Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Unghest skyder skulderen ud i hjørnerne
Forfatter: 
Dato:  22-11-2007 18:54

Hej med jer...

Min unghest på 3 år kan nu gå "pænt" i alle tre gangarter, men mit problem er at han ikke vil runde i hjørnerne når vi rider i ridehus, men skyder i stedet for skulderen ud og drejer hovdet ud mod barrieren... Når jeg træner små volter, slangegang osv. med ham for at gøre ham mere smidig, runder han ikke i halsen med vender hele kroppen i stedet for (Lidt svært at forklare, men håber i ved havd jeg mener)

Hvordan kan jeg ændre dette, er det simpelthen fordi han ikke er smidig nok endnu??

For et stykke tid siden, søgte han rigitg godt ned både i skridt og trav. Efter 5 dages fri husker han intet, og slår bare med hovdet i stedet for. Hvad kan være årsag til dette?

Håber i kan hjælpe mig lidt...

0
0
Svar på denne tråd

JAmen dog.
Forfatter: 
Dato:  22-11-2007 19:06

Det kan vær tænderne, sadelproblemer, låste "muskler, led" o.l. Det kan vær psysisk. Dvs det har været for meget for hans hoved. Måske han har brug for en længere tids pause. Det kan vær vokseværk osv osv.

Det kan vær mange ting når han kun er 3 år - jeg tror dog ikke det noget "træningsmæssigt" for balancen har han vel ikke endnu?

Så lad vær med at ligge og øve små volter og alt muligt allerede, musklerne skal altså lige dannes stille og roligt på sådan ung hest.

Ned og lav en masse skridtarbejde med stop, frem, drej, evt introducer ham for schnkelvigninger/pres med schnkler og vigning fra din schnkler - samt frem og ned ridning..

:)

Jeg Er Ikke SelvCenteret Eller Egoist - Jeg Er Bar Perfektionist !

Sandra - nu endelig med drømmehesten - Cashew <3' - Samt den skøre kanin Tøffe..

0
0
Svar på denne tråd

Er det ikke balancen...
Forfatter: 
Dato:  22-11-2007 20:19

Tror du ikke, det er balancen, den er gal med?

Et andet bud kunne også være tænder og sadel?

Hilsen Jette

0
0
Svar på denne tråd

xxx
Forfatter: 
Dato:  22-11-2007 21:07

Jeg er også igang med min 3års, han kan også alle 3 gangarter.

Nogen dage går det rigtig godt, man kommer fremad i træningen. Men pludselig dagen efter går det knap så godt, man ryger lige 2 skridt baglæns. Her bliver jeg så lige mindet om at det er en unghest øv, øv. Det gik lige så godt.

Men det kan da sagtsen være tænderne, min har lige fået ordnet sine, de var ikke for pæne.

Men når jeg får tilbage fald, starter jeg forfra, ligeud, rider frem, frem og atter frem så kommer koncentrationen igen sammen med fatteevnen. Lad være med at skridte for meget, dels risikere du at ødelægge skridten. Det er svært for en unghest at skridte den har nemmere ved trav (siger min erfaring).

Men held og lykke, en tur i naturen kan de også godt lide.

3års vallak,176cm,Tilredet eft. BH Don Romantic sælges

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar.
Forfatter: 
Dato:  22-11-2007 22:02

Han fik tjekket tænder for godt 3 måneder siden og der så de finde ud, de skulle hverken raspes eller noget. Sadlen ligger som den skal, så det burde ikke være det som evt. kunne være en forhindring.

Men måske er det nok bare balancen som i også siger, som nok skal komme hen af vejen..

Men jeg har det præcis lige som dig Zander, den ene dag går det bare rigtig godt, og den anden dag har han glemt det hele.. Men ja det er kun en unghest, og hvor meget kan man egentlig forlange at de skulle kunne på nuværende tidspunkt?

0
0
Svar på denne tråd

Kig evt. i Kyra K
Forfatter: 
Dato:  22-11-2007 23:35

Kig evt. i Kyra K's dressurbog, hvis du kender nogen, der har den, og rid firkanter, det er godt med hensyn til skulderen.

Hilsen Jette

0
0
Svar på denne tråd

ja også herfra
Forfatter: 
Dato:  22-11-2007 23:49

kvadrat volter er perfekte for at få skuldrene på plads. Jeg tror slet ikke jeg ville forlange ret meget runding på en så ung hest... den skal være lige i kroppen og trænes i basale signaler, som frem og stop og drej... Faktisk sådan som sandra beskriver... og ja Kyra´s bog er god mht øvelser, mclean´s "ridning på hestens præmisser" er god mht hvordan du får indlært de simple signaler... Og så giv dig selv tid med en så ung hest, rid masser af ture og vent med at arbejde så voldsomt med den i dressuren... Ville jeg ihvertfald gøre...

Venlige hilsen hende der i stilhed river sig i håret når hestene kan bide sig selv i bringen!!

Og husk ridning skal være en fornøjelse - ikke en slåskamp

Lidt frelst og Stud.agro

0
0
Svar på denne tråd

der er kun 3 ikk?
Forfatter: 
Dato:  23-11-2007 08:41

Jeg ville også læse lidt Kyra, rid inden for hovslaget i lige spor, tag den evt. op i skridt i hjørnerne.

Jeg tror ikke du vinder noget ved at ride små volter, slangegange o.s.v. for at "tvinge" den til at runde sig.

Du skriver den kun er 3 ikk.

Så det svarer til min for et år siden der kunne vi på en god dag springe rigtigt an i gallop i 1. forsøg, red aldrig mindre volter end 20 m. det samme gennem hjørner.

Min har været nem og stort set aldrig sat sig op i mod mig men jeg har så heller ikke sat mig op mod ham.

0
0
Svar på denne tråd

For tidligt
Forfatter: 
Dato:  23-11-2007 08:51

Jeg synes du forlanger for meget.

En 3-års hest skal gå fremad og gå lige. Det er alt for tidligt at bøje den - og at "ride hjørner" - den kan ikke endnu og du risikerer at få grundlagt nogle uvaner, det bliver svært at komme af med. Du skal heller ikke bøje den i skridt.

Hesten skal aldrig gå længere ud i hjørnet, eller være bøjet mere igennem et hjørne, end det der svarer til den størrelse volte den kan gå på uden miste takten. Med en 3 års hest kan du formentlig ride en 20 meter volte og hesten bør ikke bøjes mere end det der svarer til det spor.

Du kan forbedre styrbarheden og kontrollen over udvendig skulder ved at ride ved siden af hovslaget og slangelinier hvor du gradvist kan lave flere buer eller større buer. Du kan også ride cirkelvolten gradvist mindre og større igen som en spiral.

Jeg synes også det er for tidligt med Kyras firkantvolter. Inden da skal hesten kunne gå fremad og ligerettet og kunne lægge til og korte ind på arbejdstempoet uden at miste takt - det er de færreste 3-års der kan det, og hvis din stadig holder balancen ved at kigge ud af volten i vendingerne er den ikke klar.

0
0
Svar på denne tråd

den har det bare
Forfatter: 
Dato:  23-11-2007 09:13

svært med balancen - det kommer.

giv tid giv tid

Dejó *Kilinga*

Former known as Linse *Dejó*

Gud give mig klarsynet til at acceptere de ting jeg ikke kan ændre, modet til at ændre de ting jeg kan, og klogskaben til at skelne mellem dem.

0
0
Svar på denne tråd

Endnu engang tak.
Forfatter: 
Dato:  23-11-2007 12:50

Tak for nogle gode og nyttige svar, som jeg helt sikkert kan bruge. Som jeg kan læse er der selvfølgelig forskellige meninger og måder på hvordan man træner en 3 års, men alle har jo hver deres måde at træne/have hest på...

Jeg rider ofte tur i skoven på ham, faktisk et par gange om ugen (Hvis vejret ellers er med os). Hvor vi får øvet en masse overgange, op og ned ad bakker osv. og ikke mindst en friske galop..

Men skriv endelig hvis i har flere gode ideer...

0
0
Svar på denne tråd

3 års...
Forfatter: 
Dato:  28-11-2007 17:31

Jeg synes også du forlanger for meget af din hest. Hvor lang tid vil du ha den? Du skal passe på ikke at overbelaste den og ta glæden fra ridningen.

Skal den ikke have pause til foråret? Det fik min sidste vinter, hvor han var 3 og det var rigtig godt for ham. Da jeg tog ham i gang igen var han meget mere klar.

mvh Tine

0
0
Svar på denne tråd

Balance
Forfatter: 
Dato:  28-11-2007 19:25

Jeg er sikker på den ikke redet i balance endnu, så drejer den ligesom i skulderne, som så ryger ind i volten, og tager hovedet udad for at holde balancen. jeg ville ride store bløde volder på den, så skuldererne kommer ind på plads..

husk dog på at en 3 års kun er et stort barn...

knus lene

Rytter søges til 2 er pony på 140.. går m. dressur og s spring

www.lenes3d.dk

0
0
Svar på denne tråd

giv hesten pause
Forfatter: 
Dato:  28-11-2007 20:10
1 aar, det lyder til du kraever altformeget af barnet (altsaa unghesten pa 3 aar...)
0
0
Svar på denne tråd

Ligeud ridning
Forfatter: 
Dato:  29-11-2007 09:40

Det lyder mest som et balanceproblem, som jeg ville arbejde med i longe i stedet for at sidde på den. Når den kan gå afslappet rundt i en longe i grime eller hovedtøj alene, kan du evt. prøve med lidt indspændinger (endelig ikke for stram til så ung en hest). Dette for at lære den balance i holdning også.

Jeg kan kun anbefale at vente med volter og slangegange til du kan ride den stabilt rundt indenfor hovslaget og den kan gå stabilt i en longe med indspændinger.

0
0
Svar på denne tråd

Undervisning...
Forfatter: 
Dato:  29-11-2007 22:01

Tak for svarene, jeg tror at det er meget forskelligt fra rytter til rytter hvad man forlanger af sin unghest. Når jeg nu sidder og kigger på salgsannoncerne herinde under ungheste, er der jo mange af unghestene som allerede skal til at starte stævner, og mange af hestene bær sig utroligt flot når man tænker på den unge alder. Jeg syntes at Migo er meget udviklet af sin alder, ligner bestemt heller ikke en hest på 3 år både kropsmæssigt og psykisk) Han er meget ivrig for at lære, han er frisk og syntes faktisk at han har lært mange ting allerede. Jeg starter undervisning i den kommende månede på ham en gang om ugen, både for hans og min skyld så alt går rigtig til fra tarten af. Syntes i at det er for tideligt at få undervisning (Dressur). Han fylder 4 år til marts..?

0
0
Svar på denne tråd

ja, det synes jeg
Forfatter: 
Dato:  29-11-2007 22:20

jeg synes ikke man bør ride mere på en treårs end til de kan rides i alle tre gangarter. ikke noget med små volter eller andet svært. de skal kunne dreje til begge sider og mere eller mindre kunne stoppe og gå frem på komando. derefter får de fri et par måneder. gerne helt frem til marts/april. man kan sagtens nå at få dem DSA klar når man tager dem ind der.

Med venstre hånd
Line og Calano

GRÅ POWER - For mere magt til de skimlede heste

Allé rideudstyr

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider