Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Flugtreaktion overfor pisken...
Forfatter: 
Dato:  15-12-2007 20:16

De seneste måneder er der sket store fremskridt i dressuren på Victor. Det største kom for nyligt efter massøren havde været forbi 3 gange på en uge og fået løsnet Victors spændinger op. Han havde været låst i hele overlinien og i skulderen og der var ikke tvivl om at det havde gjort ondt når vi forlangte han skulle samle sig og få skulderen på plads.

Det skulle der være styr på nu heldigvis og massøren vil fortsat komme til ham hver 3. uge for at han ikke bærer rundt på nye spændinger.

Det betyder også, at vi nu endeligt kan begynde at bevæge os videre - selvfølgeligt med små skridt af gangen.

Jeg har for en periode smidt sporerne for at skærpe ham for schenklernes signaler og bruger hertil også pisken til at forstærke signalet. Dvs. jeg først giver ham et let tryk med schenklen (er selvfølgeligt opmærksom på ikke at stoppe på tøjlen samtidig og roser når han reagerer ved at øge tempoet), derefter et kraftigt tryk med schenklen. Fungerer dette ikke lægges pisken let på bagparten. Dette har da også altid effekt.

Han springer frem og flygter fra pisken. Jeg ønsker jo fremdrift og at han går frem ad sig selv, men jeg ønsker bestemt ikke flugtreaktion. Jeg ønsker bestemt ikke at jeg bagefter skal bruge 2 runder på at få ham til at falde ned, så jeg igen kan arbejde fornuftigt med ham.

Jeg har også en mistanke om, at jeg selv spænder op inden jeg bruger pisken, da jeg forbereder mig på hans reaktion og er opmærksom på at være forsigtig, så han ikke får noget at flygte for.

Han har aldrig haft det godt med pisken, men jeg vil meget gerne have vænnet ham til den uden han mister respekten for den (Håber I forstår mig ret). Jeg er absolut ikke typen der bruger den overdrevent og den bruges udelukkende til en støtte, f.eks. til at berøre indvendige bagben for at få ham til at trække det ind under sig. Problemet er bare at hans kraftige reaktion på pisken næsten umuliggører at bruge pisken på denne måde.

Jeg håber I kan give mig nogle gode råd til at vænne ham til pisken og dæmpe hans reaktion overfor den, uden han bliver helt ligeglad med den.

Chris & Klumpedumpen (aka Koldmosens Victor)

Kløvergård_Ridecenter

0
0
Svar på denne tråd

mindre pisk
Forfatter: 
Dato:  16-12-2007 00:04

Jeg ville prøve med en mindre pisk - fx en spring-pisk, jeg ved godt den i princippet ikke dur til dressur, men som et led i at vænne ham af med sin piskeræd-hed, kunne det være en mulighed som en overgangsløsning, og så skifter man den bare ud efterhånden med gradvist længere piske.

Jeg købte engang en hest der i starten var så piskeræd at vi kun kunne bruge en lille bitte kvist på hende, den kunne hun lige acceptere, og så skiftede vi den gradvist ud med noget større :-)

0
0
Svar på denne tråd

Jamen dpg-
Forfatter: 
Dato:  16-12-2007 10:47

Start fra jorden..

Hav ham i et torv og stille og roligt vis ham pisken. Gnid pisken og kør dem op ad ham og hans krop frem - tilbage, rundt - under maven, over bagpart osv osv..

Kig på hans reaktioner..

Sitrer han eller står han blot og ser rimelig ligeglad ud ?

Flytter han sig for pisken.. Hvis han flytter sig så hold pisken på ham indtil han igen står stille.

Ros derefter højlydt..

Han skal lærer at pisken ikke er en straf, men blot en hjælp. Dvs pisken er ikke noget som han skal være bange for - men du må "konfronterer" ham med frygten netop ved at gøre dette fra jorden. Vis ham den ikke er farlig..

Dette hjalp utrolig meget på min tidligere parthest som også havde nogle problemer med bare at jerne derud af hvis jeg brugte pisken som hjælp (dressurpisk!).. Til sidst blev hun helt tillidsfuld til pisken og opfattede den som hjælp når vi red dressur og ikke en straf..

Jeg Er Ikke SelvCenteret Eller Egoist - Jeg Er Bar Perfektionist !

Sandra - nu endelig med drømmehesten - Cashew <3' - Samt den skøre kanin Tøffe..

0
0
Svar på denne tråd

Gradvist
Forfatter: 
Dato:  16-12-2007 12:28

Hesten skal tilvænnes til pisken før du kan anvende den som fremaddrivende hjælp og ikke bare som noget hesten flygter fra.

Jeg starter med bare at have pisken i hånden, når jeg går med hesten, uden at røre hesten med den.

Når den accepterer det, så berører jeg hesten med pisken mens jeg også rører med hånden - sådan at pisken ikke skaber afstand mellem mig og hesten. Så snart jeg har rørt hesten med pisken, så FJERNER jeg pisken igen. Rører igen, og FJERNER den igen. Fjern pisken INDEN hesten flygter og gentag mange gange.

Så begynder jeg at lade pisken hvile lidt længere tid på hesten og at bevæge den lidt rundt og tager den væk igen. Når hesten er helt fortrolig med at blive rørt med pisken over hele kroppen og at man vifter omkring den med pisken kan man lære den, at små, rytmiske dap med pisken betyder gå frem og at dappene holder op så snart den går frem. Så vil hesten lære at gå fremad for pisken uden angst.

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

www.hesteforstand.dk

Hjælp til problemheste, undervisning, kurser og foredrag

0
0
Svar på denne tråd

kan tilføje til Sandra ♥Cashew♥
Forfatter: 
Dato:  16-12-2007 13:18

når hesten står stille for pisken, kan du understøtte din ros ved at fjerne pisken igen = at fjerne presset.

Når du fjerner preset vil hesten hurtigt finde ud af at du ikke vil den noget ondt med pisken, og hesten vil have nemmere ved, at forstå at søge tilbage til det der er behageligt for den, og det er i dette tilfælde at presset lettes når hesten gør det ønskede.

I bund og grund handler det om at lade hesten træffe et valg af sig selv, og her er det så vores opgave at lade det letteste valg for hesten være det du ønsker den skal gøre. Med andre ord skal du gøre din vilje til hestens vilje.

0
0
Svar på denne tråd

MEn ...
Forfatter: 
Dato:  16-12-2007 13:21

Altså, jeg har også en problem med pisken, men det er lidt anderledes .. Min part, er simpelthen blevet så dygtig til dressur ! Men galoppen, er blevet dårligere og dårligere efter han gradvist er blevet bedre i skridt og trav . Jeg rider med dressur pisk, men bruger den kun når vi skal galoppere, da han ikke har lært signalet for galop endnu . Mit problem er, at ligeså snart han kan mærke at vi skal galoppere, så stopper han op og nægter at gå videre, jeg presser til ham med benene, så lægger jeg pisken til og så bukker han . Og han er bare go' til at bukke, han er ! Det er bare irritrende, for nok er han meget stædig, men det der er mere end bare stædighed . Desuden så er der intet problem i skoven, så jeg ved ikke hvad der trykker ham .. Han er blevet dyrlæge checket og har fået raspet tænder + har haft massør, så det kan ikke være det . Min ridelærer tror han er sur på pisken . Kan det være ? Dete r også mærkeligt, for det er kun en gang i mellem . Nogen gange kan jeg sætte mig op på ham, lægge et anspring og han slår rigtigt over . Jeg er bare i vildrede, for jeg aner ikke hvad det kan være . Nogen idéer?

Mvh. Amalie & Den Skønne Welsh Cob Duffy !

Enghøjs uge 28' - whee det var nice (8 !

<3 STÆVNE LØRDAG D. 20 ! Yearh, go Duffy ! <3

Heste; i er skønne hver og én .. (; <3

0
0
Svar på denne tråd

Pas nu på..
Forfatter: 
Dato:  17-12-2007 10:30

Jeg må så absolut tilslutte mig Tina MJ's metode - pisken/presset skal væk fra hesten INDEN den selv flytter sig!!

Sandra ♥Cashew♥ og Michael Moesby: Hvor hurtigt kan I løbe kontra en hest? Heste er flugtdyr og vil derfor som det mest naturlige i verden flygte fra det den finder farligt - i dette eksempel pisken. Hvad hvis hesten ikke nøjes med at gå et par skridt væk fra pisken, som jeres teori jo må bygge på, men rent faktisk stikker af fra jer, eller endnu værre, begynder at sparke efter jer, som heste nu engang gør når de føler sig trængt op i en krog? Jeg ved ikke med jer, men jeg kan ikke løbe 80 km/t som en hest gør i fuld galop.. Derfor bliver man jo nødt til at slippe hesten og dermed fjerne pisken/presset fra den. Hvad har hesten lært? "Når jeg flygter forsvinder det farlige"

Jeg har selv brugt samme metode som Tina MJ da jeg skulle lære min hest ikke at være bange for plastik. Ved at tage det farlige tæt på hesten i små doser og samtidig påføre hesten noget rart - fysisk og verbal ros - lærer hesten at forbinde den farlige genstand med noget dejligt og gradvist vil dens frygt for piske, plastik, whatever forsvinde

Line & Magoo

0
0
Svar på denne tråd

Magoo..
Forfatter: 
Dato:  17-12-2007 21:10

... hvis hesten reagerer som du beskriver er der sikkert et andet problem som man skal have løst før man starter med tilvænning til pisken.

Når man starter tilvænningen til pisken skal man jo ikke bare "stikke" den lige op i hovedet på hesten, måske lidt overdrevet beskrevet, men stille og roligt vise den til hesten, og langsomt øge synligheden af pisken, til man til sidst kan røre den let på f.eks halsen.

Først når man kan gøre dette, kan man så langsomt bygge på.

På den måde skulle man undgå at bringe sig selv og hesten i den slags faretruende situationer du beskriver.

0
0
Svar på denne tråd

Til Duffy
Forfatter: 
Dato:  18-12-2007 02:30

jeg tror at din hest ikke helt forstår hvad den skal når du gerne vil have at den skal i galop. Så mener ikke den er stædig, men forvirret... Der er tusind ting der kan gøre at den bliver forvirret og det er meget svært at vurdere hvad det præcist er der får den til at reagere sådan som den gør... Hesten bør kende signalet for frem og have det indstalleret 100 % i lavere gangart inden du begynder at bede om galop. Lær den evt at gå frem i skridt og trav for piske tap, så den lærer at det er en hjælp om ikke noget den skal sparke ud efter... Tænk også over hvad du gør lige bagefter den har bukket, en hest gør som regel noget fordi den får noget ud af det, så hvis den får noget ud af sit bukkespring (fx at du fjerne pres fra ben og pisk) jamen så har den lært at det er den måde den skal slippe for presset på...

Venlige hilsen hende der i stilhed river sig i håret når hestene kan bide sig selv i bringen!!

Og husk ridning skal være en fornøjelse - ikke en slåskamp

Lidt frelst og Stud.agro

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  18-12-2007 09:46

Michael: Jamen så er vi jo også enige Tilvænningen skal ske gradvist og i hestens tempo uden unødvendigt pres på hestens psyke. Men prøv at læse Sandras og dit indlæg så objektivt som muligt. Jeg læser det som om I mener, at man bare skal holde pisken på dem indtil de giver op og står stille. Jeg ved af erfaring at det langt fra er alle heste der bare giver op når de er bange.

"Flytter han sig for pisken.. Hvis han flytter sig så hold pisken på ham indtil han igen står stille." Citat Sandra

Mht. at der må være andre problemer, man må have løst før man arbejder med hestens frygt for en genstand, er jeg ikke helt enig i Min egen hest er et fantastisk eksempel på at der netop ikke behøver være andre komplikationer end frygten for fx piske - eller i mit tilfælde plastik, nærmere bestemt: plastik, der er stort nok til at være en vandgrav. Min hest er meget nem at omgåes, han respekterer mennesket og ser os som ledere og venner, og nærer stor tillid til, at vi altid vil ham det bedste. Alt i alt er han altså en meget imødekommende og afbalanceret hest. Vi træner lidt HMS og her er han altid klar på nye udfordringer - MEN! Hvis jeg før i tiden tog en pressening med ud til træning slog det helt klik for ham. Jeg kunne ikke få ham til at koncentrere sig om øvelserne, han havde kun øje for det grønne monster og nægtede pure at bevæge sig ned i den dens ende af banen. Det har endda været så slemt at jeg ikke engang kunne ride ind på en springbane, hvis der var vandgrav under et af springene. Han vendte bare det hvide ud af øjnene og bakkede panisk ud igen.

Magoo er en hest, der har brug for at kigge bare 1 minut på tingene inden han kaster sig ud i dem, og den tid har han ikke fået på en springbane i sine unge dage (hvor jeg blot var passer for ham). Han har altså været utryg over det nye under springet (vandgraven) og har refuseret, men er bare blevet presset frem igen og igen, hvilket sikkert også har betydet en del raps fra pisken bagi. Derfor forbinder han nu presseningen med oplevelserne fra dengang. Jeg har som sagt brugt samme metode som Tina MJ og i dag har han ikke længere problemer med store stykker plastik. Han skridter og traver gladeligt over presseningen, står med alle 4 ben oppe på den, skraber på den med hoven, tager den i munden og rusker den lidt

Men hvordan mon Magoo ville have reageret hvis jeg bare havde holdt plastikken på ham indtil han stod stille??

Line & Magoo

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider