Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Arbejde fra jorden
Forfatter: 
Dato:  25-09-2007 21:09
Hej alle (:

Nu sad jeg lige og læste en tråd ang. en hest, som var meget nervøs og bange for alting. Hesteejeren fik en del råd om træning fra jorden.
Jeg har en traver på 7 år (hoppe), som har tendens til at være ret nervøs, når vi er på tur. Hvis der er andre heste med er der næsten ingen problemer.
Så vidt jeg kunne forstå på den anden tråd, så ville træning fra jorden hjælpe på dette, så hun også stoler mere på mig - MEN, hvad går de øvelser lige ud på? :D

Mvh. Marie-Louise
0
0
Svar på denne tråd

Fra jorden eller fra ryggen
Forfatter: 
Dato:  25-09-2007 22:39

Hvis hesten opfører sig ens fra ryggen og når man trækker den så kan man ligeså godt gøre det ene som det andet, men mange heste er især på tur mere villige til at gå fremad, hvis de bliver trukket, og derfor, eller hvis man føler sig mest sikker på jorden, er det en god ide at forberede sig fra jorden før man rider.

Hvis hesten er bange for at gå hjemmefra, skal du først på sikkert område, hvor hesten er tryg og rolig træne lydighed. Dvs. at den stopper når du beder den om det, går frem når du beder den om det, og bliver stående stille når du beder den om det; når du trækker og når du rider.

Dernæst skal du ride/trække den samme korte tur mange gange sammen med en anden hest. I starten går den anden hest forrest, senere går din forrest, og den anden sakker mere og mere bagud for til sidst at "glemme" at gå med. Det kan også være et trick at stille noget foder til hesten på halvvejen, og det er bedst at ride/gå en rundtur, så man ikke skal vende om undervejs. I starten kan turen være så kort som bare rundt på stedet, hvor hesten er opstaldet, hvis det også er et problem at ride den rundt der. Senere kan du enten udvide den kendte tur, eller ride/trække en anden tur mange gange, så hesten udvikler tryghed, og ikke usikkerhed ved at gå hjemmefra.

Det er vigtigt, at hesten på turene ikke bliver stresset, at du mister kontrollen over den. Får den øje på noget farligt, så lad den stå og kigge på det, men tillad den ikke at vende op. Hvis den tøver, så driv på, hvis den er ved at flygte fra noget, så stop den og bak den indtil den slapper af (sænker hovedet og slapper af i kroppen) og rid den så frem igen. På den måde afbryder du hestens begyndende flugt, og den vil med tiden lære ikke at forbinde den pågældende handling eller genstand med flugt.

Det drejer sig om at gøre hesten tryg ved at gå hjemmefra, og det kan kun ske ved, at den oplever gang på gang, at der ikke sker noget farligt ved det. Dvs. ingen grovheder, ingen slag, ingen råben o.lign., det vil bare forøge angsten.

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

www.hesteforstand.dk

Hjælp til problemheste, undervisning, kurser og foredrag

0
0
Svar på denne tråd

Okay, tak!
Forfatter: 
Dato:  26-09-2007 16:42
Det må jeg prøve med hende så. Det er faktisk ikke noget bestemt hun bliver bange for - nogle gange tænker jeg, at hun nok bare opfører sig sådan pga. hun er hoppe.
Det sjove er jo, at hun ikke bliver bange for noget, når en anden går med. Jeg har før prøvet (da hun var opstaldet hos mig selv), at hun slappede mere af for hver gang jeg red hende alene. Men hun har en tendens til at kalde helt vildt på de andre heste.
Men tusind tak for svaret, det vil jeg helt sikkert afprøve (:
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider