Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hvordan trækker du din hest - og hvorfor
Forfatter: 
Dato:  06-10-2007 21:26

Måske et besynderligt spørgsmål, men noget jeg kom til at tænke på i dag. Går du ved siden af din hest, eller kræver du at den går bagved dig? Og praktiserer du sidstnævnte med en ung hest, der kan reagere pludseligt og uventet?

Ja kort sagt: hvordan trækker du en hest og hvorfor?

0
0
Svar på denne tråd

Trækker
Forfatter: 
Dato:  06-10-2007 21:47

Jeg går med ham, så hans hoved er ved min skulder.

Jeg vil ikke have ham bagved - for jeg gider ikke have han i nakken, hvis nu han skulle finde på at springe frem og jeg vil ikke have ham foran, så jeg er i skudlinie for et ben, hvis han skulle finde på at hoppe

Pia

Glæd dig over hverdagen - dem er der flest af

Nu mega frelst og meget mere oplyst

Citronmåne er bare sådan en taberkage

0
0
Svar på denne tråd

Trækker
Forfatter: 
Dato:  06-10-2007 21:51

Det er kun Nikoline jeg vil ha går ved siden af mig, for hun viser ikke altid hensyn når hun går De andre må godt gå bagved mig

Du kan ikke hindre sorgens fugle i at flyve hen over dit hoved. Men måske kan du forhindre dem i at stoppe op og bygge rede i dit hår

- Heidi -

Savoux - Chivas Regal - Nikoline - Lucky Breddam - Hannibal

0
0
Svar på denne tråd

Ved siden af mig
Forfatter: 
Dato:  06-10-2007 21:52

Uanset hestens alder vil jeg have den til at gå ved siden af mig med hovedet ud for min skulder (sådan ca). Jeg vil ikke have en hest hængende på nakken hvis den bliver bange, så derfor aldrig bag mig.

Snoren skal hænge slapt, hesten skal gå i det tempo jeg går i, uden at jeg skal tage fat i den konstant.

Linda.

Mosegaards El Diablo
Verdens smukkeste hest
0
0
Svar på denne tråd

Jeg går
Forfatter: 
Dato:  06-10-2007 21:55

I midten.

Smukke Ganger går ALTDI på højre side og TøseDullen på venstre, både ud til fold og ind i stalden.

De går ved min side da jeg ikke ønsker et ½ ton hest eller mere , ved et uheld, løber mig over ende.

Illum

.

Jeg undskylder IKKE for stavefejl, manglende tegn eller tegnsætning.

Deal with it !!!

.

Hemmelig medlem af de frelstes klub..

0
0
Svar på denne tråd

Og naturligvis
Forfatter: 
Dato:  06-10-2007 21:55

Er tovet løst..

Illum

.

Jeg undskylder IKKE for stavefejl, manglende tegn eller tegnsætning.

Deal with it !!!

.

Hemmelig medlem af de frelstes klub..

0
0
Svar på denne tråd

Julemand
Forfatter: 
Dato:  06-10-2007 22:46

Min går bag mig, men ude til siden så hun ikke render ind i mig. Hvis hun kommer op på siden af mig har hun det med at glemme at hun skal blive der og ikke tonse afsted så det fungere fint med bagved ;-)

Tovet er altid løst.

Mvh. Rikke

snart uden
Escape Dance

0
0
Svar på denne tråd

Trækker du hesten
Forfatter: 
Dato:  06-10-2007 23:06

Hej !!

Jeg er desværre kommet til at lære mine hopper at når vi går alene går de bag mig og følger mig som en anden hund .Måske jeg er blevet for sløset eller stoler blindt på min hest . Men hvis der er flere der trækker heste sammen med mig , går jeg så jeg går ved hestens forben . . .

M V H

Hanne ( fruhestepige )

Rigtige kvinder

er hestepiger . . .

Rigtige kvinder

kan hvad

de vil . . .

Min Hjemmeside

www.123hjemmeside.dk/staldsoekaeret

0
0
Svar på denne tråd

Jeg trækker gerne flere
Forfatter: 
Dato:  07-10-2007 09:41

og den der kan finde på at blive forskrækket går med hovedet ved min skulder- den anden går bagved.

Der er visse steder pladsforholdene ikke er til at have begge med hovedet ved skulderen og de der går bagved, bliver ikke så forskrækkede at de eventuelt render mig ned. De har lært at STOPPE og vente hvis de bliver forskrækkede.

Eva

Hjemmeside: http://www.topshoej-stutteri.dk

Opstaldning tilbydes, ridehus og optimal fodring.

Sælges :
*yndig dansende lipizzanerplag
*stor, sød varmblodsplag e. H. Happy Hero og M +mor
0
0
Svar på denne tråd

HOvedet ved skulder
Forfatter: 
Dato:  07-10-2007 09:52

Jeg trækker hesten så hovedet er ved min skulder. Ligegyldig hvor godt opdraget en hest er, så bør man medregne en ubekendt når man har med levende dyr at gøre og jeg skal ikke have 700 kilo siddende i nakken.

Desuden er min egen hingst, og sådan nogle skal jo gerne lige "smage" på alting, så når han kommer til Sjælland bliver det hovedet ved skulderen og højre hånd løst i grimen -skal altså ikke nyde godt af et tandsæt i bagenden, bare fordi han lige synes den ser indbydende ud!

/Anna

0
0
Svar på denne tråd

mine ponyer...
Forfatter: 
Dato:  07-10-2007 10:17

jeg giver mine ponyer løst trækketov, og så går de helt automatisk med hovedet ved min skulder! de ska IKKE gå bag ved. tænkt hvis de bliver bange!

-
0
0
Svar på denne tråd

Det kommer an på...
Forfatter: 
Dato:  07-10-2007 10:26
Det kommer selvfølgelig an på, hvor hurtigt jeg selv går. Hesten skal helst blive i det samme tempo, selvom jeg selv går stærkere eller sakker bagud. Det er mest praktisk, hvis jeg skal have to heste gennem en dør, der ikke er bred nok til os alle tre eller noget i den dur at jeg kan gå i forvejen eller holde tilbage, mens hesten fortsætter.

Hvis jeg går med én hest, går den ALTID ved min skulder, for det synes jeg er mest sikkert. Hvis jeg har to heste med, kan den ene godt gå lidt bagved, men så er jeg meget opmærksom på, hvordan den har det, så jeg ikke pludselig bliver rendt ned. Den primære grund til at jeg ikke gider at have hesten gående bag mig, er, at så kan den gå og slingre og miste sin ligeudretning uden at jeg kan korrigere. Jeg er selvfølgelig også bekymret for at blive rendt ned, men de heste som er mest tilbøjelige til at sakke bagud, er ifølge min erfaring de samme, som hopper til siden når de bliver forskrækkede. Jeg har to, der smøler, når jeg trækker dem på fold, og for begges vedkommende er ligeudretning et større problem end selve bremsen.

Hvis min datter på noget tidspunkt får en pony, vil jeg helt klart lære hende at den skal gå ved hendes skulder. Det er det mest "korrekte", synes jeg, og det er en uskik med småpiger, der har deres ponyer hængende 2 meter bag sig i et langt tov.

Mvh

Julie

-Kvalmende frelst

0
0
Svar på denne tråd

hej...
Forfatter: 
Dato:  07-10-2007 13:37

mine går bag mig med løst tov... også min plag... den bliver til tider bange, men den springer altid udenom mig hvis der er noget... har aldrig oplevet at nogen af dem er løbet ind i mig...

jeg vil ikke have dem på siden af mig... når de bliver bange for noget på den side jeg ikke er... drejer de hoved og vil se på det de blev bange for og "vupti" så skubber/går/hopper de lige ind i mig... da de så ikke kan se mig...

så jeg har altid hesten bag mig... med løst tov... så den kan se mig og så vil den altid vælge at løbe uden om hvis der kommer noget "farligt"... tror jeg :-)

hilsen Britta

0
0
Svar på denne tråd

Hold da wow.
Forfatter: 
Dato:  07-10-2007 13:54

Min hest går ALTID bag ved mig - så har jeg nemmere ved at korrigere ham ved hjælp af mit kropssprog (han er ikke altid lige nem pga af nogle fortidsproblemer at have med at gøre)..

Selvfølgelig løst torv.

Det Er Så Svært At Skilles Ad,
Så Svært At Gå Sin Vej.
Men Alle Mine Tanker,
Vil Altid Følge Dig :'(-<3'

Kan Ikke Hjælpe Mennesker Med Hesteproblemer - Kun Heste Med Menneskeproblemer..

0
0
Svar på denne tråd

Trække med hest.
Forfatter: 
Dato:  07-10-2007 15:08

Når jeg trækker med Milan, så skal hans hoved som minimum være ved min skulder. Helst går jeg skulder ved skuler. På den måde er det ikke mig han render ind i, hvis han bliver forskrækket.

Jeg gik normalt med ham bag mig, men hvis der var særlig omstændigheder, så skulle han op på siden. Lige indtil den dag hvor jeg sløsede og lød han tøffe bagefter, og han så blev bange. Hvem endte med at blive tromlet... nemlig, mig. Derfor går han altid på siden af mig nu, og altid i løst tov.

Græsser vi, så står jeg også altid ved hans skulder. Så føler jeg mig sikker, og jeg kan aflæse ham hele tiden.

** Trine **

Ejer af: Nydam's Mr. Milan.

Ejet af: Frosti - hustyrannen.

0
0
Svar på denne tråd

trækning
Forfatter: 
Dato:  07-10-2007 15:14

Min hoppe går bag mig. Hvilket jeg foretrækker en hest gør. Hun har ikke lært det hun gør det automatisk.

Min unghest er ved at lære at blive bagved, men når vi går nye steder eller på vej, skal han gå på siden så jeg ikke riscikerer at han render over mig hvis han bliver forskrækket, dog vil jeg ikke have hovedet foran min skulder.

Men selvfølgelig skal de skulle trækkes på alle måder- de skal være der hvor jeg vil have dem så at sige

A good horse is never a bad colour.
mine dejlige "ponyer"
Katinka min kloge akademiske tinker <3
og
Thor min smukke 1 års drengerøv ;)
0
0
Svar på denne tråd

De går hvor..
Forfatter: 
Dato:  07-10-2007 15:20

de har lyst, jeg er ligeglad med om de går foran eller ved en af mine sidder.. Dog når vi er i byen, går de pænt ved siden af..

Krone og Bølge - En selvfølge

og de Sorte Perler

Frieserføl sælges - www.heste-nettet.dk/lodge/19305/ hest/165470/

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  07-10-2007 16:29

Jeg ser helst at min går med hovedet ved min skulder, for så kan jeg meget nemmere korrigere ham, hvis han skulle blive forskrækket og det sker jo somme tider at vi får lidt hoppesyge i maven.

Men han går pænt ud for mig med et helt løst hængende tov og stopper som hovedregel når jeg beder ham om det, så vi går pænt..

Når vi er i byen - f.eks. ti stævne eller ligende er han meget vågen og så er det altså en fordel at vide hvad han "tænker".

Det væsentligste er usynligt for øjet - kun med hjertet kan man rigtigt se.
- Den lille Prins -

0
0
Svar på denne tråd

Tak for de mange svar
Forfatter: 
Dato:  07-10-2007 18:00

Spørgsmålet meldte sig især, fordi jeg i utallige horsemanship-guruers bøger læser om, hvordan det er så vigtigt at hesten altid holder sig bagved pga rangorden, respekt for lederen osv.

Dog har jeg altid manglet en overvejelse af, om denne praksis er forsvarligt rent sikkerhedsmæssigt!

0
0
Svar på denne tråd

Respekt
Forfatter: 
Dato:  07-10-2007 19:12
Hestenes "leder" går ikke altid foran i naturen. Det kommer an på sammenhængen, og når jeg kigger på mine heste på folden, kan det da være et hvilket som helst flokmedlem, der render først. Så den regel tror jeg bare, man skal springe op og falde ned på :) Forøvrigt er "følgeadfærd" ikke specielt korreleret med dominans hos heste.

Mvh

Julie

-Kvalmende frelst

0
0
Svar på denne tråd

Forenkling
Forfatter: 
Dato:  07-10-2007 20:08

OleCoco det er rigtigt, at HMS-træner siger det der med lederskab, men heste har IKKE en hakkeorden, deres flokstruktur er meget mere kompleks end som så og som Julie siger, så følger de ikke nødvendigvis i hælene på lederen. Usikre heste kan følge en mere sikker i hælene, men hvad hvis din ikke er usikker? Dominerende hingste går bagved flokken, og driver sine hopper frem, så det er jo ikke så smart at lade sin vallak/hingst gå bagved, hvis den nu er dominerende, og tror, at den driver dig rundt. Men det er så let at sige, at bare man dominerer hesten godt nok, så vil alt lykkes - men jeg kender ikke rigtigt nogen tilfælde, hvor det er sandt, med mindre hesten er effektivt passificeret, så laver den ikke megen spræl, men har heller ikke den store udstråling.

Jeg vil ikke have hesten bag mig af 3 grunde: Jeg vil ikke have, at den løber mig ned, hvis den bliver bange, og ligeså vigtigt, da de fleste heste vil løbe udenom: Jeg vil have kontakt med hesten og se, hvad den laver og om den er tryg eller bange. Jeg synes heller ikke er særligt hyggeligt at have hesten bag mig. Hesten skal helst være min partnere, og partnere (pairbonds) i hesteflokken lever tættere sammen end andre heste, og må noget andet overfor hinanden end andre heste må, og det forhold vil jeg hellere have til min hest, end rollen som en tyrannisk leder.

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

www.hesteforstand.dk

Hjælp til problemheste, undervisning, kurser og foredrag

0
0
Svar på denne tråd

Leder eller ej...
Forfatter: 
Dato:  07-10-2007 21:36

Har den holdning at uanset om hestes flokstruktur er mere indviklet end som så er der altid en leder i en flok... Hos mine er jeg lederen (i mine øjne... der er jo forskellige tolkninger på hvad en leder/lederskab er)

Går både foran og ved deres side.. dog MAX deres hoved ved min skulder...

Går altid med løst tov og mine har tit blevet bange i naturen, men har ALDRIG rendt ind i mig eller forbi mig (da de har lært at de ikke må gå længere end til min skulder...) hvilket for mig fungere fint... Som regel når der er noget de bliver bange for er det en kæmpe fordel for mig at jeg går forrest og roligt afsted da de så følger efter med et vågent øje.

Desuden (pers holdning) hvis en hest på 500 kg går skulder ved skulder, bliver bange og render frem er der nada chance for mig til at holde den...

Men det er vel smag og behag indenfor sikkerhed...

Heste er ærlige... De skelner ikke mellem deres følelser og deres handlinger...

Du får hvad du ber om....

Nogle gange bliver hesten nødt til at gå frem, trods for at den vil bakke...

0
0
Svar på denne tråd

Skråt bagved
Forfatter: 
Dato:  08-10-2007 00:00

Ligesom Rikke (Æske) går min bag ved mig, men til siden. Dvs. at hvis hesten går på hovslaget, går jeg indenfor hovslaget. Det er et spørgsmål om sikkerhed, ikke dominans/lederskab. Langt de fleste heste er tryggest der, og skulle hesten blive bange, så den springer frem eller til siden, rammer den IKKE ind i mig.

Ligesom Rikkes hest har min det med, at hvis hun kommer op på siden af mig, så glemmer hun, at hun skal blive der og ikke tonse af sted. Den kamp gider jeg ikke. Tovet er selvfølgelig løst.

Medlem af koret af rygklappere
til Julies dominante klovnerier

og Keppies evindelige hippieisme!

0
0
Svar på denne tråd

Forskelligt
Forfatter: 
Dato:  08-10-2007 09:09

Når vi går fra og til folden, går Amon skråt bag mig. Skråt fordi hvis han farer frem havner han ikke i hælene på mig. Bag mig fordi jeg er "opdraget" til at det er der han skal være. Når jeg stopper, stoper han, bakker jeg bakker han osv. Derudover er der ting på den strækning der gør at han kan finde på at hoppe til siden og der vil jeg helst ikke være når han hopper.

Går vi tur er hans hovede ved min skulder, fordi der skal jeg bruge mere kontrol, kunne brolige og reagere hurtigt, så det virker bare bedst der.

Det er ikke noget jeg går og tænker over i det daglige.

Når vi træner fra jorden, går jeg her og der og alle vejne, alt afhængig af hvad vi laver.

Tjek lige min hjemmeside
Tror på en vej frem uden vold!

Akademisk er vejen for os!!

Medlem af HN Elite Guards (WoW)

0
0
Svar på denne tråd

dsfgsdfg
Forfatter: 
Dato:  08-10-2007 13:46

ej undskyld men jeg tror altså ikke på man kan lære en hest, at når den blir bange skal den stoppe. I det tilfælde er det jo instinkterne de går efter.

0
0
Svar på denne tråd

Du har ret i, Mie (Spirit), at...
Forfatter: 
Dato:  08-10-2007 19:13
...det er instinkterne, der styrer når hesten bliver bange.

Men man KAN faktisk træne hesten så den dels bliver vænnet til mange "farlige ting", dels så dens flugtadfærd mindskes og i mange tilfælde stort set forsvinder.
det kan de fleste faktisk, hvis de gider gøre sig lidt umage.

Nogle heste har "fra naturens hånd" en meget kort flugtdistance - min mands fuldblodsaraber, for eksempel, har en naturlig flugtdistance på ca. 30 cm... Andre heste er født med en længere flugtdistance.

At træne hesten til at STOPPE når den bliver bange kan kun gøres, hvis man selv kan bevare roen og "fryse overfor" eller "ignorere" faren.

Man KAN IKKE fjerne instinkterne - men man kan lægge lag på lag på lag af konsekvent, fornuftig træning. Fuldstændig ligesom du og jeg ikke behøver reagere instinktivt - vi er "blevet trænet til" i visse tilfælde at ignorere vores instinkter.

Min hest går, hvor det passer mig.
Foran, bagved, ved siden af - det kommer an på hvad jeg har lyst til og hvor vi er på vej hen.

... 8-) ~ 99E ~ 8-) ...

Your Horse Can Only Be As Brave As You Are!
Love - Language - Leadership - Lightness
Om vores tur til Colorado
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider