|
|
| Muskelfattig bagpart |
|
|
Hej alle HN'ere. Jeg tænkte på om der var nogen derude, der havde et godt råd til hvordan man kan få opbygget flere muskler på hestens bagpart? Gerne nogle bestemte øvelser/træningsmetoder. Det skal siges hesten rides dagligt, enten på bane eller i skov, men den er (i mine øjne) en anelse muskelfattig på bagparten. Den har tidligere sprunget M-klasser, og jeg er sikker på hun ville elske at komme til at springe lidt igen. Ville det være noget, som (udover at give hesten mere alsidig træning) give flere muskler? Hilsen Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bakketræning |
|
|
skridt op ad bakke er rigtig godt for bagparten. Desuden er alle former for sidebevægelser gode, til at holde motoren aktiveret. Springning er sikkert også godt, hvis formen er til det. Men ellers kan det bare skyldes, at hesten aktiveres alt for lidt bagfra, man er nogen gange lidt tilbøjelig til at "lade den hænge" når man rider tur. mvh maria
Søger du opstaldning nær Ålborg? Tjek min præsentation for info. Hvis vi ikke havde vores egne fejl, ville vi ikke have så stor fornøjelse af at bemærke dem hos andre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dadada... |
|
|
Ja lige som millemus siger, op af nogle bakker, bare i skridt. eller det behøver ikke engang være bakker, for tiden er der jo mange stubmarker og i mit område bølger de meget, hvis du forstår !?! bare det der er lidt hældning gør meget... Hvis ikke du har mulighed for det, kan man også fx tage et gammelt bildøk eller 2 afhæning af hesten nuværende kondition selvfølgelig, og spænde efter hessten, og gå rundt, eller ride rundt på marken sådan... jeg siger marken fordi at nå bildæk slæbes hend af fx ridebanen, kan det godt være de andre brugere af banan bliver lidt sure  Håber du kan bruge det til noget...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Tak for rådene begge to  Det er sådan, at hendes fold er én stor bakke, og vi skal også op ad en når vi skal i skoven. Så kan ikke forstå det ikke giver noget?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dadada... |
|
|
Så prøv evt og spænde et par bildæk efter hende, og skridt ude på din mark igen, så hun har lidt hun skal trække, for så er hun næsten "tvunget" til at bruge bagparten 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Okay, det skulle være jeg skulle prøve det. Hun er bare en meget nervøs hest, så er lidt bange for hun ville flippe ud med et dæk bag sig..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ville.. |
|
|
ikke spænde et bildæk efter en hest, du skal i hvert fald have hjælp de første gange.. En hest der panikker med et bildæk efter er bestemt ikke særlig sjovt.. Jeg ville skridte en masse ture i frisk tempo og tage nogle bakker i skridt..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| dada... |
|
|
Annette.. selvfølgelig skal man jo have hjælp til det når ikke hesten er vand til det  Docky... hvis du har en nervøs hest, ja så er det måske ikke lige let ellers så start med af skridte en masse op og ned af din mark, og når du følger hun er "klar" til det, kan du jo evt tage nogle små travture op og ned, og øge det med lidt mere hver gang du rider 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| ang muskler på bagpart |
|
|
jeg ville skridte op og nedad bakker med den.jeg har indtil for nylig stået et sted hvor vi red meget i bakker.det gav ret god virkning til både dressurheste og springhestene i stalden.de lærte på en meget naturlig måde at bruge bagparten mere og mere.så skridt en tur i naturen mindst en gang pr uge og op og nedad bakker.det er ikke nok med en bakke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sprigning |
|
|
a tempo serier og cavalettier er super for de kræver at hesten runder ryggen go dermed sætter af med sin bagpart... og så små spring generelt... men rid i meget roligt tempo derhen så den virkelig skal sætte sig bagtil... bakker er også godt, men det andet er super effektivt og de sætter hurtigt msukler... hvordan ser dens foderplan i øvrigt ud? får den nok protein til at bygge muskler op af?
Tro på det og du kan gøre det umulige muligt... Dem der vil frem rider DV
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Okay. Hun bliver ellers redet op og ned ad adskillige bakker stort set dagligt.
jannej: Hendes foderplan har jeg desværre ingen indflydelse på, da hun står på rideskole. Men jeg er absolut ikke tilfreds med den, idet hun kun får de der grønne piller (jeg kan ikke lige huske navnet på dem). Men vi er skrevet op til et andet sted, og håber jeg kan få mere indflydelse der.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lovestory |
|
|
har altid været lidt en jagthund at se på. jeg går ud fra at hun stadig står på rød gård i gammelholte (så skal man da vide hvor det er for at gætte det...)? det er ikke grøntpiller de får dernede, det er toprun springborg. jeg synes iøvrigt det er et glimrende foder, problemet er lidt at de til tider ikke helt får nok dernede specielt hø ved jeg at de kan være lidt fedtede med. Men det er jo altid et problem på steder hvor det er mange forskellige der fodre, så ved man jo ikke om de får lige meget hver dag og derfor ved man jo heller ikke om den skal op eller ned i foder. jeg synes de lige for tiden ser rigeligt sultne ud dernede, men det har været lidt i perioder. Har i købt hende af natasha eller har hun hende stadig og så med x-antal parter? jeg red hende dengang hun kom hjem ovre fra cassøe. jeg kunne egentlig godt lide at ride på hende. jeg er ikke sikker på at hun har gået Mb til stævner, men vi har da sprunget højt med hende hjemme (også i den lille bitte ridehal der er). hun er dog rigeligt frisk når hun springer så man skal ikke være alt for nervøs ved det. men hun laver et dejligt spring og er egentligt modig nok.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Det er da sjovt at møde en som kender hesten  Nej, Natasha ejer hende stadig, jeg rider hende bare. Nu har jeg aldrig kaldt mig selv foderekspert, for det er jeg bestemt ikke, men har også klart indtryk af det du nævner mht. at de er fedtede med hø og den slags. Det synes jeg er super ærgerligt, også fordi hun har sådan brug for at blive aktiveret og lave noget, da hun er væver. Jeg har godt hørt hun skulle være noget af en springer. Jeg har dog aldrig været springrytter, men har tænkt mig at prøve at springe nogle små spring på hende for alsidighedens skyld.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| docky! |
|
|
kan i ikke bare fodre den med noget ekstra hver gang i har redet? det kan de vel ikke bestemme? hvis de er fedtede med hø ville jeg give en god portion lucerne samt olie hver dag i krybben... det er der vel ingen der får ondt i r... over? for det kan virklig gøre en forskel hvis den får lidt mere protein (lucerne) og fedt (olie)... i kan give 1 kg lucerne og 3 dl olie, men hold øje med den ikke bliver for tyk...
Tro på det og du kan gøre det umulige muligt... Dem der vil frem rider DV
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
jannej: Det vil jeg finde ud af  tak for rådet. Jeg mener heller ikke selv, det er noget de kan få ondt i røven over, men der er sgu mange sære mennesker i hesteverdenen ^^
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dressur |
|
|
Nu spørger jeg måske dumt, men bliver den ikke dressurtrænet? For så er der da god hjælp at hente der. Rid masser af temposkift i gangarterne og overgange, hvor du forlanger, at den bliver ved at søge opad og ikke falder på næsen i overgangene. Galop-skridt-galop overgange er særligt effektive synes jeg. Og versade på volte, gerne skiftevis med traversade, afhængigt af jeres træningsniveau. Det er selvfølgelig vigigt at du ikke overdriver, og at du tager hensyn til, at det strammer når du bygger muskler på den.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| problemet er ikke den falder på næsen |
|
|
nok snarere det omvendte, hvis jeg skulle kende lovestory ret... så er hun rigeligt glad ved at holde øje med om der er lys i lamperne. men jeg går da ud fra at den stadig bliver redet i dressur. docky: hvis du skal give lucerne eller noget andet dernede så sørg for at alle der ser dig give det ved at det er dig eget at det ikke er noget du tager ud af foderrummet (hvor der vel stadig er låst ind til). jeg har med succes givet build up ved siden af det foder de giver dernede. hvor har i iøvrigt skrevet jer op henne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Som du selv nævner Line, har hun en tendens til at stikke snuden i vejret. Men når hun endelig er ordentlig varmet op, kan hun virkelig gå til bidet og bøje nakken. Line: Det er en god ide, jeg har jo bare ikke mit eget foder som part ^^ Men vil prøve at nævne det for Natasha. Vi er blevet skrevet op til et sted der hedder noget med Gøngevej Farm. Jeg kender det ikke selv, og kan ikke finde det på nettet, men det skulle ligge 5 minutter væk fra Egene, hvor vi står nu.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er gøngehusfarmen |
|
|
jeg ved ikke om det er bedre deroppe. men det viser tiden jo.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|