Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Opførsel på staldgangen - hysterisk
Forfatter: 
Dato:  01-09-2007 18:31

Jeg har fået en ny hest at ride. Hun er en 12 år gammel "pensionist" dvs. en avls hoppe som ikke er kommet i fol i 2 år og nu skal hendes fremtidige karriere som ridehest, undersøges som en mulighed.


Hun er skisme ellers sød nok og forsøger i ridning at gøre det hun nu kan. Selvom det er meget moderat jeg har tullet rundt på hende endnu.


MEEEN på staldgangen er hun simpelthen bare en hystade. Hun vender rundt og kigger bagud, selvom der ikke er noget. Også fægter hun bare løs med forbenene, hvis man forlader hende et sekund for at hente udstyr.


(jeg kan sagtens se mig selv få en ordentlig skalle ved gamache pålægning eller evt hun "spænder ben" når jeg går foran)


Jeg vil gerne hun kan komme til at slappe lidt af, inden ridestunden og self også bagefter, så stald arbejdet med hende også blir en fornøjelse.


Hun kan godt slappe af i korte momenter, men "kører" lidt sig selv op. Samme problematik har hun i boks, hvis hun ikke lukkes ud når hun vil.


Hvad sørens skal jeg gøre, var det en unghest ville jeg ikke tage det tungt. Men hun er jo en "gammel" rotte selvom hun ikke har "arbejdet" så meget i sit liv.




"Det tar lang tid, at få en gammel ven"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Angst...
Forfatter: 
Dato:  01-09-2007 20:02

Hesten viser tydelige stresstegn, og umiddelbart ser jeg 2 mulige forklaringer:


Enten har den separationsangst, eller også er den generelt utryg ved at være i stalden. Hvis den er ligeså meget på tæerne, når der er andre heste, som når den er alene, så er det nok utryghed ved stalden, hvis det kun er når den er alene, så er det dét, der skal arbejds med.


I boksen er det en god idé altid at give hesten noget foder, når man stiller den ind i boksen. Så har den andet at tænke på, end at fare rundt, og den begynder at forbinde boksen med velbehag.


Supplerende kan man evt. afbryde den, når den farer rundt, ved at bede den stå stille (skal være indøvet på forhånd på et roligt sted). Dette forhindrer, at hesten kører sig selv op. MEN det mes effektive i boksen er, at du fodrer hende inde i boksen og tager hende ud INDEN hun begynder at fare rundt og så lader du hende gradvist stå derinde i lidt længere tid efter endt spisning, men kun så længe, at hun fortsat forholder sig roligt.


På staldgangen kan du bruge samme metode - stil hende derud, og giv hende en spand foder og tag hende væk igen hurtigt. Alternativt kan du give hende en godbid når hun er rolig. Du kan også som i boksen afbryde hende ved at bede hende gå frem og tilbage frem og tilbage, til du får lidt stilstand, og så belønne hende for det. Men det vigtigste er, at du kun har hende inde i stalden i kort tid, og når at tage hende ud igen, før hun bliver urolig, så kan du langsomt forøge tidsrummet, hvor hun er derinde. Du skal ikke foreløbig forlade hende, hent udstyret før du henter hende, og begynd først at forlade hende GANSKE KORTVARIGT, når hun kan stå stille sammen med dig. Følg de samme rutiner hver dag, og sørg for, at der kun sker gode ting i en rolig stemning, og så tag hende derind tit, men kortvarigt. Hvis hun på nogen måde er urolig over opsadling og udstyr, så giv hende det på et sted, hvor hun er mere rolig.


Hesten er bange, og ser sig om for at kunne flygte fra farer, og det er fordi hun ikke har indset eller erfaret, at stalden ikke er farlig. Ved at skælde ud og blive voldsom (det står der ikke at du gør, jeg nævner det bare hvis...) gør du hende bare mere bange. Hvis det er muligt, er en trøstehest i stalden en god ting :-)



Endags klikkertræningskursus i Hillerød d. 26. august


Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

www.hesteforstand.dk


Hjælp til problemheste, undervisning, kurser og foredrag



0
0
Svar på denne tråd
 
 min hest
Forfatter: 
Dato:  01-09-2007 20:53

har været lige sådan... Og hun er 10, jeg lærte hende ikke at tigge og sådan på en halv år... Jeg lavede en regel og det var at hun ikke måtte tigge, sådan med forbene fremme, ikke ved at slå hende, men jeg gav hende en lille klap imens j sagde hendes navn eller skubbede til hende så hun, var nød til at stå på det forben... Men hun kan så stadig godt køre helt op, mest når hun er helt alene, men hun er tryk ved mig nu og ved hun kommer ud til venner igen...

Prøv at lade være med at have hende stående på stalden gangen så længe ad gangen, til at starte med ihvertfald... Det gjorde jeg med min...

Nu kan jeg hvis jeg går fra hende og hun begynder at tigge sige hendes navn, men jeg må også sige jeg har fået nogle på hoften at hendes forben i det jeg er gået forbi hende... Men det kan lade sig gøre...


Nu med 2 pinto heste!

0
0
Svar på denne tråd
 
 også min
Forfatter: 
Dato:  01-09-2007 21:06
min hoppe kan også køre sig selv helt op... ikke hvis hun er alene, det er okay, men hvis der kun er én anden hest og den så forlader hende, så kører hun op... jeg har gjort det at jeg har en dressur pisk i hånden i starten fik hun et lille rap når hun slog med benet og nu er det nok at jeg bare har den i hånden og nogle gange kan jeg endda bare lade den stå ved siden af os... i starten var hun vild lige meget hvad der sket rundt om hende og selvom der var heste i stalden... men det kommer stille og roligt når den bliver tryg ved dig,... lav evt en masse HMS træning...

Tro på det og du kan gøre det umulige muligt...

Dem der vil frem rider DV

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pisk gør hesten tryg?
Forfatter: 
Dato:  01-09-2007 21:10

Janne, HMS går jo ud på at lære hestens sprog. Heste er bange for at være alene fordi de er flokdyr.


At heste får mulighed for at reagere på deres stress gør dem mindre stressede - at man forhindrer dem i at reagere, gør dem mere stressede (OG endnu mere bange for situationen hvis man slår dem, som du gør).


Jeg vil rigtig gerne høre dine saglige argumenter for, at hesten bliver mindre bange når du slår den, og også for, at det er etisk korrekt at slå den, når den er bange.


Hvorfor bliver den tryg ved, at du slår den med pisken?






Endags klikkertræningskursus i Hillerød d. 26. august


Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

www.hesteforstand.dk


Hjælp til problemheste, undervisning, kurser og foredrag



0
0
Svar på denne tråd
 
 slog hende?
Forfatter: 
Dato:  01-09-2007 21:52

jeg har ikke skrevet nogle steder at jeg slog hende!!! jeg giver hende små "rap" med pisken (negativ forstærknin) der så stopper i det sekund hun slapper af i kroppen... jeg skrev at HUN slog med benet... prøv at læse det igen... jeg bruger meget HMS og hjælper andre med at træne med disse metoder (positiv/negativ forstærkning) - jeg ved du snart kommer ud i vors stald igen (tencostalden) så tror jeg du vil få bekræftet at jeg aldrig ville slå min hest for at få den til at opføre sig ordentligt...

blev helt ked af det over du kunne tro det, har du ikke læst mange af mine andre indlæg herinde? de handler netop om at gøre tingene på hestens præmisser...


Tro på det og du kan gøre det umulige muligt...

Dem der vil frem rider DV

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sådan læste jeg det
Forfatter: 
Dato:  01-09-2007 22:38

Hej Janne


Jeg må desværre sige, at jeg ikke har læst så mange af dine andre indlæg, at jeg kender dig og dine meninger rigtig godt, så jeg er ikke forudindtaget hverken for eller imod dig. Jeg reagerede kun ud fra det, jeg læste "fik hun et lille rap", det opfattede jeg som at du slog hende - men det er jo svært at se, uden at have været der, hvad et rap er.


Men du må undskylde, og vi er helt enige om at tingene skal gøres på hestens præmisser. Håber vi så kan hilse på hinanden derude:-)



Endags klikkertræningskursus i Hillerød d. 26. august


Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

www.hesteforstand.dk


Hjælp til problemheste, undervisning, kurser og foredrag



0
0
Svar på denne tråd
 
 ikke alene
Forfatter: 
Dato:  02-09-2007 09:33

Hun er netop ikke alene når hun gør det. Men måske det kan være noget seperations angst. I boksen har hun den adfærd når hun mener hun skal ud. Dvs i en FULD stald.


Og hun blev ikke lukket sidst ud netop fordi hun karter rundt som en tosse. Hun går i løsdrift nu, hvilket jeg tror passer damen fantastisk. Selvom der kan opstå mystiske skrabe huller, som hun nok er mesteren bag.


På staldgangen har jeg sørget for der var mindst en hest i samme størrelse i nærheden (2 m). (hun nægter at anerkende de små rideshettere som en anden hest :) )


Igår da jeg var færdig med at sadle, stod jeg lige og sludrede i 2-3 min med nogle af de andre (mennesker). Jeg vil ikke have hun går frem før jeg gir lov, så jeg fik stilt mig foran og uden at tænke over det holdt armen om hendes hoved. Arm under hagen over på næseryggen, nå hendes hoved var over min skulder.


Damen var i fuldstændig ro... slappede heeelt af.


Jeg tror faktisk ikke hun er utryg ved stalden, hun er født og opvokset der og hun har altid været speciel. Hun "lokkes" ikke af foder til at neddysse de her "stress" anfald eller hys anfald.


Jeg vil lige have jeres forslag i baghovedet inden vores staldgangs tid idag, som stadig er længere end ridetiden :)






"Det tar lang tid, at få en gammel ven"

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider