Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hvordan ser en korrekt bøjning ud
Forfatter: 
Dato:  18-10-2007 11:33

Hvordan ser hesten ud når den bøjer korrekt? Jeg har læst at hesten ikke kan bøje sig gennem hele rygraden, men i stedet svinger brystkassen og bugen til den ene side, hvilket muliggør, at den kan træde lige frem med bagbenet, så det træder i forhovens spor på cirklen. Ligeledes har jeg læst at det er vigtigt at hesten altid sætter sine bagben lige under hofterne, da hesten ikke kan strække optimalt i ryggen, hvis den krydser bagbenet ind under eller væk fra kroppen.

Jeg har dog ofte set at hesten på cirklen sætter det indvendige bagben ml. forhovenes spor og har fået fortalt at dette er et tegn på at hesten bruger sig korrekt. Specielt i akademisk ridning har jeg set at hesten trænes til dette. Er hesten korrekt bøjet på cirklen når den går sådan eller bliver den i stedet redet i shoulder fore/let versade holdning på cirklen? Hvilke fordele/ulemper er der ved de forskellige metoder?

Jeg synes, at det vil være en god ide, hvis i som illustration indsætter et billeder af en hest, der bøjer sig på cirklen og af en hest der går i shoulder fore/let versade holdning på cirklen.

Hilsen Nanna

0
0
Svar på denne tråd

Det var da egentlig
Forfatter: 
Dato:  18-10-2007 13:30

nogle ret spændende spørgsmål. Det har jeg aldrig hørt om før, håber vi kan få en berider på banen, eller måske dyrlæge med god faglig baggrund.

Jeg er, ved ridning, dog ret "ligeglad" med teori. Jeg rider efter hesten reaktion. Jeg har selv tænkt meget over teori, men er kommet frem til, at du kan aldrig, ved teori, sige noget endegyldigt om alle heste. Alle har deres handicap, særheder.

Derfor har jeg fundet frem til, at lytte til hypsen. Reagerer hun med at være afslappet, smidig, lydhør, uden større angst, er jeg på rette vej. Og sådan lytter jeg til hende hver dag, for hver dag er hun anderledes (humør-trunte).

Nogle dage træner jeg ved western principper, og får det samme resultat ved dressur træning, andre dage skal der ren dressur til. Hun lærer mig noget hver dag, fordi jeg virkelig får krævet fuld opmærksomhed.

Jeg har haft gode undervisere, som har prøvet at lære mig en perfekt opstilling. Den fik jeg IKKE, før jeg SELV begyndte at eksperimentere, lytte. Og der er det, der er så spændende. Og det er det, der siger mig, at man ikke kan forklare eller foreskrive teori. Den skal føles :)

Som en healer i Rønde sagde: "Jeg ved sq ikke hvad der sker. Men det virker". Sådan har jeg det med ridning. Ud at mærke på hesten indvendigt og udvendigt :)

Lone

Massage, healing hest/rytter

Nu med hjemmeside.. Igen :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider