|
|
| Hvordan longer man en unghest korrekt |
| Forfatter:  |
Roselina-Charell |
| Dato:  |
17-09-2007 14:16 |
|
Nu er der jo temmelig delte meninger herinde, om hvordan en hest longeres korrekt og jeg støder på lidt godt hist og pist i div. tråde, men endnu er jeg ikke blevet overbevist om at longering overhovedet er en god ting for hesten. Jeg er ejer af en unghest (4 års, købte hende som 2 års). Hun er blevet longeret hos tidligere ejer - vil jeg gætte på - da hun fint kan finde ud af at gå rundt i longen og stop, skridt, trav og galop på kommando. Selv har jeg kun brugt longering, da hesten skulle tilvænnes til sadel og ganske få gange siden. Er der nogle herinde, der har meget god erfaring med longering af ungheste og som bruger det i træningen, og hvad er longering præcis godt for?
Med venlig hilsen Louise ..♣ Roselina & Charell ♣.. ♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣ SÆLGES: Hubertus kombineret 17" , kombineret. SÆLGES: 1 års Pinto plag, vallak, forv. stg. 172+.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kommer an... |
JulieTaylor |
17-09-2007 18:27 |
|
Jeg tror, det kommer meget an på hesten. Hvis du har en lidt varm unghest, som har let til at blive bange, og som du kan mærke, kunne finde på at ræse forvirret rundt i longen med hovedet oppe i luften, er der måske andre træningsformer, som er mere hensigtsmæssige. F.eks. at starte med at lære den stemmekommandoer for parade, skridt og trav ved hånd og øve overgange mellem gangarterne, mens du går ved siden af. Efterhånden som lydigheden sidder fast, bliver hesten mere rolig, og så sænker den hovedet af sig selv. Ingen veltilpas, afklaret, cool hest render rundt med næsen i vejret. Så hvis du kan gøre hesten tilpas, er du langt hen ad vejen. Hvis hesten er født rolig (som min toårs f.eks.), skal der måske mindre forarbejde til, men jeg synes absolut, de skal kende kommandoerne for stop, skridt og trav på kort snor, inden man sender dem ud i longen. Ellers bliver det let forvirrende for dem, fordi man står for langt væk til at gribe ind, hvis de mister overblikket og bliver lidt vilde. Så skal du selvfølgelig lære hesten at gå rundt ï longen, og det KAN du gøre ved at jage livet af den med pisken, og så holde fast i hovedet på den, så den kun kan løbe i cirkler. Det er der mange, der gør. Jeg vil dog anbefale en mere rolig tilgang, hvor du starter med at trække hesten rundt på en lille volte, og langsomt går ind mod midten, og ser om du ikke kan lokke den til at blive på sporet. Når hesten fatter, hvad den skal, har du ikke brug for hjælpetøjler, for så har den ingen som helst grund til at gøre andet end at cruise rundt med mulen i albuehøjde, og nyde turen. Især hvis du passer på med ikke at lade den løbe for stærkt. Hvad det er godt for? Hvis du gør det rigtigt, bliver unghesten stærk og lydig. Hvis du gør det forkert, bliver den angst, ulydig og øm i skroget. Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Longering |
Roselina-Charell |
17-09-2007 18:46 |
|
Min hest er en rolig og meget lærenem Welsh cob. Som skrevet i første indlæg, forstår hun kommandoerne og kan fint blive ude på volten. Formålet med longeringen, må så være at få en lydig, stærk og afslappet hest. Når du skriver stærk, er det så rigtig muskelsætning og balance du mener? Hvad med belastningen af benene, er longering ikke meget belastende for en unghest?
Med venlig hilsen Louise ..♣ Roselina & Charell ♣.. ♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣ Selv den længste rejse, starter med ét enkelt skridt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Belastning |
JulieTaylor |
17-09-2007 20:46 |
|
Belastningen afhænger jo at voltens størrelse, hvor hurtigt, hesten løber og af hvor hensigtsmæssigt, den arbejder. Så jeg ved ikke om man kan sige, at longering er for belastende for en unghest. De fleste ting er for belastende for en unghest, hvis de foregår i høj fart og ude af balance på en lillebitte volte Det er i øvrigt ikke forbudt at gå med hesten ned ad langsiden, så den får gået lidt ligeud. Det gør de dygtige longører, jeg har set. Muskler bliver stærkere af at blive brugt. Så når du longerer din hest, styrker du dens muskler, ligesom du gør ved alt andet arbejde. Har du held til at ligeudrette den og få den til at bevæge sig løsgjort og lækkert, udvikler du også dens balance. Desuden styrker vægtbærende arbejde bindevævet - f.eks. sener, ledbånd og knoglebrusk. Der er dog ikke noget, du kan med longen, som du ikke kan opnå på andre måder. Så hvis du er i tvivl om det er noget for dig, kan du da bare lade være  Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| JulieTaylor... |
Roselina-Charell |
17-09-2007 21:54 |
|
... du jo temmelig al vidende, så det må være nærliggende at spørge dig, om der er nogle gode bøger, videoer eller hjemmesider, hvor jeg kan læse mere om longering, før jeg går i gang... Jeg føler mig stadig i tvivl om, hvordan jeg helt konkret griber det an. Og forresten er det bedst at longer i grime, trense eller kapsun? Jeg vil gerne bruge longering i træningen af min unghest - men ville ikke bare gå i gang uden at vide en smule mere om det. Grunden til at jeg ikke har brugt longering endnu, er at jeg er oplært med at bruge indspændings tøjler og div. hjælpe tøjler og så meget har jeg da forstået ved at læse herinde, at det bestemt ikke er en god og fornuftig måde.
Med venlig hilsen Louise ..♣ Roselina & Charell ♣.. ♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣ Selv den længste rejse, starter med ét enkelt skridt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm... |
JulieTaylor |
17-09-2007 22:01 |
|
Jeg ved faktisk ikke, hvad der er på markedet af bøger, der er gode til den slags. Jeg longerer bare "som jeg altid har gjort" i grime uden hjælpetøjler. Efter et lille stykke tid begynder hesten at slippe hovedet, og lade det synke. Men jeg må tilstå, at det ikke er noget, jeg bruger supermeget for tiden. M.h.t. optømning tror jeg det er et spørgsmål om temperament. Hvis du skal longere meget, skulle du måske investere i en kapsun, men ellers kan en alm. grime eller trense vel også gøre det. Bare lad være med at sætte longen gennem indv. bidring ud til udvendige. Det klemmer sammen om hestens underkæbe, og er ikke så rart. Longering er ikke det store mysterium - jeg tror bare, du skal kaste dig ud i at eksperimentere lidt. Du har jo en rolig hest, der lytter efter, hvad du siger, så når bare du bestræber dig på ikke at skræmme den, skal det nok gå. Hvis du bruger klikker, kan du jo forstærke den positivt, når den begynder at søge frem og ned. Det har jeg gjort med min toårs, når jeg går med ham i snor, og nu går han som en blodhund med næsen nede ved jorden  Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mange tak |
Roselina-Charell |
18-09-2007 07:18 |
|
Tak for dine svar , vi går lige så stille i gang med longering. Næste forsøgskanin må så blive min gl. araberhoppe, der fare rundt med sænket ryg og næsen i sky - hun bliver en noget sværere dame at lærer blodhundemanerene ...men mon ikke klikketræning er vejen frem med hende, hun er i hvert fald frygtelig madglad...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Longering er religion |
|
|
Næsten alle retninger indenfor ridesporten benytter sig af en eller anden form for longering. Der er den gode, gammeldags longering, hvor man longerer med stram longe og indspændingstøjler. Bent Branderup gør det på hans måde med løs longe og fokus på formgivning. Claus Schöneich har en anden teknik til at rette op på skæve heste, hvor de longeres i en rotunde med fokus på ikke at overbelaste det ene forben. Klaus Hempfling løslongerer og dirigerer hesten med kroppen. Man kan også køre i lange liner med tøjler og bid. Det er bare de metoder der findes indenfor dressuren. Parelli har også en form for longering i hans program og jeg tror, at der findes flere måder endnu. Derfor er spørgsmålet: Hvad vil du med longeringen? Vil du opbygge, bare kunne vise hesten frem for dyrlægen hvis den skulle blive halt, vil du rette fejl, motionere den eller hvad? I så fald vil det være meget nemmere at hjælpe dig med at vælge en metode, der kan passe dit behov. Et er i hvert fald sikkert: Longering uden et klart formål er i reglen ikke sundt for hesten, fordi den løber alt for mange runder i et alt for højt tempo, så når du longerer, så tænk over hvorfor, og hvornår du har opnået det, du vil have.
Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning www.hesteforstand.dk Hjælp til problemheste, undervisning, kurser og foredrag
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Longering |
Roselina-Charell |
18-09-2007 08:59 |
|
Lige nu er det for at få en rolig, lydig og tillidsfuld hest som lære at samarbejde, så jeg kan stille flere og flere krav hen ad vejen. Dette kan jeg også opnå på andre måder, men jeg vil også gerne selv lære at kunne longere en hest fornuftigt og afslappende. Det skal ikke foregå i højt tempo, dette er en meget vigtig del for mig. Grunden til at jeg spurgte i forbindelse med min unghest, er at hun vil være den bedste læremester for mig, da hun i forvejen er en dejlig rolig, men kontant hest, der ikke har lært en masse dumt i fortiden. Senere vil jeg gerne kunne mestre longeringen så godt, at jeg også kan lære min 16 årige araber at slappe af i longen - hun har desværre en masse rod hun bære rundt på og som gør at hun stresser meget nemt. Jeg gerne bruge longeringen til at få hende til at gå selvstændigt og afslappet med næsen i jorden. Så jo der er et mål med galskaben .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sjovt du siger det.. |
|
|
.. jeg har lige købt en 3 års, og jeg overvejer faktisk at undlade at lære den at gå i longe. Dels fordi det nemt overbelaster, og dels fordi det kan skræmme den. Eneste problem er bare, at jeg egentlig gerne vil, at den får prøvet at trave og galoppere med sadel inden jeg skal op at sidde Og så at det er en fordel i forbindelse med dyrlægetest. Det har jeg ikke lige fundet en løsning på. Men som I siger: Der er jo ingen grund til at lade den spurte rundt i stresset trav, og det er jo én selv, der bestemmer hvor længe, den skal gå der.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| bettina L |
|
|
hvis du ikke vil longere men gerne vil at hesten skal løpe lidt med sadeln før du sætter dig op kan man ju bara slæppe den løs på folden,ridbane eller ridhus.  men sen er det jo en fordel at hesten kan gå runt i en longe nor dyrlægen kommer Jeg personlig longer kun i skritt nor jeg laver basics fra jorden allt andet kan man lave fra ryggen og då finnes ikke nogen grund til at longere 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| BettinaL |
Roselina-Charell |
18-09-2007 21:33 |
|
BettinaL: Min unghest kan sagtens gå rundt i longen i både skridt, trav og galop og det brugte jeg i forbindelse med tilvænning til sadlen og trensen. Hun blev longeret i grime. Jeg lod hende gå rundt i alle tre gangarter, uden at det blev vildt - ca. et par omgange tog hun dog den helt stor bukketur, men jeg fik hende stoppet og fik ro på igen. Jeg synes du skulle lære din hest at gå i longe på den måde Julie beskriver, jeg ville nødig undvære longeringen i tilridningen. elinoisak: Jeg ville aldrig aldrig slippe en hest løs med sadel, det kan næsten ikke undgå at det bliver vildt og det er ikke noget at tilstræbe i arbejdet med heste. Forresten var jeg lige ude at afprøve Julies teori, her i eftermiddags. Den gamle skridtede rundt og rundt, stille og roligt med næsen nede ved jorden , jeg troede knapt, jeg ville kunne få hende til at skridte, hun har normalt frygteligt travlt. Unghesten gik også fint med hovedet max. i skulder højde i skridten, i traven røg hovedet lidt højere op. Faktisk kunne hun gå helt ude i "hovslaget" i både skridt og trav, mens jeg gik med op og ned af langsiderne - jeg må sige at jeg er stolt af mine to dejlige heste . Nu tror jeg vi får stor glæde af longeringen fremover.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sejt... |
JulieTaylor |
19-09-2007 09:28 |
|
Coolt at det fungerer... Er det ikke sjovt som hesten godt kan gå selv, uden mekanisk "støtte", hvis man giver den chancen og ikke får hjertestop, bare fordi den stikker næsen i vejret i ny og næ?  Mvh Julie PS: Jeg ville godt nok også nødig slippe min hest løs i ridehuset med sadel på. Lektie lært: Ridehuset er et sted, hvor man blæser sanseløst omkring, også når man har sadel (og evt. rytter) på... Ellers tak - jeg er så glad for mine tænder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stopper op |
|
|
hejsa jeg har også lige et spørgsmål mht longering. Når jeg longerer min unghest i trav er den begyndt at stoppe op ved den ene langside og vende kroppen ind mod mig. Jeg ved ikke om den er lidt utryg ved den langside, det er i hvert fald sådan at hver gang den er begyndt at løbe så har dne gjort det ved den langside, og den kan være svær at trække hen til denne langside, den vil helst gå væk fra den. Hvordan skal jeg løse problemet? Skal jeg lave en mindre trav volte, så jeg kan nå at komme bag hesten og drive den frem når den vender ind (små volter er jo ikke godt for benene, og jeg ved heller ikke om hesten opfatter det mere som at blive jagtet hvis jeg driver på den når den vil til at vende ind). Hjælp!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du kan |
|
|
træne den tættere på dig, altså uden at stå så langt væk som når man longerer Simpelt hen stå ved siden af den  Så kan du træne på de farlige steder, og du kan træne kommandoerne, som man bruger, når man longerer, så de sidder fast  På den måde kan du bedre få hesten til at gøre som du ønsker, når du ønsker det 
fra NinA Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat  --o-- Som man råber i skoven, får man svar 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Videoer, hjemmesider |
|
|
Hej Signe, Du spørger, om der ikke er nogle bøger, videoer eller hjemmesider, der handler om longering. Jeg vil da - når nu ingen andre vil - anbefale de ganske glimrende videoer, der ligger på www.epona.tv. Her forklarer og demonstrerer Kirsten Hansen sin måde at longere unghesten på. Kirsten lægger meget vægt på ligeudretning, balance, takt - og at hesten svinger med sin ryg. Med Kirstens longering får du, så vidt jeg har forstået, opbygget nogle af de muskler, som sørger for ligeudretning og for, at ryggen kan svinge og hesten gå taktfast. På videoerne longerer Kirsten i grime. Vi er så heldige at få undervisning af hende, og vores haflingere har hun longeret i trense, da de er stærke (både m.h.t. muskler og selvstændig vilje) og godt kan finde på pludselig at løbe af sted.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sådan gør jeg |
Henrik Halle |
27-07-2008 09:11 |
|
Det er ikke nogen nem sag at longere, hverken en unghest eller en gammel hest. Resultaterne hvis man lærer det og brugr det korrekt er til gengæld helt fantastiske. Man lærer sin hest at søge frem og ned, at være lydig, at reagere på signaler, at samarbejde med longøren, at få bedre balance, at blive mere smidig, at styrke bagparten samt at man har mulighed for at se hesten bevæge sig når man står lidt væk fra den. På min hjemmeside www.ravnholm.dk har jeg nogle videoer af hvordan jeg longere min hest efter klassiske/akademiske principper. Mvh Henrik www.ravnholm.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|