De seneste måneder er der sket store fremskridt i dressuren på Victor. Det største kom for nyligt efter massøren havde været forbi 3 gange på en uge og fået løsnet Victors spændinger op. Han havde været låst i hele overlinien og i skulderen og der var ikke tvivl om at det havde gjort ondt når vi forlangte han skulle samle sig og få skulderen på plads.
Det skulle der være styr på nu heldigvis og massøren vil fortsat komme til ham hver 3. uge for at han ikke bærer rundt på nye spændinger.
Det betyder også, at vi nu endeligt kan begynde at bevæge os videre - selvfølgeligt med små skridt af gangen.
Jeg har for en periode smidt sporerne for at skærpe ham for schenklernes signaler og bruger hertil også pisken til at forstærke signalet. Dvs. jeg først giver ham et let tryk med schenklen (er selvfølgeligt opmærksom på ikke at stoppe på tøjlen samtidig og roser når han reagerer ved at øge tempoet), derefter et kraftigt tryk med schenklen. Fungerer dette ikke lægges pisken let på bagparten. Dette har da også altid effekt.
Han springer frem og flygter fra pisken. Jeg ønsker jo fremdrift og at han går frem ad sig selv, men jeg ønsker bestemt ikke flugtreaktion. Jeg ønsker bestemt ikke at jeg bagefter skal bruge 2 runder på at få ham til at falde ned, så jeg igen kan arbejde fornuftigt med ham.
Jeg har også en mistanke om, at jeg selv spænder op inden jeg bruger pisken, da jeg forbereder mig på hans reaktion og er opmærksom på at være forsigtig, så han ikke får noget at flygte for.
Han har aldrig haft det godt med pisken, men jeg vil meget gerne have vænnet ham til den uden han mister respekten for den (Håber I forstår mig ret). Jeg er absolut ikke typen der bruger den overdrevent og den bruges udelukkende til en støtte, f.eks. til at berøre indvendige bagben for at få ham til at trække det ind under sig. Problemet er bare at hans kraftige reaktion på pisken næsten umuliggører at bruge pisken på denne måde.
Jeg håber I kan give mig nogle gode råd til at vænne ham til pisken og dæmpe hans reaktion overfor den, uden han bliver helt ligeglad med den.