Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Monty Roberts...
Forfatter: 
Dato:  27-09-2007 21:13

Den om diskuteret monty igen igen...

Har siddet og læst mange indlæg i aften, og mange indlæg ender i MR, for og imod. Hvad er jeres problem med MR?

Jer der har set hans show, I forventer at se en hest blive tilredet på en 1/2 time, i forventer og se en hest blive læsset i trailer på en 1/2 time, for det har i betalt næsten 300 kr for, hvorfor går i så i mod ham? tror i virkelig at hans hverdag er på denne måde? tror i virkelig alle hans heste får denne behandling?

Jeg personligt tager hatten af for MR, var der nede og se hans show for 3 år i træk, i år havde han en rå hest inde, jeg har aldrig set nået ligende, den var ondskaben selv, den gik efter han med forbenene, lage ørerne flat ned og bed efter ham, Men med MR ro, lykkes det og få den til at sammenarbejde, jeg var dybt imponeret, havde jeg stået med den hest, havde jeg rendt skrigende bort.

Og til jer som aldrig har set hans show, men bare generalt er i mod han, I er gået glip af nået, og se den ro han udviser om hestene, og hans måde og takle dem på, det er en sand fornøjelse.

Vi er alle heste folk her inde, vi har alle stået i situationer, hvor det kan være farligt eller meget problematisk, og se MR ro og styrke er en fornøjelse.

Glæder mig til at høre jeres mening.

Med Venlig Hilsen

Annette

Oldenborger er bare bedst.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har set og vil ikke se igen
Forfatter: 
Dato:  27-09-2007 22:29

Jeg har set showet og det overbeviste mig kun om, at det ikke var vejen at gå. Hvorfor 3 m. hegn og 10 hjælpere og plasticposer bundet fast på en rædselsslagen hest? Hvorfor kværne hesten rundt og hvorfor tilride på 1/2 time. Dette er KUN i menneskets interesse, hesten er bare det umælende offer.

En hest er ikke ondskaben selv, men denne havde åbenbart lært at forsvare sig. Der er andre veje at gå.

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

www.hesteforstand.dk

Hjælp til problemheste, undervisning, kurser og foredrag

0
0
Svar på denne tråd

MR...
Forfatter: 
Dato:  27-09-2007 22:48

Tina vi er helt enige, ingen hest er ondskabens selv, inger heste er født ondskabsfulde, heste er hvad vi mennesker gør dem til.

men vi skal huske på at de heste der er med i showet, er problem heste, heste der er misforstået, heste der har oplevet et trauma, måske mishandlet, det er jo ikke heste som dig og mig har hjemme i stalden. disse er problemheste som folk melder til showet, mange af dem er opgivet... men aligevel trænger han ind til dem.

Med Venlig Hilsen

Annette

Oldenborger er bare bedst.

0
0
Svar på denne tråd

Stadig flere måder
Forfatter: 
Dato:  27-09-2007 23:01

Nu arbejder jeg jo også med problemheste, så jeg møder bestemt andre end min egen søde hest. Og det er ikke nødvendigt at lave JU - de fleste heste bliver faktisk meget hurtigt bedre, hvis vi lader være med at slås med dem, kamp er IKKE nødvendig for at få en harmonisk hest.

www.hesteforstand.dk

0
0
Svar på denne tråd

ja jeg synes bare
Forfatter: 
Dato:  27-09-2007 23:16

Tja faktisk har jeg aldrig set en hestehviskershow, da det der med hestehviskeri først er begyndt at interessere mig indenfor det sidste halve år. Tilgengæld har jeg læst en masse siden, og jeg synes umiddelbart ikke MR metoder er noget jeg kan lære ret meget af, da det nærmest er påkrævet at man bygger en rotunde og bruger rebgrime og tov,og desuden hele tiden er meget påpasselig med ens kropssprog. Jeg føler næsten man skal stå med bogen i hånden for at kunne gøre et forsøg på at gøre det rigtigt. Derimod er jeg blevet inkarneret McLean-fan, da jeg synes hans metoder er lette at gå til for sådan en som mig, der er vokset op med "almindelige" metoder. Jeg synes det har været meget let og særdeles effektivt at ændre tankegang og "træne på hestens præmisser".

0
0
Svar på denne tråd

monty roberts
Forfatter: 
Dato:  28-09-2007 10:17

Nu er det jo sådan at Monty har studeret hestenes adfærd længe før i blev født... Han brugte meget af sin ungdom på at ride ude blandt de vilde heste og lærer deres måde at komunikere på.

Det er bareseret på tillid og gensidig respekt. ( prøv at se hans videoer)

Til det med at gører det på en 1/2 time: Ja så tvivler jeg på at i har hørt rigtig efter, for han siger altid at man skal gøre det over flere dage... det han gør ved showet er bare en demostration, for der er nok ingen mennesker der har tid til at komme en uge eller mere i træk. Og ja man kan gøre det uden round pen og reb grime... jeg har selv trænet mine heste på denne måde, og vi har kun en kæmpe mark, ingen bane.. det kan gøre det nemmere med de rigtige redskaber, men det vel lige som dressur rytteren helst vil træne på ridebanen og ikke i skoven.

Det handler om lederskab og samarbejde. Og det er der vidst mange der godt kunne lærer lidt af. Nu er det så heller ikke noget MR har lært, nej som han selv siger har mennesker brugt denne måde før vores hest blev "hygge hest", det er ikke nyt. Jeg er ihvertfald glad for at have lært det jeg kan, for jeg var godt træt at den hårde træning hestene fik, det er ikke nødvendigt.

Som horsemannshippets udtryk lyder " giv hesten frihed til at vælge... så vælger den dig."

Men alt i alt er det jo ligemeget hvilke måde man gør det på så længe man ikke bruger vold, pisk og reb om ben og hvad nu jeg har læst herinde... og kan man gøre det på en måde så hesten er glad og repektere en så er det bare super.

Hvis ikke i synes Monty Roberts metoder virker vil jeg til det sige: så gør i det forkert.

der findes kun få levende engle
heldigt at jeg har 3 af dem
>o<

.....Chamgema....

0
0
Svar på denne tråd

Vælge...
Forfatter: 
Dato:  28-09-2007 10:53

Jeg har aldrig sagt, at MR's metoder ikke virker, jeg har sagt, at jeg ikke ønsker at bruge dem, fordi jeg synes, de er for voldsomme.

Hvis hesten vælger frit, hvorfor så have 3 m. højt hegn omkring den. Så kunne han vel bare lukke den fri i ridehuset. Hvis den vælger traileren frit, hvorfor skal han så have 3 mennesker til at holde et højt hegn bag den?

Til Shy Boy bruger han ganske vist ikke hegn, men han jager hesten i dagevis uden at give den mulighed for at få hvile, mad og drikke og han skifter bare til en frisk hest, når den gamle er blevet træt. Så er hesten jo NØDT til at overgive sig tll sidst, og er så blevet "tam" (har givet op) - men det berettiger stadig ikke indfangningsmetoden og så synes jeg i øvrigt, at det er synd for en vildt opvokset hest at den skal være tamhest, selvom man bortadopterer mustanger i USA. De vilde heste er simpelt hen ikke vant til fangenskab, og bliver alt for stressede over det - ligesom oprindeligt vilde dyr trives meget dårligere i zoologiske haver end dyr født i fangenskab.

www.hesteforstand.dk

0
0
Svar på denne tråd

!Genial titel!
Forfatter: 
Dato:  28-09-2007 18:41

Jeg er enig med Tina.

Jeg bryder mig ikke om MR metoder. Jeg har ikke noget imod MR som person, jeg har snakket med ham til en af hans shows (kun kort) og han virkede som et dejligt menneske. Men jeg synes han tvinger hestene ud i nogle ubehagelige situationer, fx ved join-uppet; Hesten kan vælge at blive drevet væk fra flokken/Dø eller acceptere MR som leder. Den kan faktisk ikke engang vælge af blive drevet væk fra flokken, for han sætter en indhegning op, så den bliver bare nødt til at løbe rundt i cirkler (hvilket også er frustrerende, da det forvirrer hjernen at være i et rundt 'rum') indtil den opgiver sin stolthed og lader sig lede af mennesket.

Jeg siger ikke, at hesten ikke skal acceptere mennesket som lederen. Men jeg synes selv hesten skal have valget; hesten skal selv opdage, at mennesket er en god leder som tager de rigtige beslutninger. MR tvinger hesten til at følge ham. Desuden har han ting som buck-stopperen, duallyhalteren og andet udstyr som i enormt høj grad modsiger hans så fine princip; Ingen tvang eller vold.

MR har helt sikkert hjertet på det rette sted, og han har helt sikkert en god indsigt i hestenes verden. Jeg synes bare han pynter lidt for meget på sig image i forhold til hvad det egentlig er for nogle ting han udøver. Ja, det kan da være forbløffende med alle de ting han kan få hestene til på ½ time eller 1 time, men han bruger altså også forskellige instrumenter til at få hesten til at gøre som han vil, akkurat som dressurryttere, springryttere og alle mulige andre ryttere. Det er nogle andre ting, men de har samme effekt på hesten.

Mvh.

NevzorovHauteEcole

×؛°"ک`"°؛××؛°"ک`"°؛××؛...×؛°"ک`"°؛×

0
0
Svar på denne tråd

Hej hej...
Forfatter: 
Dato:  28-09-2007 19:17

Tennas: Havde samme følelse af monty, i den forstand at jeg følte ikke rigtig at jeg fik så meget at arbejde med andet end join up. Men prøv at læse Kelly Marks' bøger... Hun er jo elev af monty og i hendes bøger er der vildt gode øvelser man kan bruge... unden en roundpen!!!

Tina MJ: Om man sys hans måder er for voldsomme sys jeg er sådan lidt

Mener helt klart at han gør noget godt med hestene og at han netop IKKE kæmper med dem... Han forbliver rolig som er for de fleste nok det største problem. Han binder da heller ikke plastikposer i hestene og lader dem storme rundt med dem... Jeg har aldrig i mit liv set ham gøre det... Og som jeg har sagt mange gange er at man ALDRIG bliver 110% enig i nogen som helst's form for træning... Man må snuppe det man selv føler kan bruge til noget... fx. kan jeg godt li princippet med klikker-træning, men ville aldrig træne mine heste med godbidder, men sådan er vi alle så forskellige, ligeledes er heste. Og træningen skal tilpasses efter den enkelte hest, godbidder eller JU... Så længe hesten for en aha-oplevelse og en god oplevelse ud af det, er det ikke det der i virkeligheden tæller???

Heste er ærlige... De skelner ikke mellem deres følelser og deres handlinger...

Du får hvad du ber om....

Nogle gange bliver hesten nødt til at gå frem, trods for at den vil bakke...

0
0
Svar på denne tråd

Enig med
Forfatter: 
Dato:  28-09-2007 19:30

Tina og unicorn.. ingen tvivl om at det virker.. det er bare ikke en måde jeg ønsker at træne på..

Muselle: Hvis man ikke kan se det er hård træning, så synes jeg man er lidt både join-up og flooding (som han benytter i stor stil) er enormt psygisk pres på hesten.. disse træningsformer medføre ofte at hesten totalt overgiver sig og bliver tillært hjælpeløs, så jeg tvivler på at hesten har en god oplevelse med denne træning.. og en aha oplevelse er jeg ikke sikker på at heste er istand til at have.. men kan de må det være noget i retning af "aha.. hvis jeg ikke gør som hun vil, så efterlader hun mig her alene til at dø"

Hilsen Signe :-)

Min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

Tak...
Forfatter: 
Dato:  28-09-2007 19:38

Tak Muselle,det vil jeg da prøve...

0
0
Svar på denne tråd

Gode oplevelser nej
Forfatter: 
Dato:  28-09-2007 21:02

Da jeg så MR's show i 2004 da bandt han netop plasticposer på en hest, og sendte den afsted, så plasticposerne pustede sig op, hvilket den blev aldeles skrækslagen for. Det skulle efter sigende til for at vænne hesten til sadel.

Som en anden, der var med, så godt beskrev det: Hesten gik bange ind og rædselsslagen ud.

Så jo, han bandt plasticposer fast.

Hvis hesten har en så god oplevelse ud af MR og det er så frivilligt, hvorfor så det høje hegn - hvis man sammenligner med fx. Klaus Hempfling, så bruger han til sammenligning plasticbånd med en brudstyrke på 5 kg. til at holde hestene inde med - fordi han ikke jagter dem. Og hans resultater er mindst ligeså gode, men hesten stresses ikke.

Men det er en smagssags og en individuel etisk vurdering, hvad man vælger, jeg har ikke anfægtet nogens ret til at vælge, jeg informerer bare om, hvad det er man vælger.

www.hesteforstand.dk

0
0
Svar på denne tråd

kort og godt
Forfatter: 
Dato:  29-09-2007 21:28

Gizmomis: Kan kun sige at vi ikke er helt enige i hvad JU er.. Hvilket jo er fair nok... Ja et stort mentalt pres, men stort nok til at kunne traumatisere? Er ikke selv professor, så det er ikke noget jeg som så kan udtale mig om... har brugt JU på min 2 års... og det gik perfekt... med det samme havde jeg en hest man bare kunne føle, så på en med andre øjne... Min 10 års har jeg aldrig gjort det på, da jeg ikke ser det som en nødvendighed at lave JU med alle heste... Hvis man allerede har et kanon samarbejde og kanon tillid hvorfor så... Alt skal tages med et gram salt...

Jeg træner på den måde at det altid skal ende godt, for begge, det kalder jeg en aha-oplevelse... og i bund og grund er det jo os det han gør... han stopper først når hesten har accepteret det han nu vil, plus han enda sænker kravene hvis det går helt galt...

Tina MJ: som du selv siger det er et individuelt valg... men bare fordi man ikke er abosolut enig i alt kan man da sagtens lytte og tage det til sig man føler er inden for ens etiske vudering.. Og kan kun sige at jeg så ham i 05,06 og 07 og der bandt han intet fast... han har brugt en pind med plast på de gange jeg har set ham... sys os det er en god måde, det har virkelig gjort godt med min 2 års og hans plast-skræk...

Ang højt hegn... det er jo hans måde at træne på... klaus f fortrækker jo noget der er firkantet (som han selv har skrevet i hans bog...), selv bruger jeg ingen af delene...

Sys bare folk går for meget op i det man ser i de "shows" han har lavet... Kelly Marks er jo udlært af ham og det hun skriver i hendes bog er noget jeg kan bedre forholde mig, men stadig er det jo MR's principper. Mr er jo meget mere end det man ser i hans shows og videoer...

0
0
Svar på denne tråd

Muselle
Forfatter: 
Dato:  29-09-2007 23:27

Jamen ingen tvivl.. folk må gøre som de finder bedst.. man ser bare mange som faktisk overhoved ikke aner hvad de gør ved hesten når de bruger join-up..

Folk der gør det igen og igen, selv om at selv Monty siger det kun må bruges få gange i hestens liv..

Folk der holder på at de i hvert fald ikke truer hesten på livet, på trods af at Monty skriver at hesten aldrig må være i tvivl om at dens liv er i fare..

Folk der påstår det er den mest rolige og hestevenlige metode at træne sin hest på, skønt mange andre har bevist at heste sagtens kan trænes uden at blive truet og jagtet..

Det virker.. og folk er i deres gode ret til at bruge metoderne.. jeg ville bare ønske alle ville sætte sig 100 % ind i hvad det er de gør.. og så måske lige overveje en ekstra gang om de ønsker at træne deres hest såden..

Min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

monty roberts
Forfatter: 
Dato:  30-09-2007 09:39

Jeg kan ikke rigtig sige så meget, jeg har ikke set så meget monty roberts, faktisk stort set intet, kun hørt fra andre.

Da Andrew Mclean holdt kursus hos susan kjærgård, hvor jeg arbejdede på det tidspunkt, snakkede vi om monty, netop fordi mange sammenligner, og andrew har mødt ham flere gange. Andrew sagde: Monty er god til at træne heste. men dårlig til at træne mennesker. Dvs dårlig til at give sine erfaringer videre.

Man kan læse mange dårlige historier på nettet om monty. Jeg har selv brugt noget der minder om join up til min pinto pony, da den var meget dominerende som 2 års, det var en anden som viste mig hvad jeg skulle gøre, det var ikke noget med at jagte vildt og voldsomt, bare sende den væk, og vente på at den kom til mig (føledes noget fjollet, men det virkede). det gjorde jeg 2-3 gange i løbet af vinteren og alting gik bedre.

Men set i bakspejlet var der mange andre ting jeg kunne ha gjort, jeg vidste ikke bedre dengang, og det var første gane jeg stod med en hest jeg ikke kunne magte.

Jeg holder mig til andrew mclean, det er logisk for mig, og jeg synes det er vigtig man kan sætte sig ind i hvad man laver, hvorfor man gør det, at hesten forstår det, mm.

Mvh Sandra

<3 Stormarkgårds Tequila & Midnights Medina <3

0
0
Svar på denne tråd

ja nemlig ja
Forfatter: 
Dato:  30-09-2007 18:21

Gizmomis: Vil give dig 110% ret i at folk begiver sig ud i noget de slet ikke har forstand på... men ligeledes folk bruger JU uden at vide hvordan, hvorledes og hvor mange gange, bruger folk os indspænding, skarpe bid, pisk og spore uden at vide hvordan sådanne ting egentlig skal bruges... alt kan blive misbrugt...

Så har de lige set det på TV eller til et show og så går de hjem og gør som de tror man skal...

Sandra: Ja Monty har svært ved at give budskabet videre... Sys personligt at han fokuserer MEGET på bare JU'et... Der sys jeg jo Kelly Marks giver flere gode øvelser, som os kan bruges i ridningen... Skal selv til at sætte mig ind i McLean's metoder... glæder mig som et lille barn til han bog når min dør (den er bestilt)... Jeg har det sådan at jeg vil ikke udelukke nogen men heller ikke stole blindt på hvad alle siger... alle heste er forskellige og træningen skal tilpasses efter den enkelte hest... Ved min hoppe skulle man starte med meget store bogstaver inden for kropsprog og ved min 2 års skulle man næsten bare tænke hvad man ville...

Men sys det er lækkert at du brugte JU på samme måde som jeg selv har/ville gøre , da der er mange der tror man ligger og jagter hesten til den er skumsvedt og ikke har andet valg end at komme ind til en... men sådan hænger det jo ikke sammen...

0
0
Svar på denne tråd

Muselle
Forfatter: 
Dato:  01-10-2007 00:37

Jamen der er vi helt enig.. alt for mange mennesker benytter diverse ting og træningsmetoder uden at vide hvad de reelt gør, men fordi de har set nogle kendte eller "dygtigere" ryttere gøre det..

Vi laver jo alle fejl.. især som unge.. og når man så selv bliver klogere så prøver man at stoppe andre for at lave samme fejl..

Min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider