Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

opdragelse af føl på den rigtige måde!
Forfatter: 
Dato:  25-10-2007 15:09

Jeg har et tinker hoppe føl som fra 6. mdrs. alderen da jeg fik hende har været super rolig og ikke skræmt overfor nogle udfordringer, trækketov, løfte ben, biler, trækketure alene osv., men her på det sidste er hun virkelig begyndt at prøve mig af, sidst tog fanden ved hende på en mark og det endte med jeg fik to friske baghove i ryggen. Jeg er ikke blevet skræmt men er i tvivl om hvordan jeg skal sætte mig igennem for jeg ved hun er nået til det punkt hvor hun er tryg i hendes omgivelser og nu vil sætte mine leder evner på prøve. Jeg vil nødig gøre noget der giver varige problemer senere hen, men vil heller ikke være "for blød".

Hendes problemer nu er når vi går tur eller jeg kommer ud på folden så virker hun som om jeg er hendes lege buddy men hun er lidt FOR vild. vil stejle op af mig og sidst da vi gik turen begynder at stejle, snurre rundt og sparker bagud.

Hvad er det bedste jeg kan gøre? hun er nu 8 mdr. og har fuld tiltro til mennesker, er ikke sky og alt er godt bortset fra det nyforhøjede energi niveau hun pludselig er begyndt på :)

0
0
Svar på denne tråd

Hej Helle
Forfatter: 
Dato:  25-10-2007 17:09

"Nasser" lige lidt på din tråd Har selv lige fået et Irish Cob føl hjem for en uge siden og ryger sikkert ud i det samme som dig!

Vh

AM

WWW.Stutteri-Alana.dk

stedet man gerne ville være hest

0
0
Svar på denne tråd

der er jo mange meninger
Forfatter: 
Dato:  25-10-2007 17:22

måden jeg har med mine to at gøre (den ene 2 år, den anden 10 år, men har haft hende lige sinden hun var 1 time gammel) Og det er at uanset hvor søde føllebasser er, skal der være en ramme/grænse de kan arbejde sig inden for... Hav den daglige respekt i orden... fx ikke gnubbe sig op af dig, ikke puffe til dig, ikke gå ind i dig osv...

nogle mener et tjat på mulen er i orden andre ikke, så hvordan du mener du vil gøre det er jo op til dig...

Min 2 års fik os den idé at ham og jeg skulle lege... men nej, bruger kropsprog som kommunikation, så bakkede ham kun ved at gå imod ham... Han skal respektere mit pers rum og ikke gå ind og tro at vi skal lege... Det kunne jo godt blive en farlig omgang "sjov"..

Heste er ærlige... De skelner ikke mellem deres følelser og deres handlinger...

Du får hvad du ber om....

Nogle gange bliver hesten nødt til at gå frem, trods for at den vil bakke...

0
0
Svar på denne tråd

Lær hende hvad du vil
Forfatter: 
Dato:  25-10-2007 17:34

Det er helt sikkert, at du ikke skal lade hende opføre sig på den måde. Træn på samme, trygge sted hver gang indtil videre. Du skal lægge noget på hende, der giver dig mere kontrol end staldgrimen, fx. en rebgrime.

Så lærer du hende, at når du går fremad og trækker fremad i rebet, så skal hun gå med - bare ét skridt. Når hun går et skridt, slækker du rebet HELT. Når hun forstår at hun skal gå med frem, så skal du stoppe hende. Det plejer jeg at gøre ved at gå baglæns foran hesten. Du får hende med ét skridt og stopper hende så, ved at trække bagud i rebet. Når du har front imod hesten, så har du den allerbedste chance for at stoppe hende. Når hun stopper, så slipper du ALT pres, og efter et øjeblik beder du hende gå frem igen, et skridt, stop hende (med djævlens vold og magt om nødvendigt. I det sekund hun stopper, slækker du fuldstændig rebet så det hænger HELT løst. Hun skal helst stoppe lige, uden at skyde skuldre.

Når det virker nogenlunde (10-15 gentagelser, mere burde ikke være nødvendigt) så lærer du hende at flytte bagparten til side, når du trykker hende i lysken med fingerspidserne. Så snart hun går et skridt, så stopper du med at trykke. Når det er på plads, så går du ned langs hendes side, presser bagparten væk og træder skråt baglæns lige ud foran hovedet af hende og stopper hende af al magt, hvis hun maser forbi dig.

Du skal også lære hende at bakke ved at trække baglæns i rebet og evt. forstærke yderligere med pisk på forbenene eller prikke på bringen. Du skal i alle øvelserne starte med et let træk, og dernæst forøge trækket og du SKAL have resultat.

Når du kan gå ét skridt, så går du 2 og stopper hende, så 3 osv. Når det går godt med at stoppe hende når du går baglæns, så begynd at gå normalt ved siden af hende. Stop hende HVER GANG hun spænder (løfter hovedet, pruster, maser på eller lignende) og få hende til at stå stille. Hvis hun står men med løftet hoved, så bed hende sænke hovedet ved at lægge en hånd på hendes nakke. Ellers bak hende, hun må IKKE stå og stivne med højt løftet hoved.

Samtidig skal du have faste rutiner i din håndtering, som skal foregå på samme, rolige måde HVER DAG så hun lærer, at der ikke sker noget sjovt i de øjeblikke.

Når hun begynder at være bedre (du skal være konsekvent, tydelig og ensartet og du skal huske at fjerne ALT pres hver gang hun gør som du ønsker, også selv om det evt kun er i et sekund) så kan du begynde at tilføje positiv forstærkning (belønning) fx. i form af klikkertræning, det vil yderligere forøge de gode resultater. Når du har fået styr på føllet kan du lave meget sjovere ting i meget større frihed.

Evt. er det en god ide at få noget undervisning i håndtering. Jeg tilbyder på Sjælland og kan evt. anbefale nogen i andre dele af landet.

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

www.hesteforstand.dk

Hjælp til problemheste, undervisning, kurser og foredrag

0
0
Svar på denne tråd

mine føl
Forfatter: 
Dato:  26-10-2007 09:32

mine føl kommer til at lære det på den lidt hårde måde..

feks. sidste år havde jeg et hingsteføl. han var sød og rar, men alt skulle prøves af. første gang han bed mig i armen, bed jeg ham i øret.. ikke hårdt men en makering.. han gjorde det ikke mere og blev ikke øre eller hovedsky.

da han sparkede mig ind på knæet, vendte jeg mig om og sparkede bagud ind på hans bagdel. ikke hårdt men han kunne mærke det.

han gjorde det aldrig mere.

mit hoppeføl fra i år. vil ikke trækkes med hvis hun kan slippe.

dvs at hun enten sætter alle 4 ben i jorden og ikke vil flytte sig. eller hun stejler op ad mig.

når hun stejler giver jeg et hårdt ryk i tovet. når hun så står normalt roder jeg hende og har et løst tov. og så kan hun trækkes med igen.. men hun er lidt mere egenrådig og forsøger flere gange med stejlenummeret. og hun får flere ryk.

NU... hun kan trækkes med uden numre.. hun kan stå bundet uden sin mor.. hun kan strigles. og jeg kan løfte alle 4 ben. og det gør jeg tit på marken.. hun løfter endda selv hendes forben nu, op i min hånd når de skal ordnes.

det gør alle mine heste.

når jeg en sjælden gang fodre på marken, og hestene kommer styrtene og vil mase. vender jeg ryggen til dem og tramper med det ene ben.. eller vifter med tovet.. der er ikke nogen som maser eller er påtrængende..

jeg er ikke ond ved mine heste, og slår dem aldrig. og stadig ved de at det er mig der bestemmer..

de har respekt.. men kommer stadig og putter deres hoved ned i grimen, af sig selv. når de skal ind i stalden og fodres..

de kender deres rækkefølge. og står pænt og venter ved ledet..

og når vi går ind er der ikke en af dem som går foran mig.

og ja jeg er sgu utrolig stolt over mine heste.. der er ikke noget mere bekræftende end, når de kommer og lægger deres store dejlige hoveder på min skuller og gerne vil nusses.. eller de dejlige varme muler som gerne vil have et kys eller puste næsebor med min næse. men som sagt. de skal lære tingene fra små. for det er ikke sjovt at stå med 600 kilo vildhest i hånden.

SÆLGES. pæn 4 hjulet ponyvogn. passer til 2 shetlænder eller en stor pony.. stænger/trækstang medfølger.. + 2 sæt gamle seletøj, uden hovedtøj. vognen er køreklar med håndbremse

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider