ja Kamilla
så vil jeg da også lige komme med mine erfaringer, selv om Kristina mener det er 100% forkert, så har hun ikke ret, jeg er selv gammel garvet spring rytter, og har prøvet det du beskriver, min velgående dressur hest som er meget lydhør for mig og mine hjælpere er stok døv for hjælp når det gælder spring,dette skyldes hans uerfaren hed, han ved ikke hvad det her går ud på, så han vækker sit flugt indstinkt, løb og jo hurtigere jo før må vi være færdig
og jo mere han løber jo mindre styrbar er han, logisk nok... så jeg gør som jeg har lært, og som andre skriver rider volter omkring springet, foran springet, mod springet og med masser af parader, jeg bestemmer hvor vi stopper, tempoet og hvornår vi springer, på denne måde kan jeg fint sætte tempoet og få ham over springet, han kan også finde på at stoppe foran springet, men som regel kun når tempoet er for højt, derfor alle de øvelser, så jeg kan komme ind og bestemme, og tro mig med tålmodighed vinder du og når du har fået din hest styrbar i tempo og retning, lykkedes det også for dig, og du vil begynde at stole mere på din hest, og så går det meget lettere end hvis man hver gang på vej hen imod en forhindring skal tænke på " gad vide om den hopper eller hvad den nu finder på "
Håber det var til lidt hjælp...det virker hos mig.
Kh Helle