Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

hjælp til at trække
Forfatter: 
Dato:  30-08-2007 21:47

hej

jeg har en vallak på 5 år, som endnu ikke er tilredet. jeg har købt ham for nylig.

han er den skønneste hest, han kommer på marken og vil gerne i kontakt- altså hvis bare man ikke viser et trækketov. mit problem er at jeg ikke kan få ham til at følge med ,når jeg har sat trækketov på ham, han står bare med en underkæbe der hænger helt nede ved jorden,og er tons tung. det er slet ikke fordi han ikke vil i kontakt med os. men hvad er der galt? jeg kan sagtens strigle og rense hove - når bare jeg har hjælp til at tvinge ham til at gå med, der kan også sagtens sidde en voksen på ham uden der sker det mindste- altså bare han ikke skal bevæge sig...hvad er det dog jeg gør forkert?jeg har jo ikke hver dag en der kan hjælpe mig med at få ham frem til det mål jeg har bestemt.

0
0
Svar på denne tråd

at gå frem.
Forfatter: 
Dato:  31-08-2007 10:54

Har du lært ham at det betyder gå frem når du hiver i træktovet?

Det er jo ikke en ting hesten er programmeret med fra start.

Hvordan er han trække med når du er andre steder end på folden?

Mht. når du står på folden og ikke kan få ham til at følge med frem, har jeg et lille trick der plejer at virke på de fleste, og som man samtidig kan bruge selvom man står alene med hesten.

Det går ud på at man hiver hesten i smule ud af balance med træktovet. Dvs. i stedet for at hive fremad (som jeg går ud fra at du gør når du vil have ham til at følge efter) så skal du hive lidt ud til en af siderne, så hesten drejer hovedet. På den måde vil de fleste heste komme lidt i ubalance og træde et skridt til siden. Så snart han løfter et ben og træder et skridt til siden giver du efter på træktovet. Herved har du lært ham at det at du hiver i træktovet betyder at han skal flytte sine ben. Det er første trin på vejen mod at lære hesten at når man hiver i træktovet betyder det gå fremad/følg mig.

Håber det kunne hjælpe

Mvh Miss E

0
0
Svar på denne tråd

HMS træning
Forfatter: 
Dato:  31-08-2007 13:43
jeg ville nok begynder at træne den på en bane eller lign, væk fra de andre heste i at kende signalerne... først ville jeg bruge join up og så PP legene til at lære den at flytte sig for tryk. jeg bruger istedet for den der stick en dressurpisk i min træning, synes jeg er mere effektivt...

Tro på det og du kan gøre det umulige muligt...

Dem der vil frem rider DV

0
0
Svar på denne tråd

Klikkertræning og target
Forfatter: 
Dato:  31-08-2007 23:33

Det virker som om han enten føler sig fanget, når han har tovet på, så det gør ham lidt bange (og nogle heste står bare og ser helt rolige ud, selvom den faktisk er bange) eller at han ikke forstår, hvad du vil have ham til.

Det er bedst, at du sætter tovet på ham, og så ud over at trække fremad i tovet også tilsætter et andet signal, som han måske bedre forstår. Det kan enten være, at du dasker rytmisk til ham med en pisk (det skal ikke gøre ondt, bare irritere) lige efter, at du er startet med at trække i tovet, eller du kan sætte dig ind i klikkertræning og få ham til at markere på et "target" (en eller anden genstand, som man lærer hesten at røre med mulen for at få et klik og en godbid). Så hiver du fremad i rebet, og lige derefter holder du target foran hesten, og så går den fremad for at røre target så den kan få sit klik og sin godbid.

Den første metode, kan også kombineres med klik og godbid.

Når du hiver i tovet, skal det være med et sejt træk, der først giver efter når hesten går et enkelt skridt fremad, og pisken skal daske rytmisk og ofte, men ikke slå hårdt. Du skal holde op med at hive og bruge pisken så snart hesten flytter sig, da det er ophør med det ubehagelige, der giver indlæring, ikke hvor ubehageligt det ubehagelige er.

Med tiden kan du så trække i rebet alene og få den ønskede reaktion, og så skal hesten selvfølgelig have en masse ros når den flytter sig alene for rebet.

I starten skal du ikke tage hesten med ind, men bare trække den lige udenfor folden og så lade den komme tilbage igen, så den ikke skal isoleres fra flokken hver gang du skal træne den i at blive trukket. På den måde får du den mest trygge hest, og trygge heste lærer bedst.

Endags klikkertræningskursus i Hillerød d. 26. august

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

www.hesteforstand.dk

Hjælp til problemheste, undervisning, kurser og foredrag

0
0
Svar på denne tråd

Skrift Over.
Forfatter: 
Dato:  01-09-2007 22:58

Den der med at de godt kan være bange og så have tilbagelænede ører kender jeg alt for godt fra min egen hest - også problemet med at de ikke nødvendigvis vil ind når man kommer for det er lig arbejde.

Jeg har blot trænet gå-fremad med min hest fra jorden, så det at jeg trækker i tov/trense/grime whatever betyder - så går vi frem og det at jeg trækker tilbage , så standser vi.

Det har taget lang tid, men nu kommer han faktisk hen til mig på folden når han ser mig, nogle dage skal han opfordres lidt mere til det end andre og jeg venter på at han kommer til mig, andre dage kommer han helt selv helt hen til hegnet.

Men jeg vil opfordre dig til at trække ham til siden, jeg har stadigvæk sommetider problemer med en lidt vågen hest og der bruger jeg det trick når han er rigtig bange for blot at lokke en reaktion ud af ham, for så at kunne give helt efter.

Læs et par bøger om emnet, f.eks. Andrew McLeans eller Kelly Marks bøger er gode til det.

Jeg overvejer selv at købe Kellys bog nr. 2

Det væsentligste er usynligt for øjet - kun med hjertet kan man rigtigt se.
- Den lille Prins -

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider