller en traktor. Det har jeg lært at acceptere, for det er ikke noget problem, at han lige spænder op, stepper lidt, og trækker lidt ind til siden, når en sådan passerer.
Som sammenligning har jeg en toårs frieserhingst, som er 110% trafiksikker. Jeg kan trække ham overalt, og alt kan passerer ham, uden han flipper ud. Han har, lige fra han var 5 mdr. været vandt til at blive trukket mange ture efter ovennævnte princip, og han er i dag noget af det mest ukomplicerede at have "med i byen".
Held og lykke med det, og husk at passe på dig selv, og sætte sikkerheden i første række! Gå ikke hurtigere frem, end din hest er klar til!
Mvh. Dianna.