Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Tilridning hvornår ?
Forfatter: 
Dato:  27-11-2007 11:54

Hvornår startes tilridningen af en DV ?

Den sommer hvor plagen er fyldt 3 år , eller om efteråret hvor plagen er fyldt 3½ år, måske ?

Årstidsmæssigt er det vel ligegyldigt hvornår man starter tilridningen ?

mamai

0
0
Svar på denne tråd

når hesten
Forfatter: 
Dato:  27-11-2007 11:56

tilridningen starter vel, når hesten fysisk er klar til det? Nogle heste er tidligt udviklet andre sent. Træningen tilpasses hestens udvikling og ikke kalenderen, efter min mening :)

0
0
Svar på denne tråd

Aulbjerg
Forfatter: 
Dato:  27-11-2007 12:05

Ja det mener jeg også, altså at tilridningen tilpasses hestens udvikling og ikke kalenderen, men jeg tænkte mere på om man godt kan starte den sommer hvor hesten fylder 3 år hvis hesten er udviklet og klar til det ? eller om det måske er bedre at vente til hesten er 3½ år , altså om efteråret ? Men det er vel ligemeget det der med årstiden når hesten skal i tilridning et proffessionelt sted hvor de har alle faciliteter ? Det kommer vel i den sidste ende an på hvornår stedet har plads og tid til at tage hesten ind ?

mamai

0
0
Svar på denne tråd

tilridning..
Forfatter: 
Dato:  27-11-2007 12:13

jeg vil mene at det er bedre at starte når den er 3½ da den jo uvilkårligt er mere udgroet og voksen jo ældre den bliver..

-dog hvis den er sammenhængende i bygning, og virker "klar" mentalt, så kan man vel ligeså godt starte når den er 3..

mvh. Gitte & Julie & Tyran.

0
0
Svar på denne tråd

Tilridning
Forfatter: 
Dato:  27-11-2007 12:26

Inden for DV er det vist meget normalt at tilride hesten, når den er 3 år i forbindelse med sadelkåring. Derefter får hesten lov til at holde fri resten af sommeren, hvorefter den så småt begynder at arbejde igen i efteråret, når den er 3½. Nogle heste er bare senere udviklet end andre, og dem vil det være bedst at vente med, måske til året efter. Så det er vel en individuel vurdering man foretager fra hest til hest.

0
0
Svar på denne tråd

Til Ann
Forfatter: 
Dato:  27-11-2007 12:46

Ja, jeg synes nemlig også at have hørt det du siger før. Det der med at de bliver gjort klar til sadelkåring, derefter holder ferie , derefter starter op igen. Så skal vi til den tid vel bare finde ud af om vi vil have hende til sadelkåring som 3 års. Ligger sadelkåringen i juli ?

mamai

0
0
Svar på denne tråd

Forskellige muligheder
Forfatter: 
Dato:  27-11-2007 13:21

Der er jo lidt forskelligt at vælge imellem. Men ja - det er i juli og august, tror jeg. Og så er der selvfølgelig ikke meget sommer tilbage efterfølgende. Men der er også stationsafprøvningen. Der vil være en før sommeren og en efter sommeren. Nærmere tidspunkt kendes vist ikke endnu.

En anden mulighed er at tilride hesten ganske let i foråret og derefter give den fri indtil det passer med, at den skal kåres. Hvis det så er stationsafprøvningen, så er det jo kun en måned hesten skal være afsted.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  27-11-2007 13:28

Hej

Jeg tror, der er mange meninger.

Jeg tror også det er forskelig fra hest til hest.

Jeg begynder hellere tidlig, men bruger lang tid på det.

Går langsom frem. Lange ferier/pauser ind imellem, alt efter hvordan hesten vokser, takler opgaven.

Vores to års begynder jeg med efter jul, dvs lidt longearbejde på at forberede hende på den egentlige tilridning i foråret. Gør hende sadelvant, eftersadelkåringen får hun fri i mindst to måneder. Starter så langsomt op igen.Sommeren hvor hun bliver 4 får hun igen pause i 3 måneder.

Sadelkåingerne plejer at ligge i juli i DV regi, men de taler om at flytte dem, da flere og flere flytter deres hopper til den sene sadelkåring i august. Så hvordan det bliver fremover er der vist ingen der ved, på nuværende tispunkt.

MVh Hanne.

0
0
Svar på denne tråd

Til Ann
Forfatter: 
Dato:  27-11-2007 13:40

Ja, det er netop det der med at der er forskelligt at vælge imellem. Det kan være lidt forvirrende når man ikke er inde i det og det er jeg ikke. Det eneste jeg ved er at selvfølgelig skal hoppen kåres, sadelkåres vel. Men hvad er stationsafprøvning nu for noget . Er det også for hopper ? hvornår skal de til det ? som 3 års ? så skal de vel være opstaldet der i en måned ? Hvad er bedst , sadelkåring eller stationsafprøvning ? eller begge dele ? Der er jo også noget der hedder 4 og 5 års championater hedder det vist ? Jeg synes det er lidt af en jungle og ville gerne have lidt mere styr på det, men synes det er meget "tørt" at læse sig til det ( hvis man kan ) på DV`s hjemmeside ( regler ), så jeg ville blive glad for at få information og meninger herigennem HN.

mamai

0
0
Svar på denne tråd

Tilridning...
Forfatter: 
Dato:  27-11-2007 14:29

Jeg ville vente til den var 4 år.

Efter min mening, skal den have lov til, at gå og være ung..

Kærlig Hilsen Camilla

Ejer af araber hoppe, Jasmin født 29/4-2002

^^Elsker hende^^

En rigtig pige rider. <3

0
0
Svar på denne tråd

tilridning
Forfatter: 
Dato:  27-11-2007 21:21

Vi har en 2 års, som vi ligeså stille er gået igang med at longere, have sadel på, longe med indspænding og i dag var vi oppe og "hænge over ryggen" på hende. Vi lægger vægt på at tilridningen gerne må tage lang tid, hvilket også betyder at vi kun arbejder med hende i kort tid og en del fridage. Grunden til vi allerede er started bunder også i, at hun er meget udvilket (½ fuldblod) og vækstlinierne er lukket.Havde hun stadig lignet et "føl", havde vi ventet.

Lige et billed af vores lille 2 års hoppe på 175

0
0
Svar på denne tråd

Til Mamai
Forfatter: 
Dato:  28-11-2007 07:17

Du har ret, det er lidt af en jungle. Men jeg synes nu DVs hjemmeside beskriver de enkelte afprøvningsformer godt. Stationsafprøvningen er kun for hopper. Selve afprøvningen varer en måned. En 3 års hoppe skal være longe og sadelvant inden den møder og skal opnå minimum 675 point i en af disciplinerne for at bestå, en 4 års og ældre hoppe skal være redet en måned og skal opnå minimum 700 point i en af disciplinerne. Jeg har haft en hoppe afsted i år og har været godt tilfreds med forløbet. Fordelen, synes jeg, er at hoppen er det samme sted hele måneden og skal gå prøven på et sted, den har lært at kende.

0
0
Svar på denne tråd

tilridning
Forfatter: 
Dato:  28-11-2007 08:24

Min 2 års hoppe er i arbejde på samme måde som "mibsens" og har været det gennem nogle måneder.. Den er klar til det både fysisk og mentalt... Den elsker at "bestille " noget.

Ridehesten havde på et tidspunkt en artikel, hvori der stod at heste faktisk holdte længere (blev stærkere), hvis de blev sat i gang som 2 års.

Jeg synes det er op til den enkelte hest.

0
0
Svar på denne tråd

Foråret
Forfatter: 
Dato:  28-11-2007 08:37

Jeg vil klart sige den skal igang tidligt på året, særligt hvis du vil have den kåret og med i championater.

Det har den fordel, at du har mulighed for at holde pauser, hvis hesten har brug for det og at tage det længere tid om tilridningen, og alligevel nå dine mål.

Bliver hesten klar tidligere kan du lade den holde fri - den glemmer ikke det den har lært - og tage den i arbejde igen 8 -10 dage før den skal til kåring, men bliver den skadet, begynder at vokse eller har den bare brug for længere tid til at kapere hvad der sker, står du ikke og bliver presset af en tidsfrist i dit arbejde med hesten, hvis du er startet tidligt.

0
0
Svar på denne tråd

Hvis det nu var mig
Forfatter: 
Dato:  28-11-2007 13:26

ville jeg lave alt jordarbejdet først; gøre den sadel- og trensevant, gøre den tryg ved alverdens mystiske ting, lære at gå i longe, lære at gå i dobbeltlonge og lægge en del arbejde her - og når jeg snakker dobbeltlonge, så mener jeg også at køre den fra jorden, så den ikke bare går rundt på volten hele tiden, for det mener jeg er for hårdt for en unghest, og jeg mener også, at det giver for lidt i den sidste ende.

Men jeg ville ikke sætte mig op på den, før den er mindst 3 år og jeg kunne nok også godt finde på at vente til 3½-4 år (jeg har jo også en på 2, der i hvert fald venter til næste efterår/vinter - han ligner så heller ikke en hest, der snart er færdig med at vokse).

Jeg er så heller ikke stemt for at tilride, holde en lang pause, ride lidt, holde pause, ride osv. Jeg vil hellere starte langsomt op og så stille og roligt intensivere arbejdet i hestens tempo, men det er nu mest, fordi jeg tror jeg ville få meget svært ved at lade den stå i pause-perioderne. Så vil jeg hellere starte så langsomt op, at hesten og dens hjerne kan følge med fra starten af.

Jeg kan ikke tro på, at hesten holder længere, jo tidligere man starter, hvis det er et spørgsmål om, hvornår hesten får rytter på (det er vel heller ikke tilfældet?).

Drejer det sig i stedet om, hvornår man starter med at arbejde med hesten, så den kan sætte muskler, før den skal bære rytter, så vil jeg godt tro på det. Men det er jo vidt forskellige ting :-)

"Man skal vælge de krige, man vil tabe, med omhu"

citat Niels Hausgaard

0
0
Svar på denne tråd

de forskellige afprøvningsformer
Forfatter: 
Dato:  29-11-2007 10:58

Tak for svar.

Jeg henlægger lige tråden ( spørgsmålet ) til senere brug, da det jo ikke er aktuelt endnu.

I mellemtiden kan jeg jo så studere DV`s forskellige afprøvningsformer og se om jeg kan komme igennem "junglen" og til den tid vender jeg så nok tilbage med nye spørgsmål.

Mit spørgsmål gik måske også mere på hvornår hesten skal være klar til de forskellige afprøvningsformer sådan som Ann beskriver det, at som 3 års skal de være longe+sadelvant. Som 4 års skal de kunne lidt mere osv.

Til Ann : jeg kan godt se hvad det er du mener med fordelen ved stationsafprøvningen.

mamai

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider