Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Svært at komme op på hesten!
Forfatter: 
Dato:  16-12-2007 20:24

Med mine 150 cm har jeg altså svært ved at komme op på hesten. Ingen tvivl om jeg ikke er den mest smidige rytter, og er let tung i bagen ;-) hvilket ikke gør det lettere.

Er der nogen der har gode ideer? En måde man kan øve sig på? Eller gøre det lidt lettere for sig selv. Jeg bruger tricket med at gøre stigremmene længere, men det er lidt trælst at skulle ændre på stigremmene hver gang efter man er kommet op.

Vivi

0
0
Svar på denne tråd

Brug...
Forfatter: 
Dato:  16-12-2007 20:33

Brug en skammel,eller lign. og stå op fra,det skåner både dig,hesten og sadlen!

Træning og undervisning i horsemanship,trailerlæsning og samlet ridning for løs tøjle.

bedækning tilbydes v araber,pony,rød m blis og 4 sokker,lys man/hale.

0
0
Svar på denne tråd

en stol
Forfatter: 

Brug en stol eller lille tretrinet trappe og så hop op

0
0
Svar på denne tråd

tekmik
Forfatter: 

Der er sikkert en teknik der gør tingene nemmere, men jeg har selv svært ved at komme op, det føles ikke særlig let og elegant, men jeg stiger nu op fra skammel eller lignende, det må også være rarest for hesten

mvh sandra

Med Tequila og Medina, og nu også med Champ <3

Frelst, uden at være fanatisk!! ;-)

0
0
Svar på denne tråd

stigopskammel
Forfatter: 
Dato:  16-12-2007 20:35

jeg synes du skal bruge noget fast,fx en sten,bænk,skammel eller lig. at stige op på, hvis du ikke lynelegant kan springe op på din hest, for at skåne den for trækket når du hiver dig op. Ellers er det jo godt med smidigheds og springtræning (for dig ) og så prøve igen. I mine glade teenageår præsterede jeg engang at springe HEN OVER min hest!!!pinligt, men ingen så det, men så er man da i stand til at komme op ved egen springkraft, idag bruger jeg gerne ovennævnte metode, især om vinteren, al det vintertøj hæmmer jo , om sommeren i shorts og gummisko(fy sarah!)lykkes det mig af og til stadig at komme op i eet flot hop, men foretrækker, ikke at trække min hest vind og skæv...jeg ville gøre det samme hvis jeg brugte sadel, den har nelig heller ikke godt af at blive trukket sådan og kommer nemt til at sidde skævt.

øh hov og det blev lidt langt, det var oz bare de der søde minder om "gamle dage"

Venlig hilsen Sarah

0
0
Svar på denne tråd

Hihi..
Forfatter: 
Dato:  16-12-2007 20:53

Tak, for jeres bekendelser :) Dejligt jeg ikke er den eneste der er tung i røven *G*

Jeg må prøve med en skammel. Bare lidt svært når hesten ikke står stille. Det må den jo så lære...

Vivi

0
0
Svar på denne tråd

indne jeg tilrider mine heste
Forfatter: 
Dato:  17-12-2007 05:35

lærer de at stå stille ved en havestol, de lærer også at den godt må vælte uden det behøver være farligt. For denne havestol, er min livsledsager, når det gælder opsidning.

Jeg har dog i år, ønsket mig en rigtig træskammel i julegave.

Jeg stiger aldrig op på en hest, uden brug af en skammel eller lign. Det er også meget sundere for hesten at man ikke laver det kæmpe træk i deres ryg.

MOBBEN IMC.
jubii..
Gyldenløvshøjrideklub
medlem af DRF pr.1/1-08 http://www.glrk.dk/
0
0
Svar på denne tråd

omvendt spand
Forfatter: 
Dato:  17-12-2007 10:43

Jeg bruger en omvendt spand.

Det har den store fordel, at man nemt lige kan skubbe den hen det helt rigtige sted, så er man ikke afhængig af om hesten gider indtage den helt perfekte position i forhold til spanden ;-)

Jeg rider mest uden sadel, så jeg er ret afhængig af det.

Jeg kan ses indtage nogen ret kreative positioner, hvis jeg på tur er nødt til at stå af og skal op igen... hm...

0
0
Svar på denne tråd

Man burde jo faktisk
Forfatter: 
Dato:  17-12-2007 10:58

lære hesten at stå stille, inden man begynder at ride... Ikke at jeg har været flink nok til at få gjort dét selv ;-)

Men jeg har som mit mål med ridningen i morgen, at jeg kan komme op, uden at hesten skrider, når jeg har foden i bøjlen. Den skal blive stående. Så får vi se, om jeg kommer ud at ride overhovedet .

Jeg havde den med på kursus med Susan Kjærgård sidste weekend, og dér kunne den, på dag 2, altså godt stå stille ved handicap-rampen (høhø ), men derhjemme har den igen glemt alt.

Og den hjælper, jeg havde på jorden sidst, havde åbenbart ikke helt fanget, hvor vigtigt det var, at hesten under ingen omstændigheder måtte gå frem, men kun tilbage, og så er jeg jo tilbage, hvor vi startede.

Så hvis jeg ikke kan regne med, at hesten bliver stoppet eller bakket, hvis den gør anstalter til at gå frem, så må jeg jo bare selv hoppe op og ned på dyret, indtil den fanger det, selv om jeg virkelig ikke gider, jeg vil da meget hellere ride "rigtigt" .

Dels kan jeg nu også være lidt bange for, om den finder på at lette, hvis den føler mine forsøg tilstrækkeligt irriterende.

"Man skal vælge de krige, man vil tabe, med omhu"

citat Niels Hausgaard

0
0
Svar på denne tråd

Indparkering
Forfatter: 
Dato:  17-12-2007 13:49

Til Hestens Verden på Vilhelmsborg demonstrerede nogle af Ute Lehmanns elever, at deres ponyer havde lært at "indparkere". Det er et ret sejt trick, hvor hesten selv rykker sig hen til tanteskammelen, og bliver stående, til man er kommet op (y)

Jeg er indehaver af en hest, der pløjede en fin voldgrav rundt om tantestubben dér hvor jeg havde den til at begynde med. Jeg kunne simpelthen ikke lære den at stå stille. Nu bruger jeg en omvendt murerbalje, som jeg lige kan sparke med, når hesten flytter sig. Det er den så holdt op med, men den KAN få tilbagefald, og så er det rart at kunne flytte baljen med.

Mvh

Julie

EPONA.tv

Bliv klogere på din hest

Tv for hestenørder

-se trailer her

0
0
Svar på denne tråd

du har selv svaret
Forfatter: 
Dato:  17-12-2007 13:52

muskler og smidighed. Dans er det bedste, jeg har fundet indtil videre.

Jeg skulle selv engang prøve spande etc., som ikke gider stå stille, og du skal jo kunne komme op, hvis du står 5 km fra stalden og skal op på hyp igen.

Så - bare i træning. Og når man er sej, kan du begynde at bruge taburet, men det skal ikke være for at afhjælpe at du ikke rigtig kan. Bare et godt råd. :)

Jeg trænede fra jeg var ung, jeg vil ikke lade noget hindre mig, så jeg sidder op fra begge sider. Det får jeg mange kommentarer om, men jeg ville synes, det var pinligt kun at ku´ride hesten, ikke komme op. :)

Det er også meget teknik. Afsættet skal være hurtigt og let, uden at genere hesten. Betragt andre, og spørg dem evt. hvad deres teknik er, hvad de lægger vægt på. *S* Fluevægt er altid godt, men du skal have en god kropsbevidsthed.

Lone

Massage, healing hest/rytter

Søger du et nyt rækkehus ved Århus? Tjek profilen

0
0
Svar på denne tråd

En tanteskammel
Forfatter: 
Dato:  17-12-2007 16:18

Vil også helt klart anbefale en skammel (det er vist også lettere end at du selv kaster dig over springgymnastik og diverse andre øvelser ).

Jeg har lært min ganger at stille sig klar til opsidningsritualet ved skamlen, så "mor" hun kan svinge sig i sadlen med elegance...

Det gik helt simpelt ud på, at gøre stoppestedet lige foran skamlen til hans "helle", hvor der blev uddelt en masse gode kløen og gnubben, hvorimod han blev sendt på arbejde (frem og tilbage, væk fra mig og tilbage), når han ikke ville stille sig på plads. I starten sad jeg ikke op, når han stod pænt foran skamlen, men gav ham en masse ros og en pause, så han virkelig forbandt det med et rart sted. Nu trasker han lige så fint hen på plads foran skamlen.

Hilsen Line

.....med DESEADO (P.R.E)

0
0
Svar på denne tråd

Skammel bruger jeg også
Forfatter: 
Dato:  17-12-2007 20:28

Jeg bruger også en skammel til at komme op.. mine ben er for korte, min hest for høj og min røv for tung

Jeg har købt en træ skammel med to trin i IKEA, den kostede 75 kr, og den er super.. de har den på lager i butikken i Odense.. og garanteret også i de andre buikker rundt om i landet..

MONICA & ROSSO
nu også med Sussi Solskin

{>

0
0
Svar på denne tråd

jeps...
Forfatter: 
Dato:  17-12-2007 22:00

...stig op fra noget. Sten, vejskilte, anything - eller køb en skammel.

Jeg er heller ikke særligt høj, og egentlig heller ikke tung i numsen, men jeg hader at stige op fra alt der er under 70 cm . Er lige akurat i stand til at komme op hvis stigremmen spændes ned - men det er hverken nemt, kønt eller sundt for nogen af os.

Vores heste har lært at stå helt stille - også den unge - og de har åbenbart også lært en slags 'indparkering' som Julie kalder det, vidste ikke der var et navn for det - men de finder selv pladsen helt tæt foran skammel/rampe/hvad det nu er og venter tålmodigt på at Dumbo her indtager deres ryg

Det kan virkelig anbefales at lære krikdyret at stå stille foran skamlen. Det kræver ikke nødvendigvis så meget andet end tålmodighed - HVER gang den går frem/tilbage/tilsiden så hopper du ned og flytter den tilbage hvor den stod. Konsekvent.

Vores unghest var ret hurtig til at fatte at hvis han gerne ville lave andet end at traske frem og tilbage foran skamlen så skulle han bare stå stille - nicht weiter. Men hver gang man opgiver og hopper på i farten så sløres signalet og så kan man starte mere eller mindre forfra... så det skal altså gøres konsekvent

.I

0
0
Svar på denne tråd

ikke rart
Forfatter: 
Dato:  17-12-2007 22:40

jeg kan heler ikke rigtig komme op uden skammel og hvis jeg endelig prøver får jeg hekseskud

jeg bor i slagelse med min mor til maj juni flytter vi til jylland hvor jeg skal have hesten og hund+kat med min fjordhest han er 11 år og jeg 20 år ...

0
0
Svar på denne tråd

Skammel, træstub etc.
Forfatter: 
Dato:  17-12-2007 22:40

Jeg er også en af dem, som er blevet alt for tung i r*ven. Så hesten må bare lære at stå stille foran skamlen eller træstubben.

Hvis jeg en sjælden gang må stå af i skoven, må vi hen til en træstamme el. lign. Det er bare helt umuligt fra jorden. Benene er blevet for svage med alderen, og vægten er blevet for høj.

Salig Grandi, som var meget intelligent, vidste hvad det handlede om og stillede sig selv op præcist, hvor det passede mig.

Freja skulle vi lære at stå tæt på træstubben. Der stod så en på den anden side og holdt hende på plads, og efter et par gange, vidste hun hvad det gik ud på.

Min mand Alex's hest Annuschka står godt nok ved skamlen, men hun går frem, inden man er kommet på plads. Det generer ikke Alex, som er meget mere adræt end mig, men jeg har næsten måttet opgive at ride hende, da jeg ikke har turdet sidde op.

I går havde vi så Carina Bergsaker ude og undervise os, og hun lærte på 2 minutter Annuschka at stå stille, så da vi red ud i dag, stod hun helt stille, efter at Alex var kommet op i sadlen.

Hurra!

Mange hilsner fra Misser
0
0
Svar på denne tråd

IKEA-skammel
Forfatter: 
Dato:  18-12-2007 09:04

Jeg har også sådan en trappeskammel fra IKEA. Den er genial, men jeg bruger den nu til at stå på inde i stalden, når jeg ordner man etc.

IKEA forhandler også rebstiger. Så er man udenom problemet med opsidning i terrænnet

Mvh

Julie

EPONA.tv

Bliv klogere på din hest

Tv for hestenørder

-se trailer her

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  18-12-2007 18:43

jeg har fundet en hjemmeside, hvor man kan få en "stigopper", som de kalder det. der er en hjemmeside her:www.rideudstyr-velfaerd.dk/ stigoper.html

Hilsen Laura

___Zita & Lucas<3___

0
0
Svar på denne tråd

Jep jep jep
Forfatter: 
Dato:  19-12-2007 19:45

Jeg er også en lille trunte på 167 cm med god polstring og en hest på 175cm. Jeg bruger også en 3 trins trappestige, 1 fordi jeg lidt svært med at komme op, 2 for at skåne hestens ryg, det er jo mange kilopres der kommer på en side af hesten når man stiger på. 3 for ikke at ødelægge sadlen, 4 fordi det bare er nemmere ;o)

Mona.

Endnu en tosse

Venner er den familie du selv vælger

Falkensteen's Bobby Brown.

www.am-rideudstyr.dk

0
0
Svar på denne tråd

Egentlig går det da ret hurtigt
Forfatter: 
Dato:  19-12-2007 20:21

med at lære dyret at stå stille, når bare man sætter sig for, at det skal lykkes og bestemmer sig for, at det må tage herfra og til juleaften (2008), hvis det er det, der skal til.

De første gange gik "min" lidt frem og tilbage, men blev flyttet på plads hver gang, og ret hurtigt fattede hun pointen, også mens jeg stod i bøjlen (halvvejs hængende over dyret), og hun blev sørme ligefrem stående stille, efter jeg havde fået begge fødder sat i bøjlerne, sat mig til rette (tante) og ventede på at blive klappet og på at modtage gå-signal. Jeg var vel af og på en 8-9 gange

Og så er det, man kan undre sig over, at man ikke har gidet bruge tiden på at få det sidste på plads noget før...

Men derfor har jeg altså stadig brug for tanteskammel (hos os en halmballe fra barrieren, der udgøres af sådanne), men det er noget nemmere, når det ikke skal foregå i farten

"Man skal vælge de krige, man vil tabe, med omhu"

citat Niels Hausgaard

0
0
Svar på denne tråd

At stige op
Forfatter: 
Dato:  19-12-2007 21:14

Jeg lånte på et tidspunkt en ridehal hvor der var halmballer hele vejen rundt i kanten. Så her var tricket bare at få hesten til at stå stille et vilkårligt sted i hallen som var tæt på kanten. SMART SMART

Er stor tilhænger af at stige op fra "noget" da det er yderst skånsomt både for hest og udstyr.

~~ KLOGEST ER DEN SOM VED HVAD HUN IKKE VED ~~
0
0
Svar på denne tråd

Tanteskamler er FARLIGE
Forfatter: 
Dato:  19-12-2007 21:36

Tjah - tanteskammel - den tør jeg sg'u ikke bruge mere efter min hest fik den mellem bagbenene, da jeg var stået op her i eftersommeren. Det var ellers gået rigtig fint, han stod bomstille ved siden af skamlen - men lige netop den dag fik han jogget op i den og KAPAUUU - megabukkespring - ingen kontakt til dyret og jeg røg af i bedse katapultstil - med et skævt bækken til følge i dag. Har dog fået genoptaget ridningen nu!

Jeg tør ikke bruge den mere - så nu har jeg enten en hjælper til at "stå imod" i den anden stigbøjle - eller jeg bruger en forhøjning udenfor stalden, når det er lyst.

Jeg har ingen problemer med selv at komme op - men ville godt skåne sadel/hest.

Sys

Living is - knowing which bridges to cross - and which to burn !!

Trekker Master dressursadel til salg, brugt 3 måneder, str. medium, 17 tommer, se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Svar til Sys...
Forfatter: 
Dato:  20-12-2007 00:49

Sys, jeg forstår godt, du blev bange, men man kan træne hesten i den slags situationer, så den ikke reagerer så voldsomt.

Jeg bruger selv tanteskammel, men ikke den fra IKEA/lignende, for den er netop alt for let og dermed farlig i brug.

Jeg har fra starten trænet min hest, så den ikke reagerer på spande/vandslanger etc, som jeg sparker/kaster/håndterer bag ved hesten og, især, UNDER maven på hesten.

Det var ikke noget problem at lære hende at stå stille, mens jeg kravlede op, men nogle gange i starten kom hendes ben i kontakt med skamlen, og det var altså meget farligt, syntes hun

I dag er der ingen problemer.

Bed den lokale tømrer om at lave en skammel til dig - og op på hesten igen på den sunde måde

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider