Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Vil ikke stå stille når jeg sidder op
Forfatter: 
Dato:  27-10-2002 16:21
Jeg har fået et problem, med den hest jeg passer og rider på. Han vil ikke længere stå stille, når jeg sidder op på ham. Han har ellers været sød til at stå helt stille og jeg har slet ikke haft problemer med det før nu.
Det skete faktisk fra den ene dag til den anden - pludselig en dag ville han ikke stå stille, da jeg skulle op. Han prøver ikke at løbe, og drejer heller ikke væk fra mig med bagparten. Han går bare frem og er ikke til at få til at stå.
Hvordan lærer jeg ham at stå stille igen?

KH Helle
0
0
Svar på denne tråd

Re: Vil ikke stå stille når jeg sidder op
Forfatter: 
Dato:  27-10-2002 16:41
Kender problemet... Hesten ændrede sig oz fra dag til dag.
Men det hjælper at bruge Naldal's metode... Sætte benet hårdt ned i jorden/ranke sig (svært at forklare) og så sidde op. Så får hun lidt respekt.
Men vil også meget gerne høre, hvad andre gør.

Lone, der snart er træt af ikke at vide alt det, andre ved... :{-(

>o<
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-10-2002 19:39
Hej lone
Sådan tror jeg vi alle sammen har det altså det med ikk at vide nok.
Jeg plejer at stille mig op i stigbøjlen og hvis hesten går bliver jeg stående i den ene stigbøjle til jeg får den stoppet og så svinger jeg benet over...
Det har virket for mig så det er da et forsøg værd.
Hilsen Rikke
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-10-2002 20:19
hej Rikke, ja, det ku' jeg håber på, men jeg tror, jeg kommer med tem'lig dumme spørgsmål ind imellem ;-)
(Men ok, jeg tror jeg vil ændre signatur)

Lone, der snart er træt af ikke at vide alt det, andre ved... :{-(

>o<
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-10-2002 21:48
hej...
jeg håber problemet skyldes uartighed -men tjek lige at det ikke er fordi at den pludselig har fået ondt i ryggen...eller lignende
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-10-2002 07:16
Prøv at kikke her http://www.westerninfo.dk/traening/sta_stille.htm
Måske det kan hjælpe dig.

Mvh
Annette
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-10-2002 09:50
Hej Helle.

Prøv i en periode at komme op på en anden måde. Det er sikkert fordi der kommer et tryk der hvor man stiger op, og det kan være den er lidt øm. Så for at skåne den lidt, så stig op på en træstub eller hvad du kan finde at stige op på. Det er selvfølgelig lidt træls til i starten, men det hjælper.
Min hoppe har det også sådan engang imellem. Istedet for at skælde hende ud, så gør jeg det sådan som jeg har lige har nævnt, og roser hende for at stå stille.
Dem som kender mig, syntes det er en mærkeligt at jeg ikke kan selv komme op, men jeg har det godt med det. Man kan nemt kommet til at rykke lidt i hesten, og det bryder de sig jo ikke altid om.
Hvis du prøver det, kan du jo melde tilbage om det virker.
Venligst, Lotte."Danske Oldenborg heste kan og vil"B-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-10-2002 18:30
Annette gav et rigtig godt link, skal jeg hilse at sige! Det kan vi vist alle bruge...
Hvis man må ty til vold, har man allerede tabt 8-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-10-2002 20:36
Hehe, det kunne min også det der med at gå... Så overraskede jeg hende en dag og sprang på fra den forkerte side... Der var dømt spørgende ansigtsudtryk på den lille musse der!!! Og det var egentlig det eneste jeg har gjort, udover at stoppe hende når hun gik og rost hende når hun stoppede. Gav hende et stykke sukker når jeg var oppe, og nu drejer hun automatisk hovedet for at få det når jeg er kommet op... En uvane har afløst den anden, men den her er knap så træls... Og hestesavl er glimrende til at pudse støvler i!!! :-D
Men den med den forkerte side er altså guld værd!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  31-10-2002 11:02
sådan havde min det også, jeg gjorde det til en vane, at hver gang han gik, så bremsede jeg ham og gav ham besked på at gå tilbage til det sted hvor jeg oprindeligt havde stillet ham.

tro mig det virkede, for det gad han ikke i ret lang tid, det var jo ubehageligt sådan at blive bakket. så han holdt op med at have denne vane efter et par uger, han fik også meget ros, når han endelig stod stille.
bliv ved at stille ehsten tilbage på det sted, hvor du havde stillet den, brug en komando som "stå", hesten lærer det hurtigt og godbider er ikke nødvendigt, fordi heste og ponyer er virkelig kvikke, når det kommer til den slags.

en anden metode er, at have foden i stigebøjlen, går hesten, så lad den cirkle rundt om dig , det ser måske sjovt ud, men den metode virker også efter et par uger, fordi hesten ikke finder det sjovt at rende rundt i små cirkler, den lærer hurtig at stå stille, så den slipper for den unødige motion ;-)

en metode kan også være at sidde op fra et hegn og bruge begge sider af sadlen, når du stiger op, ved at bruge et hegn eller noget andet, som er solidt og bliver liggende, sparere du hesten for det niv et sadel kan give, når du stiger op.

venlig hilsen xanadue

"kun når jeg er alene, kan jeg samle de tanker, som jeg får ved at være sammen med andre". LDL
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  31-10-2002 20:33
det kunne måske være at han er blevet øm i ryggen, og at det har gjordt ondt da du har stået op.
jeg havde en gang en ung hest, som jeg skule træne for hendes ejer. ejeren havde en dag hun skulle ride den, taget dækkenet af den og været lidt for lang tid om al ting, det resulterede i at hesten var stået og blevet kold i hele kroppen. og da ejeren så skulle til at stige op, stejlede hesten med hende og hun faldt af. nu var det så en ung hest som altid ville reagere lidt hårdere end en gammel og trænet hest. og siden den dag har det været meget svært at stige op på hende, men jeg fik dog buk med det.
hvis din hest har nemt ved at fryse kunne det godt tænkes, og går den ikke med dækken ville det nok være en god ide, ellers sørge for at bruge skridt tæppe.

held og lykke med din hest
:-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider