Med mulighed for at jeg spørger dumt: Hvad er McLeansystemet?
Nu har jeg ikke rigtig fulgt så meget med i dette fora, da der jo er meget andet at se til, og har tydeligvis overset dette enme.
Og nu er så spørgsmålet, hvad går det ud på?
Det er rimelig forvirrende at læse alle disse indlæg om McLean, og ikke ane en fis om hvad det går ud på, så håber på der er nogle kloge HN'er der kan oplyse mig
Andrew Mclean er en mand, der har skrevet en bog hvori han samler og beskriver indlæringsteori... bogen hedder "træning på hestens præmisser"
det går ud på at ride med adskilte signaler og bruge stop, drej, bak, gå frem, gå sidelæns i forskellige kombinationer i øvelser... Det fede ved "systemet" er at det virker og man ikke forbryder sig overfor hesten, som man ellers nemt kan komme til at gøre ved eksempelvis at holde i tøjlen og ride på med schenklen, som en del trænere synes er fikst...