Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Tilridning.
Forfatter: 
Dato:  19-10-2007 14:24

Heej HN'er

Jeg er i geng med at tilride min fjordhest på 3½ år, men har fået en ny underviser, da vi har flyttet stald, og det nye sted vil ikke have hundrede underviser, da det er et meget lille ridehus vi har, så derfor en ny underviser.

Min mor fik undervisning for første gang i går, og underviseren spurgte som noget af det første om hvornår man egentlig måtte begynde tilridning af fjordheste, for han kendte ikke så meget til fjordheste, og det fik mig til at tænke på:

Hvornår må man egentlig starte tilridning af en fjordhest?

Hvornår begyndte du, hvis du selv har tildredet din?

Hvornår er de færdigudviklet?

Hilsen Christina. :)

Min Bennermus <33 (:

0
0
Svar på denne tråd

Fjordheste
Forfatter: 
Dato:  20-10-2007 11:09

Så vidt som jeg er oplyst uden at være ekspert i fjordheste, så er de ligesom islændere lidt senere udviklet end mange andre hestetyper, så jeg ville vente med at tilride indtil hesten er i hert fald 4 år gammel.

0
0
Svar på denne tråd

tilridning
Forfatter: 
Dato:  20-10-2007 11:51

Hvis vi antager at Fjordheste og islændere udvikles ca lige hurtigt, så har jeg tilredet min islænder i foråret lige inden hun fyldete 4 år. Det gjorde jeg for at vænne hendes knogler til vægten inden vækstlininerne lukkedes. Det skulle give en mere holdbar ridehest i længden. Inden da havde jeg arbejdet med sadel-/bidtilvænning, gåture m.m.

Det vigtige er så, efter min mening, at give den fri. Min blev redet et par gange om ugen i ca 20min den første måned.

Derefter er hun vel blevet redet ca hvar anden uge, max en halv time. Her på det sidste lidt længere tid ad gangen, men stadig ikke så tit.

Nu er hun ca 4 1/2, så til foråret (hvor hun næsten er 5) vil jeg gå igang med mere regelmæssig ridning.

Jeg synes personligt, man skal passe på med at vente for længe, både for knoglernes skyld, men også pga hestens selvstændighed.

MVH Anja

0
0
Svar på denne tråd

fewuifhwæoif
Forfatter: 
Dato:  20-10-2007 19:05

Tak for svarende, men det slog mig lige:

Han er også tilkørt (tidligt) gør det nogle forskel?

Min Bennermus <33 (:

0
0
Svar på denne tråd

ville vente
Forfatter: 
Dato:  20-10-2007 20:56

til den var fyldt 4 år... og så ville jeg nok kun ride en på den i starten altså kun dig og ikke også din mor?? så den lige kan lære signalerne...

Tro på det og du kan gøre det umulige muligt...

Dem der vil frem rider DV

Stud.agro

0
0
Svar på denne tråd

kørsel
Forfatter: 
Dato:  20-10-2007 22:13

Det burde ikke kunne skade at tilkøre dem.

Jeg vil faktisk også give jannej ret i at det kunne være godt hvis den kun skulle rides af én lige i starten. Men det behøver ikke vare længe for den er klar til at blive redet af jer skiftevis.

Det at den er tilkørt, gør jo som regel at de ved hvad tøjlehjælpen betyder og det gør da at der er lidt færre nye ting den skal lære.

Det handler vel i bund og grund om at give den så meget nyt at den ikke keder sig, men ikke så meget nyt at den bliver forvirret.

MVH Anja

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider