Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Truer med angreb ved arbejde/pres.
Forfatter: 
Dato:  17-10-2007 11:14

Ja nu har jeg så selv en en ide om hvorfor - men det vil være rart med jeres øjne på sagen også!

Min shetter Thilde står for, at skulle tabe sig en del... Og derfor skal vi jo træne lidt.

Vi gik op til ridehallen - og hun var vældig energisk...trippende. Glad og frisk på at der skulle ske noget .

Da vi kommer op i hallen slipper jeg hende løs og hun tager den i fuld fart rundt og laver diverse hop osv. Hun er stadig glad.

Så sætter jeg hende i longen og vil kræve, at hun går væk fra mig.

Altså jeg presser hende. HER vender situationen brat!

Hun ligger ørerne fladt ned, blotter hendes tænder, rejser sig og springer frem imod mig - et direkte angreb.

Jeg reagerer ved, at springe frem imod hende og hun trækker sig.

Derefter får jeg hende ud på plads og hun ved hvad det drejer sig om - går pænt rundt i longen (altså det er tydeligt at hun har prøvet det før).

Men så snart jeg presser hende til enten at gå mere energisk frem i skridt eller beder hende trave, bliver hun enormt sur/vred. Hun ligger ører og vender det hvide ud af øjnene.

Jeg fortsatte til trods for hendes adfærd og snakkede MEGET opmuntrende hele tiden...og ved hvert pres lagde hun stadig ørerne ned, men intervallerne blev kortere og kortere.

Altså ørerne kom hurtigere og hurtigere frem...

Men det er klart at jeg tænker på årsagen til hendes adfærd - og ja jeg har helt klart tænkt på om det kan være noget fysisk. Men når hun ikke presses løber hun jo glad og frejdigt rundt.

Tidligere ejer har kendt hende stort set hele hendes liv og hos hende har der ikke været arbejdet med hende. Men året inden jeg fik hende havde hun været hos en anden, som ville bruge hende til hendes børn og de havde så forsøgt at tilride hende. Om det lykkedes ved jeg intet om - så langt er jeg ikke nået med hende endnu.

Da jeg hentede hende, var der ingen tvivl om, at de ikke brød sig om Thilde. Og det kunne ses, at følelsen var gensidig fra Thildes side.

Thilde ville ikke håndteres af dem og da damen skulle trække hende op til traileren, trak Thilde af med hende og rev sig løs.

De fortalte at Thilde ikke ville have renset hove og at hun var strid overfor de andre heste.

Og ganske rigtigt var hun meget usikker mht. at få løftet ben, men hun er ikke specielt strid overfor andre heste.

Men hun ligger dog heller ikke som lavt rangerende.

Jeg har haft hende med til skuer og kåring og hun har altid opført sig aldeles eksemplarisk og har aldrig forsøgt at rive sig løs fra mig eller lign.

Hun er i mine øjne en meget sød og kærlig hoppe - men ja en hoppe med stort H.

Hun har aldrig bidt eller sparket.

Derud over er hun meget glad for min datter på 3 år - hun følger hende gerne rundt på folden og de går sammen og kigger på svampe og hvad der nu ellers er af spændende sager .

Nå men tilbage til den ubehagelige adfærd hun udviser under presset i longen.

Min umiddelbare tanke er, at hun har haft nogle mindre behagelige oplevelser hos den familie hun var hos året inden hun kom her?

Eller kan det skyldes at hun bare ikke vil finde sig i, at jeg forlanger noget af hende?

Eller er det fordi jeg presser hende væk fra mig, at hun reagerer som hun gør?

Hmm det sidste tvivler jeg egentlig på - da hun også kunne se sur ud, når jeg skulle træne mønstring med hende og der presser jeg hende jo ikke væk fra mig, men presser hende blot til at gå frem.

Faktisk blev hun vred, så snart jeg "jagede" på hende - hvis hun foreksempel luntetravede...

Hmm hvad mener i?

Skal jeg blot fortsætte træningen og håbe på, at hun bliver glad for det i længden eller?

Skal jeg gribe det hele anderledes an?

Kom endelig med jeres tanker og råd .

Mvh May.

Vores Charmetrolde

Tinkeren Cara Mia & Shetlandsponyerne Clyed, Gabbi, Thilde & Lukas

Hestene er vores partner og ledsager gennem livet

Slå aldrig - vær en blid, kærlig og retfærdig leder

Vær ydmyg

Sig tak

0
0
Svar på denne tråd

overraskelsesangreb?
Forfatter: 
Dato:  17-10-2007 11:39

Ja jeg tror faktisk blot at Thilde er blevet noget så overrasket over at du på den måde "angriber" hende. Det er jo set med hestens øjne. Hun skal lige finde ud af hvad det drejer sig om når du går til hende på den måde. Hun har måske nok haft en opfattelse af at du ikke lige skulle have lov at bestemme SÅ meget og derfor forsøger hun selvfølgelig at opretholde sin egen status overfor dig. At du så bestemt har fortalt hende at JO det er dig der er boss - synes jeg er helt rigtig gjort. Hun skal jo vide at det er dig der bestemmer... Hvis du kun har trænet hende den ene gang kan man ikke sige nu om det er noget fysiksk - det viser sig først ved vedvarende træning i 14 dages tid. Så jeg synes da bare du skal klø på. Som du selv skriver så blev surheds-momentet kortere og kortere. Mit gæt er at hun bare lige skal vænne sig til denne nye situation - og det kan hun jo kun ved at du gentager det igen og igen.

Husk dog på at man ikke bør longere mere end ca. et kvarter da det balaster hestens ben ret meget. Husk også at skifte volte tit.

God arbejdslyst!

Hilsen Annette

0
0
Svar på denne tråd

Anette...
Forfatter: 
Dato:  17-10-2007 11:50

Tak for dit hurtige svar...

Er klar over det med longeringen...er faktisk lidt modstander af det, men kan ikke se hvordan jeg ellers lige skal motionere hende lige pt.

Målet er dog at hun skal tilrides her i efteråret. Og til sommer gerne tilkøres.

Ja altså hun ved jo nu, at hun ikke kan skræmme mig væk.

Men jeg tænker bare, at en rå hest som ingen ubehagelige oplevelser har haft - ikke ville reagerer sådan.

Synes jo de rå heste er vældig åbne overfor nye tiltag og jo gerne vil lære og arbejde.

Og hvis Thildes adfærd faktisk fortæller, at hun forbinder arbejde/pres med smerte i fysisk eller psykisk form, så er det noget der er værd at have med i sine tanker og fremgangsmåde.

Vil dælme gerne finde årsagen til hendes adfærd.

Mvh May.

Vores Charmetrolde

Vær ydmyg

Sig tak

0
0
Svar på denne tråd

Handler ikke om status
Forfatter: 
Dato:  17-10-2007 12:33

Jeg tror slet ikke, at det handler om rangorden. Det gør det næsten aldrig når vi taler træning. Jeg tror det handler om, at hesten ikke har fattet en bønne OG at den har dårlige oplevelser med longering fra tidligere ejer. Forklaringen kan også være at den har fysiske problemer der gør, at det gør ondt at bevæge sig i cirkler. Det er en vedtagen sandhed blandt HMS-guruer at al uønsket adfærd handler om dominans fra hestens side. Men indenfor al forskning der er gjort mht. heste og deres flokstruktur og deres reaktioner overfor mennesker er der ingen, der har dokumenteret eller bare fået resultater der antydede at dette er sandheden.

Når hesten i øvrigt er nem at håndtere, så glem alt om rangorden og tænk i indlæring. Hesten føler sig på en eller anden måde truet, når den reagerer så voldsomt. Det at longere hesten kommer hurtigt til at svare til at blive jaget i hestens øjne, og det at blive jaget af mennesker giver følelsen af at blive jaget af et rovdyr, og det er ikke rart. Det er faktisk det værste, der kan ske for en hest. En hest vil prøve forskellige strategier når den føler sig jaget. Først vil den ofte stivne handlingslammet og derefter vil den i reglen først flygte. Er flugt ikke muligt, fx. fordi man har fat i longen, så er næste naturlige reaktion angreb, og det er jo det, I nu er kommet til. Men husk, at hesten føler sig truet og presset af dig, og derfor forsvarer dens liv.

Lær den stille og roligt i skridt, og på en lille volte, hvor du selv går med rundt, hvad det vil sige at blive longeret. Så øger du gradvist afstanden og driver mere og mere bagfra frem for at trække forfra. Når det fungerer i skridt (helst vha. masser af ros og godbidder) så beder du om trav. Hver gang det går galt, så bed hende om noget nemmere og arbejd dig frem derfra. Så skal hun nok lære det. Alternativer til longering er lange gåture, og fx. at lege fangeleg med hende, hvor hun løber efter dig (hvis hun ikke bliver alt for vild, det må ikke være farligt). Du kan også lade hende gå over cavalettis og løsspringe småspring, alt sammen giver hende bedre kondition og forbrænder kalorier. Dertil jævnbyrdige heste som legekammerater og megen tid på fold - helst løsdrift.

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

www.hesteforstand.dk

Hjælp til problemheste, undervisning, kurser og foredrag

0
0
Svar på denne tråd

Ja Tina MJ...
Forfatter: 
Dato:  17-10-2007 13:04

Jeg forstår det også som usikkerhed/ubehag i det at skulle longeres - Altså at hun har haft nogle virkelig ubehagelige oplevelser.

Men hun reagerer jo også negativt på mønstringstræningen - som foregår ligeudrettet.

Og hun har lært at gå frem og jeg kan mærke at hun ved hvad longering drejer sig om - hun bliver pænt ude på volten og stopper når jeg beder hende om det.

Hun kender også kommandoen trav - men hun bryder sig simpelthen ikke om presset.

Hvis jeg siger de lyde vi hestefolk ofte bruger for at få hesten til at gå mere frem (kan ikke skrive dem ) Så ligger hun ører ned med det samme.

Jeg har faktisk prøvet at lege med hende...men hvis jeg presser hende, truer hun igen med angreb. Og her er hun løs/fri i hallen.

Men ja det hele tyder jo på, at hun forbinder arbejde/pres fra mennesker med noget ubehageligt - ellers ville hun jo ikke reagerer som hun gør.

Måske jeg kunne få hende tilredet uden at lave forudgående longearbejde...?

Så er spørgsmålet blot hvordan hun vil reagere på rytterens pres? Ved ikke hvor langt de andre nåede med hende - håber ikke hun har dårlige oplevelser med rytter på ryggen også .

Det jeg er ret meget i tvivl om lige nu er:

Skal jeg fortsætte longearbejdet?

Dagen efter vores "prøve" ønskede hun ikke kontakt til mig på folden.

Og målet er jo ikke ligefrem at ødelægge det ellers gode bånd imellem os!

Men måske en masse godbidder og små skridt er vejen frem.

Ville gerne at jeg kunne give hende en godbid hver gang hun satte i trav - så hun kunne forbinde mit pres med noget positivt, men det er jo ikke ligefrem nemt.

Har godt nok aldrig brudt mig om longering - måske vi skulle forsøge af en anden vej?

Mvh May.

Vores Charmetrolde

Vær ydmyg

Sig tak

0
0
Svar på denne tråd

Nej ingen longering
Forfatter: 
Dato:  17-10-2007 13:25

Nej, jeg ville ikke forsætte med longeringen. Lav noget med hende, som hun kan lide at lave, og sæt så gradvist lidt mere pres på.

Det er let nok at give hende en godbid, hver gang hun sætter hende i trav - bare brug klikkertræning. Jeg har skrevet en artikel om det her. Jeg har udmærkede erfaringer med at få sådanne heste på rette vej ved at holde op med at presse dem. Det er ikke nødvendigt at opgive longering på livstid, men når hun ikke vil i kontakt med dig dagen efter, så er det tydeligt, at det er MEGET ubehageligt og stressende for hende. Heste der er blevet presset over evne, reagerer meget voldsomt imod pres, og det kan tage nogen tid at få dem over modstanden, og det gøres IKKE ved at øge presset, men ved at tage presset AF og fjerne den stress, som hesten formentlig føler bare fordi du viser dig. Altså grundlaget for forbedring er, at du kan finde noget at lave med hende, som hun kan lide.

www.hesteforstand.dk

0
0
Svar på denne tråd

Tak Tina...
Forfatter: 
Dato:  17-10-2007 13:39

Det lyder fornuftigt .

Har jo heller ikke lyst til at longerer hende, da hun gerne skal nyde arbejdet - ikke hade det!

Jeg vil nøjes med at gå med hende her til at starte med og langsomt udvide derfra.

Har en klikker liggende, men er ikke gået igang da jeg jo lige skal have sat mig ordentlig ind i det først...så jeg ikke får lavet ALT for mange dumheder...

Tak for dine svar - Det er rart at finde ud af hvorfor hun reagerer så voldsomt og hvordan jeg bedst kan hjælpe hende.

Mvh May.

Vores Charmetrolde

Vær ydmyg

Sig tak

0
0
Svar på denne tråd

God fornøjelse og spørg endelig
Forfatter: 
Dato:  17-10-2007 13:49

Spørg bare løs, når du går i stå. En klikker er ikke farlig, så gå du bare i gang, når du lige har sat dig ind i grundprincipperne, selvfølgelig.

Jeg hjælper dig gerne videre.

www.hesteforstand.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa..
Forfatter: 
Dato:  17-10-2007 17:07

Jeg har også oplevet at blive angrebet af heste. Nogle af dem vil jeg påtegne som lettere psykopatiske. Dog en af dem, den værste faktisk, fandt de ud af, havde fæle smerter i kroppen. Det vidste jeg dog også, havde ondt af ham, hvad han ikke fejlede.

Som menensker har heste heller ikke ret lang lunte, når de er stressede, og det bliver man også af smerte.

Men ja, din kan også angribe, hvis den ikke er vant til den måde, du gik hen mod den. Så må du gøre det ofte, vænne den til det, og selvfølgelig se indadskuende på dit eget kropssprog. Man får tit et chok når man ser sig selv udefra.

Lone

Massage, healing hest/rytter

Nu med hjemmeside.. Igen :)

0
0
Svar på denne tråd

Et alternativ...
Forfatter: 
Dato:  17-10-2007 18:07

til longering kan også være kørsel i køregjord/sele & liner...

Min shetter var ikke synderligt begejstret for ideen om longering, til trods for at jeg gik frem stort set som Tina beskriver ovenfor.

Da jeg derimod begyndte at køre hende fra jorden, egentlig som indledning til tilkørsel, var hun helt anderledes villig og fremadgående, og i løbet af ingen tid kunne jeg "køre" hende i lange liner, på volter i alle 3 gangarter.

Om det er et enkeltstående tilfælde, kan jeg selvfølgelig ikke sige, men hvis du alligevel planlægger at tilkøre hende, kan du da lige så godt forsøge!

Iøvrigt kan min så efterfølgende fint longeres...

Dorte

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar...
Forfatter: 
Dato:  17-10-2007 20:48

Lone: Smerter er helt sikkert det første der skal udelukkes hvis man har problemer med en hest.

Men med Thilde er det hendes stress for pres der er problemet.

Der er ikke ondt skabt i Thilde på nogen måde og selve angrebet er blot en kraftig reaktion.

Jeg har tidligere arbejdet med heste med problemer af forskellig art - men nu hvor nettet er her...er det super at kunne få flere øjne på en sådan problemstilling!

Jeg var ikke specielt truende i mit kropssprog, men det var tydeligt at hun opfattede situationen som meget ubehageligt - dertil kommer min mistanke om tidligere oplevelser, da en ellers rå hest ikke ville reagere på denne måde.

Det lyser ud af Thilde at hun kender longen - og at det ikke er for noget behageligt.

Hvad der er sket ved jeg ikke - dette kan jeg kun gisne om.

Thilde er ellers en stærk hoppe med et stærkt sind - og hun er typen der ikke vil finde sig i en uretfærdig behandling...ingen tvivl om det!

Nogle heste finder sig i for meget - andre det modsatte og jeg vil nok placere Thilde i den sidste kategori.

Måske derfor det er gået galt det sted hun stod tidligere...måske Thilde har sagt fra...og måske det er endt ud i et angreb - som måske så har resulteret i, at hun fik lov og stå - indtil jeg fik hende??

Jeg aner det ikke...men Thilde fandt ud af, at jeg ikke gav mig og at jeg var ganske retfærdig og roste hende under hele forløbet.

Men nu har jeg idag læst side op og side ned om klikkertræning og det skal helt sikkert afprøves .

Dorte: Ja hun skal absolut trænes i lineføring - har lige fået invisteret i en Saletsele og sulky .

Men nu tager vi en ting af gangen og i et tempo der passer til Thilde.

Tror dog også, at den forberedende træning til kørsel vil falde i god smag. At gå langs vejene i lange liner og derved også opleve verden, fremfor en ridehal...vil med garanti få ørerne frem på Thildetøsen .

Thilde er en glad pony, med masser af spilopper. Hun er intelligent, omsorgsfuld og vil meget gerne have kontakt.

Men der ligger åbenbart nogle skeletter begravet i hendes fortid, som vi lige skal have bearbejdet!

Mvh May.

Vores Charmetrolde

Vær ydmyg

Sig tak

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider