Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Rollkur - hvor herre bevares
Forfatter: 
Dato:  05-10-2007 13:38

Nu må jeg godt nok undres endnu engang over denne fantastiske hesteverden.

Jeg må jo være helt idiot, når jeg stadig har en lille smule forventning om, at mennesker, der rider heste, faktisk godt kan LIDE hestene...

Hvordan kan man forsvare at dyrke en sport, der indbefatter mishandling af hesten, for at den kan "opnå den korrekte samling"... det kan da ikke være korrekt for hesten, hvis den ikke naturligt går sådan!

Hvorfor køber de samme ryttere ikke en cykel i stedet - så kan de for min skyld binde den sammen i hoved og r.., uden at jeg gider agere på det.

Alle de "tekniske" facts i undersøgelsen... jamen de skriger da til himlen. Om en hest oplever stress ved at blive redet på den måde... helt ærligt! Jeg bliver da ikke stresset af at have en sten i skoen eller have en nedgroet negl, men derfor gør det da smadderondt alligevel. Og den smerte, de påfører hesten, er ganske unødvendig!

Når en sport indbefatter brug af dyr, så har man pokkerme at tage udgangspunkt i dyrets velbefindende og ikke i en højrøvet dressurrytters ambitioner om at blive verdensmester på baggrund af ufine metoder.

Det samme gælder desværre indenfor alle andre ridediscipliner også.

Er det virkelig helt umuligt at komme til tops i sporten for dem, der holder deres sti HELT ren?

Personligt rider jeg western, for der bruger man faktisk slet ikke tøjlen ret meget. MEN jeg ved også, at der findes mange ufine træningsmetoder indenfor den stil også - desværre.

Der må godt nok være en masse ryttere, der har det utroligt dårligt med sig selv, siden de skal pine et dyr for at opnå prestige og "ære".

Vor herre bevares.

Jeg vil hellere ride en dejlig tur i skoven på en glad hypper og aldrig blive præmieret for noget som helst - det skulle da lige være Hestens Værns æresmedalje for at give mine heste et fantastisk hesteliv

Rigtig god weekend til jer, der rider ordentligt

Bedste hilsner

Marianne

PS! Jeg ved godt, at jeg får rumpen i klaphøjde for dette indlæg - og hvad så? Jeg har en lykkelig hest, der til hver en tid ville vælge mig som sin ejer, fordi den har det godt

0
0
Svar på denne tråd

tja tjo
Forfatter: 
Dato:  05-10-2007 14:00

det har jo været diskuteret en del gange før. nogen går ind for det, andre ikke.

Jeg kan kun sige at jeg har været i en stor "prof" spring stald hvor mange af hestene også blev redet under lod, nogen mere end andre, dog ikke decideret rollkur, men forklaringen lød på at hestene skulle "give efter" (altså smidiggøres, går jeg ud fra), og strække overlinien osv, jeg tror desværre mange gør det fordi de mener at det er godt for hestene, og rigtigt, altså af uvidenhed.

Jeg ved kun hvad jeg selv læser og har erfaret, har redet to heste som konsekvent gik under lod, selvom jeg arbejdede på at få dem op i normal holdning, men her har de nok været på forparten osv så det er nok en helt anden snak.

Men til rollkur..

Mvh Sandra

Heksene fra warren manor sæson 2 + 3 sælges!

Bøger købes i serien Fuldblod, sadelklubben, sally, den sorte hingst.

Se præs!

0
0
Svar på denne tråd

Jooov.
Forfatter: 
Dato:  05-10-2007 14:03

Det er da ikke underligt at rollkur stresser hestene? De får jo modstridende signaler.

-------------------------------

Linnea

- Aldrig uden Jay-Jay & Figo

0
0
Svar på denne tråd

spørgsmålet er
Forfatter: 
Dato:  05-10-2007 22:14

om ikke sporten i al dens pragt burde klassificeres som uetisk.

Man underlægger dog et andet levende individ, med følelser og behov, sit ønske om at dyrke en bestemt sportsgren.

Det er noget andet med en død rekvisit.

Man kan så sige at dyret ikke ville blive valgt til dressur hvis ikke hesten var god til det/ville det - men rent faktisk er der da også andre sportsgrene jeg er god til, men som jeg ikke ønsker at dyrke.

Ja der er mange måder at nå ens mål på - ufine som fine - og det kommer man vist aldrig til livs, uanset hvilken sportsgren man vil.

Dejó *Kilinga*

Former known as Linse *Dejó*

Gud give mig klarsynet til at acceptere de ting jeg ikke kan ændre, modet til at ændre de ting jeg kan, og klogskaben til at skelne mellem dem.

0
0
Svar på denne tråd

Uetisk...
Forfatter: 
Dato:  06-10-2007 09:28
Vicky, hvis ridesport er uetisk, er alt dyrehold jo uetisk, eftersom vi ikke BEHØVER at spise dyr eller lave tøj og møbler af dem. Men vi mennesker har nu engang besluttet, at vi vil bruge dyr til diverse formål - og her i den vestlige verden er vi tillige så heldige, at vi har råd til også at have nogle normer for, hvad der udgør et civiliseret dyrehold.

Hesten er skabt til at bruge sit liv på at forsøge at undgå pres og ubehag, samtidig med at den gør, hvad den kan for at få noget at spise. Det betyder, at vi faktisk kan træne den til de mest utrolige ting, og stadig ikke forbryde os mod dens naturlige behov, så længe vi sørger for at den ALTID har mulighed for at fjerne det ubehag, vi bruger til at motivere den for at gøre, som vi vil have. At lære hesten diverse dressurøvelser svarer til at den i naturen lærer at gå i skygge, når solen brænder, at drikke, når den er tørstig, at fjerne sig, når der kommer en løve o.s.v.

Problemet med de voldsomme, modstridende hjælpere, som rollkurrytterne tilsyneladende bruger, er, at her får hesten IKKE mulighed for at fjerne presset fra rytterens hjælpere. Den tvinges til at finde sig i grove indvirkninger fra sporer og kandar, som den ingen chance har for at unddrage sig, fordi der ikke findes noget rigtigt svar på den fordring, som rytteren stiller op. Det svarer til at hesten i naturen sidder fast i et tjørnekrat, og ikke kan befri sig. Og så ER ridesport jo uetisk.

Jeg er ret overbevist om at man sagtens kan bruge heste til ridesport på højt niveau, uden at det behøver at være noget negativt for dem. Men det kræver selvfølgelig at man tænker sig om. Jeg er jo frelst, men jeg kan ikke se, hvorfor man ikke skulle ride konkurrencer på sin hest, hvis man gør det på en måde, den kan finde ud af at trives med :)

Mvh

Julie

-Kvalmende frelst

0
0
Svar på denne tråd

Hvad definerer Roll-kur
Forfatter: 
Dato:  06-10-2007 12:52

Hej.

Nu har jeg læst rigtig mange indlæg og artikler om roll-kur, men har endnu ikke fundet ud af, hvornår det kaldes roll-kur.

Jeg bøjer også min hest meget af og rider den frem og ned, men bruger jeg så metoden roll-kur?

Jeg er bange for at mange er uvidende om hvornår det kaldes roll-kur, og mange drager forhastede konklusioner når de ser en ride, og det kan skabe meget snak om andre i staldene.

Jeg vil selv kalde mig en erfaren rytter, da jeg har redet i 18 år og har redet flere heste op til M-niveau, og jeg er ikke engang klar over præcis, hvornår det kaldes roll-kur.

Prøv så at forstille jer alle de uerfarne børn, der meget hurtigt kan sætte snak igang om andre, fordi de måske tror at en person bruger metoden, selvom de bare bøjer hesten af.

Det er jo også meget normalt at man ligger en unghest under lod, så den bedre kan bære ryggen.

Jeg tror at det er et spørgsmål der aldrig kan blive besvaret 100 %

Hilsen Birgitte

0
0
Svar på denne tråd

Frem og ned eller frem og ind
Forfatter: 
Dato:  06-10-2007 17:14

Birgitte, forskellen på FREM og ned og roll-kur og netop FREM. I rollkur rider man hesten ned og IND - altså med hovedet ind til bringen eller i hvert fald kraftigt bag lod.

Når man rider frem og ned, så vil man jo have, at hesten skal søge FREM og være placeret foran lod, for at bevise, at den ikke krøller sig sammen for at unddrage sig rytterens hånd og for at strække dens ryg.

At ride frem og ned, ses af mange som en nødvendig basis for samling, mit indtryk af formålet med roll-kur er, at det er at undertrykke hesten og kontrollere den så effektivt som muligt uden at skulle bruge den værdifulde tid på at få hesten til at reagere godt på lette kommandoer. Heste med hovedet ved bringen kommer let i tilstanden "passiv hjælpeløshed" hvor hesten mister sit initiativ men er lettere at håndtere. Det kunne nogen, der rider unge hingste, godt se som en fordel. I kølvandet følger en masse, der bare ikke ved, hvad de gør.

Jeg var engang til en demonstration med Lars Petersen, hvor en formastelig tilskuer tillod sig at spørge ham, hvorfor han rider sådan (hestens hoved var max. 5 cm. fra bringen under hele demonstrationen). Hans svar var bare, at sådan red han altid, undtaget til betydende mesterskaber, og at dommerne alligevel lod ham vinde. Altså havde han tilsyneladende slet ingen grund, ingen han ville fortælle i hvert fald.

At ride på den måde synes jeg personligt er en demonstration af, at man bare opfatter hesten som en ting, man bare bruger efter behag - altså i disse tilfælde til dressurridning.

Det er desuden udover den helt nye undersøgelse bevist, at heste der rides bag lod får permanente, uhelbredelige nakkeskader, dvs. at mange af disse heste har konstante smerter, men de er så undertrykte bl.a. at den rideform, der er årsagen til smerterne, at de ikke længere protesterer.

DRF's og FEI's reglement foreskriver, at hesten skal være foran lod, men dommerne ser igennem fingre med, at de ikke er det, ligesom de ser igennem fingre med, at 90% af alle GP-heste ikke kan skridte rentaktet, men oftest går ren pas.

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

www.hesteforstand.dk

Hjælp til problemheste, undervisning, kurser og foredrag

0
0
Svar på denne tråd

Bag lod
Forfatter: 
Dato:  06-10-2007 20:31
>>Det er jo også meget normalt at man ligger en unghest under lod, så den bedre kan bære ryggen.<<<<<<br />
Det er absolut ikke normalt her i huset, og det bliver det heller aldrig. Holdning bag lod gør ikke på nogen måde hesten bedre i stand til at bære i ryggen - det gør det bare sværere for den at slå fra, og så er der måske nogen, der tror, at den bedre kan bære.

Når hestens næse skal ind bag det lodrette plan, uden at rytteren ligefrem skal holde den der med hånden, kan det KUN foregå ved at den spænder i underhalsen - enten den store muskel foran på halsen eller de mindre muskler oppe mellem ganaschen og de øverste halshvirvler. Det gør INTET for dens evne til at bære i ryggen - det er der simpelthen ikke fysiologisk belæg for at hævde.

Jeg siger ikke at hesten dør af at gå lidt bag lod, men det er altså heller ikke noget, der på nogen måde gavner den eller hjælper den til at opbygge styrke.

Mvh

Julie

-Kvalmende frelst

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider