nogle ret spændende spørgsmål. Det har jeg aldrig hørt om før, håber vi kan få en berider på banen, eller måske dyrlæge med god faglig baggrund.
Jeg er, ved ridning, dog ret "ligeglad" med teori. Jeg rider efter hesten reaktion. Jeg har selv tænkt meget over teori, men er kommet frem til, at du kan aldrig, ved teori, sige noget endegyldigt om alle heste. Alle har deres handicap, særheder.
Derfor har jeg fundet frem til, at lytte til hypsen. Reagerer hun med at være afslappet, smidig, lydhør, uden større angst, er jeg på rette vej. Og sådan lytter jeg til hende hver dag, for hver dag er hun anderledes (humør-trunte).
Nogle dage træner jeg ved western principper, og får det samme resultat ved dressur træning, andre dage skal der ren dressur til. Hun lærer mig noget hver dag, fordi jeg virkelig får krævet fuld opmærksomhed.
Jeg har haft gode undervisere, som har prøvet at lære mig en perfekt opstilling. Den fik jeg IKKE, før jeg SELV begyndte at eksperimentere, lytte. Og der er det, der er så spændende. Og det er det, der siger mig, at man ikke kan forklare eller foreskrive teori. Den skal føles 
Som en healer i Rønde sagde: "Jeg ved sq ikke hvad der sker. Men det virker". Sådan har jeg det med ridning. Ud at mærke på hesten indvendigt og udvendigt 
Lone