Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Forklar om den halve parade
Forfatter: 
Dato:  15-12-2007 14:58

Hvis I skulle fortælle hvad "en halv parade" er til en der ikke havde en dyt forstand på heste/dressur, hvordan ville I så forklarer hvad det er, og hvordan man gør, så det er nemt at forstå??

Nicolé

Jordens dejligste Hoppe!!

0
0
Svar på denne tråd

Forklaring
Forfatter: 
Dato:  15-12-2007 16:59

Den meget korte version er, at det er halvedelen af en parade. Altså at sænke tempoet lidt uden hesten står stille.

Jeg bruger den til at samle hesten eller rettere tippe den mere om på bagparten.

Jeg bruger den både, når jeg bare rider og har brug for at få hesten tippet over på bagparten, og når jeg forbereder hesten på en øvelse som kræver lidt mere samling end det jeg rider og gør inden. F.eks. før eller som indgang ind i en schenvigning - så hesten er HELT fjerlet på tøjlen, før et galopanspring, fordi det er vigtigt at have hesten omme på bagparten når man laver anspringet og i det hele taget i galoppen.

Jeg laver en halv parade ved at sænke / korte hestens tempo for tøjlen, når hesten reagerer ved at sænke farten, giver jeg efter på tøjlen, og rider lidt frem for benene. Jeg tager aldrig i tøjlen og bruger benene samtidig - altid adskilt.

Er det indgang til en øvelse, korter jeg evt. bare tempoet, f.eks. før schenkelvigningen.

Ved ikke om folk som ikke ved noget om hesten får NOGET som helst ud af min forklaring. Men det var mit forsøg.

KH

Søs

Hørte dette citat på P1 og synes det er SÅ godt, SÅ rigtig og SÅ meget det jeg tror på.

Princippet om et øje for et øje

gør hele verden blind

Citat Gandhi

0
0
Svar på denne tråd

halv parade
Forfatter: 
Dato:  15-12-2007 18:01

Den halve parade er det der samler hesten og gør den mere koncentreret. Det er egentlig ikke en øvelse, men mere noget man bruger før en øvelse. Den halve parade kan derfor også udføres på forskellige måder alt efter hvor langt hesten er i sin uddannelse. Der arbejdes dog hen imod at den halve parade med tiden skal gøres til "usynlig" hjælper. Den mildeste form er, at rytteren trækker lændet an på en sådan måde at ballerne strammes og der laves samtidig en knibeøvelse i underlivet (som hvis du skal stoppe urinen når du tisser). Er dette ikke nok så lægges schenklerne til og det kan evt. trykkes . Er dette heller ikke nok så må man dreje håndleddet ind mod sig selv, således at knoerne er lige ud for hinanden. Uanset hvilken metode der bruges af de ovennævnte så skal enhver halv parade efterfølges af eftergivenhed, da det først er her hesten reagerer ved at samle sig mere og blive mere løsgjort

www.strategos-corner.dk

Heste til salg. Skriv for kriterier

0
0
Svar på denne tråd

halve parade
Forfatter: 
Dato:  15-12-2007 19:47

Udover de udmærkede forklaringer, er den halve parade netop noget af det sværeste at forstå ordentligt indenfor ridning.

Til gengæld, når man først har forstået det - så bliver alt meget nemmere.

Den halve parade gør simpelthen hesten lydhør.

Fx har vi en godt uddannet dressur-hest, hun kan lave bagpartsvending stortset bare ved at man tænker det.

Men folk der ikke kan tage en halv parade - kan ikke få hende til det... uanset hvordan man forklarer og forklarer.

Hvis man vil lære den halve parade, vil det nok hjælpe at starte på en hest der rent faktisk er modtagelig og reagerer.

Mange dårligt redne heste reagerer overhovedet ikke på halve parader, medmindre man lægger alle kræfter i alle steder, hvilket dybest set er meget uhensigtsmæssigt.

Det er svært at lære noget, når man ingen respons får på at have gjort det rigtigt.

Jeg var selv længe om at fatte fidusen ordentligt, fordi ponyerne på rideskolen ikke reagerede på det man gjorde, og der var 20 på holdet og tja...

Så prøv at rid en hest der kan lidt dressur, og få undervisning, og find ud af hvad den halve parade går ud på - det er som sagt noget man skal lære ved at gøre :-)

0
0
Svar på denne tråd

Mysteriet
Forfatter: 
Dato:  16-12-2007 01:25

om den halve parade...

Meget lidt er vel omgæret med så meget mystik som den halve parade.

Men egentlig er det vel meget simpelt, den halve parade er som søs skriver halvdelen af en hel parade. Altså at hesten stopper lidt for en let anholdning på tøjlen. Den halve parade kræver at du har et godt stop så hesten reagerer prompte på anholdningen.

Når stoppet virker godt og ditto fremad kan du lægge stop og gå meget tæt på hinanden og vupti du har en halv parade, hvor du lige siger stop lidt "tak" men fortsæt i samme tempo.

Du kan så lave variationer over temaet afhængig af om du lader anholdningen stå alene eller kæde den sammen med en fremadridning.

Hilsen

- Matilde og Shalu :-D-

Uvidenhed står ikke i vejen for fremskridt, illusionen om viden gør

WINDSOR GREENLINE DRESSURSADEL SÆLGES

SKRIV FOR MERE INFO

0
0
Svar på denne tråd

nemt forstået
Forfatter: 
Dato:  16-12-2007 10:58

Giv hesten dit stop signal og lige inden hesten stopper ombestemmer du dig og arbejder videre frem.

0
0
Svar på denne tråd

halv parade
Forfatter: 
Dato:  16-12-2007 22:04

Kort sagt er en halv parade: En opstopning under fremdrift. Hesten skal være så meget foran dig, at du kan lave en anholdning, hvor den bliver ved med at arbejde bagtil. Og herved "spænder fjederen" mere bagtil. Den halve parade er kodeordet til mere samling.

ASN
0
0
Svar på denne tråd

Hvis du..
Forfatter: 
Dato:  16-12-2007 22:30

kigger i denne tråd:

www.heste-nettet.dk/forum/3/285869/ 285869

så er der et super indlæg af Susan Kjærgård, som du med stor fordel kan læse.

Mvh

Line

Frelst... heldigvis ;-)

Den som aldrig laver fejl, laver som regel slet ingenti

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider