Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Opdragelse af hingst.
Forfatter: 
Dato:  22-11-2007 11:22

Laver dette indlæg lidt som en opfølgning til det indlæg der hedder: Hingst som ridehest.

Jeg har en plag på 1½ år som reg regner med skal være dreng så længe som muligt... egentlig skal den helst ikke kastereres hvis den vel og mærke ALTID kan gå med vallakker og ellers er til at have med at gøre.

I den ovenfor nævnte tråd er det mange gange nævnt at hingsten skal have en god opdragelse, men hvad indebærer dette?

Regel nr. 1 her er at når man bliver håndtere, så snakker man ikke med andre heste.

Jeg er i fuld gang med at indlære stop, stå (stille) og gå pænt ved siden for løst tov.

Der er ingen problemer ind til videre, han er jo bare en baby endnu.

Jer der har haft jeres hingste fra små; hvad har i lagt vægt på? Hvor faste har i været i jeres opdragelse af hingsten?

Mvh.

Helle

Dansk Svensk gårhunde hvalpe sælges!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  22-11-2007 11:48

Hvorfor vil du beholde den som hingst??

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  22-11-2007 12:25

Jeg har også en hingst på 1½. Så læser lige med.

Min skal også blive som hingst. Men kun til han er 3. Det er den alder man normalt kastererer en jyde. Og det gør man fordi den er lidt længere tid om at "blive færdig" end de lette ride typer. Og fordi at han er lidt lille og jeg gerne vil have ham mere udviklet først.

Anja

<3Muggi´Joe & Hector<3

<3Elsker min lille jyde og min dejlige shire<3

Muggi´Joe & Hector Power!

0
0
Svar på denne tråd

kastration
Forfatter: 
Dato:  22-11-2007 12:31

Tråden her handler ikke om kastration, men lige kort:

Jeg mener ikke der er nogen grund til at kastrere hvis ikke det er nødvendigt. Det er nødvendigt hvis hesten viser tegn på stress, ikke kan gå på fold med andre mm.

Om han er et avleme er endnu ikke fastlagt, da han ikke har været på skue, men jeg har da mine håb...

Jeg er ikke ny med hingste eller heste generelt, så jeg mener godt jeg kan håndtere sådan en fyr.

Mvh.

Helle

Dansk Svensk gårhunde hvalpe sælges!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  22-11-2007 12:40

Jeg mener bare, hvorfor beholde en hest som hingst, hvis den ikke skal bruges som avlsmateriale??

Man kan altid diskutere, om en hingst kan gå på fold med andre eller ej. Men kigger man på vildheste, er der ikke ret mange flokke, hvor der er mere end én hingst. Hopper kan den jo ikke gå med, og så er der vel kun vallakker tilbage...

Personligt ville jeg ikke have mine vallakker til at gå sammen med en hingst. En hingst, uanset hvor sød den er normalt, kan altså ændre sin adfærd meget, hvis der er velduftende damer i nærheden. Han vil så bevare sin status som alfa-han, og dette gøres med "kamp". Det ville jeg ikke udsætte mine vallakker for.

Valget er jo dit..

Jeg har også en 3 års hingst, fuldblod. Han får lov til at beholde nødderne et stykke tid endnu, for at blive lidt mere maskulin. Måske skal han trækkes til kåring, men det kommer helt an på, hvordan han arter sig. Hvis han ikke kan bruges til avl, skal nødderne nok bare have en snip-snip-tur.. Så kan han nemlig komme på fold, med både hopper og vallakker..

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  22-11-2007 12:42

Jeg har en - snart - 3årig hingst, som jeg har haft siden han var et par måneder.
Jeg må indrømme at jeg ikke gør noget specielt ud af hans opdragelse i forhold til hvordan jeg opdrager mine andre unge vallakker (og ældre), men jeg forventer lige præcis det samme af ham, som jeg gør af de andre.
Sådan noget med at lære dem at gå pænt i snor og sådan, det er da en naturlig ting? Respekten for mig kommer i den daglige omgang, men ellers har jeg stort set ladet ham passe sig selv, ved mindre jeg har syntes at der var noget at tage ekstra fat i.
For eksempel har han i flere perioder synes det var ih så træls at få beskåret hove og holdt benet fast lige som smeden gør, men så har jeg bare gjort noget ekstra ud af det, og så er vi kommet ud af problemerne igen.
Jeg forventer altid god opførsel af mine heste, unge som ældre, men jeg er ikke bange for at sige fra over for dem når de ikke lever op til mine forventninger. Hvor fysisk jeg skal være ved dem kommer an på situationen; om de gør noget der er farligt for dem selv/andre/mig, eller om det bare er drengestreger og sjov og ballade. Det har gjort at de i høj grad er i stand til at tage den skideballe der uundgåeligt MÅ komme når man har med teenagere at gøre, men det er bare vigtigt man er retfærdig og ikke ekstra hård ved hesten, fordi man forventer den bliver hingst.
Når han har stået og stejlet på staldgangen fordi han ikke vil beskæres, så bliver jeg mindst lige så fysisk som han, og så får han altså en passende skideballe, men hvis han bare fx tager træktovet i munden og spiller lidt op, så kan jeg godt se delvist igennem fingre med det.

Så mit råd; gør som du ellers ville have gjort, men vær helt sikker på at du sørger for at opretholde en god disciplin hos ham, og fortæl ham når han gør tingene rigtigt og forkert, lige når han gør det.. Så kan det nok ikke gå helt galt!

0
0
Svar på denne tråd

hingst
Forfatter: 
Dato:  22-11-2007 12:45

En hingst er fra naturens side udstyret med instinkter, der gør at den er flokleder.

Jeg har selv en hingst på 3 år (traver), og har tidligere haft andre.

Vi sørger primært for, at de lærer at gå med en vallak fra de er små. På denne måde forbliver de sociale. Går en hingst ene, vil den se alle andre som konkurrenter, og dermed blive mere aggresiv.

Vores genelle opdragelse af en hingst, ligger ikke langt fra opdragelsen af de andre. Dog må du være mere konsekvent og "hård", da de tit vil prøve kræfter (lederinstinktet).

Hvis du er konsekvent i din opdragelse, vil hingsten se dig som floklederen og han er dermed nem at omgåes.

Dog må man aldrig glemme at de er hingste...vær aldrig bange, men hav en f... respekt!!!

Den dag du bliver bange, kan han ikke længere forblive hingst, da han vil tage magten fra dig og blive farlig.

NVH Tine

0
0
Svar på denne tråd

Hingsteopdragelse.
Forfatter: 
Dato:  22-11-2007 13:51

Jeg har haft min hingst fra dag et af. Og jeg tror nok at jeg er en af dem der må betegnes som at være konsekvent og nok lidt hård i min opdragelse.

Mina har fra starten lært, konsekvent, at man går pænt ved siden af mig. Man stopper når man bliver bedt om det. Man bider ikke. Man har alle 4 ben solidt plantet på jorden. Og man skal ikke lege hingst når man er i snor. Så let var det, og det accepterede han hurtigt.

I dag er han 2½ og noget af det nemmeste. Han kan snakke med både hopper og føl uden problemer, hvis man har ham i hænder. Hvilket han selvfølgelig ikke får lov til ret tit. Vi har prøvet det et par enkelte gange, bare for at se, om alt nu også sad fast i øverste etage.

Men ellers har jeg ikke behandlet ham meget anderledes end andre heste. Jeg tager selvfølgelig hensyn, og trækker ham ikke bag en brunstig hoppe. Men ellers får han lov til at være hest, lige så vel som hvis han havde været vallak eller hoppe.

Men personligt mener jeg at man med en hingst er nød til at være UTROLIG tydelig og konsekvent i sine grænser og signaler. Og mere end de fleste andre kræver. Men hvis man hele tiden er opmærksom på det, så er hingste ikke meget anderledes end en hoppe og en vallak. Min kan da arbejde på bane, når der er ander heste også... både vallaker og hingste. Og vi kan møde fremmede heste, uden at han skaber sig.

** Trine **

Ejer af: Nydam's Mr. Milan.

Ejet af: Frosti - hustyrannen.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  22-11-2007 15:37

Jeg har også en lille dreng på 1½, og han bliver opdraget nøjagtigt som alle de andre heste jeg har med at gøre. Eneste forskel er, at jeg altid har et ekstra øje i nakken, når jeg er sammen med ham. Det har jeg altid og vil altid have, selvom han er ihh og åhh så sød.

Han går lige nu sammen med en anden ældre hingst, men han har også gået med en ifolet hoppe, jævnaldrene hingst og ældre vallaker. Alt sammen helt uden problemer.

Nina

0
0
Svar på denne tråd

synes det
Forfatter: 
Dato:  22-11-2007 21:37

er nogle virkelig gode svar i har givet, osse hos mig er opdragelsen af hingsten konsekvent, men ikke meget anderledes end ved min andre heste,men jeg forventer også at de opføre sig pænt og har respekt for mig som leder.

Tilgengæld mener jeg ikke at hingste er for alle mennesker, man skal helt sikkert besidde en del leder egenskaber og ikke være for nervøs.

mvh carina

Manat smuk ox araber tilbyder bedækning

husk ox araber hingstedag 15/3-08

www.123hjemmeside.dk/staldcado opdateret se salgheste og nyheder

0
0
Svar på denne tråd

Musse-pigen
Forfatter: 
Dato:  22-11-2007 23:01

du er lidt galt på den, når du siger, at hingste ikke kan gå sammen med hopper, for det kan en hel del af dem - hvis de altså vel at mærke fik lov og hvor mange af dem får lige denne mulighed

Selvfølgelig kan hingste gå med hopper, for sådan er naturen jo indrettet Årsagen til, at hingste for det meste går alene er mere af økonomisk og kåringsmæssig karakter

Egentligt er det utroligt, at både lovgivning og de fleste hestemennesker har overset en minoriotetsgruppes velfærd, fordi det nu er mere "smart og kåringsgearet", at en hingst nærmest er "vild og blodig".

Jeg synes tit, der er tale om kummerlige og asociale forhold for hingste og det skærer mig i hjertet at læse eller høre om - netop fordi jeg ved i praksis, at det godt kan lade sig gøre at tilgodese en hingsts behov, hvor alenefold og fysisk afsondring IKKE er nødvendig. Gudskelov er flere ved at få øjnene op for dette forhold og fører det ud i praksis.

Jeg ved godt, der er stor forskel på hingste, men i min verden burde det være lovpligtigt at sørge for passende socialt samvær til en hingst, såfremt man vælger at have eller holde en sådan.

Jeg ved også godt, at min Millton er utrolig nem, medgørlig og en mønsterhingst, men måske er han NETOP nem, fordi jeg fra dag 1 har prioriteret hans sociale behov ekstremt HØJT? Millton bliver 6 år til maj og han er stadig nem på stald, på fold, på tur, i ridehus og andre steder. Jeg har haft ham, siden han var to år.

Uanset næsten hvilken hund, menneske eller hingst man har imellem hænderne, så tror jeg, det dybest set handler om, hvordan man tackler det enkelte individ. Er du utryg og usikker, vil det have en indvirkning. Er du tryg og har tillid, vil dette ligeså afspejles. Sådan er det vel stort set i alle livets forhold.

Personligt håber jeg, det en dag bliver lovpligtigt at tage hensyn til en hingsts behov for socialt samvær, som jeg til min dødsdag vil hævde KUN handler om at vænne den til det fra start af.

Jeg ved også, at det så meget vel kan blive på bekostning af hesteverdenens yndede syn - en maskulin hingst fremfor en afbalanceret hingst (for pokker - hvem gider at have en brovtende rockertype rendende rundt i stuen, ligesom der også er nogen, der går udenom den "kedelige" men stabile type :-))

Jeg vil til enhver tid sige - en hingst er også en hest Det er nok den fedeste udtalelse, jeg har set her på HN og desværre husker jeg ikke, hvem der skrev det, men til dig

/Tinamaria

Bedækning tilbydes af palominohingst. Se billeder på præsentationen.

Kurser og uddannelse indenfor Feng Shui, ansigtszoneterapi og Reiki. Ligeså foredrag, workshops og salg af min bog "Dansk Feng Shui"

0
0
Svar på denne tråd

Når de først bliver voksne
Forfatter: 
Dato:  22-11-2007 23:25

og det er fra 4-6 år gamle, så kan de fleste KUN gå med en drægtig hoppe.

Indtil da er de bare babyer og håndteres som alle andre, bare en streg mere konsekvent.

Måske kan de gå med vallakker om vinteren, uden hopper i nærheden.

Tinamaria og jeg har haft hingste på samme måde: socialt fuldt dækket ind og det fungerer, men koster ekstra. Ingen problemer der.

Min er kastreret nu som 4 års, da han alligevel ikke skulle bruges til avl, der er for mange af samme type i det avlsforbund, i Europa..

Og så er det ENDNU nemmere.

Millton er en engel...og det er DELS et godt medfødt temperament, DELS gode sociale forhold, altid.Og så en smule træning.

Eva

Hjemmeside: http://www.topshoej-stutteri.dk

Opstaldning tilbydes, ridehus og optimal fodring.

Sælges :
*yndig dansende lipizzanerplag
*stor, sød varmblodsplag e. H. Happy Hero og M +mor
0
0
Svar på denne tråd

Eva ...
Forfatter: 
Dato:  23-11-2007 22:42

vil du tilslutte dig min indstilling til, at stort set ALLE hingste kan lære at gå med andre heste/hopper, hvis de bliver oplært hertil fra barnsben?

Eller finder du forhold, der modsiger dette?

Hvad sker der efter deres 6. år?

Millton har som 4 års efter bedækning kortvarigt gået med en 3 års (og 2 års), der ligeledes havde bedækket - ligeså uden problemer.

/Tinamaria

Kurser og uddannelse indenfor Feng Shui, ansigtszoneterapi og Reiki. Ligeså foredrag, workshops og salg af min bog "Dansk Feng Shui"

0
0
Svar på denne tråd

min er et godt
Forfatter: 
Dato:  24-11-2007 13:52

eksempel på at det ikke er optimalt selvom ønsket var der.

Min dreng er nu 2.5 år har gået på fold med alle (både hopper og hingste) fra han blev født. gik i sommer sammen med min hoppe og går nu sammen med en vallak. og jo jo de går da sammen på fold, men de har intet socialt sammen. de går i hver sin ende af marken og en gang i mellem skal max lige markere at komma altså skal passe sig selv. de kan sagtens spise af hø bunker lige ved siden af hinanden og 90 & af tiden er der ro. Så går der lige en djævel i max og så løber de lige en rundtur hvor max lige skal overbevise komma om at det stadig er ham der bestemmer. til trods for at komma på ingen måde udfordre ham. De går på fold med stor afstand til hopperne (som for øvrigt begge er i fol)

Max kommer tilbage til wray omkring april igen. og så kan de to får lov at gå sammen for eftertiden. Hun har et godt tag på ham og der er meget mere ro på ham når de går sammen. Men lige nu skal de ikke gå sammen. (afventer føller fra sidste års upser lige omkring nu)

Men lige nu er det ikke optimalt. og jeg tror ikke på at max nogensinde kommer til at kunne gå med vallakker og nyde det. Der er INTET positivt socialt i deres omgang. De kunne lige så godt gå på hver deres side af hegnet.

At de kan gå sammen på fold er ikke det samme som at de kan "nyde" hinandens selskab. og jeg vil da til hver en tid foretrække at de går sammen. Men i øjeblikket må jeg da sige at jeg er i tivl. glæder mig bare til april hvor jeg kan få dem delt op på ny og der kan falde ro på det hele igen.

Pura Raza Española
www.staldrohan.dk
Nienna sælges ved fravænning. Brun PRE hoppe.
Forhandler af Regulator og Linamix på fyn.
0
0
Svar på denne tråd

Tager en dag af gangen
Forfatter: 
Dato:  24-11-2007 16:38

Jeg har en næsten 2 års fuldblod som jeg selv har avlet. Han har været en bisse siden han blev født og har i perioder været en djælvel. Dyrlægen har været og prøve at kasterere ham engang, men på trods af bedøvelse så præsterede han at sparke alligevel.Så end til videre beholder han "juvelerne" :) Men vi tager virkelig en dag af gangen. Nogle dage opfører han sig virkelig bøllet og skal sættes på plads. Andre dage er han blid som et lam. Men jeg har været efter ham helt som føl og jeg tror godt han er klar over at jeg ikke gider hans pjat. Men i forkerte og lidt usikre hænder tror jeg han ville tage overhånd. Hingste er vel lige så forskellige som andre heste, så man må føle sig frem.

Michelle

"Perfekt" fuldblodshoppe til salg. 7 år, brun, ca. 162 cm i stang. Kig på min præsentation.

Stutteri Harpelunden-Opdræt og salg af Fuldblodsheste.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror/håber at de kan
Forfatter: 
Dato:  24-11-2007 18:24

gå med andre heste, især drægtige hopper der er lidt ældre og NOGET skrappe.

"Når de bliver voksne" og det er lidt forskelligt hvornår de er det, begynder de

1. at hyrde - dvs deres venner må IKKE snakke med andre over hegnet og skal holde sig samlet.Hingsten er territorieleder, ikke flokfører- det er altid en hoppe.

Om der kommer ballade afhænger så af hvordan de andre tager det - om de accepterer eller ej.

2. Opfatte ALT, der ikke er hunkøn, som konkurrenter, dvs de får tæv eller det der ligner...det kan give en del jageri.

Så jeg ser to muligheder:

Blandet flok eller unghingste/vallak- flok så længe som muligt...og derefter må man vælge:

1.Sammen med ÆLDRE, SOLIDE vallakker/vallak eller andre, yngre hingste - og INGEN hopper i nærheden, for er de bare inden for synsvidde...så vil den ældste hingst reagere på det.

MÅSKE kan det ikke gå i brunstsæsonen, men så i det mindste om vinteren.

2. Sammen med drægtig(e) hoppe(r)

Her er 1000-krs spørgsmålet: hvad når føllet kommer ??

Det tror jeg, er noget forskelligt.

De fleste BURDE jo kunne gå med både hoppe og føl - min kunne, men der er VIDT FORSKELLIGT aggressionsniveau i temperamentet -

jeg VIDSTE at det altid, 200 % var hopperne der styrede hingsten og vi lod hoppen gå alene med føllet en lille måneds tid, eller til drægtig igen med kåret hingst...mest for at HUN ikke skulle opleve noget som helst stress, hvis hun både skal tage sig af et nyt føl (hegn mm) OG en hingst der måske er lidt kæk.

Det handler helt sikkert om hingstens respekt for hoppen, om den med garanti er på plads. Derfor mit eget valg af ældre, garvede og hel/halvskrappe hopper, sammen med en yngre hingst der er enormt god i hovedet.

Jeg ville ikke bruge en ung, uerfaren hoppe som madding for en ældre hingst.Medmindre han er meget flokerfaren.

Går det godt SÅ LANGT, eller til de er en ca 6 år, ja - så tror jeg på at det kan vare ved.

MASSER af ponyhingste, koldblods, islændere og arabere går jo i stod UDEN nogen problemer. Men man ser det næsten aldrig med varmblodsheste...

Eva

Hjemmeside: http://www.topshoej-stutteri.dk

Opstaldning tilbydes, ridehus og optimal fodring.

Sælges :
*yndig dansende lipizzanerplag
*stor, sød varmblodsplag e. H. Happy Hero og M +mor
0
0
Svar på denne tråd

Pas på med at generalisere
Forfatter: 
Dato:  24-11-2007 20:43

og skære alle over én kam :-)

Heldigvis er vores heste OG hingste MEGET forskellige i deres sind, så det der gælder for nogen, glæder ikke for andre.

Rådfør dig altid med prof. hjælp hvis du er i tvivl - og så få vurderet din hingst temperament så du ved hvordan du skal tackle og træne ham.

(hvis bare alle heste var så velopdragne som hingste ;-))

Med venlig hilsen

Gitte, stolt ejer af hingsten Jack D.

- mor til Tera fra feb. 2005

- termin med søn 14. dec. 2007

http://www.26270272.dk

0
0
Svar på denne tråd

opdragelse
Forfatter: 
Dato:  26-11-2007 11:38

Jeg var på stutteri ask i sommers, og der er jo en del hingste, mange af dem var utrolig nemme i hverdagen, og så var der krake ask, alles "yngling", NOT, men jeg faldt for ham, fordi han er utrolig livsglad, og med kæmpe personlighed.

Nå, men krake er noget af et dampbarn, varm hest, det ved alle dem som har set ham på stævnepladserne vidst også godt, men jeg smugtrænede lidt mclean med ham, mens jeg var der, lærte ham stop og bak, og kunne til sidst trække ham allevegne i grime og træktov (normalt har de hingstekæde på), og han blev generelt mere rolig, og meget nemmere at håndtere i mange situationer.

Mit indtryk er at mange hingste er meget følsomme, både fysisk og psykisk, og man skal være MEGET rolig og konstruktiv i sin omgang med dem, krake f.eks kunne ikke klare hvis man roste ham for meget, så blev han overgearet, så når han gav en god respons på stop f.eks, så strøg jeg ham over halsen ÉN gang, og så stod jeg ellers bare stille med ham, og han slappede så fint af.

De dage han var værst, var når han havde fået et par på hovedet af en af de andre, han var dybt stresset og svær at trænge igennem til, desuden var han sødere at trække uden hingstekæde, da han reagerede meget voldsomt på den, han var MEGET følsom i hovedet, og blev tit helt vild af at have den på, man kunne godt styre ham, men det er da ingen fornøjelse at gå med en hest som karter rundt, om man så kan styre den eller ej.

Når han rettede sin opmærksomhed mod andre heste, overskyggede jeg ved f.eks at bede om stop og bak, på den måde fangede jeg hans opmærksomhed igen, og kunne gå videre uden problemer.

Men det er jo bare min erfaring, ved godt man ikke kan generalisere..

Mvh sandra

Med Tequila og Medina, og nu også med Champ <3

Frelst, uden at være fanatisk!! ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Hingste
Forfatter: 
Dato:  27-11-2007 10:12

Saint Millton: Hvor er jeg bare enig med dig. Hingste er også heste. Og tro mig jeg kæmper med andres fordomme lige for tiden. Se opslaget opstaldning. Jeg hører hele tiden at folk ikke vil have det ballade. Hm der må virkelig være mange som har dårlig erfaring eller nada viden om hingste.

Jeg har altid haft hingste og har aldrig haft problemer med opstaldning eller andres fordomme. Nu er jeg flyttet til den anden ende af landet og sørme om de hernede ikke er vilde med hingste.

Gudskelov for at jeg endelig har fundet et sted, hvor de har samme mening som os med hensyn til hingste. At de absolut ikke nødvendigvis er et problem og at de skal være en naturlig del af resten af stalden. Her kan min hingstebassse går sammen med et par vallakker og hingsteplage, sådan som han har været vant til siden han var føl.

Måske skal jeg ændre min signatur til:Hingste er også heste

Rikke

Det er bedre aldrig at begynde, end aldrig at slutte!!

0
0
Svar på denne tråd

RikkeL
Forfatter: 
Dato:  27-11-2007 15:01

Jeg har også mødt en skov af fordomme og uvidenhed og ja - man skal være virkelig heldig at finde et sted, hvor en hingst er velkommen - forholdet er ca. 1:100.

Millton og Talena står også bare på verdens bedste opstaldningssted, hvor hestevelfærd er i højsædet

Jeg har lagt fire videoklip på hestegalleri.dk. Søg under video på palomino og der er to videoer på d. 11-11-07 og to fra d. 18-11-07.

To er med Millton og Talena, en med Millton (4 år og har bedækket) og en 3 års hingst, der ligeledes havde bedækket. Og så nyd lige hip-hopperen

/Tinamaria

0
0
Svar på denne tråd

har også en dreng på snart 3
Forfatter: 
Dato:  28-11-2007 18:01

han har indtil nu gået på fold sammen med min gamle hoppe, der ikke kunne få føl mere derfor havde jeg ikke nogen skrupler ved at sætte ham sammen med hende og andre vallaker det gik også bare super. Nu har jeg ny alvshoppe i stalden og hun vil ham MEGET gerne men nu er han på fold sammen med de andre drenge og ikke hende for der skulle meget gerne en anden hingst end ham på hende til foråret

Hanhar stadigvæk sine små sten fordi jeg gerne vil have mere hingstepræg på ham men han ved åbenbart ikke at han er hingst for lige nu er han bare en baby uden lige. Jeg har planer om han går som hingst indtil/hvis den dag kommer hvor han ikke er til at håndtere mere...

Ser ik nogen grund til at snip snip hvis han er til at have med at gøre

Rikke

0
0
Svar på denne tråd

Til Sandra F
Forfatter: 
Dato:  02-12-2007 21:01

Jeg er lidt "chokket" over at høre at "Kraks" har fået monteret hingstekæde for at kunne styres!

Jeg arbejdede hos Hausgaard da han blev født og ca. til han var 1½ år gammel. Han har ALTID været en "glad" dreng og til tider også som du skriver en anelse dampagtig. Men når det så er sagt, så har du - efter min mening - taklet ham helt korrekt, nemlig ved at genopfriske hans barndomslærdom

Mens jeg passede ham, lærte han nemlig at gå pænt, følge med, stoppe, bakke og så videre i den dur. Alt foregik stille og roligt - men med en enorm konsekvens da han hurtigt "forsvandt" mentalt.

Nu var han jo ikke så gammel dengang - men hvad damer skulle bruges til var han HELT klar over - men igen, ved at traske/stoppe/bakke/rykke uanede mængder af ture inde i hoppestalden fik blev han en engel til at være opmærksom på MIG og ikke på "tøserne"

Generelt er Hausgaards heste netop meget varme (ikke også Faxa ), følsomme og reagere voldsomt hvis de bliver uretfærdigt behandlet.

Trine (Faxa)

0
0
Svar på denne tråd

Hmmnneee..
Forfatter: 
Dato:  02-12-2007 23:54

Da jeg jo avler har jeg naturligvis også hingste (OX araberer) og min imp. super avlshingst har det altså bedst såfremt at han går sammen med så mange som muligt af andre heste, om det så er vallaker eller hopper med el. uden føl og føl fra de bliver født og frem til de er en ca. 1 år hvor jeg normalt skiller dem fra af div. årsager...og han er super med de andre heste på folden, og især med de helt små føl - der er han næsten "over-pedagorisk" - forstået på den måde at han virkelig passer på hans flok og tager sig meget omsogsfult af div. føl i alle aldre, sover ryg mod ryg med dem og finder sig i alt fra deres side af mv.

Han er 9 år gl. og har ikke altid gået sammen med andre, men han bliver helt syg af sorg såfremt at han bliver sat alene på fold eller hvis der er en hest der kalder at den har problemer el. er ked af det.

Han er typen der ville "gnave et ben af" for at hjælpe andre heste...

Men ja, han er hingst med stort H - og ja - han skal ind i mellem have en fast hånd (især når han skal bedække, da han bliver meget ivrig ;o)

Og jeg er helt enig i at hingste skal man være meget konsekvent med og ikke lige sådan stole blindt på når der er damer i fravandet...hæhæ ;o)

Og så mener jeg yderligere at man - om det så drejer sig om hopper/hingste el. ungheste/føl ALTID bør være konsekvent, da en utilregenelig hest generalt er til stor fare for sine omgivelser !

Her er lige et foto af drengen ;o)

Mvh.

OPDATERET PRÆS. - OX Fuldblodsaraberheste m. UNIK int. Multi Champion afstamning sælges/udlånes! TOP kvalitet Fra KUN 10.ooo kr.!!!

Bedækning tilbydes v/5 Hingste pt.

0
0
Svar på denne tråd

Heeej..
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 14:34

Til musse-pigen:

Du skrev: Hvorfor vil du have den som hingst ?

Svar:

Hvad er der galt i en hingst? - hvis der nu ingen problemer er med ham? , og han ikke opfører sig hingstet ( ihvertfald ikke så meget ? ) så er der da intet i vejen ? , og hvis alle kastererede deres hingste som plag. Ja, så ville vi ikke få hopperne i foles, derved ingen føl? , som derefter vokser op ? !

- Jeg har selv tænkt rigtig meget på at jeg gerne vil have et hingsteføl når min hoppe engang vil blive ifolet ? , og hvis han ikke giver problemer ville jeg jo nok beholde ham som hingst ? !

Undskyld jeg lige skiftede emne .. :)

Sara !

0
0
Svar på denne tråd

Pip...
Forfatter: 
Dato:  03-12-2007 15:52

Jeg vil ikke blande mig i, hvordan man skal håndtere sin hingst, for jeg kastrerer mine lige så snart dyrlægen kan få fat

Men Musse-pigen skriver:

>>>Men kigger man på vildheste, er der ikke ret mange flokke, hvor der er mere end én hingst. Hopper kan den jo ikke gå med, og så er der vel kun vallakker tilbage...<<<

Det er rigtigt, at hver flok typisk kun har en hingst. Men alle de andre hingste, som så ikke har nogen flok, danner deres egne små grupper, hvor de lever og leger sammen. De rakker ikke alene rundt i verden uden venner eller familie. Heste er flokdyr - også hingste.

Mvh

Julie

EPONA.tv

Bliv klogere på din hest

Tv for hestenørder

-se trailer her

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider