Hejsa!
Hvis nogen har gode råd m.h.t. hvordan man lærer en helt "grøn" hest at springe an i galop på en "rar" måde, så hører jeg gerne om det.
Har redet en hel del forskellige tilridningsheste i tidens løb, og synes egentlig at det med galoppen plejer at gå meget glat, nogen gange hurtigere end andre gange - men de fleste lærer det da ret nemt.
Nu er jeg lige - for sjov - startet med en "naturhest" af racen Nordsvensk Hest, der til trods for sin "høje" alder - 9 år - aldrig har været tilredet rigtigt. Efter et par mdr. har den lært at gå på ridebane, at dreje, stoppe og gå på cirkelvolter - hvilket ikke var så ligetil i starten.
Den har vældig fremdrift i trav, men det falder den altså ikke naturligt at springe an i galop, uanset hvad man gør. Har haft held til at løbe den i galop på en stubmark, så den har altså mere end 2 gangarter!
Vi har ikke noget vi skal nå, så jeg kan sagtens vente på at hesten får mere balance på ridebanen, hvilket måske vil gøre det nemmere. Men hvis nogen har haft samme problem og løst det, kunne det da være sjovt at høre om.
MVH Camilla;-)