Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Strækker hals under trav
Forfatter: 
Dato:  17-09-2007 13:45

Jeg har en lidt ældre hest (16 år), som jeg hygger mig rigtigt meget med at ride i western stil.

Han har døjet med lidt allergi og hostet en del, men det fik vi klaret sammen med dyrlægen. Nu er han "hoste" fri.

Jeg er dog lidt bange for han har en eller anden "gene" da han er begyndt at strække halsen frem og ned når vi rider i trav.

Han vil gerne løbe med mulen næsten ved jorden, hvorimod når vi skridter så går han fint med hovedet ( se evt. www.famped.dk/ main.php?g2_itemId=11769 )

Nogen ideer om hvad der kan være problemet?

Jeg fik ham dyrlæge checket for ca. en måned siden incl. den store blodprøve da jeg var lidt bekymret over hans opførsel. Han var meget stille når vi stod med ham, og han stod næsten altid og sov når vi striglede ham og ellers bare noget af en hygge hest. Jeg var på det tidspunkt lidt nervøs for om der kunne være mangel på nogen vitaminer, men blodprøven kom tilbage med at alt var i orden ud over en indikation af let infektion (pga. vaccinering kort før blodprøven blev taget mente dyrlægen).

På forhånd tak

Jesper K. Pedersen

0
0
Svar på denne tråd

Allergi
Forfatter: 
Dato:  17-09-2007 15:30

Hej Jesper

Jeg har også en werstern-allergi-hest og min viser præcis de samme symptomer som din, når han har det skidt. Jeg har haft min hest i 6 år nu, så jeg kender ham rigtig godt og ved derfor, at han ikke strækker halsen for sjov - han gør det fordi han ikke kan få luft. Hvis jeg beder ham om at tage hovedet op og arbejder videre med ham resulterer det i et hosteanfald, så derfor traver vi bare stille rundt hvor han får lov at strække halsen - han kommer selv op i normal holdning når han er ok igen, typisk efter 1 minuts tid. Min gør det også kun i trav og galop, altså i gangarter der kræver god luft i lungerne, så mon ikke det også er dér den ligger i dit tilfælde?

Allergi er noget man ikke slipper af med igen, så chancen for at de bliver 100 % symptomfri er meget lille. Hvis graden af allergi er mild og sæsonbetinget vil hesten have en ok chance for at blive helt symptomfri i perioder. Vi har lige haft en periode på ca. 2 måneder hvor Magoo har haft det rigtig godt (læs: kunne rides uden det store hals-strækken og hoste), men i løbet af de sidste 14 dage er det bare gået helt galt. Jeg kan ikke engang trave med lange tøjler uden samling på ham uden at han får voldsomme hosteanfald og hans vejrtrækning er kraftig forøget. Det går super stærkt

Hvor lang tid har din hest været sådan?

Line & Magoo

0
0
Svar på denne tråd

Hoved "udfordringer"
Forfatter: 
Dato:  17-09-2007 15:54

>

> Hvor lang tid har din hest været sådan?

>

Tarzan har igennem de sidste par uger også udvist den adfærd.

Han har dog gjort det før (igennem de år jeg har haft ham) men kun i få perioder, som dog ikke såvidt jeg husker har været sammenfaldende med hans host-perioder.

Der er heller ikke nogen andre tegn på at han har brug for at hoste igennem de sidste uger, så jeg er lidt i tvivl om hvad det er der sker med ham.

Siden han begyndte at få noget mod hans allergi har han ikke hostet - og vi er igang med at lave stalden helt om (al loft ned) så der bliver masser af frisk og fri luft til ham.

Da det egentligt "kun" er en ubekvemmelighed fra min side at hans hoved pludseligt ryger ned, er det ikke noget jeg har holdt ham tilbage i at gøre, ikke mindst fordi jeg også kender ham godt nok til at vide at det ikke bare er for sjov. Nu mangler man så bare lige at lære hestens sprog så de lidt lettere kan fortælle hvad der sker.

Mvh

Jesper K. Pedersen

0
0
Svar på denne tråd

Kender det
Forfatter: 
Dato:  18-09-2007 12:52

Jeg er også westernrytter på begynderplan med min ene hest, Alex. Han er omskolet for dressur, og det tog en del tid for ham at lære at slappe helt af i hals og nakke. Han gør somme tider nøjagtig som jeres, sænker hovedet meget langt ned i trav, men har aldrig i sit liv hostet. 7-9-13.

Han gør det hverken i skridt eller galop, og derfor er min teori, at det er fordi han har fundet ud af, at det er rart at strække halsen helt ned og strække igennem hele overlinien på denne måde. Jeg har egentlig kun taget det som noget positivt, fordi han er afslappet og helt let på tøjlen når han gør det.

Jeg skal snart på westernkursus, jeg kan da lige spørge om trænerens mening om det. Ellers kan du også prøve at spørge inde på westerndelen af HN, om de måske kender det.

0
0
Svar på denne tråd

Re:Strækker hals under trav
Forfatter: 
Dato:  18-09-2007 14:33

Jeg har også fået at vide at det er fordi han nyder at gå for løse tøjler, men synes jeg havde brug for andres mening.

0
0
Svar på denne tråd

Allergi
Forfatter: 
Dato:  18-09-2007 15:25

Hej igen Jesper

Tænker du på hvor længe min har haft allergi eller hvor længe han har strukket hals i denne periode? Som sagt startede han med at få det dårligt for ca. 14 dage siden, men han har været erklæret allergiker siden 2005.

Magoo's halsstræknings-perioder og forøgning af vejrtrækning er altid skarpt efterfulgt af hoste-perioder, og han virker langt fra som om at han strækker halsen, fordi han er veltilpas Du må da næsten selv kunne mærke om Tarzan virker glad/afslappet eller om han ikke kan få luft..?

Hvilke andre tegn plejer han at give, når han er brug for at hoste?

Line & Magoo

0
0
Svar på denne tråd

Allergi
Forfatter: 
Dato:  18-09-2007 15:46

Min hest Tarzan har det værst i tørt varmt vejr. Der stopper han op og man kan mærke hans muskler "krampe" sammen som foreløberen til host.

Han virker heller ikke tung i vejrtrækningen, og virker heller ikke irriteret som sådan (ud over måske lidt ivrig en sjælden gang imellem).

Da vi red i går var der ingenting overhovedet.

Jeg må prøve og følge det lidt og se om jeg kan finde et mønsker i det.

Mvh

Jesper K. Pedersen

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider