Tja... er godt nok ikke M rytter mere... eller stævnerytter for den sags skyld... men jeg har da redet en hest op fra LB til M klasser.
Det handler sjovt nok om træning, træning og atter træning. Det kræver en enorm styrke for hesten, at udføre piouretter og i det hele taget de samlede øvelser.
Det er noget, der skal trænes gradvist op, selvfølgelig samtidig med, at hesten opretholder sit gode humør og lysten til at arbejde.
Jeg vekslede meget i min træning. De fleste dage, var det meget grundridning og smidiggørelse. Nogle andre dage, blev hesten presset mere i de svære øvelser. Og så skal der være plads til en skridttur i skoven. Min hest havde det bedst med at blive redet stort set hver dag. Han var ikke særlig smart bygget fysisk, så han blev hurtigt stiv. Derfor skulle han arbejdes igennem stort set hver dag. Men psykisk havde han super meget lyst til at erbejde, og han var meget lærenem.
Men det tager nogle år, før hesten får opbygget nok muskler og styrke til at lave de øvelser. Så det er bare om at komme i gang.
Jeg vil mene, at de fleste heste godt kan komme til at gå M klasser. Bare de har hjernen med. 
Håber du kan bruge noget af det...
Hilsen Camilla