Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hvor ofte rider I ???
Forfatter: 
Dato:  10-12-2007 15:11

Hej Alle..

Jeg har en Islænder som jeg gerne vil starte langdistance på til næste år i de små klasser ( 15-20 km )

PT rider jeg ham hver anden dag og det er i skoven.

Så er det at jeg godt kunne tænke mig at vide hvor ofte i træner jeres heste og hvor meget.

Er der nogle der ved om der er nogle videnskabslige undersøgelser der viser hvad der er bedst for hestens helbred.

Mvh. Zille

nu med Islandshest

0
0
Svar på denne tråd

er bare nysgerrig..
Forfatter: 
Dato:  10-12-2007 15:46

nu har jeg selv en pinto..

men er lige nysgerrig, hvor langt rider du så, de der hver anden dag i skoven..?

for mig lyder det ikke særlig meget du rider..

min veninde rider islænder, på et eller andet højt plan, og starter de høje klasser, og ved at hun rider 5 gange om ugen nemlig: mandag-tirsdag-pause-torsdag-fredag (som regelt bare en "lege-motionsdag" fra jorden)-lørdag-pause...

ved ikke lige hvor meget det hjalp :-) :-p

<3...morgan, angelic, muggi, rie og sabine, elsker jer...<3

<3.. der er mange flere, men i ved hvem i er..<3

0
0
Svar på denne tråd

rider..
Forfatter: 
Dato:  10-12-2007 17:12

jeg rider ca en gang hver anden måned når det lykkedes mig at låne en hest. mine egne er ikke tilredet..

Men da jeg havde rideheste, red jeg ca 5 gange om ugen, og det gør de også i de fleste proffe stalde, f.eks mandag-fredag, og så fri i weekenden, med mindre de skulle gå stævne, så gik de det og havde så fri mandag f.eks.

tror generelt hestene har bedst af at blive rørt hver dag, især hvis de ikke går så meget på fold, men f.eks efter et stævne tror jeg de har godt af at holde en fridag, og dagen efter hård springtræning el. dressur undervisning, ville det måske være bedst abre at ride let, eller en tur i skoven.

Det gælder vel for heste som os andre, hvis vi arbejder normalt, kan vi køre på i mange mange dage af gangen, men har vi en rigtig hård dag, er vi ekstra trætte dagen efter, og vil sætte pris på en rolig dag dagen efter.

Med Tequila og Medina, og nu også med Champ <3

Frelst, uden at være fanatisk!! ;-)

0
0
Svar på denne tråd

5-6 gange om ugen..
Forfatter: 
Dato:  10-12-2007 17:19

Omkring 5-6 dage om ugen.. :) Om vinteren er det måske lidt færre gange, da jeg oftest træner fra jorden om vinteren..

AS .

0
0
Svar på denne tråd

Takker
Forfatter: 
Dato:  10-12-2007 17:29

Jeg rider 45 min til 1 time i de forskellige gangarter og så rider jeg en dag hvor jeg kun skridter og der er turen 1½ time.

Men overvejer at ride ca. 5 gange om ugen i et tempo der selvfølgelig er tilpasset hans alder, da han kun er 5 år.

Men kan se at I andre også rider 5-6 gange om ugen, men var bare i tvivl om hvad der er sundest for hesten, men jeg tænker lidt at hvis man variere sin træning så burde 5 gange om ugen måske være sundt for hestens krop ??

Mvh. Zille

nu med Islandshest

0
0
Svar på denne tråd

Mit træningsprogram
Forfatter: 
Dato:  10-12-2007 17:40

Min hest bliver redt:

Mandag: dressur, løsgørning 20 min

Tirsdag: konditions træning i skoven

Onsdag: Dressur, løsgørning 20 min

Torsdag: Dressur undervisning

Fredag: Hyggetur i skoven, ofte bare en lang skridt tur

Lørdag: konditionst træning i skoven

Søndag: fri

I stævne perioden bliver der flyttet lidt rundt alt efter stævner osv. Der hvor han kun bliver redet dressur i 20 min bliver han skridtet 20 min i skoven bagefter.

Dette fungere godt for os.. Fredag er dog en fleksibel dag som entetn er skovtur, løsspringning eller spring undervisninig...alt efter humør.

Skal siges han er military hest.

Min andre heste bliver redet på samme måde, men skemaet ligger bare anderledes, så jeg ikke skal ride dressur på 3 heste samme dag:)

Tror du skal ride nogen flere dage, og måske kun 30 min istedet for en time... er bedre med korte intavaller end at knokle på i 1 time og så lade den stå flere dage.

Dette er dog kun forslag... men vil mene du skal konditionstræne din hest efter intavaller så den kommer i god form. Har et træningsprogram jeg har fået lagt til min hest hvis det har interesse til inspiration

Louise

Heste er det bedste:P

0
0
Svar på denne tråd

distance
Forfatter: 
Dato:  10-12-2007 18:06

Hej Zille

Jeg er også distance rytter. På min gamle hest red jeg op til 100 km klasser. Nu har jeg en yngre hest på 6 år som går LA klasser, dvs 65 km.

Min trænings uge kunne se sådan ud:

Mandag: fri

Tirsdag: dressur - ca. 60 min

Onsdag: dressur undervisning - ca. 60 min

Torsdag: fri

Fredag: Interval træning ca. 1½ time (her kommer pulsen op i korte intervaller)

Lørdag: løsgørende arbejde/løsspringning/skridte bakker eller fri

Søndag: Længere tur mellem 2-4 timer 20-40 km

Det vigtigste er at veksle mellem hårde dage og nemme dage. Hesten behøves ikke have helt fri, men den skal lave noget der opvejer det hårde arbejde fra dagen før.

Der er STOR forskel på at træne en dressur/spring hest og en distance hest. Distancehesten går i mange timer i forhold til dressur hesten, så derfor kræver det også at den har mere fri.

En tommelfinger regel siger at for hver 15 km du har redet, skal hesten have en fridag. dvs hvis du har redet 30 km mandag så skal den have fri tirsdag og onsdag.

Det vigtigste er at lave afvekslende træning:

Det vil sige dressur, lang tur, interval, bakker, let spring, osv.

Husk at gå langsomt frem. Hesten kommer hurtigt i god kondition, men det betyder ikke at sener og ligamenter er hærdet og klar til de lange ture.

Det er oftest farten "der dræber". Dvs de fleste heste kan holde til at gå langt i langsomt tempo, men rider du får stærkt er der stor riciko for skader.

Held og lykke med træningen.

0
0
Svar på denne tråd

alm rytter - ikke distance
Forfatter: 
Dato:  11-12-2007 01:44

men skriver alligevel. Normal træningsplan, lige nu har vi skruet ned pga et styrt. Nå men here goes:

mandag: Longearbejde eller rolig skovtur

Tirsdag: Dressur 1½-2 timer (skridter langt til ridehal)

Onsdag: Skovtur - interval træning 1½ - 3 timer

Torsdag: Springning 1½ - 2 timer

Fredag: Rolig skovtur

Lørdag: Forskelligt - skovtur, springning, dressur

Søndag: Forskelligt - skovtur, springning, dressur

Nogle gange er der jo stævner i weekenden, og derfor synes jeg det er ret smart altid at have en rolig dag mandag. Jeg har en hest med utrolig meget energi og derfor så skal hun helst lave noget hele tiden ( hun går på fold hele tiden, døgnfold og sommeren, 8 timer om vinteren). Jeg synes det er rart at have en hest i form, som man altid kan ride flere timer på og den stadig ikke blive træt eller er træt dagen efter...

Venlige hilsen hende der i stilhed river sig i håret når hestene kan bide sig selv i bringen!!

Og husk ridning skal være en fornøjelse - ikke en slåskamp

Lidt frelst og Stud.agro

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-12-2007 11:52

Jeg rider normalt hver 2. dag ca.

Jeg tilpasser de øvrige dages program efter hestens og mit humør, hvis hesten er stresset og opkørt så er der nul ridning i min bog - så hellere bruge 30 min på at nusse og pusle i stalden og så lege lidt i ridehuset bagefter.

De dage hvor jeg rider dressur er det ofte heller ikke sådan, at han sveder helt vildt, fordi jeg hele tiden sørger for han er 100% afslappet - og så sveder de oftest ikke.

Jeg rider hver 2. dag fordi jeg går i skole og har mange lektier, derfor er der ganske enkelt ikke tid at ride hver eneste dag.

Når jeg rider vil jeg gerne være sikker på, at jeg ikke skal skynde mig omkring det - der skal være tid til at ride.

Arbejde fra jorden varer ca. 20 minutter - herefter kan jeg faktisk se hans koncentration er ved at slippe helt op. Hellere lidt effektivt end meget og så ineffektiv træning.

Men hver sin smag.

Kieffer Lech Profi 17" sælges:
Mellem bom men smalt kammer og forsvidsel.

Yderst velholdt.

Kik annonce på præs. for yderligere informartion.

Skriv for billeder.

0
0
Svar på denne tråd

jeg er enig
Forfatter: 
Dato:  11-12-2007 17:02

men jannej

du behøver ikke ride hver eneste dag men hvis jeg havde en hest vlle jeg nok tage ud til den og måske lave 10 min. fra jorden en af dagene også en dag fri og de andre ride ogfra jorden afhængig af hesten om den er træt eller ej..

0
0
Svar på denne tråd

skal op på
Forfatter: 
Dato:  12-12-2007 10:21

dyret tre gange om ugen. Det måtte gerne være fem gange, men har ikke tiden. Det er svært nok med de tre gange en time. det er altid ture ud i det blå/grå da der heller ikke er mulighed for at gøre andet og vi heller ikke gider andet.

~ Greven og Luke ~

Man skal aldrig sige nej til en fristelse. Man ved jo aldrig hvornår den kommer igen. - Garfield.

0
0
Svar på denne tråd

som skrevet
Forfatter: 
Dato:  12-12-2007 20:28

så er det ca en tur i longen hver anden mandag og jeg rider ca 2 meget rolige ture i skoven for lange tøjler uden sadel... så det må betegnes som fridage...

Jeg går også i skole (UNI) og har vildt mange lektier, er faktisk ikke helt klar over hvordan jeg får tid til at ride så meget, nå ja jeg har ikke noget liv

Venlige hilsen hende der i stilhed river sig i håret når hestene kan bide sig selv i bringen!!

Og husk ridning skal være en fornøjelse - ikke en slåskamp

Lidt frelst og Stud.agro

0
0
Svar på denne tråd

ggg
Forfatter: 
Dato:  12-12-2007 22:26

Jeg rider 6 dage om ugen . . 1 gang spring og 5 dage dressur og så 1 fridag.

Camilla Christensen

- og stjerneponyen Lady ! <3333

- Nye billeder!! <333

0
0
Svar på denne tråd

Hygge/dressurrytter
Forfatter: 
Dato:  12-12-2007 22:49

Hejsa - tror lige jeg vil give mit besyv med. Jeg er åbenbart den eneste som rider 7 dage om ugen... mente ellers længe at hesten (og jeg) havde godt af en fridag eller to om ugen, men har min hest en fridag, hvor den bare er på fold eller en skridttur i skoven, så kan jeg bruge de næste 2-3 dage på at løsgøre hende. Hun bliver simpelthen stiv som et brædt, hvis ikke hun bliver redet igennem hver dag - en "fridag" kan så være 10 min. skridt - 10 min trav - et par runder galop og 10 min skridt. Så hun bare lige bliver rørt og bøjet lidt igennem. Talte med hende som jeg har købt min hest af, og hun oplevede det samme. Så jeg har altså en hest som ikke rigtig kan "tåle" en fridag. Min datter har sprunget gymnastikspring på hende en dag om ugen, men pt. går det ikke lige så godt... jeg kan dog også finde på at longere hende - det bliver hun ikke stiv af men f.eks. en tur i skridtmaskinen som er godt for mange heste, ja det bliver min hyp også bare stiv og uridelig af. Så det er bare op på hesten lille Lotte for mit vedkommende

Mange hilsner fra

Karina

0
0
Svar på denne tråd

distance
Forfatter: 
Dato:  15-12-2007 21:37

Hej Zille

Min isbuk står skadet i øjeblikket men han har gået distance i 2 år nu og i år har han også gået nogen la"er. at ride en distanceklasse på 15-20 km så behøver du ikke de store træningsudskejelser en isbuk med sin grundkondition iorden der bliver redet 4-5 gange om ugen evt. med noget bakketræning en af dagene kan sagtens gå 15-20 km.

En ting du skal være obs på er at en isbuk ikke pulser lige så hurtigt ned som feks. en araber selvom min isbuk er i super form så er han længe om at pulse ned jeg trækker altid det sidste stykke ind til pauserne og skridter det sidste stykke inden mål når han skal til at trænes op så blir han også klippet han blir faktisk klippet op til 2 gange om året så en god ting for dig ville være at tjekke puls når du rider eller har redet og tjekke om hvor lang tid den er om at pulse ned du kan finde pulsure til rimelige penge feks. i superbrugsen eller harald nyborg.

Hvis du vil spørge om andet kan du bare skrive og held og lykke i den nye stævnesæson man bliver virkelig bidt af at ride distance.

Mvh. Rikke

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider