Udover de udmærkede forklaringer, er den halve parade netop noget af det sværeste at forstå ordentligt indenfor ridning.
Til gengæld, når man først har forstået det - så bliver alt meget nemmere.
Den halve parade gør simpelthen hesten lydhør.
Fx har vi en godt uddannet dressur-hest, hun kan lave bagpartsvending stortset bare ved at man tænker det.
Men folk der ikke kan tage en halv parade - kan ikke få hende til det... uanset hvordan man forklarer og forklarer.
Hvis man vil lære den halve parade, vil det nok hjælpe at starte på en hest der rent faktisk er modtagelig og reagerer.
Mange dårligt redne heste reagerer overhovedet ikke på halve parader, medmindre man lægger alle kræfter i alle steder, hvilket dybest set er meget uhensigtsmæssigt.
Det er svært at lære noget, når man ingen respons får på at have gjort det rigtigt.
Jeg var selv længe om at fatte fidusen ordentligt, fordi ponyerne på rideskolen ikke reagerede på det man gjorde, og der var 20 på holdet og tja...
Så prøv at rid en hest der kan lidt dressur, og få undervisning, og find ud af hvad den halve parade går ud på - det er som sagt noget man skal lære ved at gøre 