|
|
| Unghest |
|
|
Hm... Hej kære HN'ere... Ved ikke om der kommer et spørgsmål ud af dette, men vær søde at læse alligevel... Købte i maj måned den sødeste ungbasse, som skulle have været 3 år... Hvor han blev købt var de/vi så småt påbegyndt tilridning, hvilket gik perfekt... Men han lavede absolut ikke noget helt vildt... Så kom han hjem og jeg ville have ham checket af dyrdoktor... Det viste sig at hesten kun var to år... Dyrlægen sagde at det ville han aldrig have gættet pga han er MEGET udviklet af kun at være to... Men pyt, vi beholdte ham, da han er virkelig skøn. For lidt at holde det han har lært "ved lige" (hvilket vi self har fået godkendt af div fagpers.) sidder vi op på ham MEGET sjældent og MEGET kort. Nu har så fået den ide med at bukke... ikke helt vildt eller noget og generelt er han blevet sådan at han godt kan være en bølle til tider... Men stadig intet vildt og voldsomt... Han havde kiropraktor for godt en md siden og fik sat ryggen på plads (havde en skævhed) Hans bagben virkede ikke ordentligt pga skævheden... Han virker absolut ike til at være øm eller noget, men skal jeg bare tolke dette små bukken som han er kommet ind i en lømmelalder og vil prøver grænser af, eller er det måske fordi hans bagben "virker" nu som de ikke gjorde før...? Måske en blanding... Bliver bare lidt små depri af det da han virkelig var dygtig, rar at arbejde med med rytter på, og nu føler man lidt bare at det han havde lært er spildt... eller at man ligesom starter forfra... (self kan han stadig huske det, men alligevel...) Puha den blev lidt lang... Men på forhånd tak...
Heste er ærlige... De skelner ikke mellem deres følelser og deres handlinger... Du får hvad du ber om.... Nogle gange bliver hesten nødt til at gå frem, trods for at den vil bakke...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| for meget press |
| Forfatter:  |
Henrik Halle |
| Dato:  |
30-10-2007 19:27 |
|
I hans hoved er han jo kun 2 år så det kan meget vel være at du lægger alt alt for meget press på ham. Det er ikke kon kroppen kan bære en rytter det skal sindet også kunne bære. Hvis du ikke kan vente med at tilride ham og ikke har en anden hobby du kan bruge tiden på indtil da, så begynde med nogle horsemanship lege og træning fra jorden. Henrik
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg tror også |
|
|
det kan være frustration over de krav som i måske kommer til at stille til den... Jeg ville nok starte helt forfra, så i ikke kommer ind i en ond cirkel hvor i måske får forstærket bukke adfæren. Gå nogle ture med ham hvor i arbejder med gå og stop, møder en masse farlige ting, og på den måde lader ham opleve. I kan også øve med plastic og andre ting på ridebanen. Med fokus på at i kan stoppe og gå ham på en stille og rolig måde lige meget hvor og foran hvad. Det har de glæde af i alle aldre. På den måde for i styr på hans ben og hans verden bliver mere forudsiglig. Selve ridningen ville jeg lægge på hylden et års tid. Hilsen
- Matilde og Shalu -
Uvidenhed står ikke i vejen for fremskridt, illusionen om viden gør
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hm... |
|
|
Tror lidt jeg er blevet misforstået... Han bliver ikke redet som så, bare op og sidde, et par skridt og ned... Vi bruger det meste af vores tid sammen på HMS, træning fra jorden, ture, køreliner. Og der er absolut intet pres, ingen forventninger, det er derfor det er kommet så meget bag på mig... Efter vi fandt ud af han kun var to har vi været oppe på ham ialt 5 gange på ca 6 md, og som sagt op og derefter ned igen efter max 5 min (dette er enda højt sat)... Altså vi bruger faktisk al tiden på det som er blevet nævnt i de to indlæg... så vil ikke mene han bliver presset til noget som helst... Jeg laver os mange forskellige ting med ham (dog tilbagesat pga den genoptræning han skal have i en periode...) men ellers før... plus han ikke lavede noget hver dag, og bare snakke, tilbringe tid sammen... gå ture med min hoppe i den ene hånd og ham i den anden (vi har en lækker natursti lige ved folden), ud og få lidt græs og sådan... Så det med pres tror jeg desværre ikke helt den holder... Ellers ville jeg nikke genkendene hvis jeg kun fokuserede på ridning og uddannelsen af den ridehest han jo gerne skulle blive...
Heste er ærlige... De skelner ikke mellem deres følelser og deres handlinger... Du får hvad du ber om.... Nogle gange bliver hesten nødt til at gå frem, trods for at den vil bakke...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| I hvilke |
|
|
situationer bukker den så?? Hvis det ikke er i forbindelse med ridning?? Hvis du vil have andre svar bliver du nok nødt til at være mere specifik om hvornår problemet opstår. Hilsen
- Matilde og Shalu -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er jo i forbindelse med... |
|
|
... når vi sætter os op... de sidste to gange bukkede han, ikke det vilde rodeo, "bare" et enkelt hop... Grunden til at jeg føler mig lidt depri over det er nok at jeg har tilredet mange heste siden jeg var 14 år (er idag 21), og jeg har ALDRIG tilredet en hest der havde den midste tendens til at bukke... baserede meget tilridningen på tillid, gensidig respekt, arbejde fra jorden, at det tog den tid det tog og ro... Og ligeledes har jeg brugt samme metoder hver gang jeg arbejder med mine heste, inden for alt, ikke bare ridning/tilridning, og følte at det virkelig var vejen frem og det os var derfor jeg ikke havde haft en bukke-hest under mig, men slår min teri nu fra?, eller er det "bare" en lømmelalder han har trådt ind i? Eller som beskrevet i første indlæg at efter kiropraktoren har været der har han måske fundet ud af at hans bagben virker... Skal lige siges at efter hans ryg endelig gik på plads ville hun have ham til at hæve ryggen hvor han så lige truede med det ene bagben og det har han ALDRIG gjort før... han er typen jeg ville lukke et spædbarn ind til... Jeg aner faktisk ikke hvordan jeg skal gribe hans bukken an... for han er jo ung så han skal ikke som så trænes det vilde, skal jeg starte lidt forfra, og lade ham gå med sadel i longe??? Det ville lidt være mit eget bud... Sys ikke jeg kan beskrive det meget bedre, da det er en indviklet situation (føler jeg selv). Skal nok os lige nævnes at jeg er en kæmpe kylling (eller er virkelig blevet det med årene) så er panisk angst for bukkeri, så hellere at de stejler... mærkeligt, jeg ved det...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fngd rtfbrtf |
Maibritj ♥Helle Faurholt♥ |
01-11-2007 16:26 |
|
Hvis det var min, ville jeg slet ikke sidde på ham, når jeg ved han kun er 2 år, og han kan vel ha fået ondt i ryggen, eller noget..
Fjordheste er også dressurheste..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gjordkramper |
|
|
Har du overvejet, om det kan være gjordkramper? Det kommer gerne lige når man er steget op, især fordi man tit spænder gjorden lidt ekstra på det tidspunkt. Og hesten spænder lidt, for at holde balancen når man stiger op. Du siger også kiropraktoren forsøgte at hæve hans ryg, hvor han blev sur, det var garanteret ved at presse på punktet under maven, som er lige i nærheden af gjordlejet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ondt efter behandling |
|
|
Hej jeg tror han er øm efter kiropraktoren har sat hans ryg på plads. Efter som han kun er to og allerede nu har haft/har en skæv ryg ville jeg ikke sidde på ham. Jeg vil mene han skal have ro,trækture og sådan men ikke noget der på nogen måder belstaer ham og hans ryg det er vigtigt at muskulaturen i hans ryg får lov at slappe af efter en sådan behandling. Jeg ved ikke om du selv har prøvet at være til kiopraktor, de sætter skellettet på plads, men blødgøre ikke musklerne først. Det vil sige at man "rykker" i kolde musklerne hvilket gør ondt og er øm i et godt stykke tid efter. Du skal tænke på at pga. den skæve ryg har musklerne ligget på en måde, efter skævheden er rettet så vil de muskler på den side hvor skævheden var til, nu være lidt for "korte" de skal have tid til at strække sig igen. Mvh Dorthe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| takker... |
|
|
BettinaL: Det er ikke gjordkarmper, eftersom det var uden sadel han gjorde det... Det var os bag gjordlejet hun "nippede" ham... Dorte: Tjo... regnede bare ikke med at det lige at sidde op i 2 min ville give det udslag, "trods" en smule ømhed, men det kan være du har ret... Som sagt fokuserer vi heller ikke på ridningen, så tror jeg gør som du har forslået, ligger det helt på hylden et godt stykke tid... Ved ikke hvor hans skævhed kommer fra, har jo desværre ikke haft ham sååå længe, og han har ingen styrt haft der kan give så grum en skævhed... Mener altså han varmede ham op i muskulaturen før hun knækkede ham, og hvis det er så vigtigt at muskulaturen slapper af efter sådan en behandling, hvordan kan det så være han skulle genoptrænes i et meget stramt skema bagefter? (self med en uges komplet fri først...), undrede mig bare... Tusind tak for de gode svar  Men når nu vi er inde på emnet bukkeri... som skrevet har jeg aldrig haft det problem... hvis det bliver et problem med ham her om et års tid når han rigtig skal igang, hvordan griber man det så an... self leder efter en grund, men hvis der ingen grund som så er, altså ikke udstyr eller fysiske problemer... hva så??? Bare et par fif ville være nice...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| en hest der bukker |
|
|
gør det kun fordi den er generet af noget... så jeg ville finde ud af hvad det var der gjorde det og så fjerne ubehaget... Mit gæt er at det skyldes hans ryg og bagben som ikke har været i orden... måske forbinder han det med smerte at du sidder på ham? Ville holde mig helt væk fra dens ryg i min ½ år og så starte op igen... Har aldrig oplevet en hest der ikke bukkede fordi den fik noget godt og rart ud af det...
Tro på det og du kan gøre det umulige muligt... Dem der vil frem rider DV Stud.agro
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis den først |
Eva Lydeking-Olsen |
03-11-2007 00:10 |
|
lærer at forbinde rytter, sadel og træning med UBEHAG, så sætter du ham LANGT tilbage.Flere år formentlig. Så, det du tror du vinder nu, kan ødelægge hele den tidlige uddannelse af hesten. Det er rigtig dumt og rigtig dumt at bruge køreliner for det er så hårdt for dem, både fysisk og psykisk. Jeg ville slet, slet ikke kravle op og give ham helt fred til han var MINDST 3,5 år, nu hvor han er kommet ALT:ALT for tidligt igang. Ud at gå ture en-to gange om ugen, IKKE mere. Ellers være plag. Det er en BABY stadigvæk. Eva
Hjemmeside: http://www.topshoej-stutteri.dk
Opstaldning tilbydes, ridehus og optimal fodring.
Sælges : *yndig dansende lipizzanerplag *stor, sød varmblodsplag e. H. Happy Hero og M +mor
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vent dog |
Vincent 1 |
03-11-2007 00:44 |
|
Vent dog med at bekymre dig til hesten er rideklar = min 3½ år.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamen ikke for noget... |
|
|
... men læs nu lige hvad der er skrevet... forbereder ham ikke på ridning som så, og har lyttet til de råd jeg har fået... jeg mener ikke køreliner belaster overhovedet, tværdigmod er det fornuftigt at begynde med det i en tidlig alder da det ER bevidst at heste lærer bedre og hurtigere i en ung alder (under 3 år). Har ikke selv set undersøgelsen, men snakkede med min kiropraktor om det da hun sidst var der, og hun går meget ind for indlæring og forskning deri, og hun sagde at endelig var der kommet tal på at de rent faktisk lærer bedre i fx en alder af 2 end i en alder af 3... Men sådan er vi jo alle så forskellige, jeg vil hellere sprede den indlæring han skal have til at kunne blive ridehest over laaannnggg tid, end at han skal gøre klar på et halvt år, sådan er jeg bare... Og har ikke påtænkt mig nogen form for ridning af ham absolut ikke før han er omkring 3 år, afhængigt af hans fysiske og mentale udvikling... Og tvivler os på at en kiropraktor ville sige at jeg netop skulle bruge køreliner i forbindelse med hans genoptræning hvis dette var skadeligt... Han er en glad harmonisk hest på folden og at arbejde med (bortset for de to buk han har lavet) og (som før skrevet) vil jeg os lægge det totalt på hylden at sidde op på ham i de 2 min det nu er hvis han forbinder det med ubehag...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| hm... |
|
|
narj... tror jeg ikke... desværre...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| >> Muselle |
|
|
det virker lidt somom at lige meget hvilket svar du får så vil du ikke bruge det til noget. Det er en skam, især for din hest. Der er ikke nogen af os det kender eller har set din hest og prøver derfor at komme med de bedste råd ud fra det du skriver. Men hver gang der er en der kommer med et forslag har du straks ti årsager til at det ikke forholder sig sådan. Jeg synes du måske istedet skulle prøve at kigge lidt mere på de ting der bliver forslået her i tråden og så prøve at arbejde med dem. Jeg synes stadig det lyder somom det er nogle af de basale knapper der skal finjusteres. Så stop gå stop gå... i alle mulige situationer. Jeg ville også stadig lade være med at kravle op på den. Få de andre ting på plads, og lad hesten der jo er blevet startet alt for tidligt få lidt ro. Istedet for at du måske kommer til at forstærke noget adfærd du ikke ønsker. Hilsen
- Matilde og Shalu -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forfra igen |
Amalie H |
05-11-2007 14:40 |
|
min 5 års begyndte at bukke vildt efter han havde en kedelig episode, hvor han blev bange det jeg satte mig op og bare ville have mig af igen. Men efter en gennemgang af en kiropraktor er jeg begyndt at give ham sukker så snart jeg sidder på ham.. Det virker helt vildt, han står bare og venter på at få sit sukker uden at lave nogle numre. Så min forslag er at starte forfra, først hvor hesten får noget sukker så snart du ligger over den. Derefter kan du prøve at sætte dig op og giv ham en lidt sukker igen. Men husk ikke at forlange mere end at du kan sidde der, du må give sådan en ung hest en masse tid til at vende sig til rytteren.
Hilsen Amalie Vallak søger part 1-2 ugentligt til skovture og dressur. opstaldet i Birkerød
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Beklager, |
Lene ♣Granat♣ |
05-11-2007 15:01 |
|
Undskyld, det indlæg hørte til i en anden tråd.
Med venlig hilsen Lene Frelst, hellig og lettere irriterende...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| til lene |
|
|
man kan ikke se det medmindre man er medlem... selvom det hører til i en anden tråd...
Tro på det og du kan gøre det umulige muligt... Og husk ridning skal være en fornøjelse - ikke en daglid slåskamp Super frelst og Stud.agro
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Lad hesten stå indtil den er 3 1/2 år. Lad være med at sidde på den mere, før den er klar til det udviklingsmæssigt. Hvis I bliver ved, selvom den tydeligvis siger fra, vil den sansynligvis forbinde det at have rytter på ryggen som noget ubehageligt fremover... Mvh.
Kristina og Mademoiselle Du kan også hjælpe: www.wspa.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|