Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Ridning af hest med gigt
Forfatter: 
Dato:  07-11-2002 20:16
Hejsa

Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal gøre?:-)

Jeg har en hest som har gigt. Hun har nu cirka i 2-3 år gået og været sig selv og fået føl. (Skal også have føl til næste år:-D).
Jeg holdt op med at ride hende fordi hun haltede pga. af gigten. Jeg havde været så dum også at springe på hende. Derfor kom det nok hurtigere end den havde behøvet>:-(
Her for et par dage siden blev føllet vendte fra og hun var lidt høj (altså hun er ik` på stoffer;-D)
Når jeg så hende løbe frem og tilbage, haltede hun overhovedet ikke.
Og nu til det endelige spørgsmål8-)
Tro I godt at jeg kan begynde at ride hende??????????
Hun vil selvfølgelig få sko på og jeg vil abselut ikke springe hende. Det skal ikke være noget hårdt. Men nok en tur ude i naturen eller på ridebanen i 20-30 min.:-@ Vil det være for meget? Hvad synes I? Hvis I siger at der O.K. Vil jeg først begynde at ride hende til foråret.

Men kom med jeres uforbeholdte mening og jeg vil blive glad

Wonder
0
0
Svar på denne tråd

Re: Ridning af hest med gigt
Forfatter: 
Dato:  07-11-2002 20:19
træn hende stille og roligt op igen... Ikke for meget af gangen, da hun ellers bliver stok halt - jeg skal selv til at genoptræne, men ved ikke helt hvordan jeg skal gribe det an, men glem øvelserne til du er sikker på at hun kan klare det :-)

karina82

8-)Hold dig ikke tilbage i livet - du ender med at komme sidst 8-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  07-11-2002 21:18
Du kan gå ture med hende, stige op og ride lidt for så at trække videre med hende. Bare korte skridtture i starten også øge turenes varighed lidt efter lidt, det plejer at være godt.

evt. kan du lave nogle skånsomme øvelser fra jorden så hun holder hovedet beskæftiget.

Jeg håber du kan bruge nogle af rådene.

kærlig hilsen
Depla
pigen med fjordhesten >o<

A yourney of thousand miles -
begins with one single step

Hvis du lader somom at du har et kvarter tager det hele dagen
- hvis du lader somom at du har hele dagen tager det kun et kvarter
;-D (Monty Roberts);-D
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  08-11-2002 08:01
jeg mener ikke du kan træne hende op da gigt jo kommer og går nogle dage vil hun ikke have ondt andre dage vil hun det betyder at de dage hvor hun har det godt
kan du bruge hende til skridt tur tit når man har gigt får man ondt når man har lavet noget det kan blive bedre ved styrkelse af muskler men det går aldrig væk
om sommeren kan du tage hende med ud at svømme det vil hendes føl basse også have godt af

vi har en dv vallak 4år,entinker hoppe 1 år og en smuk pony vallak på 4 år til salg.se dem i præstation
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  08-11-2002 08:38

Hej

Har selv haft en vidunderlig hest, Marquis som de sidste 3 år af sit dejlige liv havde gigt i området hov / kodeled .

Jeg havde naturligvis en dyrlæge til at råde mig , og vi kom frem til hvad der kunne gøres .
Han kunne stå til den dag han ikke mere kunne " tygge smør " , ikke en god løsning for det var ikke derfor jeg havde ham og han ville ikke være en ret glad hest.

En anden løsning var at han kunne begynde på en permanent behandling med Bute = Finadyne .

Det første år fik han et brev hver 2. dag og de 2 sidste år et brev om dagen .

Han hvade derefter ingen smerter og vi red jagt hele efteråret og vinteren hvis det ikke jorden var for hård .Vi red hver dag ikke lige længe eller krævende .

Der er naturlig visse bivirkninger ved laaang tids brug bla. så som tendens til tynde blodkar hvilket kan give bla. næseblod, ikke blodstyrtninger .
Det oplevede jeg 2 gange , det stoppede i løbet af ingen tid .
Det kan også give svage nyre , det havde han dog ingen problemer med .

Så jeg havde valget mellem en hest som IKKE havde smerter og kunne bruges eller en hest som ikke kunne bevæge sig frit hvis han ikke var på Bute= Finadyne .

Det er er meget dyr løsning pr. brev ca. 35 kr. men det var ligemeget .
Han blev 15 og vi red den sidste jagt 2 dage inden han gik til en anden verden .

Bare for at fortælle at med gigt forsvinder det ikke .
Det bliver kun værre og så må man handle ud fra det .
Spørg dyrlægen .

Hilsen Illum

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  08-11-2002 09:55
Synes du skal snakke med din dyrlæge og din smed om det - gigt er en "finurlig" sygdom og til tider dybt utilregnelig...

Vurderingen på være ud fra billeder af hesten og hvordan dens helbred ellers er (er nok rimeligt såden den kan gå med føl:-))

Nogle heste kan med specialsko bruges til let ridning - andre kommer aldrig i ridning igen...

Men tag en snak med dem - din kunne jo være mellem førstnævnte:-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-11-2002 08:03

Dyrlægen kender svaret på dit spørgsmål.

KatrineH

Det bedste er at putte sig med en islandsk uldtot
;D

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider