Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Fodergal : truer/bider
Forfatter: 
Dato:  14-10-2007 12:33

Hvordan kan det være at nogle heste er sure når de skal æde ( bider, truer ) ??

Hvad kan man gøre ved det ?

Hvordan kan man vænne dem fra det ??

mamai

0
0
Svar på denne tråd

føl / plage
Forfatter: 
Dato:  14-10-2007 12:41

Glemte at skrive at det er føl/plage jeg gerne vil vide besked om.

mamai

0
0
Svar på denne tråd

Det handler om plads
Forfatter: 
Dato:  14-10-2007 12:49

Ude i naturen går heste på uendelige sletter, hvor der er lige meget eller lige lidt græs til alle. Derfor forekommer foderkampe praktisk taget ikke i naturen blandt heste.

I vores systemer er foder i mange tilfælde en begrænset ressource men tænk på, at på sommergræs er der ingen foderkampe, for der er nok til alle.

Derfor skal man tænke over at fodre på en måde, så der er nok til alle. Det vil på folden forhindre at hestene jager rundt med hinanden i foderkampe. I praksis kan man gøre det ved dels at fodre primært på stråfoder så der er foder nok, at have hestene i stabile flokke, og ved at lægge foder ud flere steder så både stærke og svage heste kan æde i fred.

I stalden kan man gøre det ved at have tilstrækkeligt store bokse, hvor hesten ikke føler sig trængt af andre heste. Man kan også opstalde "vennepar" - se på folden hvilke heste, der er vennepar, sammen, for de er ikke så aggressive overfor hinanden. At opstalde 2 heste, der ligger i tæt kamp om foderet ved siden af hinanden giver kampe, mens det at opstalde 2 heste, der har meget stor forskel i deres rang hvad angår foder giver heste der står roligt og æder for de er ikke en trussel for hinanden.

Tamheste har ofte unormal adfærd, så det er ikke altid muligt bare på den måde at afbryde denne adfærd. I så fald kan man prøve at lade en foder-aggressiv hest spise alene på et sted med udsigt til andre heste, men ingen andre heste i nærheden, så den ved, at den har sit foder i fred. Derfra kan man så flytte denne hest gradvist tættere på andre, men sådan at de andre med sikkerhed ikke kan komme i nærheden af dens foder. Det gælder i disse tilfælde om at bryde vanen.

Fodergale heste er ofte aggressive pga. andre forhold i deres liv, der ikke er i orden. Det kan fx. være at de ikke kommer nok på fold, at der på opstaldningsstedet er alt for mange heste, at de føler sig utrygge i omgivelserne eller i træning osv. Det vil i så fald hjælpe at give dem bedre forhold på alle mulige andre punkter.

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

www.hesteforstand.dk

Hjælp til problemheste, undervisning, kurser og foredrag

0
0
Svar på denne tråd

Til Tina MJ
Forfatter: 
Dato:  14-10-2007 14:49

Mange tak for dit svar. Jeg kan sagtens forstå / sætte mig ind i det du skriver.

Men her hos os har vi kun 2 heste, en ældre hoppe som er førerhesten og en hoppeplag på 1½ år. Hos os er der folde ( græs nok ) og mad nok og de har det som blommen i et æg. De står ikke for tæt. De har en stor boks hver. De får meget stråfoder osv.. de trives godt sammen og har stor forskel i rang.

Hoppeplagen var 9-10 mdr. da vi købte hende, vi syntes og synes stadig at hun har et rigtig godt temperament, men vi vidste dog ikke at hun var fodergal, hvilket vi først fandt ud af da vi fik hende hjem.

Hun var meget mager da vi købte hende, så om hun det forrige sted har skullet slås om maden med de andre i flokken, eller ikke fået nok mad for den sags skyld, eller på anden måde følt sig utryg i hendes omgivelser dengang ved jeg ikke/kan jeg ikke udtale mig om, men jeg formoder at det er noget der har fulgt hende siden hun var føl.

Vi købte hende primært på grund af hendes gode temperament overfor mennesker.

Pudsigt nok er det mig ( mennesket ) som hun er agressiv overfor når jeg kommer med foderet, når jeg hælder det i krybben truer hun og en dag bed hun mig i armen. Jeg er altid meget rolig overfor hende ( jeg er en meget rolig, tålmodig person ), har snakket med hende på en meters afstand når hun fodres, så at hun skulle vænnes til mig også når hun spiser. Jeg vil gerne have at hun er tryg ved mig, kender mig , kender min stemme. Jeg kommer jo med maden , er madmor, sørger for hun får nok mad/ et godt nærende foder osv. og jeg har jo aldrig nogensinde gjort hende noget ondt og i det hele taget ønsker jeg jo kun at hun skal føle sig rigtig tryg ved mig, som hun også er , men altså åbenbart ikke ved fodring.

mamai

0
0
Svar på denne tråd

Sult er en stærk drift
Forfatter: 
Dato:  14-10-2007 15:03

hvis hesten har sultet og har måttet kæmpe hårdt for foder tidligt i livet så sidder et kraftigt foderforsvar dybt i hende.

Jeg ville i første omgang hælde foder op til hesten når hun ikke var i nærheden og så lade hende æde i fred. Når hun på et tidspunkt er blevet rigtig godt vant med, at foder ikke er noget, hun mangler, så ville jeg i forbindelse med foder der ikke er alt for attraktivt begynde at nærme mig hende, mens hun åd.

Din første opgave er at etablere et godt forhold til hende i alle andre situationer og gøre hende helt tryg ved dig, men det er ikke sikkert at hun af den grund holder op med at være fodergal uden at du gør et stykke arbejde ud af det. Fx. ved at gå ind i en afstand, hvor hun reagerer lidt (og hvor du selv er i sikkerhed) og bare gå væk igen. Når hun er vendt tilbage til sin mad, går du ind i den zone, hvor hun reagerer lidt og ud igen indtil hun ignorerer dig. Gentag så mange gange at hun opdager, at det ikke betyder det mindste, at du er der. Gør ingen forsøg på at kontakte hende eller korrigere hende, bare vise hende, at du ikke har nogen betydning mens hun spiser. Når det lykkes, så kan du gå endnu tættere på og gentage proceduren. Til sidst bør du kunne færdes omkring hende uden fare men generelt vil jeg sige, at det er en uskik at lave ting med hestene og tæt omkring dem mens de æder. Lad dem spise i fred, men selvfølgelig skal det ikke være forbundet med livsfare at være ved hesten, når den æder.

Samtidig skal du også tænke på, at en ung hest her brug for jævnaldrende legekammerater, ellers bliver de stressede og stress kan fx. give sig udslag i aggression i forskellige sammenhænge.

www.hesteforstand.dk

0
0
Svar på denne tråd

Til Tina MJ
Forfatter: 
Dato:  14-10-2007 16:45

Jeg er meget enig med dig, det er fuldstændig rigtig hvad du skriver.

Jeg har også altid syntes at hesten skal have ro til at æde sin mad i fred, den skal ikke føle sig truet af en der hele tiden prøver at "gå for tæt på". Jeg har ogå gjort sådan som du har sagt, altså bevæget mig lige til den zone hvor hun reagerer ( bliver agressiv ), bare for, som du skriver, at hun er tryg ved at jeg godt kan være der også , altså på den afstand uden at være en trussel for hende. Det går også fint nok. Jeg har dog aldrig ( endnu ) gået indenfor den zone hvor hun viser agressivitet.

Hun står jo i boksen om morgenen når jeg kommer med foderet, så der kan jeg jo ikke hælde foderet op inden hun kommer i boksen, men når hun ikke er i boksen ( er på fold ), hælder jeg altid foderet op i krybben inden hun kommer ind i boksen ( når hun kommer ind fra fold om aftenen f.eks. ).

Det var om morgenen da hun stod i boksen, og jeg hældte foderet ind til hende i hendes krybbe,at hun bed mig i armen.

Når hun f.eks får wrap i boksen mens hun er i boksen er hun ikke nær så fodergal ( agressiv ), måske lige ved de 2 første mundfulde men ellers ikke. F.eks kan jeg godt gå ind til hende med vandspanden når hun æder wrap/hø uden at hun reagerer på det, men det kan jeg ikke så godt når hun æder af krybben, for der er hun meget mere agressiv ( fodergal ). Så når hun får noget mindre attraktivt foder som wrap/hø tilsyneladende er i hendes øjne, ja så kan jeg godt nærme mig hende ( holder selvfølgelig godt øje med hende ).

Mht. at have andre jævnaldrende at lege med, ja så er det ikke sikkert at hun nogensinde har haft det, men hun virker meget harmonisk på alle områder ellers , undtagen altså lige ved krybbefodringen.

Når vores ældre hoppe får sit føl her til foråret, er jeg spændt på at se om de vil lege sammen og kan få glæde af hinanden.

mamai

0
0
Svar på denne tråd

Til Tina MJ
Forfatter: 
Dato:  14-10-2007 16:55

www.heste-nettet.dk/forum/13/57795/ 57795/

Du må forøvrigt gerne læse mit svar på denne tråd som omhandler det samme og du må gerne svare på mit spørgsmål der også. Du er også velkommen til at sende mig en pb.

Mvh. Tina F

mamai

0
0
Svar på denne tråd

Svaret er i den anden tråd
Forfatter: 
Dato:  14-10-2007 17:24

Jeg har svaret i den anden tråd, så værsågod at læse :-)

www.hesteforstand.dk

0
0
Svar på denne tråd

Til Tina MJ
Forfatter: 
Dato:  15-10-2007 19:02

Mange tak for dine svar. Jeg er som sagt meget glad fordi du har lyttet til mig / svaret på mine spørgsmål/ brugt tid på mig.

mamai

0
0
Svar på denne tråd

Det var så lidt...
Forfatter: 
Dato:  15-10-2007 19:59

Glad for at det kunne bruges selvom man ikke kan sige, at jeg voldsomt populær i den anden tråd...

www.hesteforstand.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider