Nu må jeg godt nok undres endnu engang over denne fantastiske hesteverden.
Jeg må jo være helt idiot, når jeg stadig har en lille smule forventning om, at mennesker, der rider heste, faktisk godt kan LIDE hestene...
Hvordan
kan man forsvare at dyrke en sport, der indbefatter mishandling af hesten, for at den kan "opnå den korrekte samling"... det kan da ikke være korrekt for hesten, hvis den ikke naturligt går sådan!
Hvorfor køber de samme ryttere ikke en cykel i stedet - så kan de for min skyld binde den sammen i hoved og r.., uden at jeg gider agere på det.
Alle de "tekniske" facts i undersøgelsen... jamen de skriger da til himlen. Om en hest oplever stress ved at blive redet på den måde... helt ærligt! Jeg bliver da ikke stresset af at have en sten i skoen eller have en nedgroet negl, men derfor gør det da smadderondt alligevel. Og den smerte, de påfører hesten, er ganske unødvendig!
Når en sport indbefatter brug af dyr, så har man pokkerme at tage udgangspunkt i dyrets velbefindende og ikke i en højrøvet dressurrytters ambitioner om at blive verdensmester på baggrund af ufine metoder.
Det samme gælder desværre indenfor alle andre ridediscipliner også.
Er det virkelig helt umuligt at komme til tops i sporten for dem, der holder deres sti HELT ren?
Personligt rider jeg western, for der bruger man faktisk slet ikke tøjlen ret meget. MEN jeg ved også, at der findes mange ufine træningsmetoder indenfor den stil også - desværre.
Der må godt nok være en masse ryttere, der har det utroligt dårligt med sig selv, siden de skal pine et dyr for at opnå prestige og "ære".
Vor herre bevares.
Jeg vil hellere ride en dejlig tur i skoven på en glad hypper og aldrig blive præmieret for noget som helst - det skulle da lige være Hestens Værns æresmedalje for at give mine heste et fantastisk hesteliv 
Rigtig god weekend til jer, der rider ordentligt 
Bedste hilsner
Marianne
PS! Jeg ved godt, at jeg får rumpen i klaphøjde for dette indlæg - og hvad så? Jeg har en lykkelig hest, der til hver en tid ville vælge mig som sin ejer, fordi den har det godt