|
|
| Min hest skærer tænder under træning |
|
|
Hej  Jeg har et spørgsmål, eller et mindre problem, som jeg håbede i viste noget om. Min hest skærer tænder når vi rider. Hun har fået raspet dem, og jeg har prøvet med gummibid. Er der ellers noget man kan gøre, da dette ikke virkede?
MVH. Lena .
Carramaya, du er min drømmepony <3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvornår??? |
|
|
Prøv at finde ud af hvorfor hun gør det!! I hvilke situationer gør hun det!! Så er det nemmere at finde ud af hvordan du forhindre det! Min egen 4 års skærer også tænder ind i mellem. Hun gør det når hun stresser, f.eks, hvis jeg vil lære hende noget nyt og går for hurtigt frem. Eller hvis hun ikke hører efter og jeg må være lidt efter hende. Ved hende hjælper det hvis jeg går tilbage til noget hun kan 100 % og/eller får hende til at slappe af. Det er forskelligt fra hest til hest og selve tidspunktet de gør det på, men jeg ville helt klart starte med det jeg skrev ovenfor, nu du har fået tjekket om der evt. skulle være tandproblemer!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| måske at |
|
|
næsebåndet er for stramt??? - så har hun ikke mulighed for at flytte kæberne i forhold til hinanden - og skærer derfor tænder??? Eller du har for meget vægt i tøjlerne??? Eller hun har ondt et eller andet sted i ryg, nakke... Prøv at løsne næsebåndet - sid stille med hænderne og undgå at du har vægt i tøjlerne - lægger hun på laver du en parade og giver efter på tøjlen... Hvis det ikke får hende til at slappe af ville jeg kigge på sadel og på hesten - altså om der er noget fysisk...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min kan |
|
|
også finde på det, han går ligeosm og knirker lidt indtil han er helt varm og gennembøjet. En ridelærer sagde på et tidspunkt at jeg skulle stramme den nederste næserem, det er prøvet uden held, nu har jeg istedet taget den af og lært at leve med uvanen, da jeg er ret sikker på at det er min egen fejl. Jeg havde meget svært ved at ride ham i starten og hang alt for meget i ham fortil Men man lærer som bekendt af sine fejl.
Knabstrupperhingsteplag fra april 2006 til salg Jeg undskylder på forhånd evt. manglende punktummer, kommaer, taste og stavefejl:=)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| en hest .. |
|
|
en hest skærer tænder fordi den føler fysisk ubehag, så er den ikke længere. Derefter er det rytterens opgave at finde ud af hvad der foresager det fysiske ubehag og hvordan problemet løses. Det kan være for stramme næsebånd - både det øverste og det nederste. Biddets placering i munden - passer biddet.. osv. osv. Forkert sadel osv. Alt lige fra A til Å
Med præmietøserne lille limer og lille Lichi - hvor heldig kan man være Bitches have more fun Gelenegle laves - jeg kører også ud..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hm... |
|
|
No idea... min hest skærer tænder overfor folk/heste hun ikke kan lide.
Tine & Tulle Det klinger! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hm... |
|
|
No idea... min hest skærer tænder overfor folk/heste hun ikke kan lide. Og det er ikke fysisk av... det er fordi hun bliver stiktosset.
Tine & Tulle Det klinger! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bumbum |
|
|
Så vidt jeg erindre kan en hest sagtens fortsat skærer tænder, selvom det der generede den er blevet rettet, da uvanen jo så har sat sig fast. For øvrigt er der jo også nogle heste, der gør det udelukkende i situationer, de ikke helt kan mestre eller hvor de føler sig pressede eller utrygge. Jeg må nok erkende at jeg ikke tror på at du kan skære alle heste over en kam og sige at hvis de skærer tænder er der noget der generer dem i situationen.
Knabstrupperhingsteplag fra april 2006 til salg Jeg undskylder på forhånd evt. manglende punktummer, kommaer, taste og stavefejl:=)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Millton |
| Forfatter:  |
Saint Millton |
| Dato:  |
08-11-2007 15:46 |
|
holdt op, da jeg skiftede tilbage til muffebid. /Tinamaria
Bedækning tilbydes af palominohingst. Se billeder på præsentationen. Kurser og uddannelse indenfor Feng Shui, ansigtszoneterapi og Reiki. Ligeså foredrag, workshops og salg af min bog "Dansk Feng Shui"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| HMM .. |
|
|
Min gør det også, men det er når han står inde på stldgangen med ørene fremme og slapper af .. Ingen tegn på ubehag overhovedet .. Ved ikke hvorfor han gør, han først begyndt på det sidste, og dete rmøg irriterende .. 
Mvh. Amalie & Den Skønne Welsh Cob Duffy ! Enghøjs uge 28' - whee det var nice (8 ! <3 STÆVNE LØRDAG D. 20 ! Yearh, go Duffy ! <3 Heste; i er skønne hver og én .. (; <3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for alle svarene |
|
|
Tak for alle svarene. Jeg tror det er rigtigt når den bliver presset, eller lidt nervøs. For hun går det mest når hun begynder at løbe i trav, og i galop, for hun har ingen balance. så må jeg bare prøve og håbe på at det går væk 
MVH. Lena 
Fleur, du er mit livs blomst <3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jfaljflaajflæj |
|
|
Min hest er pludselig begyndt nærmest at klapre tænder under ridning... kan det skyldes at jeg har meget i hænderne?? og hvordan er det lige at det hænger sammen med at skære tænder?? at skære tænder og klapre er vel det samme... eller? Kan nemlig ikke finde ud af, hvorfor hun nu pludselig er begyndt på det... hun leger også meget med biddet og tungen, og jeg har derfor strammet næseremmen et hul mere...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Lena... |
|
|
Tidligere chefberider på den spanske rideskole (Podajsky, tror jeg han hedder), omtaler tandskæring i bogen "The complete training af Horse and Rider". Han siger, at hvis hesten skærer tænder og samtidig åbner munden (eller forsøger derpå), er det et tegn på at den forsøger at undgå biddet = ubehag. Hvis hesten derimod skærer tænder med lukket mund har det ikke nogen betydning, og kan endda være tegn på velbehag... Ja - jeg ved ikke, men det skriver han altså. Hvis du vil, kan jeg finde siden, og maile den til dig. Marianne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Karina68: Vil hurtigt lige indskyde at det meget meget sjældent er løsningen at stramme næseremmen mere...  Alt for mange rider med for stramme næsebånd, og det umuligør det perfekte ridt , da hestens underkæbe ikke kan rykke ned og frem og slappe af i den position... Og nej klapre tænder og skære tænder ikke det samme  Til trådstarter: jeg ville få hesten tjekket igennem af en kyndig faglært person, hvad enten det er tandlæge, kiropraktor eller sadelmager der skal til...For at udelukke fysisk ubehag...og så tage den derfra 
Lykkelig ejer af Smukke Muffe, den skønneste fuldblod ..  Lev livet og nyd det, for du får kun dette ene 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke nødvendigvis ondt |
|
|
Min store prulle skar tænder i starten da jeg fik ham (for ca 2 år siden), men efterhånden som han faldt til, gik det væk. Det var et tegn på utryghed over han ikke vidste hvad der skulle ske. Nu gør han det kun når han bliver spændt, ophidset eller glad, f.eks. i pauserne når vi rider jagt (han er utålmodig og vil gerne afsted igen). Så tænderskæren er ikke altid et tegn på smerte.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forskellen??? |
|
|
Hej igen. Jamen hvad er forskellen på at skære tænder og klapre tænder?? og er årsagen til begge fænomener den samme? nogen som ved det?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Karina68: Når man skærer tænder, så kører man tænderne hårdt mod hinanden sidelæns...fra side til side..der kan komme den grimmeste lyd ud af det... Når man klaprer tænder, så ens tænder mod hinanden relativt hurtigt og laver en (i mine øjne) sjov lyd, som nærmest beskrives bedst: Dakdakdakdakdakdakdak and so on and so on  Med nu??  Årsagen...godt spørgsmål...kan være så mange ting og ikke nødvendigvis den samme for begge ""uvaner"...
Lykkelig ejer af Smukke Muffe, den skønneste fuldblod ..  Lev livet og nyd det, for du får kun dette ene 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min hest ligeså... |
|
|
Min hest har en vane med at åbne munden når jeg rider ham ( ikke direkte skære tænder, men åbne munden). Han er tjekket fra top til tå, og inden tegn på fysisk ubehag. Han gør det desuden når han vil have folks opmærksomhed - ikke yderligere et kønt syn, men det virker  Måske er det bare en vane ?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Scirrocco Ashk
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ TEAM RC - Vi kan, vi vil, vi gør det!
- Ejer af en broget skønling (:
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|